Toon posts:

Groot Netwerk Aanleg Project

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vanwege de vele problemen met de Wireless LAN hebben we toch maar besloten om voor de ouderwetse bekabeling te gaan. (zie topic : Speedtouch 510 + Linksys Wireless voor de problemen)

Nu heb ik een aantal vragen aangezien dit project door een electricien word gedaan zonder netwerk of computer kennis :).

Als eerste heb ik even een korte paint schets gemaakt :

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/schema3.jpg

De Wireless pack (Linksys Wireless Router/Accespoint, PCI Nic+antenne, pcmia kaartje )word terug gestuurd of verkocht dus we houden alleen een Speedtouch 510i over. Deze heeft een router ingebouwd dus een router hoeven we niet meer te hebben.

Omdat het huis redelijk groot is en 3 verdiepingen heeft leek mij het beste om een switch centraal in het huis te zetten. (Dit kwam ook het beste uit kwa bekabeling).

Nu begrijp ik dat de bekabeling vanaf de switch naar de pc's niet langer dan 100meter mogen zijn? Als ik ergens 50 meter heb liggen en ergens 99meter, merk ik dan verschil in snelheid? Of is het tot 100 meter 100 % verbindskwaliteit?

Even een lijstje kwa benodigheden (comentaar/opmerkingen welkom)

CAT5 Bekabeling - Kennis van mij zei dat ik nu afgeschermde kabels nodig heb? Er liggen namelijk nog sateliet/stroom/coax bekabeling waar de netwerk kabels naast komen te liggen. Bestaan deze? Zoja hoe heten deze? CAT5E ?

Er zijn tegenwoordig hele goedkope switches te verkrijgen. Wat heeft bijvoorbeeld een cisco of 3com voor voordelen boven op een cheapo switch? Wat raden jullie mij aan? Ik verwacht geen hevige netwerk verkeer, er zullen vooral maar 2 pc's bandwith gebruiken, de 3de pc maar heel af en toe voor emails binnen te halen.
Daarnaast is er af en toe een Lan party of dergelijke. Maar die zit dan aan een andere switch op de lokatie zelf. Deze switch zal dan via een 2de netwerk kaart via mijn pc aangesloten moeten worden aangezien ik geen cross kabels naar mijn (internet) switch heb lopen. 8 poorts switfch is al voldoende want we hebben 5 kabels + uplink (6 totaal dus).

Het netwerk verkeer zal bijna alleen maar internet verkeer zijn dus meer voor het verdelen van het internet signaal, hoogstens wat files over zetten af en toe. Of een keer printen via het netwerk. Geen zware, veel voorkomende data transfers. Gaat mij er om dat de verbinding tussen de clients en de modem stabiel en snel is. Ik had packet loss en chokes met wireless omdat de verbinding af en toe weg viel en de ping ms soms 20ms deed en toen weer 2. Dit mag bij de switch/bekabeling/modem niet voorkomen.

Elke kamer heeft dus een aparte kabel(port van de switch). Nu lijkt het me niks om een normale connector op het einde te zetten want als ik me pc toevallig ergens anders neer zet in de kamer is de kabel vanaf de switch te kort of ik trek de hele switch mee :P. Bestaan er soort wandstopcontact dozen/verleng stukjes? Zie hier mijn tekening :

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/schema2.jpg

Bestaan deze? Nadelen aan verbonden? Prijzig? Benaming, zodat de groothandel weet wat ik bedoel :)?"

Ik geloof dat ik nu alles heb gehad, modem draait gewoon op NAT + DHCP en de clients staan automatisch geconfigureerd (Ik heb liever statisch omdat het opstarten nu langer doet, maar dat komt later nog wel)

Korte samenvatting :

Welke Bekabeling heb ik nodig? Afscherming?

100meter = 100 procent verbinding kwaliteit ?

