Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM] Voedingsfan vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huidige voedingsfan maakt al een tijdje een brommend geluid. Heb deze al es schoongemaakt, soft van de rotors afgehaald, voeding uitgeblazen (en daarna kamer gestofzuigd :D), maar de herrie blijft. Ik vermoed dat het slijtage is, het ding is ook al zo'n 3 jaar oud en staat gemiddeld zo'n 10 uur per dag aan.

Mijn voeding (350W) zelf is verder nog prima, dus zat ik te denken om een nieuwe fan te kopen (scheelt weer een hoop geld dat ik nuttiger kan besteden).
Mijn huidige fan is een:

80x80x25
DC 12V 0.19A
D80BH-12
3200rpm
35 CFM
33 dB

Nu heb ik bij OC-shop zitten kijken wat een beetje binnen mijn budget valt.
Deze fan kwam ik daar tegen:
Papst 80mm 8412 n/2gml
DC 12V
2000 rpm
27 CFM
21 dB

Deze is dus stiller en draaid langzamer. Maar is dit voldoende om mijn 350W voeding te koelen? Of is dit onvoldoende? Mijn voeding word aardig goed benut door 2 hdd's, 3 cd drives, fdd en bijna al m'n pci sloten zitten vol, heb een A7V mobo.

Is dit model verstandig om aan te schaffen ter vervanging van mijn huidige fan of kan ik beter een andere fan aanschaffen?

• Freakaz0id
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 22:14

Freakaz0id

RC Geek

Ik zou et er niet op wagen.
Beter 5 euro meer uitgeven aan n nieuwe fan, dan n dikke 80 euro lappen voor n nieuwe voeding, niet waar?

Als die nieuwe fan meer vinnetjes heeft, kan et waarschijnlijk wel, dus even tellen. :)

Verwijderd

Als je het zekere voor het onzeker wil nemen dan neem je een fan met minstens dezelfde CFM als je oude. Maar ik denk dat die Papst ook goed genoeg is als je computerkast op een andere manier al goed gekoeld is.

Verwijderd

Het doorgevooerde volume van die Papst is lager, dat is de CFM-waarde. Hij zal dus minder koelen, maar of dat schadelijk is hangt in hoge mate af van of de voeding nou al die koeling wel nodig heeft. De flow is wel een slordige 20 % lager!

Verwijderd

Is de uitgeblazen lucht van je voeding nu al warm?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 15:44:
Is de uitgeblazen lucht van je voeding nu al warm?
lauw. Heb geen thermometer om 't exact te meten...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 15:37:
Als je het zekere voor het onzeker wil nemen dan neem je een fan met minstens dezelfde CFM als je oude. Maar ik denk dat die Papst ook goed genoeg is als je computerkast op een andere manier al goed gekoeld is.
Zitten nog 2 fans op m'n videokaart en 1 op m'n cpu. That's it.
Ik zal es ff zoeken wat ik kan vinden met 3200 rpm. Overigens, zijn die dingen altijd rond 33dB? Want imho, hoe stiller oe beter voor m'n oren. :)
Wellicht dat deze papst dan goed is als een extra casefan. ;)

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:56
Je moet niet kijken naar het aantal RPM, maar naar de CFM. Dat is de waarde die aangeeft hoeveel lucht dat ding verplaatst. Dus zoek iets met een waarde van ook ongeveer 35 CFM.

• Centaur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-11 22:56

Centaur

Lieg niet,Verdraai de waarheid

Als je plek in je kast hebt, kan je ook gewoon 2 Papst 8412NGL (80x80 mm) nemen als casefans. 1 intake en 1 outtake. Dan is je kast weer beter gekoelt. Zet je die Papst in je PSU en merk je dat hij te warm wordt, dan kan je misschien nog een fan in de bovenkant van je PSU maken ofzo. Zet je zo'n 12 dB Papst erin en dan een fanduct ofzo (kweenie hoe je kast eruit ziet enz, maar je snapt m'n idee denk ik wel)

[ Voor 3% gewijzigd door Centaur op 12-01-2003 16:27 ]

