plotsling uitgeschakeld geluid en geheugen

Pagina: 1
Acties:

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-08 12:11
Ik heb van de week een saphire radeon 9700pro gekocht.. Dit is een geweldige kaart, op een enkel probleem na:

Plotsling doet mijn audigy geluidskaart niks meer. dwz. ook in windows en bios wordt hij niet meer gezien. Het zelfde geld voor het geheugen plotsling wordt nog maar een van de twee 256mb gebruikt. Het andere reepje bestaat gewoon niet meer.

Voordat er mensen zeggen dat m'n mobo is kapot is, de geluidskaart of geheugen starten soms wel op in bios (en dan dus ook in windows) ze werken dan ook perfect alleen is het systeem dan gigantisch instabiel.

Ik vraag mij af of dit met de overdreven energie consumptie te maken heeft van de radeon kaart want met mijn vorige g-force 2 kaart had ik hier geen last van.
Ik zou dit alleen wel erg vaag vinden want ik heb op het moment een enermax 430 watt voeding in gebruik en dat zou toch wel genoeg moeten zijn. Bovendien heb ik er nog nooit van gehoord dat je mobo geheugen bankjes kan uitschakelen als er te weinig energie is.

Ik heb al gezocht op Got, maar het maken van een goede topic titel is lastig, en searchen ook dus ik heb niks gevonden

Verwijderd

heb je al geprobeerd met andere videokaart een tijdje booten (kijken of het dan nog gebeurd)?

• breadje
ja, nadat ik de eerste keer zag dat zelfs de helft van mijn geheugen was uitgeschakeld heb ik meteen een stuk of 5 keer opnieuw geboot met mijn oude g-force, ik heb het zelfs ook met een g-force 3 geprobeerd maar alles deed het perfect, totdat ik daarna weer de radeon 9700 probeerde. ik had onmiddelijk weer de iritante piepjes van de pc speaker inplaats van normaal geluid in windows.

Verwijderd

ik zou toch eens kijken als een andere voeding helpt.. je heb dan wel een enermax 430W maar zelfs die kunnen kapot gaan of gewoon slechter woorden en minder wattage afgeven... denk niet dat het je mobo zal zijn die kapot is omdat als je je GF2 erin doet ie het wel doen, of die r9700 moet gewoon incompatible zijn met je mobo..

• Fludizz
  • Niet online
als het je systeem in je sig betreft lijkt et me sterk dat je te weinig voeding hebt ;)
430 watt...

misschien conflict tussen de kaarten ofzo? en wat geeft ie aan als post piepjes en dergelijke?

• breadje
Hij heeft tot nu toe maar een keer piepjes gegeven, en dat was hoe kan het ook anders bij het laden van het geheugen. Bij het opstarten van de beeldkaart is hij nog nooit gestopt. Dus die krijgt blijkbaar wel genoeg geheugen.

Moet er voor een conflict tussen de kaarten de kaarten niet eerst opstarten?? of zou er juist door het conflict de geluidskaart niet opstarten? Het is namelijk wel oppvallend dat mijn twee netwerk kaartjes wel opstarten

Verwijderd

heb je al geprobeerd om je geluidskaart in een ander pci slot te plaatsen? het zou idd te maken kunne hebben met conflicten.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:42

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Heb je wel die voedingsconnector van de radeon aangesloten. Die enermax moet wel goed zijn. Mm en zonder die geluidskaart doet die het dan wel goed btw?