Wat voor switch heb ik nodig? Vooral Internet verkeer. Snel en stabiele verbinding.

wand stopcontact dozen voor het eventueel aansluiten van verschilende lengtes van verlengkabels afhankelijk van de computer positie in de kamer. Bestaan deze? Hebben deze nadelen, of invloed op de snelheid?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 15:49:
Nu begrijp ik dat de bekabeling vanaf de switch naar de pc's niet langer dan 100meter mogen zijn? Als ik ergens 50 meter heb liggen en ergens 99meter, merk ik dan verschil in snelheid? Of is het tot 100 meter 100 % verbindskwaliteit?
de maximale afstand is per segment, dus vanaf de switch naar de pc toe ;)
Even een lijstje kwa benodigheden (comentaar/opmerkingen welkom)

CAT5 Bekabeling - Kennis van mij zei dat ik nu afgeschermde kabels nodig heb? Er liggen namelijk nog sateliet/stroom/coax bekabeling waar de netwerk kabels naast komen te liggen. Bestaan deze? Zoja hoe heten deze? CAT5E ?
CAT5e is goed genoeg voor een 100mbit netwerk, zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/3#3
Er zijn tegenwoordig hele goedkope switches te verkrijgen. Wat heeft bijvoorbeeld een cisco of 3com voor voordelen boven op een cheapo switch? Wat raden jullie mij aan? Ik verwacht geen hevige netwerk verkeer, er zullen vooral maar 2 pc's bandwith gebruiken, de 3de pc maar heel af en toe voor emails binnen te halen.
Daarnaast is er af en toe een Lan party of dergelijke. Maar die zit dan aan een andere switch op de lokatie zelf. Deze switch zal dan via een 2de netwerk kaart via mijn pc aangesloten moeten worden aangezien ik geen cross kabels naar mijn (internet) switch heb lopen. 8 poorts switfch is al voldoende want we hebben 5 kabels + uplink (6 totaal dus).
een normale (goedkope) switch is voor thuisgebruik prima geschikt.
Elke kamer heeft dus een aparte kabel(port van de switch). Nu lijkt het me niks om een normale connector op het einde te zetten want als ik me pc toevallig ergens anders neer zet in de kamer is de kabel vanaf de switch te kort of ik trek de hele switch mee :P. Bestaan er soort wandstopcontact dozen/verleng stukjes? Zie hier mijn tekening :

[afbeelding]

Bestaan deze? Nadelen aan verbonden? Prijzig? Benaming, zodat de groothandel weet wat ik bedoel :)?"
nadelen? mja, je hebt een extra stukje kabel nodig wat weer van de max lengte afgaat, maar echt nadelen zie ik niet, alleen voordelen ;)
wall-outlets ;)

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 15:49:
Korte samenvatting :

Welke Bekabeling heb ik nodig? Afscherming?

100meter = 100 procent verbinding kwaliteit ?

Wat voor switch heb ik nodig? Vooral Internet verkeer. Snel en stabiele verbinding.

wand stopcontact dozen voor het eventueel aansluiten van verschilende lengtes van verlengkabels afhankelijk van de computer positie in de kamer. Bestaan deze? Hebben deze nadelen, of invloed op de snelheid?
Kabel:
Cat5(e) :)

100mtr != 100 procent. Kan verlies optreden als de kabel langs enorme storingsbronnen loopt

Switch, maakt niet echt veel uit. Ik heb hier een switching Hub, en die werkt perfect voor internetverkeer (hakkietakkie merk)

WCD bestaan idd voor netwerkaansluitingen, en voor zover ik weer kun je die gewoon gebruiken zonder dat die (veel) verlies veroorzaken.

/edit:
DAMN U Erkens! :P

Verwijderd

Topicstarter
305Meter CAT5E - 51 euro. (als ik toevallig alleen CAT5 kan krijgen, is dit een probleem?)

Stokkie jij had het over storingsbronnen, de kabel vanaf de modem loopt langszij een bundel kabels (Coax Sateliet Kabel, Alarm Installatie kabels?,Stroom) Gaat dit problemen opleveren? Modem naar switch is ongeveer 50 a 60 meter bekabeling.

