[OC] wel 12.5x133, geen 10x166

Pagina: 1
Acties:

• Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
In 9 vd 10 gevallen weigert mijn PC te booten wanneer ik een FSB opgeef van 166MHz (ipv 133) terwijl de snelheid van de CPU gelijk blijft. Bijvoorbeeld: ik kan zonder probleem op 1.67GHz draaien als ik 12.5x133 (divider 4:2:1) instel, maar als ik daar 10x166 (divider 5:2:1) van maak, boot ie vaak niet. En het gekke is, dat ALS ie dan wel boot op 10x166, draait alles stabiel! En is ie duidelijk sneller in de benchmarks...

Memtest gaf geen fouten. Ik heb een ander reepje PC2700 geprobeerd, maar dat maakte geen verschil, ook niet bij de meest trage timings of in een ander RAM-slot. Ook mijn voeding is OK (Q-Tec 550Watt), hij geeft stressed 4.9V op de 5V lijn en de 12V lijn zit iets boven de 12V. Ook heb ik alle beschikbare BIOSsen uitgeprobeerd, alle PCI-kaarten en IDE-drives verwijderd. Niets hielp nog.

Iemand nog meer ideeen om het probleem te traceren? Het enige wat ik nog kan bedenken is dat m'n mobo niet helemaal lekker is... Ik bedoel, voor de CPU maakt 10x166 of 12.5x133 geen verschil, en PSU en RAM heb ik kunnen uitsluiten als probleemmakers...

Nog 1 dingetje: SiSoft Sandra lijkt aan te geven dat mijn divider niet werkt (zegt altijd dat ie op 4:2:1 staat, ook al stel ik 5:2:1 in) maar ik heb al hier en daar gelezen dat dit een bugje is in Sandra.

De hardware waar het hier om gaat: AMD AthlonXP 1800+ (palomino), Abit KX7-333, 512MB PC2700. Evt. details hier.

This is what happens when you find a stranger in the Alps!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Is je processor wel unlocked? Een palomino is standaard niet unlocked en kan dus dan geen andere mp aan zeg maar.
Ook is het wel zo verstandig de Vcore te verhogen omdat je CPU natuurlijk wel intern op 333mhz bus gaat draaien ipv een 266mhz.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-02 07:36
Bedoel je dat je je FSB op 166 zet, of dat je je DRAM Clock op 166 zet? is ff 'n verschil namelijk :) ... als je je DRAM Clock verhoogd hoef je je divider niet op 5:2:1 te zetten. Wat je kan doen is meer voltages geven. (Vcore en je geheugen), ook kan je proberen om je timings wat minder strak te zetten..

• Milly
  • Niet online
Is je processor wel unlocked? Een palomino is standaard niet unlocked en kan dus dan geen andere mp aan zeg maar.
Ook is het wel zo verstandig de Vcore te verhogen omdat je CPU natuurlijk wel intern op 333mhz bus gaat draaien ipv een 266mhz.
Yup, CPU is unlocked en kan op 133MHz alle multipliers zonder probleem draaien... En in het voorbeeldje van 1.67GHz was VCore 1.8V. Ik kan prima overklokken door de MP en VCore te verhogen. Het probleem is dat 166MHz FSB niet wil, terwijl er niets anders aan ht systeem is veranderd t.o.v. 133MHz FSB (op MP en divider na dan).
Bedoel je dat je je FSB op 166 zet, of dat je je DRAM Clock op 166 zet? is ff 'n verschil namelijk ... als je je DRAM Clock verhoogd hoef je je divider niet op 5:2:1 te zetten. Wat je kan doen is meer voltages geven. (Vcore en je geheugen), ook kan je proberen om je timings wat minder strak te zetten..
Nee ik heb het echt over de FSB. Ik wil juist graag dat mn FSB en DRAM Clock gelijk lopen (allebei 166MHz bijvoorbeeld) ipv asynschroon. Ik heb VDIMM t/m 2.75V geprobeerd, en timings verlaagd. Maar op zich zou het niet uit moeten maken: als mijn system stabiel draait met DRAM Clock op 166MHz en FSB 133MHz, dan zou het ook stabiel moeten draaien met DRAM Clock op 166MHz en FSB op 166MHz wanneer ik ervoor zorg dat de CPU dezelfde snelheid heeft in beide gevallen... en de divider naar 5:2:1 uiteraard.

