Wireless Router... begrijp er niets meer van

Pagina: 1
Acties:

• DouweGNL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-08 19:08

DouweGNL

Ik ben tof.

Topicstarter
Sinds kort staat er op mijn kamer een PC die er weer toe doet. Daarom zou ik graag kabelinternetten op die PC. Probleem is echter dat een andere PC in het huis al direct is verbonden met het (Chello) kabelmodem.
Mijn oog viel op draadloze routers, een optie die me erg handig lijkt. Echter, ik zie de door de bomen het bos niet meer; heb verschillende topics er op na geslagen, heb flink gegoogled, maar het antwoord blijft achterwege.

Een klein schetsje van de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/gameforumjunk/huidig.JPG

Mijn grote vraag is eigenlijk: hoe zit het met de aansluitingen. Als ik een Wireless Router koop, bijvoorbeeld de Edimax 6104W, hoe krijg ik het dan voor elkaar om PC2 uit de schets draadloos verbinding met deze router te laten maken? Moet ik daarvoor nog iets aan de router hangen? En moet ik dan deze PCI kaart in mijn PC hangen?

En dan nog een vraag waar ik mee zit. Het kabelmodem zit op het moment via een UTP kabel aangesloten op de NIC van PC1. Voor deze PC is het dus in principe niet nodig om een draadloze verbinding te creëren. Is het mogelijk om PC1 met de UTP kabel aan de router aan te sluiten en PC2 draadloos verbinding te laten maken met de router?

Edit: Ik bedoelde het vooral als voorbeeld, altenatieven zijn altijd welkom :)

[ Voor 4% gewijzigd door DouweGNL op 12-01-2003 17:04 ]

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:28

lonkhuijzen

100% ADH

Wat jij wil kan prima met de linksys BEFW11S4

http://www.linksys.com/su...11s4v2.jpg&prid=415&scid=

Oops foutje ging om het edimax :)
maar daar kan het iig ook prima mee want doe heeft ook nog 4 gewone netwerk poortjes

[ Voor 34% gewijzigd door lonkhuijzen op 12-01-2003 17:13 ]

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

Vrijwel elke Wireless Router heeft ook 4 x 100mbit poorten achterop waar je je lokale pc's op aansluit.
Die router kan dus alles wat jij wil met gemak (en meer) , het enigste wat je nodig zult hebben is een WLAN PCI kaartje voor PC2.

Die PCI kaart stop je dan in PC2 en voilla je hebt overal internet ;)

[ Voor 25% gewijzigd door JeroenT op 12-01-2003 17:06 ]

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 22:49
je kan beter geen edimax nemen. De reden hiervoor is dat er geen externe antenne opzit en daarom het bereik brak is. Ook edimax zelf is al geen al te best merk. Ik heb thuis een Linksys router + linksys pci kaart. Het werkt perfect.

• JeroenT

JeroenT

hoi!

heuker schreef op 12 januari 2003 @ 17:05:
je kan beter geen edimax nemen. De reden hiervoor is dat er geen externe antenne opzit en daarom het bereik brak is. Ook edimax zelf is al geen al te best merk. Ik heb thuis een Linksys router + linksys pci kaart. Het werkt perfect.
Idd , en Linksys is ook nog een stukje goedkoper :P

• DouweGNL

DouweGNL

Ik ben tof.

Topicstarter
Wat ik nog steeds niet helemaal begrijp, als ik achterop bijvoorbeeld die Edimax kijk zie ik alleen maar poorten voor standaard UTP kabels. Moet daar ook niet iets gebeuren dan om de router te vertellen dat hij met PC2 verbinding moet maken?

En is het dan inderdaad nog mogelijk om de UTP kabel naar PC1 gewoon te gebruiken, alleen dan nu vanaf de router in plaats vanaf het modem?

• JeroenT

JeroenT

hoi!

In die router zit intern een antenne die dus verbinding maakt met je PC2..
En PC1 sluit je met een UTP kabel aan op je router idd.

[ Voor 30% gewijzigd door JeroenT op 12-01-2003 17:09 ]

• DouweGNL

DouweGNL

Ik ben tof.

Topicstarter
En mocht je ooit nog eens een PC3 willen aansluiten, kan dat dan ook draadloos of heb je dan een nieuw Acces Point nodig?