Netgear 8 Poorts 10/100Base-TX Switch 99.00
Sitecom 8 port LAN Switch 10/100Mbit 65.00
3Com 3C16791 OfficeConnect DS-Switch 8p, 10/100Mb 129,00

Hier zijn er al 3 die ik tegen kwam. 3com staat bekend om goede spullen, neem aan dat DS voor Dual Speed staat. Sitecom heeft voor iets meer dan de helft van de prijs van de 3com een switch.

150-200 euro voor een switch heb ik, heeft het zin om meer uit te geven aan zo'n ding? Of kan ik net zo goed een 67 euro switch pakken(noem zo maar een cheapo prijs) ?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 16:27 ]

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

Afbeeldingslocatie: http://energy.keyserver.org/erik/4_UTP2.jpg
wall-outlets :)

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:29

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 16:19:
305Meter CAT5E - 51 euro. (als ik toevallig alleen CAT5 kan krijgen, is dit een probleem?)
Nee, niet per se.. alleen CAT5e is weer beter (ook geschikt voor koper gbit e.d.).
Stokkie jij had het over storingsbronnen, de kabel vanaf de modem loopt langszij een bundel kabels (Coax Sateliet Kabel, Alarm Installatie kabels?,Stroom) Gaat dit problemen opleveren? Modem naar switch is ongeveer 50 a 60 meter bekabeling.
Zou het niet doen. Probeer het zoveel mogelijk los te leggen, evt. met een gescheiden kabelgoot.
Netgear 8 Poorts 10/100Base-TX Switch 99.00
Sitecom 8 port LAN Switch 10/100Mbit 65.00
3Com 3C16791 OfficeConnect DS-Switch 8p, 10/100Mb 129,00

Hier zijn er al 3 die ik tegen kwam. 3com staat bekend om goede spullen, neem aan dat DS voor Dual Speed staat. Sitecom heeft voor iets meer dan de helft van de prijs van de 3com een switch.
Zoek er eentje uit die van ijzer is en geen fan heeft. Kun je em makkelijk, stevig ergens bevestigen. Van die dingen gaat 9/10 keer de fan stuk, niet de switch zelf. Neem er evt. gewoon 2, als dat makkelijker is. Gebruik de uplink om de boel door te sturen, is simpel.
150-200 euro voor een switch heb ik, heeft het zin om meer uit te geven aan zo'n ding? Of kan ik net zo goed een 67 euro switch pakken(noem zo maar een cheapo prijs) ?
Voor thuis kun je zeker net zo goed een goedkopere kopen. Alleen neem even de tijd om het kaf van het koren te scheiden. Je ziet meestal al aan het ding zelf wat je ervan kan verwachten en een stevige behuizing zie ik bijv als een groot voordeel (als er strax tig kabels aan hangen en je wilt alles wegwerken is dat handiger). Een losse adapter is ook handig, want die vervang je meestal eenvoudig in tegenstelling tot een interne voeding.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik wil aleen benadruken dat als je die patches gaat bedraden dat je de ader paren bij elkaar houd en ook op juiste pennen houd

dus
paar 1: pin 1 en 2
paar 2: pin 3 en 6
paar 3: pin 4 en 5
paar 4: pin 7 en 8

anders ga je zeker problemen krijgen op de langere afstanden

edit: typo

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 12-01-2003 18:52 ]