[ Voor 65% gewijzigd door Milly op 12-01-2003 17:00 ]

• Vincentio
  • Niet online
Milly schreef op 12 January 2003 @ 16:52:
[...]

....

[...]

Nee ik heb het echt over de FSB. Ik wil juist graag dat mn FSB en DRAM Clock gelijk lopen (allebei 166MHz bijvoorbeeld) ipv asynschroon. Ik heb VDIMM t/m 2.75V geprobeerd, en timings verlaagd. Maar op zich zou het niet uit moeten maken: als mijn system stabiel draait met DRAM Clock op 166MHz en FSB 133MHz, dan zou het ook stabiel moeten draaien met DRAM Clock op 166MHz en FSB op 166MHz wanneer ik ervoor zorg dat de CPU dezelfde snelheid heeft in beide gevallen... en de divider naar 5:2:1 uiteraard.
Als de Palomino overweg kan met een FSB van 166 dat is. Het kan natuurlijk dat de cpu gewoon niet van die FSB houd. Probeer anders met stapjes te verhogen.

• Milly
  • Niet online
VinnieWeiss schreef op 12 January 2003 @ 17:01:
Als de Palomino overweg kan met een FSB van 166 dat is. Het kan natuurlijk dat de cpu gewoon niet van die FSB houd. Probeer anders met stapjes te verhogen.
Als ik de multiplier zodanig omlaag schroef dat de snelheid van de CPU gelijk blijft maakt het voor de CPU volgens mij niets uit hoe hoog de FSB is. 12.5*133 is 1.6GHz, en 10*166 is ook 1.6GHz. Of zit ik er naast?

• job
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

je divider bij 166 = 5:2:1

pci krijgt dus 33mhz
agp 83mhz, is die 83 mhz niet gewoon te veel voor je videokaart??

• Vincentio
  • Niet online
Milly schreef op 12 januari 2003 @ 17:05:
[...]

Als ik de multiplier zodanig omlaag schroef dat de snelheid van de CPU gelijk blijft maakt het voor de CPU volgens mij niets uit hoe hoog de FSB is. 12.5*133 is 1.6GHz, en 10*166 is ook 1.6GHz. Of zit ik er naast?
Daar zit je dus idd een beetje naast. De totaal snelheid blijft wel hetzelfde maar net zoals de bus van alles op je mobo verandert dus ook de interne bussnelheid van je processor (L1 en L2 cache etc), deze draait standaard op 266 mhz en bij een FSB van 166 dan op 333mhz.
Tenminste dat is wat ik geloof

• Vincentio
  • Niet online
damster schreef op 12 januari 2003 @ 17:08:

pci krijgt dus 33mhz
huh?
166/5*2 is volgens mij toch ech 66 mhz.

• Milly
  • Niet online
damster schreef op 12 januari 2003 @ 17:08:

pci krijgt dus 33mhz
?

4:2:1 = 133:66:33
en
5:2:1 = 166:66:33

lijkt mij :)

• De_Bastaard
Heb je btw wel je FSB & DRAM clock synchroon draaien? had ik eerst ook :/ ... DRAM @ 166 en FSB 133 = Vastlopers/instabiel enz.

• Milly
  • Niet online
De_Bastaard schreef op 12 January 2003 @ 17:19:
Heb je btw wel je FSB & DRAM clock synchroon draaien? had ik eerst ook :/ ... DRAM @ 166 en FSB 133 = Vastlopers/instabiel enz.
Nee, dat wil ik nou juist :) Bij mij is ie asynchroon 100% stabiel.

• job
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Milly schreef op 12 januari 2003 @ 17:12:
[...]

?

