[nero cdspeed]Laatste blok steeds onleesbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-03 10:04
Ik heb sinds een tijdje een Lite-on 48x12x48 cdfikker (omdat ik dacht dat de oude 4x nu echt stuk was... was ie nog niet eens, maar dat terzijde :P). Heel leuk dus, cd'tje in 5 min enzo heel leuk. En deze drive ondersteund het aangeven van fouten op een cd, dus van de meegeleverde Nero Burning Rom (5.5.9.2 bundled) heb ik van het tooltje CD Speed (0.85f beta) de scandisc functie gebruikt die onderzoekt hoe leesbaar je schijfje is.

Het probleem is dat zo'n beetje alle gebrande cd's (4 DivX films op 4cd's, en op iedere cd de ondertiteling voor de betreffende film) het laatste blokje bij cdspeed altijd rood is.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/cdspeed.gif

Ook bij oude cd's die ik met andere branders gemaakt heb blijkt dit rode blokje op het eind (meestal) aanwezig.

De cd's zijn praktisch allemaal tdk's, de screenshot hierboven is van een 48x TDK schijf. Gebrand op 16x en 32x, en die oudere schijfjes die dit rode blokje ook hebben zijn op 4x gebrand...

Legale ("voorbespeelde" :?) cd's lijken er nooit last van te hebben.

En verder leuk, van die films is zowel het begin als het eind van de film + de hele ondertiteling gewoon af te spelen/te bekijken (en het lijkt me dat het midden van de film niet op het eind van de cd beland, ik heb nog geen hele film van cd gekeken...).

File test geeft ook geen fouten btw.

Ik heb hier nog een mmore cd gevonden (ook op een oudere brander gemaakt) die ook helemaal groen is en het laatste blokje dan rood (0,66% unreadable).

Wat me trouwens ook (net) opviel was dat een iso (spel) die ik met een Philips 3610 (74min cd, 2x) had gemaakt volgens die lite-on een compleet onleesbare (alles rood) audio cd is. Terwijl die schijf het in andere cd-rom spelers wel doet.

En nog een testje, m'n 24x cyberdrive cdrom speler kan ook met cd-speed overweg, kan alleen geen damaged sectors rapporteren (maar wel onleesbare). Een cdrommetje DivX welke met de Lite-on is gebrand ziet er zo uit volgens die 24x cyberdrive met CD Speed 0,85f :

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/cdspeed-24.gif
Ik zie nu dat deze screenshot eigenlijk gewoon dezelfde is als hierboven, deze ziet dus dezelfde fout 8)7

En nog een tabel voor het overzicht :

Lite-on 48x12x48Cyberdrive 24x
Legale voorgebrande cd (Flight Unlimited 2, cd1)Volledig leesbaarVolledig leesbaar
Cd gemaakt met Lite-on 48x [TDK]Laatste blokje roodLaatste blokje rood
Oude gebrande cd [TDK]Laatste blokje roodLaatste blokje rood
Oude gebrande cd [MMORE]Laatste blokje roodLaatste blokje rood
Oude gebrande cd [RIMAX]Laatste blokje roodLaatste blokje rood

Zou ik altijd verkeerde settings hebben gebruikt bij het branden van cd's :?

Voor zover nog interresant wat extra info :

Specs :
MSI KT3 Ultra
Athlon XP1800+
256MB DDR333@266
6GB hd Fujitsu
4GB hd WD
Lite-on 48x12x48
Target 300 watt (5V = 4,84V 12V = 12,20V 3,3V = 3,23V)

Rest lijkt me niet echt van belang. Die Cyberdrive cdrom speler zit trouwens in een andere computer, maar dat lijkt ook niet uitermate boeiend...

Software :

Win98 (first edition)
Nero Burning Rom 5.5.9.2

Nu ik hier al die testresultaten heb neergezet begin ik me af te vragen of ik cd's altijd verkeerd heb gebrand oid....

Is dit iets om me zorgen over te maken (cd's zijn gewoon leesbaar, dus sjah...), waar komt het vandaan en is er iets aan te doen?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-03 00:10
Wat een verhaal om zo'n simpel iets...
Ik heb hetzelfde symptoom met CD's gebrand op m'n Lite-On 24/10/40 (24102B). M'n oude Lite-on 16/10/40 (16101B) had het weer niet dacht ik.
De 40x plexburner op m'n werk doet dit naar mijn weten niet. Dezelfde Lite-On als jij hebt (ook op m'n werk) doet het weer wel.
Op al deze spelers zijn de gebrande CD's gewoon leesbaar. Ze staan meestal ook tot de nok vol (80min).
Conclusie: Laat die errorcheck van cdspeed voor wat ie is. Lees de gebrande data terug naar harddisk en zoek een tool die een uitgebreide file compare kan uitvoeren met het origineel. Doe dat een aantal keer en je weet of de brander betrouwbaar is. Ben je echt paranoia dan herhaal je die procedure als je andere cdr's gaat gebruiken.

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Klinkt inderdaad als een 'fout' van de programmeur. Die zal wel ergens een check niet goed hebben staan, waardoor de laatste 'sector' altijd als slecht uit de bus komt. Niets aan te doen dus, ook niets van aantrekken (tenzij je ECHT fouten krijgt natuurlijk). Testprogjes, ook daar kunnen uiteraard fouten inzitten.