Iperf

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 15:49:
CAT5 is tot max 100mbit over 100 meter, CAT5e kan daarnaast nog gigabit eroverheen doen, alleen niet 100 meter gbit.
Afgeschermde kabels zijn FTP: foilded twisted pair. hier zit een dun laagje alufolie om elke draad. En STP: Shielded twisted pair, hier zit er nog een mantel om de kabel heen tegen muizen en andere knaagdieren.
Zolang je gebruikt maakt van pcv buisjes waar de kabels doorgaan is STP onzin, FTP zou nog wel kunnen als je onder een hoogspanningsmast woont :P
Daarnaast is er af en toe een Lan party of dergelijke.
Cisco en 3Com hebben mogelijkheden om verkeer over een bepaalde poort te lanten gaan, poorten in een virtueel prive-netwerk te zetten en nog meer dingen die alleen bedrijven of knutselaars leuk vinden, dan heb ik het wel over de duurdere modellen. Bij de wat minder dure modellen <200.- maak het weinig uit tussen een svec of een 3com.
Maar die zit dan aan een andere switch op de lokatie zelf. Deze switch zal dan via een 2de netwerk kaart via mijn pc aangesloten moeten worden aangezien ik geen cross kabels naar mijn (internet) switch heb lopen. 8 poorts switfch is al voldoende want we hebben 5 kabels + uplink (6 totaal dus).
Koppelstukje met daaraan een crosscable maakt van straigt eeen crosscable.
QWall-outlets, te halen voor 7.- bij www.1to0.nl (opbouw en inbouw)
Groeten, een medelotgenoot :P
En vergeet niet wanneer je in de muren gaat boren dat je moeder dan even gaat winkelen :P
afhankelijk van moeder een goede keuze of slechte keuze O-)

Verwijderd

jadjong schreef op 12 January 2003 @ 19:27:
[...]

CAT5 is tot max 100mbit over 100 meter, CAT5e kan daarnaast nog gigabit eroverheen doen, alleen niet 100 meter gbit.
Afgeschermde kabels zijn FTP: foilded twisted pair. hier zit een dun laagje alufolie om elke draad. En STP: Shielded twisted pair, hier zit er nog een mantel om de kabel heen tegen muizen en andere knaagdieren.
Zolang je gebruikt maakt van pcv buisjes waar de kabels doorgaan is STP onzin, FTP zou nog wel kunnen als je onder een hoogspanningsmast woont :P
Bij dit soort lengtes mag je onderhand wel fiber hebben, al helemaal met gigabit :)

Maar hakkietakkie merk switch is voor thuis goed zat hoor :)
Cisco en 3Com hebben mogelijkheden om verkeer over een bepaalde poort te lanten gaan, poorten in een virtueel prive-netwerk te zetten en nog meer dingen die alleen bedrijven of knutselaars leuk vinden, dan heb ik het wel over de duurdere modellen. Bij de wat minder dure modellen <200.- maak het weinig uit tussen een svec of een 3com.
niet helemaal mee eens. Het verschil zit het vaak met name in de backplane van een switch. Als je bv een 3com 3000 haalt, dat ding heeft 2.6 GbPS aan backplane. genoeg om 8*100mbit full duplex en 1*gigabit gewoon op volle snelheid te trekken
kosten: €120,- valt hard mee!

een goedkopere switch, afgezien van een Gb verbinding, vaak al te weinig om al zn poorten 100mbit full duplex aan te kunnen bieden

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 21:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op 12 January 2003 @ 18:50:
Ik wil aleen benadruken dat als je die patches gaat bedraden dat je de ader paren bij elkaar houd en ook op juiste pennen houd

dus
paar 1: pin 1 en 2
paar 2: pin 3 en 6
paar 3: pin 4 en 5
paar 4: pin 7 en 8

anders ga je zeker problemen krijgen op de langere afstanden

edit: typo
Aangezien ik nogal een n00b ben weet ik niet wat je bedoeld met patches :). Morgen avond en overmorgen zullen de kabels worden gelegd. Zo gauw als ik ze liggen ga ik de connecters er op maken volgens de faq. Is dit correct?

Voor de rest is eigenlijk alles duidelijk, switch word gewoon een cheapo ding van sweex. Als het niet bevalt kan ik als nog een 3com van 120 euro halen. Deze kost maar 29 euro!. Wel het proberen waard lijkt me.

Wat die storing betreft, er is ongeveer 2/3 meter waarbij de netwerk bekabeling 10cm van de alarm instalatie kabel en stroom kabel ligt. Gaat dit nou wel of niet problemen op leveren. Me ma doet namelijk moeilijk over pvc buizen over de muren :D.

• jadjong
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 22:11:
[...]

Aangezien ik nogal een n00b ben weet ik niet wat je bedoeld met patches :). Morgen avond en overmorgen zullen de kabels worden gelegd. Zo gauw als ik ze liggen ga ik de connecters er op maken volgens de faq. Is dit correct?

