[Win98] Windows start niet op na schone installatie

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

• Sandermvdb
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-08 17:00

Sandermvdb

Regret is a wasted emotion...

Topicstarter
Ik heb hier een oudere PC staan (Pentium MMX, 32 MB, 2 GB, Diamond Stealth 3D 2000, Intel chipset) waar ik Windows 98 op wil installeren. Alles van de installatie gaat goed, totdat Windows voor het eerst gestart wordt. Dan is de PC een tijd aan het laden maar vlak voordat de resolutie verspringt naar de Windows resolutie (640x480) blijft de PC hangen. Het Windows laad scherm verdwijnt wel, je ziet dan dus het BIOS tekst scherm met links bovenin een knipperende cursor. Verder doet de PC niks. Ook CTRL, ALT, DEL werkt niet.

In de veilige modus start de PC wel op maar kan ik bijna niks. Mijn eerste suggestie is dat het te maken heeft met de videokaart driver. Maar in de veilige modus kan je deze niet wijzigen.

Heeft iemand tips/suggesties??
PLZ Help

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Je kan in de veilige modus de videodriver wel verwijderen. Dan kun je bij de volgende boot een goeie driver installeren.

日本!🎌

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
_Thanatos_ schreef op 12 January 2003 @ 17:09:
Je kan in de veilige modus de videodriver wel verwijderen. Dan kun je bij de volgende boot een goeie driver installeren.
Kan je mij dan vertellen hoe ik dat moet doen??

Verwijderd

als je een NIC (netwerkkaart) in je pc hebt zitten, kan die ook de oorzaak zijn.
haal ze eruit, en probeer nog eens te booten (lukt dat niet, windows installeren zonder NIC derin, en dan booten...
je kan je nic terug steken na de installatie (vraagt ie meteen om de nieuwe hardware te installeren, gaat meestal vlekkeloos dan...
suc6

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 18:16:
als je een NIC (netwerkkaart) in je pc hebt zitten, kan die ook de oorzaak zijn.
haal ze eruit, en probeer nog eens te booten (lukt dat niet, windows installeren zonder NIC derin, en dan booten...
je kan je nic terug steken na de installatie (vraagt ie meteen om de nieuwe hardware te installeren, gaat meestal vlekkeloos dan...
suc6
Er zit helaas geen NIC in. :'(

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
Het is me gelukt!!:
Ik merkte dat het laatste dat de PC deed was het kort opspinnen van de CD-ROM speler. Dus heb ik de CD-ROM speler ontkoppeld en nu gaat Windows door met de installatie, raar maar waar :)

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
Het probleem is verschoven:
Als de CD-ROM speler is aangesloten op de PC dan start Windows niet (alleen veilige modus), haal ik de IDE stekker los, dan start Windows wel.....

Heeft iemand hier een oplossing voor want ik snap het niet. De CD-ROM speler werkt verder prima (DOS)

Verwijderd

ander IDE-slot, andere IDE kabel, jumperinstelling veranderen, zijn zo gauw een paar dingen die je kunt doen

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 21:19:
ander IDE-slot, andere IDE kabel, jumperinstelling veranderen, zijn zo gauw een paar dingen die je kunt doen
Hij staat nu inderdaad op Slave, zal hem eens op Master zetten.

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
Sandermvdb schreef op 12 januari 2003 @ 21:22:
[...]

Hij staat nu inderdaad op Slave, zal hem eens op Master zetten.
Master werkt niet en andere IDE kabel helaas ook niet :(

Nog meer suggesties?

Verwijderd

ander ide-slot behoort niet tot de mogelijkheden?
Het kan best zijn dat tijdens de hardwaredetectie(het scherm kan enige seconden flikkeren, je kent het wel) iets niet helemaal goed gegaan is. Aangezien de CD-rom in dos wel gewoon functioneert(en tijdens de installatie ook), de pc toch nog "kaal" is, je er misschien nog een installatie over heen kunt gooien. Lijkt me toch een softwarematig probleem, hoewel een bios-update misschien ook een idee is.

Samengevat: niet echt een bevredigende oplossing, maar wel microsoft-technisch goed, een herinstallatie

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 21:37 ]

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
Ik heb nu in de BIOS uDMA uitgezet en nu doet ie het!! :)

Verwijderd

beetje basic maar ben blij dat het opgelost is :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.