Toon posts:

vreemde NFS effecten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, bij het kopieren van een grote tree (± 1.5G) naar een andere PC via NFS (waarbij de client 2.4.20 draait en de host 2.2.16) gaat het steeds een hele poos goed (de files vliegen snel over het netwerk) maar dan komt het plotseling, zomaar ergens, telkens ergens anders, tot stilstand.

Het cp -a commando is dan 'D' in ps, en volledig uninterruptable. Ook gaat hij niet meer verder als ik een kwartier wacht ofzo. Ook niet als ik de NFS machine reboot. Hij blijft compleet hangen. Wat is hier aan de hand?

Ik was gewoon om elke week ofzo een backup van mijn homedirs de maken naar die oude PC die dus via NFS gemount was (waar ook een X server draaide om remote te kunnen X-en), dat werkte altijd prima maar die draaide 2.4.18 (LFS). Nu de HD het begeven heeft heb ik er even SuSE7.0 opgezet

Zou het aan die oudere SuSE kernel liggen (2.2.16)?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 23:53 . Reden: tiepvout verwijderd ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

PROCESS STATE CODES
D uninterruptible sleep (usually IO)
bron man ps
Al is het vreemd dat hij dan blijft hangen bij je. Wat zegt top op zo'n moment op de server ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
0.0% CPU op zowel server als client.

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gaat het ook fout als je -r gebruikt ipv -R? (Of andersom als je nu -r gebruikt.)

Welcome to the desert of the real.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
wat staat er in je logs? syslog/messages?

Vaak staat er een foutmelding in.

Om je process wel interubtable te maken: mounten met -o intr en/of eventueel soft mouten.

De host zou ik trouwens upgraden naar 2.4.20, daar er veel veranderingen en verbeteringen zijn in de NFS code tov de 2.2 tree.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties,

bij de host zijn wel wat nfs meldingen, maar daar word ik niet echt wijs uit.
offtopic:
Maar die ga ik inderdaad maar eens upgraden. Ook de XFree 4.0 die bij die SuSE7.0 setup zit stuurt mijn SiS6326 kaartje niet goed aan (veel beeldfouten, bekend probleem, gefixt in 4.1.0 en hoger)

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Wat voor opties gebruik je precies bij het mounten, en wat voor opties gebruikt de nfs server?
Ik heb zelf bijv. wel problemen gehad bij de grootte van de pakketjes; de server deed pakketjes van 4096 bytes, de client van 8192 bytes. Dan kreeg ik bij veel verkeer ook dat soort verschijnselen.

Misschien kun je de nfs server met meer debug messages laten draaien, kijken wat hij dan geeft.

https://timelord.nl

Verwijderd

Ik heb deze problemen ook regelmatig als ik heel veel kleine files of 1 grote file wil kopieeren. De server en de client komen dan allebei in een D-lock :-(

Op de server krijg ik een kernel error, iets van "Internal kernel error. nfsd couldn't resolve null pointer" of iets dergelijks. Dit is trouwens met 2.4.18 op de server en 2.4.19 op de client.

Dus nu maar even samba gebruiken voor linux<->linux, aangezien dat in dit geval toch wel stabieler is :-/

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de tips! Ik ga denk ik trouwens rsync gebruiken voor de backups.
Pagina: 1