Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] AutoGuardian

Pagina: 1
Acties:

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 15:50
Ik heb hier een moederbord (Shuttle SB51G) en dit heeft een functie AutoGuardian. Dit zorgt ervoor dat als de temperatuur v/d cpu omhoog gaat dat de fan v/d heatsink dan ook harder gaat draaien.
Nu wil ik een zwaardere fan op de heatsink zetten en ook weer AutoGuardian gebruiken. Maar als ik deze fan op het moederbord aansluit dan brandt het moederbord waarschijnlijk door omdat die nieuwe fan (http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=225) 10 Watt trekt.
Deze fan moet ik dus aansluiten op de voeding. Nu wil ik iets maken dat als de fanconnector op t mobo meer stroom gaat geven omdat de temp omhoog gaat, dat dan ook de fan die aan de voeding hangt meer stroom krijgt en dus harder gaat draaien.
Helaas ben ik een EL-n00b anders kon ik het zelf wel oplossen.

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50
Ik denk persoonlijk dat je fan 3 aansluitingen heeft, + Volt, 0 Volt en de RPM. De RPM is alleen een signaal, dus zou je, als je de fan gewoon op de voeding aansluit en die RPM kabel goed aansluit, je geen problemen moeten krijgen. Dat is alleen een signaal en geen stroomvoerende kabel ofzo. En dan trek je de voeding gewoon rechtstreeks van je voeding af.

Optie 2:

Probeer het anders eens met een paar opamps, LM741CN ofzo, dat zijn gewoon versterkers van een signaal, zodat je het signaal wat je ontvangt, gewoon versterkt.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
52.5dBA!!?!
maar ok.. Wat Dirtbiter zegt, is alleen om je RPM uit te lezen.. Niet om de snelheid op te voeren.. Je zou het handmatig kunnen doen met een draaipot..

• DaGreatRV
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01-2021

DaGreatRV

Wah seggie nou?

Ding is ongeveer zoiets als de Vantec Tornado :9~ _/-\o_

• Misanthropia
Ik wil het dus niet met een draaipot doen. Ik wil die automatische functie gebruiken.
Iemand had t over een transistor gebruiken. Aan 1 poot de fan, aan een ander de mobo-connector 12V, aan de andere poot de 12V van de voeding. Kan dit? En waar laat ik dan de ground van de fan, voeding, mobo?

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 20:54
je kunt dan toch gewoon een NTC halen van 100 ohm (is ohm toch, weet de eenheid niet maar de waarde wel 8)7. Zo werkt t ook.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Voor zo'n zware fan mag de weerstand van je NTC bij 20 graden wel wat kleiner zijn (20 - 40 Ohm)...

Maar een transistorschakeling gaat alleen goed werken als het signaal PWM is. Meet dat dus eerst ff na. :)

• Misanthropia
Het werkt niet volgens een PWM-signaal.
Pagina: 1