Verder: thx anyway, klinkt eigenlijk best simpel allemaal :)

• jadjong
  • Niet online
DouweGNL schreef op 12 januari 2003 @ 17:08:
Wat ik nog steeds niet helemaal begrijp, als ik achterop bijvoorbeeld die Edimax kijk zie ik alleen maar poorten voor standaard UTP kabels. Moet daar ook niet iets gebeuren dan om de router te vertellen dat hij met PC2 verbinding moet maken?
Draadloos 8)7 O-)
En is het dan inderdaad nog mogelijk om de UTP kabel naar PC1 gewoon te gebruiken, alleen dan nu vanaf de router in plaats vanaf het modem?
Ja
DouweGNL schreef op 13 januari 2003 @ 15:53:
En mocht je ooit nog eens een PC3 willen aansluiten, kan dat dan ook draadloos of heb je dan een nieuw Acces Point nodig?

Verder: thx anyway, klinkt eigenlijk best simpel allemaal :)
Een kabel, en als je die dus ook draadloos wilt doen nog een netwerkkaart erbij.
In de handleiding van het product staat tot hoeveel gebruikers je op een accespoint kan zetten. Meestal is dit 20 of zelf 253, dus voor jou ruim voldoende.

• DouweGNL

DouweGNL

Ik ben tof.

Topicstarter
Wat ik bedoel, is dat als je bijvoorbeeld PC2 en PC3 aansluit de router toch op een of andere manier moet weten dat die ene PC2 is en die andere PC3... maar dat herkent 'ie dus allemaal? De techniek van tegenwoordig :)

Verwijderd

forget it, werkt horizontaal, niet verticaal, of maar een heel klein beetje

• jadjong
  • Niet online
DouweGNL schreef op 13 January 2003 @ 16:18:
[...]
Wat ik bedoel, is dat als je bijvoorbeeld PC2 en PC3 aansluit de router toch op een of andere manier moet weten dat die ene PC2 is en die andere PC3... maar dat herkent 'ie dus allemaal? De techniek van tegenwoordig :)
Is allemaal hetzeflde, alleen missen er een paar kabels :P

• DouweGNL

DouweGNL

Ik ben tof.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 januari 2003 @ 16:27:
forget it, werkt horizontaal, niet verticaal, of maar een heel klein beetje
Euh...???

• DouweGNL

DouweGNL

Ik ben tof.

Topicstarter
*soort van kick, dan met antwoord :)*
LinkSys zelf zegt dat het niet uitmaakt dat er een hoogteverschil is, dat je dat alleen duidelijk data-loss merkt bij sterke antenne's en ontvangers. De LinkSys zou het dus prima moeten doen door het plafond heen :)

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
En anders leg je 'm toch op z'n kant :P draaien verticaal en horizontaal om...
Zit vast geen waterpas in die checkt of 'ie wel parallel aan aarde loopt hehe

Verwijderd

WEP11 Linksys werkt bij deze toepassing prima. Dacht tenminste dat het de WEP11 is. De Wireless versie zonder router. Misschien toch handig om met router te nemen maar als je nog een oude pc met linux hebt is dat wellicht wat goedkoper en je beleeft er een hoop lolaan bij het installeren. Je hebt dan ook meer mogelijkheden. Zou ik zelf voor kiezen al moet ik ook nog veel leren met Linux maar het is de uitdaging wel waard denk ik ;-)

Verwijderd

Verticaal gaat prima.

Werk nu op een laptop en de accespoint incl router staan 2 verdiepingen hoger.
Dat is 2 x 30 cm beton.

Het signaal is niet meer honderd procent maar dat doet er niet zo heel veel toe voor een beetje internetten.

Spullen zijn van Belkin

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-08 16:27
mmm, ik heb een andere ervaring;
ik heb mijn vaste pc met PCI-wireless kaartje op zolder gezet, en de laptop met PCMCIA-wirelesskaartje staat beneden, met 2x.... cm beton ertussen. Op zolder komt ook de kabelinternetverbinding binnen, ik dacht "leuk beneden draadloos internetten!" . Op de 1e verdieping had ik nog een zwak signaal, en beneden helemaal niets meer!
vandaar dat ik deze discussie lees, voor een antwoord:
1. moet ik nu persé beneden toch een accespoint/wireless router zetten (dus 135 euro extra kosten en ik kan die pci wirelesskaart weggooien)
2. of kan ik met een oude pc een Linuxrouter maken waar ook mijn PCI-wirelesskaartje (een Compaq WL200) in gaat?

Ik las iemand die schreef "heel simpel, zelf een kernel bakken voor linux, enz.", maar dat zie ik me toch niet doen....
Pagina: 1