Toon posts:

ervaringen met hd problemen bij oc?

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een intel 2.4B en wil ik kijken tot hoe ver die kan gaan. Had hem gister al op 2.61 draaien, en nog steeds maar 35 graden met een standaard koeling. Dus denk ik dat hij misschien wel de 3ghz kan halen met deze koeling, maar dan staat mijn fsb wel erg hoog, en dus me hele systeem.
Nou gooi ik alleen de fsb omhoog, met als gevolgs dat het hele systeem harder gaat lopen natuurlijk.

Nou las ik in de faq dat het geheugen en de vga kaart over het algemeen wel makkelijk een stuk sneller kunnen draaien, maar dat je wel problemen met de harddisk zou kunnen krijgen.

Ik wil geen data verliezen oid. Heeft iemand wel eens problemen gehad van crashende harddisken of fouten door oc`en? Of hoef ik me daar niet echt zorgen om te maken?

edit:

Zo staat hij nu ingesteld btw

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/wpcuid.JPG

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 15:59 ]

Verwijderd

Het is niet de hdd die het probleem heeft, het is de hdd controller. Dit is een PCI apperaat en op de meeste mobo's gaat met de fsb ook de PCI snelheid omhoog. Maar je hebt ook zgn dividers die ervoor zorgen dat als je fsb erg hoog wordt de PCI snelheid weer een stap omlaag gaat.

Je hdd kan er dus absoluut niet kapot van gaat!

Het is de controller die problemen krijgt om de data goed te ontvangen over de snelle PCI-bus en daardoor gaat ie verkeerde dingen wegschrijven en uitlezen. Hierdoor blijft je PC vaak hangen met de melding dat er een of ander bestand dat windows nodig heeft om te starten ontbreekt.

Je kan het ff proberen, meestal kan de HDD controller het wel aan, of heb je een gunstige divider die de boel netjes houdt.

Als je een 1/5 divider hebt dan heb je op een fsb van 166 een PCI bus van 33 mhz. Je zit nu op 163.38 dus je zit nog op je 1/4 divider, dan heb je een PCI bus van 40 mhz, dat is al vrij hoog. Je kan dus gerust verder gaan naar een fsb van 200 mhz zonder problemen.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:36
Je kan alleen wat data verliezen enzo, mja voor wat hoort wat he >:)

Verwijderd

Ik heb vaak door oc een hd probleem gekregen, gewoon de fsb ietsje naar beneden en hij deed het weer. GEEN data verloren

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:33
je kan wel degelijk data verliezen als je de pci bus overclockt, je krijgt dan vertraagd reagerende diskcontrollers, en dingen als "delayed write failed" en data corruptie, dus zorg dat je de pci frequentie vastzet op 33 mhz als je bios dat kan.

[ Voor 6% gewijzigd door AteZ op 12-01-2003 17:10 ]

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Ben het niet eens met Thorry.. Mijn WD 20 GB is helemaal corrupt (oppervlak beschadigd) nadat ik een PCI van 41 MHz had.

Maar daardoor kon ik bij m'n pa aandringen voor een WD 80 GB / 8 MB cache, dus veel kan het me niet meer schelen ;).

En heeft de 8RDA+ geen PCI-lock?

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

JaY-

Het is mij.

Jupiler schreef op 12 januari 2003 @ 18:20:
Jawel, moet gewoon via de bios te doen zijn.
Info: http://www.vr-zone.com/reviews/EPoX/8RDA+/page3.htm

[ Voor 14% gewijzigd door JaY- op 12-01-2003 22:31 . Reden: Linke teegevoegd :) ]

Verwijderd

8RDA+ heeft idd een aparte generator voor de PCI, dat is dus iets anders als een PCI-lock... maar wie heeft het over een 8RDA+

Je kunt de PCI snelheid niet instellen in het bios, de AGP snelheid wel.
Jupiler schreef op 12 January 2003 @ 18:20:
Ben het niet eens met Thorry.. Mijn WD 20 GB is helemaal corrupt (oppervlak beschadigd) nadat ik een PCI van 41 MHz had.

Maar daardoor kon ik bij m'n pa aandringen voor een WD 80 GB / 8 MB cache, dus veel kan het me niet meer schelen ;).

Het is echt onmogelijk dat je WD 20 GB kapot is gegaan door een te hoge PCI bus... kan toeval zijn. Kan ook zijn dat ie em gemarkt heeft als bad sector en meestal blijven ze dan altijd bad, je moet dan met een progje de bad sectors weer op normaal zetten en 9 van de 10x werken ze dan weer gewoon.

Maar again... wie heeft het over een 8RDA+ ???

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 23:55 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ik kreeg aanvankelijk inderdaad melding van systemfiles die corrupt waren.. Toen ik schijfcontrole deed gaf CHKDSK "onherstelbare" fouten aan op een aantal partities.. Progje van WD gaf ook permanente fouten aan, en ook een zeroformat hielp niet..

En toeval? Lijkt me niet, net op het moment dat ik de PCI (onrechtstreeks) op 41 MHz zette gebeurde het..

En ik dacht 8RDA+ gelezen te hebben, zal vast wel een ander venster geweest zijn :X

En over welk moederbord hebben we het dan wel?

[ Voor 9% gewijzigd door Steve op 13-01-2003 00:47 ]

Verwijderd

Jupiler schreef op 12 January 2003 @ 18:20:

Bij dit mobo kun je de agp snelheid instelen pci wordt hier dan automatisch de helft van.
Dus ook al draai je een fsb van b.v. 200 mhz je agp/pci blijft netjes 66/33.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ik wist reeds langer wat een PCI-lock was :)

Maar het gaat dus niet om een 8RDA+, foutje van mij.

• Fragbeestje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:59
Mijn PII 450 ('k weet het, oude koe...) met 10 Gb HD van Western Digital kon ook niet tegen een hogere FSB (tot 500 mhz oc't). Alles werkte sneller, behalve mijn HD, die was plots 15 tot 20 % trager geworden. Bij de volgende boot gaf ie fouten. FSB teruggezet en alles terug in orde.

Als ik jou was zou ik toch altijd een backupje nemen van belangrijke data voordat je gaat OC'n, kan nooit geen kwaad. De huidige generatie HD's is er naar't schijnt niet zo gevoelig voor, maar als je toch wil oc'n, probeer het dan via de multiplier te doen, dan hebben je ide apparaten er geen last van.

Mijn iRacing Profiel dus niet dat van jou, Jubby

Verwijderd

Topicstarter
ow ok, dus als ik de fsb verhoog dan wordt automatisch bij bepaalde stappen de divider aangepast? want im m'n bios staat nu dat me pci op 36mhz loopt want inderdaad als ik hem op 2.66 ghz laat lopen (me fsb weer stukje hoger) dan springt m'n pci weer naar 33mhz.

Verwijderd

Dit is allemaal searchwerk (het is al veel vaker langsgekomen)

En inderdaad, ik heb behoorlijk wat gezeik gehad met corrupte data op de hdd als gevolg van overklokken. Overigens kan het nooit kwaad om je disken te forceren naar UDMA66 ipv UDMA100/133. De overklok maakt het snelheidsverlies (dat er imho al niet is tussen UDMA66/UDMA100) weer goed, en de harddisk blijft binnen spec lopen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.