Toon posts:

gekkigheid bij PC -> platte breedbeeld TV

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ontdekking gedaan:

Als ik mijn PC op mijn breedbeeld TV (platte beeldbuis, philips) aansluit, en ik heeeeeeel goed kijk, dan zie ik dat het eigenlijk "bol" wordt geprojecteerd naar de platte beeldbuis. D.w.z. dat de figuren in het midden van het beeld het breedst zijn, en hoe meer je naar de zijkanten (links en rechts) kijkt, hoe smaller de figuren worden.

Bestaat er een programma of module om het signaal dat uit de TV-out van mijn PC komt te "verplatten"?

Verwijderd

da's gek. as je een 4:3 signaal naar een breedbeeld stuurt krijg je normaal juist dat het aan de zijkanten breder wordt. zo'n programma bestaat wel, ik heb het gehad. weet niet precies meer hoe het heet. vissionaire of zo.

Verwijderd

Welke grafische kaart heb je, als je een van nVidia hebt moet je nView keystone downloaden, dan kan je je scherm (of je tv) helemaal veranderen van vorm

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 10:53:
Ontdekking gedaan:

Als ik mijn PC op mijn breedbeeld TV (platte beeldbuis, philips) aansluit, en ik heeeeeeel goed kijk, dan zie ik dat het eigenlijk "bol" wordt geprojecteerd naar de platte beeldbuis. D.w.z. dat de figuren in het midden van het beeld het breedst zijn, en hoe meer je naar de zijkanten (links en rechts) kijkt, hoe smaller de figuren worden.

Bestaat er een programma of module om het signaal dat uit de TV-out van mijn PC komt te "verplatten"?
Kijk eerst eens goed naar de beeld instellingen van je TV!

Op het moment dat je videokaart een 4:3 beeld (640x480 of 800x600) naar je 16:9 TV stuurt, dan is het je TV die dat aan kan passen.

De breedbeeld TV thuis bij mijn ouders heeft verschillende opties:
  • 4:3 laten, dus zwarte balken aan beide kanten
  • gedeeltelijk zoomen, beeld blijft 4:3, verliest onder en boven een stukje, balken aan beide kanten worden dunner
  • Stretch: gewoon het 4:3 beeld rechtlijnig oprekken naar 16:9
  • Volledig zoomen, dan verlies je boven en onder een flinke rand
En de laatste is wat er bij jou waarschijnlijk ook door je TV gedaan wordt:
  • Smart zoom: de randen, zowel zijkant als boven/onder oprekken en het midden normaal houden.
Dus, dit heeft weinig te maken met je videokaart. Wat je natuurlijk wèl kan proberen is om te zien of je TV-out van je videokaart 1024x575 aan zou kunnen. Dat is namelijk ook 16:9 en dat past zonder uitrekken / aanpassen op je breedbeeld TV.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
Mijn grafische kaart: MSI MS-StarForce GeForce4 MX 440 (NVIDIA GeForce4 MX 440)
Mijn breedbeeld tv: Philips 28PW8707

Ik moet erbij zeggen: ik zet het beeld van de tv altijd op "automatisch", dus dan maximaliseert ie het binnenkomende beeld zo ver hij kan, zodat je met geen/weinig rand overhoud. Ik kijk namelijk liever geen 4:3 op breedbeeld vanwege de irritante balken.

De 'ronding' in het beeld blijft ook bestaan als ik het pc-signaal via een videorecorder of ander extrern apparaat in mijn tv prik. (ronding is een groot woord, maar het bolt iets).

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 12:07:
Mijn grafische kaart: MSI MS-StarForce GeForce4 MX 440 (NVIDIA GeForce4 MX 440)
Mijn breedbeeld tv: Philips 28PW8707

Ik moet erbij zeggen: ik zet het beeld van de tv altijd op "automatisch", dus dan maximaliseert ie het binnenkomende beeld zo ver hij kan, zodat je met geen/weinig rand overhoud. Ik kijk namelijk liever geen 4:3 op breedbeeld vanwege de irritante balken.

De 'ronding' in het beeld blijft ook bestaan als ik het pc-signaal via een videorecorder of ander extrern apparaat in mijn tv prik. (ronding is een groot woord, maar het bolt iets).
Dit kan je dus in ieder geval oplossen door de TV van 'automatisch' af te halen en in te stellen op gewone zoom. (Geen idee hoe dat bij een Philips TV genoemd wordt.)

Zodra een breedbeeld TV (16:9) een 4:3 beeld te verwerken krijgt en hij staat op 'auto' dan pakt 'ie de beste methode. En dat is de methode waarbij het midden van het beeld anders opgerekt wordt dan de randen. Daardoor krijg je de bolling. Wil je er vanaf ? dan zul je handmatig een mode moeten selecteren op je TV.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
JumpStart je hebt gelijk.

Komt erop neer dat als ik perfecte verhoudingen wil houden ik opgescheept zit met zwarte randen. Daarom vraag ik naar een de mogelijkheid (software?) om een beeld met goede verhouding toch maximaal op tv te krijgen.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 12:49:
JumpStart je hebt gelijk.

Komt erop neer dat als ik perfecte verhoudingen wil houden ik opgescheept zit met zwarte randen. Daarom vraag ik naar een de mogelijkheid (software?) om een beeld met goede verhouding toch maximaal op tv te krijgen.
Je zit OF met zwarte balken, of je zit met stukken beeld die 'eraf vallen'.

Want hoe je het ook bekijkt, 4:3 past niet op 16:9 zonder dat je iets opoffert.

Op het moment dat je DVD of DivX kijkt op je PC, en dat via TV-out naar je breedbeeld televisie stuurt, dan moet je dus zoeken naar de zoom functie die het beeld 1op1 opblaast tot vol breedbeeld. Daarbij vallen onder en boven stukken buiten beeld, maar dat maakt niet uit als je DVD/DivX zelf ook breedbeeld is, want dan 'mis' je alleen 2 zwarte balken die buiten beeld vallen.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

wel eens van zoomplayer gehoord ? Kun je de aspect ratios prima mee instellen. "normaal" divx'je "oprekken" naar anamorphic. Doe maar een google naar zoomplayer en kleine tip de default key voor aspect aanpassing is d "r"

en wat je ook doet 4:3 wordt nooit 16:9 zonder compromis.

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-08 21:37
Misschien een domme vraag...
Is het mogelijk om de driver van je videokaart in te stellen op een 16:9 formaat? Zodat er niets uitgerekt wordt, maar je windows-desktop gewoon heel breed is?

• schumacher
Iemand met een antwoord?

Verwijderd

kijk maar eens naar de gewone resolutie van je desktop, die kan bijv. op 1600*900, of 1600*1200. dat is dus 16:9, of 4:3

• schumacher
Verwijderd schreef op 15 January 2003 @ 13:59:
kijk maar eens naar de gewone resolutie van je desktop, die kan bijv. op 1600*900, of 1600*1200. dat is dus 16:9, of 4:3
oeps........
ik slaap lekker verder :Z

Verwijderd

schumacher schreef op 15 January 2003 @ 14:19:
[...]

oeps........
ik slaap lekker verder :Z
welterusten... 8)7
Pagina: 1