Als jij de ultieme sleutel tot geluk had...

Pagina: 1
Acties:

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-12-2025

BaatZ

Prullenbakker :?

Topicstarter
Zou je hem dan delen ?

Een methode, die alleen jij aan de mensheid kan verschaffen, om ieder mens, in wat voor situatie dan ook, gelukkig te maken ?
Een soort van "Guide" tot instant geluk ?

Ik vind het een dilemma.
De voordelen, voor de hele mensheid, wegen niet op tegen de nadelen, denk ik dan.

Je kan zeggen: ik houd hem voor mezelf (als je daarmee uberhaupt al gelukkig kan zijn :/ )

Je kan zeggen: ik vind die & die gozer een klootzak, dus die krijgt hem niet (ook niet echt eerlijk, wat voor last heb je ervan als iemand gelukkig is ?

Je kan zeggen: ik geef iedereen de sleutel (iedereen gelukkig - iedereen klaar)

Maar als je het laatste doet, verpest je het dan niet voor iedereen ? Immers, geluk is relatief, af te meten aan niets meer dan de ellende van anderen om je heen, afstandelijk gezien.
Zelf zie ik liever geluk als een warm gevoel van binnen, tevredenheid. Maar das niet echt objectief, wel ?

Wat vind jij ervan ? Wat zou jij doen ?

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Geluk is heel individueel. Wat ik als geluk voel, voelt een ander niet zo. Mijn geluk is niet dat van een ander. Verder vraag je of ik het zou willen delen....Ja, natuurlijk! Vanuit mijn standpunt ben ik gelukkig(er) wanneer ik mijn vrienden/familie gelukkig zie.

Wat anders, hoe moet je vanuit de visie dat je op dit moment niet volledig gelukkig bent kunnen bedenken wat je zou doen als je gelukkig bent, totaal volledig? En daarnaast, dat bestaat niet, onmogelijk. In zijn geheel gelukkig voelen, hoe zie jij dat dan? In deze wereld is dat naar mijn mening niet mogelijk.
Voorbeeld, zodra je de TV aanzet zie je de ellende de huiskamer binnenkomen. Hoe triest sommige beelden ook zijn, ze "bederven"(sorry voor de woordkeus) je geluk wel.

Er zullen mensen zijn die geluk een ander misgunnen, helaas/gelukkig ben ik niet zo. Een ander kan best een klootzak zijn, misschien moet je hem/haar wel juist dan dat geluk wensen. Dat kan je op zijn beurt weer een beetje gelukkig maken om dat je weet dat je goed hebt gedaan.

Wat je laatste opmerking betreft, geluk is af te meten aan de ellende om je heen. Hier ben ik het pertinent niet mee eens. Ik kan mij soms heel ongelukkig voelen terwijl mensen om mij heen zich ook niet happy voelen. Andersom komt ook voor, anderen zijn heel vrolijk, alles gaat goed en ik voel me zwaar k*t. je hebt wel zelf invloed op je omgeving en andersom.

Geluk is iets heel persoonlijks en ik denk niet dat je nu kan bepalen wat je zou doen. Wel denk ik dat ik zoveel mogelijk zou doen om dat geluk vast te houden.

Verwijderd

Juist ongelukkige mensen misgunnen een ander het geluk. Wie waarlijk gelukkig is, heeft geen reden om anderen het geluk te misgunnen, dus dat is een gemakkelijke.

Verwijderd

En stel nu dat voor een persoon als Osama Bin Laden of Saddam Hoessein of de regering van Noord-Korea geluk de uitschakeling van Amerika als wereldmacht betekent?

Pas op wat je doet met iemand geluk wensen ... sommige mensen hebben een vertekend beeld van geluk ...

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-11-2025
Het is inderdaad relatief, dus als jij alleen nog maar "geluk" zou ervaren zou je dat niet als zodanig meer ervaren omdat je niks anders kent, ook al zie je het misschien in de wereld om je heen :) Als je nooit ongeluk hebt kan je ook geen geluk hebben.

