Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL/CM] CCFL uit TFT geeft weinig licht.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb uit een 15" TFT de CCFL's gesloopt, inclusief de inverter. :*)
De CCFL's zijn "duo" dat betekent dat er twee naast elkaar liggen.

Nu lijkt het wel alsof er per duo één CCFL voor de helft brand, terwijl ik een zware voeding heb, en de originele inverter gebruik.

Iemand een id?

Zwakke kant :(
Afbeeldingslocatie: http://www.mega2.nl/Frank/Afbeelding183.jpg
Volle kant. :)
Afbeeldingslocatie: http://www.mega2.nl/Frank/Afbeelding184.jpg

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50
Eehm, dat scheelt inderdaad wel heel erg veel. Is misschien de starter aan 1 kant, CCFL gebroken, buisje gewoon niet meer helemaal lekker, aansluitingen verkeerd?

edit:
[lol mode] First Post. Joepie! [/lol mode]

[ Voor 16% gewijzigd door Dirtbiter op 12-01-2003 14:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog iets bizars! Als ik met m'n vingers aan zo'n CCFL zit, gaan ze feller branden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er twee, en ze hebben allebei precies het zelfde.

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 14:34:
Nog iets bizars! Als ik met m'n vingers aan zo'n CCFL zit, gaan ze feller branden.
Misschien moet je die dingen goed aarden?

Verwijderd

Topicstarter
//edit// Als ik met m'n vingers AAN HET GLAS van zo'n CCFL zit //edit//

Aarde genoeg, ik gebruik tenslotte de originele inverter.

• Dirtbiter
  • Laatst online: 28-11 15:50
Kijk dan de aansluiting nog eens goed na, of er bij het slopen niks verkeerd gegaan is, of misschien heb je het wel gewoon fout aangesloten.... :X

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 14:34:
Dat heb je ook met Plasma bollen. Die werken dacht ik met hetzelfde idee. Stroomvelden ofzo. Kzou niet weten wat je eraan kan doen maar misschien helpt het als je er aarde draden in de buurt legt/plakt.

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-11 09:41

Mad_Demon

de dokter

Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 17:02:
[...]

Dat heb je ook met Plasma bollen. Die werken dacht ik met hetzelfde idee. Stroomvelden ofzo. Kzou niet weten wat je eraan kan doen maar misschien helpt het als je er aarde draden in de buurt legt/plakt.
Moet je voor de gein is met een tl-buis tussen wat hoogspanningskabels gaan staan. Dan gaat ie ook branden :D :P (zag ik een keer op een foto, kan ook gefaked zijn btw ;) )

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
Hmm, ik denk dat 1 gewoon kapot is, en dat ie door de ander nog licht geeft. (TL-buis verhaal). als ik mijn blacklight ccfl naast blauwe ccfl leg, licht de blauwe ccfl oop op. terweil deze uit staat.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Moet je de kabeltjes misschien iets inkorten?

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Mad_Demon schreef op 12 januari 2003 @ 17:51:
[...]

Moet je voor de gein is met een tl-buis tussen wat hoogspanningskabels gaan staan. Dan gaat ie ook branden :D :P (zag ik een keer op een foto, kan ook gefaked zijn btw ;) )
Da's niet gefaked, heb ik ook weleens gedaan! (Een TL licht al snel op, wrijven in de binnenkant van een jas is voldoende... Verwacht alleen niet dat je verblind wordt. Bij het einde van de hoogspannings masten (waar een transformator de spanning verlaagt en in de grond stuurt) branden ze wel lekker fel! :) Ik zou er alleen niet willen wonen.

Kijk je draden eens goed na, vooral bij de aansluiting aan de inverter en bij de uiteinden van de CCFL. Als er bescherming om de uiteinden zit, haal ze dan los (krimpkous bijvoorbeeld) en controleer. Als ie het beter gaat doen als je met je hand erbij komt, dat moet er een draad los zitten! Check stekkertjes op corrosie.

Verwijderd

heb ik laats gehad met een laptopschermpje, de kant die niet brand moet je eens van het rubber ontdoen, de kabel zit los moet je er even opnieuw aansolderen

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Ik heb wel eens gehoord dat ze bij de duurdere laptops iedere ccfl in het backlight voorzien van twee buizen, als de eerste dan kapot gaat gaat de andere aan, en zo kan je tft dan wat langer mee. Ik denk dat het dat misschien is.

Verwijderd

Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat de orginele inverter op 24 volt werkte in de laptop ipv 12 volt.

Het is vrij gemakkelijk, een CCFL of een TL werken door het overspringen van electronen, als je je hand erbij houdt dan verander je de magnetische velden waardoor de electronen gemakkelijker over kunnen springen. Hou je ze bij een hoogspanningsmast dan vliegen er genoeg electronen in het rond en zorgen die ervoor dat de boel oplicht.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af of het iets te maken heeft met het lichter of donkerder instellen van het scherm. (helderheid)

Verwijderd

Topicstarter
BTW, alles eerst gemeten, er zit een 5, een 12 en twee x - op.

Verwijderd

Het is soms handiger om de edit knop te gebruiken ipv opnieuw replyen, dat voorkomt dat je topic wordt geschopt. Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/forum/templates/got/images/icons/edit.gif

En meestal zit de CCFL van de backlight via een controller IC gelijk aan de laptop voeding. Dat IC maakt er dan een ander voltage van voor de regeling van de felheid.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2003 14:28 ]

• eightValve
  • Niet online

eightValve

Zegt u toch allemaal???

AcouSE schreef op 12 January 2003 @ 18:38:
Moet je de kabeltjes misschien iets inkorten?
idd, je kabeltjes moeten niet te lang zijn, ook niet te dun, en je moet ook zorgen dat ze niet tegen elkaar aan liggen. Vooral dat laatste is erg belangrijk

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
Verwijderd schreef op 18 januari 2003 @ 01:37:
Hallo??? ooit van de edit knop gehoord? [afbeelding]
|:(

WTF is x??
En meestal zit de CCFL van de backlight via een controller IC gelijk aan de laptop voeding. Dat IC maakt er dan een ander voltage van voor de regeling van de felheid.
Die x betekend vaak "keer" ;)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
inkorten en zorgen dat ze niet te dicht opelkaar zitten....

Mn 3D printer blogje..

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:23
OH BAH!@@## me buurjongen heeft 2 nieuwe blauwe gekocht met een dubbele inverter en heeft hetzelfde probleem hij brengt ze van de week terug het probleem is dat de inverter van een zeer slechte kwaliteit is dat deze te weinig stroom leverd aan de cclf'en waardoor de geleiding ontzettend slechts wanneer je je vinger over het "Dode" deel van de cclf haalt zal deze via je vinger (niet direct maar van binnen de cclf) geleiden en oplichten .Een oplossing is er niet dan het halen van een betere inverter

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Pagina: 1