Voor de rest is eigenlijk alles duidelijk, switch word gewoon een cheapo ding van sweex. Als het niet bevalt kan ik als nog een 3com van 120 euro halen. Deze kost maar 29 euro!. Wel het proberen waard lijkt me.

Wat die storing betreft, er is ongeveer 2/3 meter waarbij de netwerk bekabeling 10cm van de alarm instalatie kabel en stroom kabel ligt. Gaat dit nou wel of niet problemen op leveren. Me ma doet namelijk moeilijk over pvc buizen over de muren :D.
Eerder muizen die alles wegvreten dan dat je storing krijgt van een andere kabel :P

En waarom ga je connectoren aan de draden maken? Je wilde toch wall-outlets?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:33
Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 21:18:
[...]

Bij dit soort lengtes mag je onderhand wel fiber hebben, al helemaal met gigabit :)

bij 90 meter fiber :?

waarom onnodig geld uitgeven 8)7 . normale utp bekabeling is hier prima voor

CISSP! Drop your encryption keys!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Topic: GROOT netwerk aanleg PROJECT... Sorry, no flame intended, maar GROOT is toch wel iets meer dan 5 kabeltjes....

Nothing is a problem once you've debugged the code

• jadjong
  • Niet online
DaRealRenzel schreef op 12 January 2003 @ 23:37:
Topic: GROOT netwerk aanleg PROJECT... Sorry, no flame intended, maar GROOT is toch wel iets meer dan 5 kabeltjes....
Hij wilde eerst wireless, dus van 0 naar 5 is wel een grote stap :+

Verwijderd

Topicstarter
DaRealRenzel schreef op 12 January 2003 @ 23:37:
Ik bedoelde meer kwa kabel aanleg/lengte. We gaan zeker zo'n 350 meter kabel leggen. Dat is toch niet niks zou ik zo zeggen.

Maar laten we het ontopic houden.

Zo'n wall outlet, brengen deze kwaliteitsverlies met zich mee? Ga ik de 1ms ping tijden halen naar me modem?

Muizen hebben we helaas mee te maken, maar de nodige muizenvallen staan hier op scherp en ze werken nog steeds :). Dus de "beveiligde" kabels zie ik vanaf.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2003 07:36 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 13 januari 2003 @ 07:34:
[...]

Zo'n wall outlet, brengen deze kwaliteitsverlies met zich mee? Ga ik de 1ms ping tijden halen naar me modem?
als je alles gewoon goed aansluit en monteerd wel ja ;) en wellicht nog wel sneller dan 1ms ;)

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Ik las heel snel ergens dat je UTP-kabels in de goot wil leggen bij de alarminstallatie. Als je het helemaal officieel doet, zoals de verzekering het wil, zeg maar, dan mag er in de kabelgoot van het alarm _geen_enkele_andere kabel liggen.

Het gaat niet eens om storingen e.d. Het mag gewoon niet. Maar een electricien weet dat. Als er nu al alarm-kabels bij electra liggen is er ooit iets goed mis gegaan. (zelf aangelegd?)

Owja: dit is alleen zo bij het brand-alarm. Als het om inbraak gaat heb ik niets gezegd....

Leven is meervoud van lef

Verwijderd

Topicstarter
Loesje schreef op 13 januari 2003 @ 15:47:
Ik las heel snel ergens dat je UTP-kabels in de goot wil leggen bij de alarminstallatie. Als je het helemaal officieel doet, zoals de verzekering het wil, zeg maar, dan mag er in de kabelgoot van het alarm _geen_enkele_andere kabel liggen.

Het gaat niet eens om storingen e.d. Het mag gewoon niet. Maar een electricien weet dat. Als er nu al alarm-kabels bij electra liggen is er ooit iets goed mis gegaan. (zelf aangelegd?)

Owja: dit is alleen zo bij het brand-alarm. Als het om inbraak gaat heb ik niets gezegd....
Umm, je hebt gelijk stroom kabels liggen weer appart in pvc buizen maar die zitten in de muur verwerkt. Alarm (Inbraak/brand) kabels zitten in een aparte plint. Netwerk kabels hebben we weer in een aparte kabel goot gelegd.