Canon EOS 30d & 50d - Canon 10-22, 17-85IS, 70-200L f4 IS, 580ex2, 430ex

Verwijderd

Topicstarter
Centaur schreef op 12 January 2003 @ 16:26:
Als je plek in je kast hebt, kan je ook gewoon 2 Papst 8412NGL (80x80 mm) nemen als casefans. 1 intake en 1 outtake. Dan is je kast weer beter gekoelt. Zet je die Papst in je PSU en merk je dat hij te warm wordt, dan kan je misschien nog een fan in de bovenkant van je PSU maken ofzo. Zet je zo'n 12 dB Papst erin en dan een fanduct ofzo (kweenie hoe je kast eruit ziet enz, maar je snapt m'n idee denk ik wel)
Ik heb zo'n mycom bigtower. Boven m'n PSU zit nog een plek om een fan vast te schroeven en bij m'n mobo zit ook nog zo'n gat. Op deze laatste plek ga ik zowieso nog wel een extra fan plaatsen, daar zou die papst wel goed voor zijn denk ik. CPU is nu 51 graden (AMD 1Ghz TB) en moederbord 38 (A7V).
Maar in de 1e plaats moet ik nu zo'n nieuwe fan hebben voor in m'n voeding.
Overigens, zo'n connector die er eventueel opzit dan, kan ik die er gewoon afknippen en die draadjes aan elkaar binden waar nu mijn huidige fan mee verbonden is in m'n voeding? Zijn nu 2 draadjes en ik zie er bij een hele hoop tegenwoordig 3 draadjes uitkomen die dan naar zo'n plugje gaan die je op je moederbord kunt prikken.

Verwijderd

Topicstarter
Gelet op de CFM heb ik 2 kandidaten gevonden:
Enermax UC-8FAB: http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=55
Papst 8412NGMV: http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=619

Welke kan ik 't beste aanschaffen ter vervanging voor de fan van m'n 350W voeding? (Momenteel dus een fan met 2 draden aangesloten)

Als extra casefan zat ik aan deze te denken:
http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=335

Verwijderd

maak em tempgestuurd, dan maakt hij zoveel lawaai als nodig is :)

Verwijderd

Je kast heeft als ik het goed heb verder dus geen koeling behalve via de voeding. Je kunt ook nog een extra fan in je kast zetten. Dus bijv. één Papst 27 CFM 21 dB in je voeding en nog één in je kast. Je CFM is dan in totaal iets van 54, maar je geluid is maar 24 dB, want een verdubbeling van geluidsbronnen is een stijging van 3 dB.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 18:01:
Je kast heeft als ik het goed heb verder dus geen koeling behalve via de voeding. Je kunt ook nog een extra fan in je kast zetten. Dus bijv. één Papst 27 CFM 21 dB in je voeding en nog één in je kast. Je CFM is dan in totaal iets van 54, maar je geluid is maar 24 dB, want een verdubbeling van geluidsbronnen is een stijging van 3 dB.
Maar is die "inferieure fan" in mijn voeding dan wel voeldoende?
Iemand nog een mening over de twee fans die ik hierboven aangaf?
En wie kan mij uitleggen hoe 't nou zit met die draadjes? (nu 2, nieuwe hebben er 3)

I know, veel vragen, maar heb nog nooit eerder zoiets hoeven doen en moet 't toch es een keertje leren en ik heb niet zoveel geld (zeker niet na de feestdagen) dat ik iets kan slopen zeg maar...

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Ik heb laatst mijn voedingsfan vervangen door een Papstje met maar de helft aan airflow, maar met veel minder herrie, de lucht wordt nu aardig heet, maar da's dan jammer. Ik merk het wel als mijn voeding het niet leuk vind. Meestal gaat er toch maar één onderdeel in kapot.

Ik heb het er op gewaagd en draai nu al drie maanden zo...

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-11 23:20

Syzzer

Prutser

http://laupro.nl/ia/ia.asp?id=173

Is vast wel een fan te vinden voor je voeding! Maar die papst die jij had uitgezocht moet het zeker wel kunnen hebben hoor! Normaal moet je voedingsfan ook nog voor de nodige airflow door je kast zorgen, maar dat is al niet meer nodig.

Als je een stille fan wilt hebben, denk ik dat je max rond de 24/25 dB moet gaan zitten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 18:55:
Maar is die "inferieure fan" in mijn voeding dan wel voeldoende?
Iemand nog een mening over de twee fans die ik hierboven aangaf?
En wie kan mij uitleggen hoe 't nou zit met die draadjes? (nu 2, nieuwe hebben er 3)
Als je, je kast beter koelt gaat er koudere lucht door de voeding dus dan zou die zwakkere fan het goed aan moeten kunnen.

De draadjes zijn plus, min en rotatiesnelheid. Met dat derde draadje zou je moederbord of voeding de rotatiesnelheid moeten kunnen zien. Waarschijnlijk ondersteunt je voeding dit niet dus kun je dat draadje niet gebruiken, maar maak je geen zorgen als je alleen de andere twee draadjes aansluit werkt de fan nog steeds.