Happy Blessings <3

• Mentalist
nOLoGIc schreef op 12 January 2003 @ 04:36:
Wat een verhaal om zo'n simpel iets...
Ik snap ook niet waarom mijn startposts nou altijd complete boekwerken worden... Sja, een topic gesloten omdat je te weinig info gegeven hebt is ook weer niet alles :P
Ik heb hetzelfde symptoom met CD's gebrand op m'n Lite-On 24/10/40 (24102B). M'n oude Lite-on 16/10/40 (16101B) had het weer niet dacht ik.
De 40x plexburner op m'n werk doet dit naar mijn weten niet. Dezelfde Lite-On als jij hebt (ook op m'n werk) doet het weer wel.
Op al deze spelers zijn de gebrande CD's gewoon leesbaar. Ze staan meestal ook tot de nok vol (80min).
Conclusie: Laat die errorcheck van cdspeed voor wat ie is. Lees de gebrande data terug naar harddisk en zoek een tool die een uitgebreide file compare kan uitvoeren met het origineel. Doe dat een aantal keer en je weet of de brander betrouwbaar is. Ben je echt paranoia dan herhaal je die procedure als je andere cdr's gaat gebruiken.
Dus het hoort er gewoon bij? Ik ben niet echt paranoia ofzo, alle cd's werken ook gewoon goed en wat dat betreft vertrouw ik het ook wel, maar zo'n error gaat me echt dwars zitten, als ergens een error voorkomt maar ik weet niet waarom...

Op het eind van de check gaat de cd-drive trouwens ook afwisselend wat sneller en langzamer draaien, alsof ie iets zoekt op de cd maar het niet kan vinden.

Dat deze wazigheid bij jouw branders ook voorkomt stelt me wel gerust wat betreft de opslag van alles wat ik op cd zet, maar ik vraag me ergens nog wel af wáár die fout dan vandaan komt (gewoon nieuwsgierig :)).
RedSoniq schreef op 12 januari 2003 @ 04:46:
Klinkt inderdaad als een 'fout' van de programmeur. Die zal wel ergens een check niet goed hebben staan, waardoor de laatste 'sector' altijd als slecht uit de bus komt. Niets aan te doen dus, ook niets van aantrekken (tenzij je ECHT fouten krijgt natuurlijk). Testprogjes, ook daar kunnen uiteraard fouten inzitten.
Zit ik trouwens nog met 1 ding in m'n maag : waarom geven legale cd's die fout niet? Daar zit toch geen extra sector op die cdspeed checkt en welke dan niet op gebrande cd's aanwezig is :?

[ Voor 18% gewijzigd door Mentalist op 12-01-2003 04:52 ]

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-03 00:10
W3ird_N3rd schreef op 12 januari 2003 @ 04:48:
Dat deze wazigheid bij jouw branders ook voorkomt stelt me wel gerust wat betreft de opslag van alles wat ik op cd zet, maar ik vraag me ergens nog wel af wáár die fout dan vandaan komt (gewoon nieuwsgierig :)).
Ik was ook niet blij toen ik het de eerste keer zag. Ik zag het voor het eerst op die 24x Lite-on die ik zonder garantie gekocht had (dvdrom besteld, cdrw gekregen :*) ). Dus ik baalde wel. Later merkte ik dat sommige andere drives hetzelfde deden en ik vond ik het wel best...

Ik heb trouwens alsnog bijna die 24x gedumpt |:( Een stapel (oude vertrouwde) Kodak Silver 80mins die ik met dat ding gedraaid had waren nauwelijks terug te lezen. De lezers spinden constant up/down. Dat probleem verdween echter net zo snel als het ontstond O-)

Je loopt met cd-recording wel vaker tegen rare problemen op. Ook met die mooie supersnelle dingen met allerlei mooie opties om het foolproof te maken!
Als ik terugdenk aan m'n eerste Flips 2/6 :'( is het wel makkelijker geworden.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:40

lordsnow

I know nothing

Dit fenomeen (laatste blokje altijd rood) werd ook opgemerkt in een of ander PC blad, deze of vorige maand, tijdens een cd-rw test of zo. Lijkt er dus gewoon op alsof dit 'hoort'.

• ismael86
  • Laatst online: 21-03 14:38
Dit heb ik ook soms bij mijn AOPEN 40/12/48 maar bij mij is 1 blok niet leesbaar en doordat blok is de laatste file op de cd beschadigd

• Angels2
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03-2025
Het hoort niet:
Er zit in de combinatie sommige versies CDSpeed met sommige branders een fout in de berekening van de laatste te lezen datablok. Soms leest CDSpeed twee blokjes te ver (in runout blokken), en die mag/kan CDspeed niet lezen. Ik dacht dat dit opgelost is in de laaste CDspeed. Zie www.sdspeed2000.com

• Mentalist
Angels2 schreef op 12 January 2003 @ 11:06:
Het hoort niet:
Er zit in de combinatie sommige versies CDSpeed met sommige branders een fout in de berekening van de laatste te lezen datablok. Soms leest CDSpeed twee blokjes te ver (in runout blokken), en die mag/kan CDspeed niet lezen. Ik dacht dat dit opgelost is in de laaste CDspeed. Zie www.sdspeed2000.com
CD Speed 1.02 :

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/speed.gif

Helaas Afbeeldingslocatie: http://forum.fok.nl/i/s/nooo.gif

Ik heb er wel gratis een damaged blokje bijgekregen 8)7
Geeft geloof ik wel aan hoe betrouwbaar dit is :X

Ah, nog een keer gescant en nu is het damaged blokje weer weg > alleen dat rode ding nog.

Pagina: 1