Kabels zijn dus gisteravond allemaal gelegd. Alleen ik vrees nu voor het ergste :

Ik heb deze kabels gehaald. Nou ja ik niet.. mijn vader. Zijn deze wel goed?

Beschrijving op doos :

Data-grade network cable. Unshielded Twisted Pair (UTP), 24 Gauge,4 pair (8 wire), Solid Conductors, Level 5/Category 5, PVC Cable, 100 OHM Impredance (For building Installed Cable, Not for Patch Cables) .

Dat laatste? Patch cables.. ? Moet ik die juist niet hebben? Maar goed ze liggen er dus ik hoop echt dat het de goede bekabeling is.

Nu het volgend probleem : De walloutlets krijgen we pas volgende week, en zo'n zakje connectors koste bijna niks. Dus heb ik maar gewoon wat connectors er op gemaakt. Maar zelfs na meerdere keren maken, knippen,aandrukken, nieuwe connector er op. Ik krijg maar geen verbinding met de switch of zelfs een hub.

De nic's in de pc's zijn goed en werkend (getest). Ik heb maar 2 kabels met connectors gemaakt aangezien de andere nog wel even konden wachten. Maar beide werken niet.

Ik heb ze volgens de FAQ er in zitten, dus ik snap niet waarom ze niet werken.

Clipje aan de bovenkant van de connecter naar boven en de achterkant van de connector naar je toe :

wit/oranje
oranje
wit/groen
blauw
wit/blauw
groen
wit/bruin
bruin

Daarna met krimptang dicht geknepen(plastic stukje drukt op de mantel en niet op de draden binnen in)

Alle draadjes zitten na mijn idee op het einde.. (moeten ze allemaal tegen de voorkant drukken?) Moeten de kleine kabeltjes ook nog gestript worden?

Daarnaast moet ik nog het volgende weten :) :

Speedtouch -> Switch. Zou toch een cross cable moeten zijn? Het gekke is als ik een straight cable van de modem in de uplink port van de Linksys stop werkt het gewoon? :D Ligt dat aan de linksys?

Foto's kan ik helaas niet maken.. mijn Powershot S30 krijgt het van zo dichtbij niet scherp.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2003 11:02 ]

• scn
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-12-2024

scn

Zorg ervoor dat de lip van de connector naar onder zit, met de koperen connectoren naar boven. Dan moet je over de kabel naar de connector kijken, (als er geen kabel inzit zie je het gat waar hij in moet). Nu is de meest linkse koperen lip nr 1, en hier moet dus oranje-wit in.
Het lijkt er op dat je de kabels wat de kleurenvolgorde betreft goed geknepen hebt, echter als je zo'n el cheapo tang hebt, kan het wel eens zijn dat deze de koperen plaatjes in de connector net niet goed genoeg door de mantel van de adres drukt. Probeer in ieder geval alle draadjes tot het einde in de connector te stoppen, en blijf er druk op houden tot je de connector geknepen hebt. En nee, je moet de aders niet strippen.
Wat je eventueel nog zou kunnen kijken is of de koperen connectors net zo ver in de utp-connector zitten als bij kant en klare kabels.
Je vader heeft de goede kabel gekocht en tenzij de kabels langs krachtstroom liggen waar weer zware machines aanhangen heb je met UTP weinig tot geen problemen.
Mensen die denken dat je thuis effe gigabit-kabels kunt knijpen komen meestal bedrogen uit, en als de pc's aangeven dat het een gigabit-verbinding betreft wil ik wel eens weten hoeveel % gereplyed wordt wegens inferieure kabels.
Van een switch naar een pc is een straight kabel, en van een cisco switch naar een cisco router gaat ook een straight kabel, dus lijkt het mij dat jouw routertje ook een straight kabel nodig heeft om naar de switch te gaan.( de zogenaamde MDI en MDI-X poorten)

scn

• raymonvdm
  • Laatst online: 31-07 14:25
Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 21:18:
[...]

