Toon posts:

ProFTPd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat hier al veel vragen over gesteld zijn en ik heb ook erg lang gezocht naar een vergelijkbare vraag, maar toch niets gevonden :(

Dus bij deze m'n ProFTPd-verlanglijstje. Ik hoop dat iemand me kan vertellen hoe ik dit moet doen...

Ik heb 2 soorten gebruikers:
a) Gebruikers die ook op het systeem zelf bekend zijn
b) Gebruikers die NIET op het systeem zelf bekend zijn

Ik heb 3 dirs:
a) Home-dir
b) /var/ftp1
c) /blaat/ftp2

Hoe kan ik nu in ProFTPd configureren dat er:
a) Gebruikers zijn die alleen /var/ftp1 mogen zien
b) Gebruikers zijn die alleen /blaat/ftp2 mogen zien
c) Gebruikers die beide mogen zien

Ik wil dus niet dat gebruikers die beide mogen zien via / moeten wisselen naar de andere waar ze mogen komen. Is het dus mogelijk om een soort "mapping" te maken (zoals bij GuildFTP onder windows ERG makkelijk gaat) die zorgt voor:

/var/ftp -> /
/var/ftp1 -> /ftp1
/blaat/ftp2 -> /ftp2

En dan voor de gebruikers die ook nog 's een systeemaccount hebben

/home/username -> /username

Eigenlijk komt het er dus op neer dat ik proFTPd wil configureren a-la Samba... Dus gewoon een bestaande directory willen 'sharen' met daaraan een naam geven zoals hij die op de FTP-server krijgt...

Ik heb een eng vermoeden dat ik met links of rare mounts moet gaan werken, maar is dit zo?!

Groeten

Verwijderd

Kijk eens in de proftpd manual naar Defaultroot en naar Needvalidshell (die laatste weet ik niet zeker kan ook requirevallidshell zijn)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 23:19:
Kijk eens in de proftpd manual naar Defaultroot en naar Needvalidshell (die laatste weet ik niet zeker kan ook requirevallidshell zijn)
RequireValidShell off is 't geloof ik, gebruik hier ook.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Dan moet je nog steeds een geldige systeemgebruiker hebben.
Met chrooten kan je het wel of niet zien probleem al oplossen. Voor het 'gebruikers niet op het systeem' zal je eens moeten googlen op een MySQL backend voor usernames en paswords in op te slaan.

Verwijderd

Topicstarter
DefaultRoot lijkt - op bijvoorbeeld ~ - me niet echt een oplossing bieden, aangezien gebruikers dan toch sowieso niet meer in /var/ftp1 en /blaat/ftp2 kunnen komen? Of zie ik dat dan weer verkeerd?

Laat ik voor het gemak stellen dat ik gewoon alle mensen een systeemaccountje doe verder, dus alleen systeemgebruikers heb. Hoe kan ik dan dus zo'n systeem realiseren, waarin je na het inloggen gewoon gelijk de directory's ziet waar je toegang tot hebt op de manier zoals boven beschreven...

Verwijderd

XTerm schreef op 11 januari 2003 @ 23:31:
Dan moet je nog steeds een geldige systeemgebruiker hebben.
Met chrooten kan je het wel of niet zien probleem al oplossen. Voor het 'gebruikers niet op het systeem' zal je eens moeten googlen op een MySQL backend voor usernames en paswords in op te slaan.
Nee hoor. Gewoon je users op /bin/false zetten. Hebben ze geen shellaccess enzo :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 23:12:
Ik heb 3 dirs:
a) Home-dir
b) /var/ftp1
c) /blaat/ftp2

Hoe kan ik nu in ProFTPd configureren dat er:
a) Gebruikers zijn die alleen /var/ftp1 mogen zien
b) Gebruikers zijn die alleen /blaat/ftp2 mogen zien
c) Gebruikers die beide mogen zien

Ik wil dus niet dat gebruikers die beide mogen zien via / moeten wisselen naar de andere waar ze mogen komen. Is het dus mogelijk om een soort "mapping" te maken (zoals bij GuildFTP onder windows ERG makkelijk gaat) die zorgt voor:

...
Wel bv door meerdere anonymous servers te draaien met verschillende logins/passwords en dan met symbolic link te werken voor groep c), en het voor de andere groepen af te zetten. Is ideetje eh, maar peis wel dat het te doen is ...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 00:00:
[...]

Wel bv door meerdere anonymous servers te draaien met verschillende logins/passwords en dan met symbolic link te werken voor groep c), en het voor de andere groepen af te zetten. Is ideetje eh, maar peis wel dat het te doen is ...
Anonymous server met login én password??!
Hmz... ik ben erg dom... hoe moet dat?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 00:31:
Anonymous server met login én password??!
Hmz... ik ben erg dom... hoe moet dat?
Mja echt proper is het niet maar het werkt wel.

bekijk volgende directives:
UserAlias, UserPassword, AuthAliasOnly, ShowSymLinks, AnonRequirePassword ...

Password generere moeje doen met bijgeleverd perl-script ... De rest zul je wel zelf vinne :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 00:42 . Reden: iets vergeten ]

Pagina: 1