Toon posts:

CPU Fan via trafo op netspanning

Pagina: 1
Acties:
  • 68 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk dwaalt dit een beetje af van computers, maar het is wel een stukje hardware.
Ik heb de fan van mijn gesmolten athlon thunderbird 1.0ghz via een trafo (van een treinbaan) en een diode aangesloten op de netspanning. (Niet dat het nuttig is, maar ziet er wel geinig uit) Het zou dus nu gelijkspaning moeten zijn. Toen de diode doorbrande/kapot ging werd het opeens wisselspanning op de fan. Tot mijn verbassing werkte hij echter gewoon door. De trafo geeft 0-17 Volt (instelbaar, snelheid trein) en 26 volt (op die spanning wisselt het treintje van vooruit naar achteruit). Alles in wisselspanning. De fan is een standaard amd fan, 3 pins 12V, gelijkspanning. Misschien is er iemand met een iets groter kennis van natuurkunde/electronica, die mij kan uitleggen waarom die ook op wisselspaning werkt? En hoe gevaarlijk is het om een 12V DCV fan op 26 ACV aan te sluiten?

Of hebben jullie tweakers misschien een beter plaats voor deze fan? (inclusief heatsink, maar zonder bevestingsmechanisme, want dat was de oorzaak van het smelten van de CPU) 8)7

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:51
Als je hem op wissel aansluit krijg die 50 keer per sec een duuwtje vooruit, dus het lijkt net of die gewoon draait. Maar ik denk dat dit niet goed voor de fan is.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je hebt een marklin trafo ...... ok

soms zit er een beveiligins diode in de fan .................. die dus hetzelfde doet als je oude diode

die fan op 26 volt wissel zou ik afraden dan gaat er nl grofweg 5 keer zoveel vermogen naar toe. (2.5 met enkelvoudige gelijkrichter)
gaat snel stuk waarchijnlijk .. niet leuk op je processror zo'n onbetrouwbaar ding

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk inderdaad dat die een diode heeft. Als ik hem namelijk aansluit op een 4,5 volt bat. Werkt hij maar op 1 manier. Rode draad aan de + pool, zwart aan de -. Of het motortje is maar in staat om op 1 manier te draaien. Opzich logisch dat ze zo'n fan beschermen tegen verkeerdom draaien, dat wil je namelijk niet hebben op je CPU. Ook als ik de +/- van de trafo (idd marklin) omdraai blijft hij de goede kant op draaien. Ik vind het trouwens niet echt erg als die stuk zou gaan, anders was ik hier niet aan begonnen, de heatsink waar die bij hoort is namelijk stuk. Aan alleen de fan heb ik niet zoveel.

Hebben jullie tweakers dan nog een goede andere bestemming voor dez fan? Zou het bijvoorbeeld nuttig zijn om hem ergens in de kast te monteren? Deze laatste vraag hoort eigenlijk meer thuis in "Casemodding & Elektronica".

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 14:14:
Ik denk inderdaad dat die een diode heeft. Als ik hem namelijk aansluit op een 4,5 volt bat. Werkt hij maar op 1 manier. Rode draad aan de + pool, zwart aan de -. Of het motortje is maar in staat om op 1 manier te draaien. Opzich logisch dat ze zo'n fan beschermen tegen verkeerdom draaien, dat wil je namelijk niet hebben op je CPU. Ook als ik de +/- van de trafo (idd marklin) omdraai blijft hij de goede kant op draaien. Ik vind het trouwens niet echt erg als die stuk zou gaan, anders was ik hier niet aan begonnen, de heatsink waar die bij hoort is namelijk stuk. Aan alleen de fan heb ik niet zoveel.

Hebben jullie tweakers dan nog een goede andere bestemming voor dez fan? Zou het bijvoorbeeld nuttig zijn om hem ergens in de kast te monteren? Deze laatste vraag hoort eigenlijk meer thuis in "Casemodding & Elektronica".
Hoe sloop jij in godsnaam een heatsink? :o

btw, zuigen van een heatsink maakt niet zoveel uit, sommige mensen beweren zelfs dat dit beter koelt

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

ik denk dat move.to/cme beter is :)

Verwijderd

Topicstarter
Heatsink is inderdaad niet stuk, dat had ik een beetje fout geformuleerd. In mijn eerste post staat het wel goed. De plastic connector is gebroken. (Die zijn tegenwoordig van metaal geloof ik, dus waarschijnlijk gebeurde dat vaker)

Over een move: Mijn post gaat in principe niet over casemodding, maar over een stukje hardware, de fan. Alleen heeft het eigenlijk ook weer niks met koeling te maken, dus heb ik het maar in overige gepost. De vraag over waar ik de fan wel voor kan gebruiken kan wel beter in cme.

Iig bedankt voor de reacties :D

Verwijderd

Je fan zal niet zo snel kapot gaan op hogere waarde van ac(wisselspanning), want de schijnbare weerstand van je fan is voor ac stuk hoger dan voor dc(gelijkspanning), waardoor er minder stroom loopt. Het opgenomen vermogen kan hierdoor zelfs lager liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 19:31:
Je fan zal niet zo snel kapot gaan op hogere waarde van ac(wisselspanning), want de schijnbare weerstand van je fan is voor ac stuk hoger dan voor dc(gelijkspanning), waardoor er minder stroom loopt. Het opgenomen vermogen kan hierdoor zelfs lager liggen.
Dit is min of meer de reactie waar ik op zat te wachten.
Ik had vaag zoiets in gedachten (zie eerste post), dat acv minder sterk is dan dcv. Als het goed is kan ik dat over een aantal jaar ook vast prima uitleggen. (Na mijn studie natuurkunde) Ook vind ik de fan niet echt hard draaien, maar dat is toch wat lastig vergelijken omdat die buiten de pc staat. Als ik hem op 12 volt zet is die eigenlijk nog muisstil. Bij 26 Volt gaat die best wat geluid maken en wordt hij zelfs heet. (Dat zal dan ook wel niet zo goed zijn) Intussen heb ik hem al weer opgeborgen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 21:23
Tja, elektronica vragen dienen hier toch computer-gerelateerd te zijn..
Voor dit soort vragen zou je misschien eens op http://www.circuitsonline.net/ kunnen kijken :)

Overigens moet je er nog wel rekening mee houden dat als je een AC-spanning via een diode omzet tot DC, dan krijg je gewoon een pulserende DC spanning waarbij de gemiddelde spanning veel lager is dan de AC spanning.. Die 26V is waarschijnlijk niet de top-top spanning (de pieken van de sinus).. Maar doordat je alleen de positieve sinus doorlaat heb je nog maar de helft van de spanning te pakken.. Vandaar dat het waarschijnlijk wel goed gaat op de AC :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.