[...]

niet helemaal mee eens. Het verschil zit het vaak met name in de backplane van een switch. Als je bv een 3com 3000 haalt, dat ding heeft 2.6 GbPS aan backplane. genoeg om 8*100mbit full duplex en 1*gigabit gewoon op volle snelheid te trekken
kosten: €120,- valt hard mee!

een goedkopere switch, afgezien van een Gb verbinding, vaak al te weinig om al zn poorten 100mbit full duplex aan te kunnen bieden
120 Euro hmm Waardan ?

• jadjong
  • Niet online
Je hebt 2 soorten kabels: solid en flexibel.
Solid is een kabel met daarin weer 8 aders. Deze aders zijn gemaakt van 1 kern. niet echt buigbaar.
Flexibele kabels zijn ook gemaakt van 8 losse aders maar deze aders zijn niet gemaakt van 1 kern maar van allemaal dunne gevlochten draadjes. Zo Is deze een stuk buigbaarder.
Patch-kabels zijn niet de kabels die permanent in de muur liggen maar de kabels tussen je wall-outlet of tussen switches enz. Aangezien deze kabels, in tegenstelling tot die in de muur, vrij vaak verplaats worden en losgehaald is enige flexibeliteit wel handig. Een solid kabel zal na 10 keer heen en weer buigen van binnen uit breken, een flexibele kabel kan je wat vaker buigen en bewegen voordat deze breekt.
Voor de kabels in de muur, welke waarschijnlijk niet als een spinnenweb door de muur zitten, kan je alle 2 de soorten gebruiken. Voor de kabels tussen apparaten en andere dingen die relatief veel verplaats worden kan je dus beter een nieuwe kabel aanschaffen of je moet elke maand een nieuwe willen maken van een solid kern :P

Verwijderd

Topicstarter
scn schreef op 14 January 2003 @ 11:51:
Zorg ervoor dat de lip van de connector naar onder zit, met de koperen connectoren naar boven. Dan moet je over de kabel naar de connector kijken, (als er geen kabel inzit zie je het gat waar hij in moet). Nu is de meest linkse koperen lip nr 1, en hier moet dus oranje-wit in.
Het lijkt er op dat je de kabels wat de kleurenvolgorde betreft goed geknepen hebt, echter als je zo'n el cheapo tang hebt, kan het wel eens zijn dat deze de koperen plaatjes in de connector net niet goed genoeg door de mantel van de adres drukt. Probeer in ieder geval alle draadjes tot het einde in de connector te stoppen, en blijf er druk op houden tot je de connector geknepen hebt. En nee, je moet de aders niet strippen.
Wat je eventueel nog zou kunnen kijken is of de koperen connectors net zo ver in de utp-connector zitten als bij kant en klare kabels.
Je vader heeft de goede kabel gekocht en tenzij de kabels langs krachtstroom liggen waar weer zware machines aanhangen heb je met UTP weinig tot geen problemen.
Mensen die denken dat je thuis effe gigabit-kabels kunt knijpen komen meestal bedrogen uit, en als de pc's aangeven dat het een gigabit-verbinding betreft wil ik wel eens weten hoeveel % gereplyed wordt wegens inferieure kabels.
Van een switch naar een pc is een straight kabel, en van een cisco switch naar een cisco router gaat ook een straight kabel, dus lijkt het mij dat jouw routertje ook een straight kabel nodig heeft om naar de switch te gaan.( de zogenaamde MDI en MDI-X poorten)
Ik heb vandaag de kabel mee genomen naar school, ik heb het even met de systeembeheerder er over gehad. Hij zei dat deze kabels bedoeld waren voor de muur/plinten etc en daarna aan te sluiten op een Wall outlet.

Het gebruiken was volgens hem bijna niet te doen 9 van de 10 keer ging het mis. Was iets met de afstand van de kabeltjes waardoor er in de connector zelf storing was. En met een wallout let meer afstand was en het wel ging. En ik heb het gevoel dat hij gelijk heeft, ik heb meerdere keren kabels gemaakt (Wel met een andere tang) en deze waren allemaal werkend. Ik heb al meerdere keren geprobeerd op een 5 meter stukje gelijk tussen de switch en de pc.