Tweakers Discord

• breadje
Ik heb geen problemen met de beeldkaart dus ja ik heb de voedingsconector aangesloten op die kaart, maar ik zal eens proberen zonder geluidskaart op te starten om te zien of het geheugen zich plotsling weer herinerd hoe het hoort te werken. (let op de hele goede woordgrap:))

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
IRQ conflict ? Ik zou de irq handmatig toewijzen.

dikzak

• breadje
oke ik was effe weg... Ik heb windows opnieuw moeten instaleren aangezien het register compleet weg was. Volgens mij was plotsling nog een geheugenbank pleite. Ik kreeg net trouwens 3x achter elkaar een bsod waar op stond: Internal power error. Die heb ik nog nooit gehoord, maar je leerd nog eens wat. Dit gebeurde trouwens nadat er plotsling weer een geluidskaart werd gevonden. (nog niet alle mb's werkgeheugen)

Ik heb nu een maxpower 350watt voeding in gebruik en zit ondertussen naar die mooie voltage metertjes te kijken. Stressed veranderen de 12,3,en 5 volt lijntjes nouwelijks. Ik weet alleen niet precies hoeveel ze mogen afwijken. de 12 volt slaat bijv. naar bijde zijde 0,30/20 te hoog(en laag dus) en de 5 volt blijft continu op 4,90 hangen. Het is geen IRq conflict er is iets anders vaags aan de hand.
Als leuk extraatje is het nu namelijk zo dat plotsling mijn dvd en plextor brander een mooie uitroepteken hebben in systeem beheer. Er zouden namelijk geen stuurprograma's geïnstaleerd zijn. nou leuk maar dat kan dus ook niet.

Verder maakt het niet uit of ik er apparaten uit haal, alleen het veranderen van de radeon 9700 naar een mindere kaart werkt. Dat is uiteraard niet de bedoeling.

• breadje
oh wacht ik zie net ergens anders dat de 12v een afwijking van ongeveer 0,60 mag hebben, nou die zit goed zelfde geld trouwens voor de 5 volt lijn

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
lijkt me toch dat de videokaart problemen geeft in jouw systeem, misschien moet je een ander merk proberen? Het kan ook zijn dat je agp-poort je videokaart niet trekt. Weet zo niet een goede oplossing.

• breadje
hmm, ik heb deze kaart bij de hardware boer in aktie gezien op presies het zelfde moederbord. Ik heb op got ook verder geen problemen van dit soort gezien met de k7t266a moederbord.

sja en hoe kunnen er nou weer problemen ontstaan bij mijn apperaten op de ide (hdd zitten in raid) conector als mijn agp slot loopt te klooien. zou dat echt zo doorwerken???

• breadje
het probleem met het geheugen is opgelost. Een van de reepjes is namelijk echt overleden :(
Verder blijkt na omwisselen van de audigy geluidskaart naar een ander slot dat d audiy nu wel instaleerd, maar als ik een geluid wil afspelen dan krijg ik het bericht dat het opgegeven apperaat buiten het systeem valt. Ik weet alleen absoluut niet wat dat te betekenen heeft.

• breadje
oke ik begrijp dat het niet een al te populair probleem is. Ik heb nog wat verder gerommeld, ook m et een andere geluidskaart meld windows dat hij buiten het systeem valt. Dit geld zowel voor een live kaart en voor een oude zeer simpele geluidskaart. Dit is toch wel erg vaag, zelfs bij herinstalatie van windows wil er gewoon geen enkele geluidskaart instaleren.
Zou dit te maken kunnen hebben met elektronische straling vanuit de radeon kaart? Het maakt alleen niet uit waar ik de geluidskaart plaats. Ook als er andere pci kaarten tussen zitten zijn er de zelfde problemen.

Kortom ik nader het 'ik pak een grote hamer en ga wild om me heenslaan' gevoel :(.

• breadje
leuk, laatste post allemaal van mij.....
ga toch nog een keer posten in de stille hoop dat er meer mensen zijn die dit probleem hebben gehad en een oplossing weten.