4:2:1 = 133:66:33
en
5:2:1 = 166:66:33

lijkt mij :)
oeps, denk foutje |:(

• Vincentio
  • Niet online
Niet heel per ongeluk vergeten de mem van asynchroon af te halen en naar synchroon te zetten? Is mij namelijk een keer overkomen en ik maar niet snappen wat er mis was 8)7

• Milly
  • Niet online
VinnieWeiss schreef op 12 januari 2003 @ 17:24:
Niet heel per ongeluk vergeten de mem van asynchroon af te halen en naar synchroon te zetten? Is mij namelijk een keer overkomen en ik maar niet snappen wat er mis was 8)7
In mijn BIOS kan ik aangeven waar mijn DRAM clock op moet lopen, namelijk 133MHz of 166MHz. Op het moment dat ik de FSB op 166MHz zet, en hij boot (gebeurt dus zelden), dan kan die optie alleen nog maar op 166MHz worden gezet. Er is dan helemaal geen optie meer voor 133MHz. Stel ik mijn FSB bijvoorbeeld in op 100MHz, dan kan ik die DRAM clock instellen op 100, 133, of 166.

Samenvattend: volgens mij is het bij mijn mobo niet mogelijk om te vergeten je DRAM divider goed te zetten omdat hij dat automatisch doet (aangezien ik bij een FSB van 166MHz niet eens kan kiezen voor iets anders dan 166MHz DRAM).

Voor de duidelijkheid: in mn bios is dus geen optie van "synchroon" ofzo, ik moet het met die DRAM Clock opties doen.

• De_Bastaard
Wat voor mobo heb je? en wat voor BIOS ? ik had dat op mijn oude bios ook namelijk, bij m'n nieuwe BIOS kan ik 'm veranderen naar wat anders wanneer ik dat wil =]

• Milly
  • Niet online
Een Abit KX7-333, en de laatste bios (b6). Heb alle oudere BIOSsen ook geprobeerd. Van die KX7 is bekend dat ie juist zo goed in staat is om hoge FSBs te draaien.

[ Voor 98% gewijzigd door Milly op 12-01-2003 18:11 ]

• Milly
  • Niet online
Nog meer suggesties? Ga me nou niet vertellen dat ik vanaf nu gedoemd ben tot een miezerige 136MHz FSB ;)

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je gaf aan dat je ander geheugen hebt geprobeerd. Was dat sneller? Anders trok misschien dat geheugen het ook niet. Probeer anders eens met wcpuid oid de werkelijke snelheden uit te lezen zodat je zeker weet op welke snelheden je bussen draaien.

Verwijderd

Lijkt me duidelijk: je processor vind 166MHz FSB niet fijn...

• Milly
  • Niet online
Je gaf aan dat je ander geheugen hebt geprobeerd. Was dat sneller? Anders trok misschien dat geheugen het ook niet. Probeer anders eens met wcpuid oid de werkelijke snelheden uit te lezen zodat je zeker weet op welke snelheden je bussen draaien.
Ik heb beide reepjes PC2700 uitgetest met de traagste timings. In beide gevallen draaide het systeem prima op 12.5x133 met DRAM Clock op 166MHz, en in beide gevallen weigerde het systeem meestal te booten op 10x166 met DRAM Clock op 166MHz. WCPUID en CPU-Z geven iig de waarden aan die ik instel, dus dat klopt wel gelukkig.
Lijkt me duidelijk: je processor vind 166MHz FSB niet fijn...
Tja... dan kan ik alleen niet verklaren dat, wanneer ie eens een keer wél boot met FSB op 166, alles helemaal stabiel is. Bovendien: toen ik deze hardware net had heb ik wekenlang met FSB en RAM op 180MHz gedraaid (9.5x180), en een snelheid van 195MHz was zelfs geen probleem voor m'n RAM en m'n mobo...