Ze hebben hier nergens die wall outlets in nijmegen. Alleen een instalatiebedrijf had het, en toen was ik al ruim geschat 100 euro kwijt aan 6 walloutlets :o. Beetje te veel van het goede.

Ik zie dat ze bij 1To0 voor 7 euro verkocht worden en dat vind ik dan toch wel een beetje vreemd. Zijn het wel dezelfde dingen? Systeembeheerder zei dat ik ook ISDN walloutlets kon gebruiken aangezien die gewoon op 100mbit moeten werken. Het lag meer aan de kabel dan de outlet kwa snelheid zei die :).

Iemand die zijn verhaal kan ondersteunen? Het is zijn beroep, maar ik heb weinig zin om een uur te gaan fietsen naar een zaak hier in de buurt voor ISDN doosjes als ze straks niet werken :D.

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
ik heb vanuit modem/router ( 510) een straight kabel naar een normale poort op de switch en dat gaat goed. Ik heb hier ook al ergens gelezen dat de modem/router(510) zelfs zou switchen tussen een straigt en een cross kabel. Of dit waar is weet ik niet.

No worries m8

Verwijderd

Topicstarter
DeoDupke schreef op 14 January 2003 @ 16:14:
ik heb vanuit modem/router ( 510) een straight kabel naar een normale poort op de switch en dat gaat goed. Ik heb hier ook al ergens gelezen dat de modem/router(510) zelfs zou switchen tussen een straigt en een cross kabel. Of dit waar is weet ik niet.
Ik heb nog even het 1 en het andere lopen testen. Uplink port werkt gewoon als een soort tussen stukje. Hij maakt van een straight kabel een cross. Tenminste dat is hier het geval. Een cross cable zou dus dan gewoon in een normale port kunnen?

Maar ik heb dus gewoon een straight kabel lopen vanaf mijn modem naar de switch boven. Maar aangezien ik die connectors maar niet werkend krijg. Moet ik nu aan elk eind een walloutlet plaatsen. Tenzij ik wat fout doe, wat ik betwijfel. Volgens onze systembeheerder op school lukt het 9 van de 10 keer niet met een connector (zie mijn vorige post). Iemand hier die dat kan bevestigen? Zodat ik weet dat het niet aan mij ligt

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 14 January 2003 @ 16:55:
[...]

Ik heb nog even het 1 en het andere lopen testen. Uplink port werkt gewoon als een soort tussen stukje. Hij maakt van een straight kabel een cross. Tenminste dat is hier het geval. Een cross cable zou dus dan gewoon in een normale port kunnen?
het klopt dat je uplink werkt als crossover (dat stond overigens ook in de faq :P)
dus uplink icm cross-cable = straight :P
Maar ik heb dus gewoon een straight kabel lopen vanaf mijn modem naar de switch boven. Maar aangezien ik die connectors maar niet werkend krijg. Moet ik nu aan elk eind een walloutlet plaatsen. Tenzij ik wat fout doe, wat ik betwijfel. Volgens onze systembeheerder op school lukt het 9 van de 10 keer niet met een connector (zie mijn vorige post). Iemand hier die dat kan bevestigen? Zodat ik weet dat het niet aan mij ligt
die kabel is vrij stug en daarom idd bedoeld om vanaf je patchpanel naar je walloutlets te gaan.
Het kan overigens wel prima hoor deze kabels gebruiken om een pc aan te sluiten, maar is niet aan te raden ;)

Die walloutlets kan je ook bij de bouwmarkt vaak kopen.
ISDN walloutlets kunnen ook, mits alle aders aanwezig zijn, wat niet altijd het geval is.

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
ik heb overal in huis van die stugge kabel liggen en die gaat ook rechtstreeks naar de computer. En bij mij is het zo dat de 1e connecter die ik kneep niet goed was maar daarna heb ik er nooit meer 1 fout geknepen

No worries m8

Pagina: 1