Ik heb nu net een oud moederbord weer gevuld met spulletjes. Dit is een slecht bord daar niet van (had hem niet voor niks weggedaan) maar nu blijkt plottsling de zelfde fout voor te komen. Nu ga ik toch wel denken dat het aan de video kaart ligt, gek genoeg had deze kaart in de winkel geen enkel probleem opgeleverd. Nou ja ga wel weer door rotzooien met het geluid :'(

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:42

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Heb je geen onboard geluid? Moet je die eens proberen. Die Audigy wil nog wel eens problemen geven met 266a chipsets. (uit eigen ervaring, audigy half RIP gegaan door die chipset :()

Tweakers Discord

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Weet geen kant en klare oplossing voor je... maar zou beginnen met een helemaal kale setup.. alleen mobo +video.. en windows installen. Als dit goed gaat geluid erbij... en zo verder... en na iedere install goed booten en ff testen en laten draaien... waarschijnlijk heb je in deze windows install nu zoveel "gerommeld" (met goede bedoelingen natuurlijk:)))
dat die registers van alles bevatten... gewoon helemaal leeg, bios op defaults.. geen tweak of wat ook... geen extra kaarten erin behalve video en dan gaan installen. Niet de drivers voor het mbo vergeten :PP

• breadje
Ik heb daarnet tweakduke zijn idee opgevolgd, deuh had ik zelf moeten bedenken, en julie mogen een keer raden wat er gebeurde.
Eerst lukte het een beetje, de drivers werden geïnstaleerd en er was zowaar geluid. Om een of andere reden koste het echter meer als 100% processor kracht aangezien hij er na 1 sec ongeveer 30 seconden nodig had om de volgende seconde geluid af te spelen. (zowel mp3 als wav)

Ik heb snel de pc opnieuw opgestart en wat blijkt: Nergens een onboard geluidchip te vinden in het systeem beheer. na nog een keer opnieuw op te starten heb ik weer wel ac97 geluid volgens systeembeheer, alleen valt deze ID weer buiten het berijk van het systeem. Net zoals eerder met het vorige moederbord.

Kortom spooky, zelfde fout op ander moederbord. Dit is bovendien een moederbord met een amd chipset en niet met een via set.

edit/
bij het proberen op het andere moederbord heb ik windows opnieuw moeten instaleren. Het systeem is ook niet instabiel, dus bij het boten start hij altijd op, en zonder beeldkaart kan ik windows niet echt makkelijk instaleren. Helaas heb ik mijn vorrige video kaart al weggeven dus ik kan dar niet mee kijken of de problemen weg zijn. Maar ik vrees dat er onzichtbare conflicten zijn met de radeon kaart.

[ Voor 20% gewijzigd door breadje op 16-01-2003 01:38 . Reden: vergat een antwoord ]

Verwijderd

Ummhhh.. ik zie nergens de verdeling van de kaarten over de sloten, maar zorg in ieder geval dat je geen kaart in het 1e PCI slot, naast de AGP-video kaart stopt. Die IRQ lijnen zijn meestal op het moederbord doorgelust en geeft dus problemen.

Het is een TB1400, dus kijk of je in de Bios de 3.3 Volt/IO naar 3.40 kunt zetten.

XP kun je waarschijnlijk het best in VGA-mode (op F8 blijven tikken met opstarten tot je het opstartmenu krijgt) laten draaien om dingen als drivers te installeren, oude drivers weghalen.

En gebruik een WinME/Win98/Win98SE opstartflop om de Bios van het Mobo en de VGA kaart te updaten.

Errhh.. ik heb ook al een Enermax 430 na een jaartje weg kunnen gooien, geen lekker ding vind ik ;)

Verder kun je nog in de Bios de geheugen settings het best eerst langzaam zetten. En eventueel de spanning voor het geheugen (Ik weet niet hoe het op jouw mobo heet, ik heb een TB1333 op een Abit KT7A-RAID mobo, een heel ander systeem)

De 5 volt mag maximaal 5% lager of hoger zijn, net als de 12 Volt. Onder maximale belasting wel te verstaan, dus dat zit zo te zien nu wel goed.

Nou dat was even wat ik weet dat misschien helpt.
Pagina: 1