Verwijderd

volgens mij is er al veel vaker zo'n topic voorbij gekomen.

als ik in de search "voeding fan vervangen" intype, dan krijg ik een aantal van dit soort topics.

gebruik dus even de search

slotje?

• hellegers
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-09-2009

hellegers

www.foksuk.nl

hmm, zaag een gat boven in je kast en hang er een goedkope 90 mm fan in en laad die op 7 volt lopen (12 op de en 5 op de andere) zodoende hoeft niet alle lauwe lucht van je kast via je voeding eruit en kun je in je voeding volstaan met een lichtere fan

AMD Athlon XP 2600, abit nf7 , 2x 256 crosair platinum pc 3200, ti 4200 64mb DDR, 80 gig seagate HDD, 40x liteon brander, 16x liteon DVD,in een lian li pc-60 kastje met een enermax

Verwijderd

hellegers schreef op 12 januari 2003 @ 23:13:
hmm, zaag een gat boven in je kast en hang er een goedkope 90 mm fan in en laad die op 7 volt lopen (12 op de en 5 op de andere) zodoende hoeft niet alle lauwe lucht van je kast via je voeding eruit en kun je in je voeding volstaan met een lichtere fan
Leg uit... Hoe sluit je dat aan???? En dan ga ik uit van een Molex.
Geel, Zwart, Zwart, Rood.

Verwijderd

Simpel gezegd, zet rood van de Molex op +, geel van de Molex op -, et voila: 7 volt!

Verwijderd

Voor de duidelijkheid... Rood = 5Volts en geel = 12Volts..

• Wizardtm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 21:45

Wizardtm

>>> H20 <<<

Ik neem aan dat met de molex de connector uit je voeding bedoeld wordt. In dat geval zou ik persoonlijk de + van de Fan aan de gele draad van de molex en de - van de fan op de rode draad van de molex aansluiten.... volgens mij werkt het dan beter ;)

Werken? Dat doe ik morgen wel!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 19:21

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Boh, volgens mij maakt het geen drol uit als je die Papst er in doet. Mijn Aopen 300Watt voedings fan heb ik ook vervangen door een minder exemplaar. De orginele was 0.18A, die er nu in zit is een mindere Titan 0.12A. Heerlijk stil en toch super koel.

Kijk het is denk ik belangrijk dat je voedingsfan niet verantwoordelijk is voor je airflow, want dan sta je je voeding met warme lucht van je proc, vga, hd etc. te koelen en dat gewoon slecht. Dus als je nog een andere outtake-fan in je case hebt, dan hoeft die fan zicht alleen te richten op het koelen van de voeding en dat is dan al gauw goed. :)

Mijn advies: gewoon vervangen als je nog een ander fan voor outtake hebt. (net zoals ik, hoewel ik hem erin moest modden ;) Check me sig anders.)

Use the Search Luke...

• uzuri
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 12:28
kijk gewoon even naar de temperaturen in je case. Als die nu dik in orde zijn en je krijgt wat lauwe en geen warme lucht uit je psu dan kan je het naar mijn mening best proberen. Ik heb zelf een luidruchtige fan uit m'n psu op 7 volt gezet en dat was ook geen enkel probleem.

Vervangen dus of op 7 volt zetten en daarna je temperatuurtjes even goed in de gaten houden. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door uzuri op 13-01-2003 12:26 ]

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
Silentpuma schreef op 13 January 2003 @ 11:35:
Boh, volgens mij maakt het geen drol uit als je die Papst er in doet. Mijn Aopen 300Watt voedings fan heb ik ook vervangen door een minder exemplaar. De orginele was 0.18A, die er nu in zit is een mindere Titan 0.12A. Heerlijk stil en toch super koel.

Kijk het is denk ik belangrijk dat je voedingsfan niet verantwoordelijk is voor je airflow, want dan sta je je voeding met warme lucht van je proc, vga, hd etc. te koelen en dat gewoon slecht. Dus als je nog een andere outtake-fan in je case hebt, dan hoeft die fan zicht alleen te richten op het koelen van de voeding en dat is dan al gauw goed. :)

Mijn advies: gewoon vervangen als je nog een ander fan voor outtake hebt. (net zoals ik, hoewel ik hem erin moest modden ;) Check me sig anders.)
Voedingsfan is wel verantwoordelijk. Als je goed leest op een site van mij, leg ik het uit. http://casemodstil.mine.nu

FF kort dan: Je processor zit meestal vlak onder de voeding. Voeding heeft intake gat vlak boven processor. Warme lucht stijgt omhoog, gelijk voeding in, voeding blaast het weg. Mijn ervaring met een fan gelijk onder de voeding als outtake in de kast, is dat het niet werkt. Die blaast koele lucht, en de voeding blijft die omhoogstijgende lucht pakken. Als lucht nou opzij zou stijgen.... Kijk ff op m'n site. Die PC heeft tijden goed gedraait. Nu ligtie uit elkaar voor nieuw geheugen en watercooling...