Verwijderd

Azrael schreef op 12 januari 2003 @ 04:09:
Als je nooit ongeluk hebt kan je ook geen geluk hebben.
100 % mee akkoord !
Als je nooit diep in de put gezeten hebt, kun je nooit echt geluk ervaren (al is het maar voor een fractie van een seconde).

Ik persoonlijk heb enkel voor een fractie van een seconde puur geluk ervaren, puur geluk hebben voor een lange tijd lijkt mij praktisch onmogelijk :?
Kan iemand mij hier iets meer over zeggen?

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
BaatZ schreef op 12 January 2003 @ 01:52:
Zou je hem dan delen ?

Een methode, die alleen jij aan de mensheid kan verschaffen, om ieder mens, in wat voor situatie dan ook, gelukkig te maken ?
Een soort van "Guide" tot instant geluk ?

Ik vind het een dilemma.
De voordelen, voor de hele mensheid, wegen niet op tegen de nadelen, denk ik dan.

Je kan zeggen: ik houd hem voor mezelf (als je daarmee uberhaupt al gelukkig kan zijn :/ )

Je kan zeggen: ik vind die & die gozer een klootzak, dus die krijgt hem niet (ook niet echt eerlijk, wat voor last heb je ervan als iemand gelukkig is ?

Je kan zeggen: ik geef iedereen de sleutel (iedereen gelukkig - iedereen klaar)

Maar als je het laatste doet, verpest je het dan niet voor iedereen ? Immers, geluk is relatief, af te meten aan niets meer dan de ellende van anderen om je heen, afstandelijk gezien.
Zelf zie ik liever geluk als een warm gevoel van binnen, tevredenheid. Maar das niet echt objectief, wel ?

Wat vind jij ervan ? Wat zou jij doen ?
Sorry hoor, maar ik vind dit echt zo'n Bijbel voorstelling , waar dan cryptisch een betekenis in zit. En ik kan wel merken dat je er zelf erg mee zit en niet weet wat je er mee moet. Ik vraag me sterk af hoe je hier op komt.
Als ik je argumenten lees dan zie ik dat je best weet hoe het zit, waarom twijfel je dat toch nog? (ik bedoel alles positief hoor en niet als flame of wat voor negatieve reactie dan ook)

Verwijderd

Ik ben van mening dat je geluk alleen the hard way kan verkrijgen, d.w.z via leren, en tegenslagen incasseren.. Pas dan waardeer je het echte geluk ook. Iedereen zomaar "gelukkig" laten worden leidt volgens mij tot verwende mensen, die uiteindelijk toch niet gelukkig zijn, omdat ze het allemaal niet echt kunnen waarderen, omdat het zo vanzelfsprekend is

Verwijderd

SmartDoDo schreef op 12 January 2003 @ 02:20:
Geluk is heel individueel. Wat ik als geluk voel, voelt een ander niet zo. Mijn geluk is niet dat van een ander. Verder vraag je of ik het zou willen delen....Ja, natuurlijk! Vanuit mijn standpunt ben ik gelukkig(er) wanneer ik mijn vrienden/familie gelukkig zie.

Wat anders, hoe moet je vanuit de visie dat je op dit moment niet volledig gelukkig bent kunnen bedenken wat je zou doen als je gelukkig bent, totaal volledig? En daarnaast, dat bestaat niet, onmogelijk. In zijn geheel gelukkig voelen, hoe zie jij dat dan? In deze wereld is dat naar mijn mening niet mogelijk.
Voorbeeld, zodra je de TV aanzet zie je de ellende de huiskamer binnenkomen. Hoe triest sommige beelden ook zijn, ze "bederven"(sorry voor de woordkeus) je geluk wel.

Er zullen mensen zijn die geluk een ander misgunnen, helaas/gelukkig ben ik niet zo. Een ander kan best een klootzak zijn, misschien moet je hem/haar wel juist dan dat geluk wensen. Dat kan je op zijn beurt weer een beetje gelukkig maken om dat je weet dat je goed hebt gedaan.