[ Voor 5% gewijzigd door Milly op 14-01-2003 16:35 ]

Verwijderd

Milly schreef op 14 januari 2003 @ 16:34:
Tja... dan kan ik alleen niet verklaren dat, wanneer ie eens een keer wél boot met FSB op 166, alles helemaal stabiel is.
Tijdens het opstarten gaat er nog wel het een en ander op en neer over de EV6 bus. Ook past de BIOS pas de driver strength naar CPU en RAM aan. Als daar het probleem zit, dan kan het best gebeuren dat alles goed werkt op het moment dat het mobo dat stukej initialisatie voorbij is.
Bovendien: toen ik deze hardware net had heb ik wekenlang met FSB en RAM op 180MHz gedraaid (9.5x180), en een snelheid van 195MHz was zelfs geen probleem voor m'n RAM en m'n mobo...

Had je er toen ook dezelfde proc inzitten?
Wat ik me dan nog in kan denken is dat de verhoogde Vcore zijn sporen achter gelaten heeft. Hoewel 1.8V nog niet schandalig hoog is.

Probeer voor de grap eens of je met SoftFSB/CPUFSB/Speedfan/whatever je FSB kunt verhogen? Je mobo is dan de initialisatiefase voorbij. Als definitieve optie misschien niet zo geschikt, maar als test kan het een nuttig experiment zijn.

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-02 21:34

MaDLiVe

.-Observer-.

Je moet fast command decode in softmenu III to normal zetten (iig zo laag mogelijk). Zelfde probleem had ik met de kx333-r en de kd7-r (rip).

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Milly
  • Niet online
Tijdens het opstarten gaat er nog wel het een en ander op en neer over de EV6 bus. Ook past de BIOS pas de driver strength naar CPU en RAM aan. Als daar het probleem zit, dan kan het best gebeuren dat alles goed werkt op het moment dat het mobo dat stukej initialisatie voorbij is.
Bedoel je met opstarten het hele traject van knop indrukken tot OS laden? Met "niet willen booten" bedoel ik iig: PC start wel (fans en hdd gaan draaien) maar er verschijnt niets op het beeldscherm en het mobo geeft geen errorpiepjes. Alles wat dan nog helpt is BIOS-reset.
Had je er toen ook dezelfde proc inzitten?
Wat ik me dan nog in kan denken is dat de verhoogde Vcore zijn sporen achter gelaten heeft. Hoewel 1.8V nog niet schandalig hoog is.
Ja dat was met dezelfde unlockte AthlonXP 1800+. VCore was gedurende die weken 1.85V. In die periode werd de CPU wel regelmatig 56-60 graadjes (was toen erg warm weer en had toen nog een wat minder krachtige fan op mn heatsink). Zou je denken dat dit dermate nadelig ws voor mn CPU dat ie daar nu nog last van heeft?
Nu wordt ie bij VCore=1.85V niet warmer dan 47 graden gelukkig :)
Probeer voor de grap eens of je met SoftFSB/CPUFSB/Speedfan/whatever je FSB kunt verhogen? Je mobo is dan de initialisatiefase voorbij. Als definitieve optie misschien niet zo geschikt, maar als test kan het een nuttig experiment zijn.
Zal ik eens proberen dan. Hoewel ik van die softwarematige oplossingen niet zo'n grote fan ben :)
Je moet fast command decode in softmenu III to normal zetten (iig zo laag mogelijk). Zelfde probleem had ik met de kx333-r en de kd7-r (rip).
Staat ie idd.

[ Voor 12% gewijzigd door Milly op 14-01-2003 18:43 ]

• Milly
  • Niet online
Ok, dus ik ben net aan de gang geweest om m'n FSB in kleine stapjes te verhogen... steeds geprobeerd snelheid van de CPU rond 1.53GHz te houden, en RAM synchroon met FSB. Begonnen op 140. Toen 145, 150. Alles prima, 160, 165. Nog steeds alles ok, zowel met 5:2:1 als 4:2:1 divider. En nu ben ik zover dat ie weer boot en compleet stabiel is met een FSB van 180, net zoals ie ooit kon!
Zal je zien dat als ik 'm morgen opstart, dat ie dan niet meer wil... er is werkelijk geen pijl op te trekken op dit moment :D

.edit
Make that 197Mhz... pfff en een uur geleden wilde ie nog niet op 166.

[ Voor 11% gewijzigd door Milly op 15-01-2003 14:25 ]

Pagina: 1