W98 wil niet via gateway

Pagina: 1
Acties:

• meerkoet
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er staat hier een Freesco router, met enkele WinXP clients, en één Win98 client.

De WinXP's kunnen het internet op, de Win98 machine echter niet. Alle machines hebben een lokaal vast IP-adres (192.168.1.xx), gateway is ingesteld op het IP van de Freesco machine (192.168.1.20), DNS is ingesteld op de DNS server van de provider.

Vanaf de Win98 machine kan ik:
- de gateway pingen
- de WinXP machines pingen
- geen externe sites pingen. Als ik echter een www adres ping wordt deze wel omgezet naar een IP adres.
- niet via IE / Netscape / ICQ het internet bereiken. In IE heb ik alle inbelverbindingen verwijderd, onder 'LAN instellingen' geen proxy ingesteld.

De Win98 machine is een dual boot met RedHat7.3. Vanuit RedHat kan ik met dezelfde IP instellingen wel het internet op.

Het lijkt me dat het netwerk goed is, alleen weigert Win98 er gebruik van te maken 8)7. Iemand suggesties?

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 19:47
Volgens mij moet je DNS het ook het adres van je i-net server zijn, die forward de aanvragen dan weer naar je ISP-DNS. Zo staat het bij mij en werkt alles perfect.

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
Copkillerwes schreef op 12 January 2003 @ 15:59:
Volgens mij moet je DNS het ook het adres van je i-net server zijn, die forward de aanvragen dan weer naar je ISP-DNS. Zo staat het bij mij en werkt alles perfect.
topic starter zegt dat www adres wordt omgezet naar ip adres, ofwel dns werkt dus gewoon.

• insanity-
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2025

insanity-

Elite

Copkillerwes schreef op 12 januari 2003 @ 15:59:
Idd. Je gateway-pc moet alle DNS verzoeken die niet binnen de eigen workgroup geresolved kunnen worden doorsturen naar de DNS van je ISP. Die DNS staat opgegeven op de gateway PC. Je gateway PC stuurt vervolgens het antwoord weer door naar je client pc. Wat jij hebt gedaan gaat volgens mij niet werken. Die client weet namelijk niet hoe die die DNS server van die ISP moet bereiken. :)

Cycling champions are heroes pedalling in another world - Edward C.

• Jorn
  • Laatst online: 22:27
insanity- schreef op 12 januari 2003 @ 16:03:
[...]

Idd. Je gateway-pc moet alle DNS verzoeken die niet binnen de eigen workgroup geresolved kunnen worden doorsturen naar de DNS van je ISP. Die DNS staat opgegeven op de gateway PC. Je gateway PC stuurt vervolgens het antwoord weer door naar je client pc. Wat jij hebt gedaan gaat volgens mij niet werken. Die client weet namelijk niet hoe die die DNS server van die ISP moet bereiken. :)
Tuurlijk wel, _door_ de gateway heen.
Dns van de provider opgeven kan perfect hoor, ik gebruik het niet, maar als ik mijn router dncp laat doen geeft ie ook de dnsservers van @home door.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• meerkoet
  • Niet online
Heb het geprobeerd met lokale DNS op Freesco, maar dat geeft geen verschil.

Extra info:
-het 'netdetect' progje van ICQ detecteert wel een netwerk, ICQ kan er echter nog steeds niet van lezen.
-Norton Anti4us geeft de melding 'Controleer of TCP-IP in geinstalleerd en poort 110 beschikbaar is'. Ik heb TCP-IP in de netwerkinstellingen weggegooid en weer neergezet, maar geen verschil.

• meerkoet
  • Niet online
Hmmm, conclusie lijkt dat het netwerk werkt, maar alle programma's weigeren via de TCP/IP verbinding het internet op te gaan.

Vroeger heeft op deze pc een Zonnet-inbelverbinding gezeten. Is het mogelijk dat die nog diverse instellingen heeft achtergelaten, in het register bijvoorbeeld?

(Meerkoet is nu een uurtje of 8 bezig met dit probleem en begint een beetje chagerijnig te worden

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
meerkoet schreef op 12 januari 2003 @ 19:16:
Hmmm, conclusie lijkt dat het netwerk werkt, maar alle programma's weigeren via de TCP/IP verbinding het internet op te gaan.

Vroeger heeft op deze pc een Zonnet-inbelverbinding gezeten. Is het mogelijk dat die nog diverse instellingen heeft achtergelaten, in het register bijvoorbeeld?
misschien dat er idd intern iets rot is, ik bedoel op windows intern of tcp/ip stack niveau, dus ook al staan al je netwerkinstellingen correct het geheel toch niet doet wat je wilt. Bijv dat nu alleen udp werkt en geen tcp en icmp. Dit omdat dns werkte toen je de nameservers van je provider gebruikte, wat inhoudt dat er dus wel ip pakketten naar de nameservers gerouteerd worden. En dns gaat meen ik meestal over udp.

Bij win98 hielp het soms om alle netwerkinstellingen te verwijderen, ook oude inbelverbindingen en dan te herinstalleren wat nodig is.

[ Voor 15% gewijzigd door arikkert op 12-01-2003 19:53 . Reden: reden erbij ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:33
of misschien een firewall op die win98 doos?

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1