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er uit, ik ga deze bestellen ter vervanging van mijn voedingsfan:

Enermax UC-8FAB: http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=55
Deze heeft deze specs:
Luchtverplaatsing: 42,4 ~ 68 m³/h / 25 ~ 40 CFM
Geluidsproductie: 21 ~ 33 dBA

Mijn oude had: 35 CFM en 33 dBA
Meer geluid zal ie dus zeker niet produceren en wellicht iets meer CFM. Fine by me :)

Als casefan komt deze er:
http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=335
19,5 CFM om een beetje extra lucht naar binnen te blazen bij de CPU e.d. lijkt me dat prima toch? En anders merk ik 't wel.

Verwijderd

ik heb ok een 350 wat voeding daar heb ik de oude fan uitgesloopt en een eenermax erin gezet. deze aangesloten op 5 volt en toen nog iets teruggeregeld werkt prima. maar ik denk ook dat dit komt omdat er boven in mijn kast ook een fan zit (ook op 5 volt) die er voor zorgt dat de voeding niet al mijn kast warmte afzuigt. en is hier supersstil.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:09
Raven: Die eerste fan die je geeft in je openingspost (de Papst) is meer dan zat.
Goed fannetje, lekker stil :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 20:30:
[...]
De draadjes zijn plus, min en rotatiesnelheid. Met dat derde draadje zou je moederbord of voeding de rotatiesnelheid moeten kunnen zien. Waarschijnlijk ondersteunt je voeding dit niet dus kun je dat draadje niet gebruiken, maar maak je geen zorgen als je alleen de andere twee draadjes aansluit werkt de fan nog steeds.
*zware n00b voelt*
Hoe weet ik welk van de 3 draadjes waar voor is?
Ik heb nu alleen een rooie en een zwarte.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 January 2003 @ 08:51:
[...]

*zware n00b voelt*
Hoe weet ik welk van de 3 draadjes waar voor is?
Ik heb nu alleen een rooie en een zwarte.
Iemand die wellicht mijn vraag kan beantwoorden? Ik heb ze morgen/overmorgen in huis namelijk en wil ze er asap werkend hebben.

• Res-q
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

Rood=12V
Zwart=ground
Blauw=rpm-meter

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

Topicstarter
Res-q schreef op 15 January 2003 @ 23:00:
Rood=12V
Zwart=ground
Blauw=rpm-meter
Thanks, nu hopen dat 't ook die kleuren zijn en dan zal 't vast lukken :)
Morgen/overmorgen komen ze binnen. Laat 't wel weten of 't gelukt is enzo.

Verwijderd

Topicstarter
Res-q schreef op 15 januari 2003 @ 23:00:
Rood=12V
Zwart=ground
Blauw=rpm-meter
Mijn enermax heeft Zwart, Oranje en Geel.
Ik neem aan Zwart op Zwart & oranje op rood?

• Res-q
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

code:
1
2
3
4
5
  |         |

vooraanzicht stekkerblokje
vlnr: rpm-signaal, +12V, ground

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

Topicstarter
Res-q schreef op 16 januari 2003 @ 18:21:
code:
1
2
3
4
5
  |         |

vooraanzicht stekkerblokje
vlnr: rpm-signaal, +12V, ground
cool! Thanks. Gaat nu zeker lukken. Linker dus niet gebruiken :)

Verwijderd

Topicstarter
Gelukt! Bedankt allemaal. Weer wat ervaring erbij! :)

Verwijderd

Heb laatst mijn Aopen voeding vervangen door een Qtec 550w en toen gelijk de standaard fans vervangen door enermax uc-8fabs die ik toch nog had liggen.

Ze draaien nu meestal op minimaal aantal toeren oftewel onhoorbaar en toch voldoende luchtverplaatsing. Case temp is 7-8 graden gedaald :)

• sjares
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-11 07:23
Ik heb pas geleden in mijn 200 Watt voeding een papst 12dB gedaan, en het werkt perfect. Er komt nog steeds warme lucht uit en nog zo stabiel als altijd.

Verwijderd

is he tniet leuker als je die anquard aan de buitenkant schroeft?
Pagina: 1