Wat je laatste opmerking betreft, geluk is af te meten aan de ellende om je heen. Hier ben ik het pertinent niet mee eens. Ik kan mij soms heel ongelukkig voelen terwijl mensen om mij heen zich ook niet happy voelen. Andersom komt ook voor, anderen zijn heel vrolijk, alles gaat goed en ik voel me zwaar k*t. je hebt wel zelf invloed op je omgeving en andersom.

Geluk is iets heel persoonlijks en ik denk niet dat je nu kan bepalen wat je zou doen. Wel denk ik dat ik zoveel mogelijk zou doen om dat geluk vast te houden.
Daar sluit ik mij bij aan, immers wanneer je 'volledig' gelukkig bent en je wilt dit delen moet je eerst tot de ontdekking komen dat anderen niet gelukkig zijn.
Dit is een negatieve gedachte en dus ben je niet helemaal gelukkig meer, je kunt je ultime geluksgevoel niet delen met anderen.

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Op zich een best wel ironisch draadje; als jij de ultieme sleutel had tot geluk zou dit geen dilemma voor je moeten zijn. Op het moment dat jij iemand dingen misgunt, ben jezelf ook niet volkomen gelukkig; je zal namelijk constant het gevoel cq. de obsessie hebben dat wat jij hebt verloren kan gaan.

Daarom zie ik eigenlijk ook geen reden om het met iedereen te delen, zodat de wereld een grote punica-oase wordt. Buiten het feit dat ik ook beaam dat geluk heel persoonlijk is, is dit volgens mij niet wat de topicstarter bedoelt aangezien hij het over een soort universele (althans dat maak ik er uit op) sleutel tot geluk heeft. Anders zou de vraag of je het met iemand zou delen ook niet zinvol zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Opi op 13-01-2003 14:26 ]

Verwijderd

ik doe m'n best, de "sleutel" die ik gevonden heb met anderen te delen.

Echter ... velen willen er niets van weten. Ze zeggen "geen belangstelling" als ik bij ze aan de deur kom om ze te vertellen welke mooie wijsheden ze kunnen vinden in de bijbel, Gods woord (ja, ik ben één van Jehovah's Getuigen).

Zij bezien "geluk" waarschijnlijk op een andere wijze dan ik.

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-01 23:41
[geluk]
Absoluut en het zou ontzettend asociaal zijn als ik dat niet zou doen. Ik geloof trouwens ook dat ik een dergelijke sleutel ken, en als één van Jehovah's Getuigen doe ik m'n best om die met anderen te delen (hey Imdo :))
Immers, geluk is relatief, af te meten aan niets meer dan de ellende van anderen om je heen, afstandelijk gezien.

Ik heb hier een encyclopedie die geluk als volgt definieert: "Een toestand van welzijn die wordt gekenmerkt (1) door een betrekkelijke bestendigheid, (2) door een gevoel dat varieert van louter tevredenheid tot diepe en intense levensvreugde, en (3) door een natuurlijk verlangen dat dit zo mag blijven. Bijgevolg verschilt geluk van louter plezier, dat eenvoudig door een toevallige ontmoeting of een andere stimulans van buitenaf kan ontstaan."

Dus waarom is geluk niet objectief? Waarom zou men niet gelukkig kunnen zijn wanneer er geen ellende is? Wat is dat voor een onzin. Ik vraag me af of degenen die dat denken, wel werkelijk begrijpen wat geluk inhoudt...

Ik hoef toch geen oorlog te hebben meegemaakt om gelukkig te zijn in een tijd van vrede? Ik hoef toch geen honger te lijden om van eten te kunnen genieten. Ik hoef toch niet bijna te sterven om het leven te kunnen waarderen? Ja, ik erken zeker dat veel mensen die ellende hebben meegemaakt, gelukkiger schijnen te zijn wanneer zij problemen hebben meegemaakt. Misschien beseften zij voor die ellende nog niet dat zij in feite al in staat waren om geluk te ervaren?

[/geluk]

Verwijderd

Ik zou deze sleutel ergens wegleggen zodat iemand anders - lees een willekeurig persoon - h'm kan vinden. Kan je nog gelukkiger worden dan wanneer je de sleutel tot geluk vrijgeeft?
Pagina: 1