Toon posts:

Hoeveel serverload als ik mijn pc server maak?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om in ons studentenhuis een netwerkje te maken om Internet te delen. Nu gaat dat nog via een switch, maar ik wil de kabelinternet eerst bij mij binnen laten komen (wat meer controle voor mij:)). Ik vraag me nu alleen af hoeveel load (sorry, ik weet geen ander woord om te omschrijven) mijn pc erbij krijgt als ie ook server wordt voor de andere pc's. M.a.w.: wordt de performance van mijn pc veel minder, en zo ja hoeveel?

Het gaat dus primair om het delen van Internet. Ik draai W2K (laatste patches) op athlon 800, 192 Ram, 13 gb hd (2 partities). Ik wil er overigens wat Ram (256mb) bijplaatsen - is dat ook raadzaam in het licht van voorgaande?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Voor alleen delen heb je aan een 386 genoeg :P
en als een 386 prima kan routeren zonder snelheidsverlies....

;)

trial and error

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Ik snap niet zo goed waarom je 'meer controle' wilt. Wat wil je allemaal doen dan? Afhankelijk van hoeveel mensen er op het netwerk zitten wordt je PC inderdaad (iets) trager. Bovendien zullen alle anderen er dan last van hebben als jouw PC hangt of je hem moet rebooten. Ik neem aan dat jullie de kosten ook gaan delen.. dus dat zou niet zo eerlijk zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt.Morgan op 12-01-2003 13:12 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Erkens schreef op 12 January 2003 @ 13:11:
Voor alleen delen heb je aan een 386 genoeg :P
en als een 386 prima kan routeren zonder snelheidsverlies....

;)

trial and error
snelheidsverlies hangt van je internetverbinding af, ik denk dat als je op school (universiteit ofzo met flinke aansluiting..) aan een 386 niet meer genoeg hebt

je pc kan het wel trekken, echter dat ding zal dan wel 24x7 aan moeten staan, loopt ie vast om wat voor reden daan ook kloppen je medebewoners gelijk bij jouw aan, en dat lijkt mij persoonlijk niet gewenst ik wil zelf bepalen welk OS ik op mijn pc hebt en niet dat anderen afhankelijk worden van mijn pc

A wise man's life is based around fuck you

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

zwelgje schreef op 12 January 2003 @ 13:13:
[...]

snelheidsverlies hangt van je internetverbinding af, ik denk dat als je op school (universiteit ofzo met flinke aansluiting..) aan een 386 niet meer genoeg hebt
true, maar freesco @ 386 kan prima 10mbit routeren, en de load komt echt niet boven de 0.5 uit ;)
Maar ik denk dat freesco met een pentium prima 100mbit aan kan ;)
Windows trouwens ook, alleen voor windows moet je een hele gui geladen hebben.

Verwijderd

Ik raad voor dit soort oplossingen zoiets als freebsd of freesco aan. Idd om wat gezegd wordt, windows is voor dit soort spul leuk, maar het gaat een keer op z'n plaat en dan staan de buren echt voor de deur.

Met freebsd is het 1 keer in de 3 jaar een gedwongen reboot omdat de stroom uitvalt ofzo.

Maar zelfs met *nix zou ik uitgaan van 1 MB per user. Dus het kan behoorlijk aantikken. Ik weet niet hoe groot het daar is. 386 zou ik ook niet meer aanraden, toch wel minimaal P1.

Verwijderd

Mischien is SmoothWall iets, dat werkt ook op een oude 486, en je hebt 300mb harddisk nodug, werkt perfect!

Verwijderd

Of je koopt eenmalig een routertje van 50 euro?...

• tweakduke
  • Laatst online: 00:52

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik zou een router of een extra pc als server gebruiken.
Mede omdat de pc 24x7 aan moet staan en dat red je niet als je op je eigen pc zit :)

Tweakers Discord

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:42
Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 15:35:
Mischien is SmoothWall iets, dat werkt ook op een oude 486, en je hebt 300mb harddisk nodug, werkt perfect!
Smoothwall is zwaarder dan Freesco hoor. Dit is mijn load 0.23, 0.05, 0.02 (via browser opgevraagd dus heeft net een pagina gerenderd) Dus zal gemiddeld 0.02 en lager zijn op een p1 100. Lijkt me dat die ook wel een user of 30 zonder problemen kan trekken.

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt idd het beste een routertje kopen. Of een 486 op de kop tikken en FreeSCO erop mikken :)

Als je wat wilt weten van load:
Load van mijn 333-Celeron
Das servertje, maar die doet meer dan alleen inet delen. Draait ook pproxy (}:O), ppstats, php, MySQL, FTP, en nog wat andere meuk.
Als ie draait zonder al die zooi dan is de load gemiddeld 1 á 2 procent :). Onder Win2k.

Verwijderd

imho geen freesco, met ding met HD kan je hele leuke dingen doen!!

MRTG van netwerk laten tekenen
verkeer per ip meten
webserver + php + sql draaien
ftp server draaien
dns draaien

enz
redhat of als je beetje pro bent slackware erop en draaien maar

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:42
@ Neographical.

Uhm met Freesco kun je ook perfect je hd gebruiken. Ik heb zelf freesco draaien als database servertje webservertje dns en samba en meer heb ik nu nog niet nodig. Als je meer wil met samba kan dat makkelijk. Het grote voordeel is dat je niet meteen al 500 MB kwijt bent en alleen maar installeert wat je echt nodig hebt. Let er wel op dat de meeste nieuwe versie van programma's meestal niet draaien.

Verwijderd

true true :)

tis trouwens neo met kleine n maar ik vergeef je ;)

Maar toch vind k het over het algemeen fijner werken met een volledige distro. Toch weer net wat meer mogelijkheden :)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 21:14:
true true :)

tis trouwens neo met kleine n maar ik vergeef je ;)

Maar toch vind k het over het algemeen fijner werken met een volledige distro. Toch weer net wat meer mogelijkheden :)
tuurlijk, maar voor een beginnende linux user is freesco net even wat makkelijker ;)
zelf ben ik ook van plan binnenkort freesco aan de kant te zetten en er een slackware op te zetten, kijken of het me lukt enzo op een 386 :P

9:16pm up 16 days, 11:06, 1 user, load average: 0.14, 0.19, 0.17
met een volle chello verbinding, trekt tie het echt makkelijk :P
dat die nu zo "hoog" is komt doordat ik net ingelogt ben met ssh :D

Verwijderd

pcies

M40 bij trueserver staat op topmomenten iets van 5gigabit te routeren
pentium 2 333mhz
verbruik: 5%
:D

die mogelijkheden blijven leuk :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Fijn ja, het internet via jouw PC laten lopen, zit iedereen meteen zonder als jij ff wil rebooten (laat staan als je besluit een ander OS te installeren)

Verwijderd

ik zou dr idd een 386 of 486 tegenaan gooien met een linuxdistro

evt met trafficshaping dan kan je het nog regelen ook

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 21:31:
evt met trafficshaping dan kan je het nog regelen ook
kernelversie 2.4 vereist + iptables...

http://lartc.org/howto/lartc.cookbook.fullnat.intro.html

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

pcies, werkt prima. en een dedicated server is altijd sneller dan een bak waarop jij zit te gamen en de rest zn internet naar binnen druppelt
Pagina: 1