[OC] Compaq notebook overclocken

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Hallo,
Ik heb hier een compaq armada 2810EA, uitgerust met een mobile P4 1,4 GHz en een ATi Radeon 7500 mobility (ook bekend als M7). Ik wilde eens weten hoe hard mijn fan draait enz, en kijken of ik dat kon beïnvloeden. Ik heb hier nog geen programma'tje voor gevonden. Ik heb met Motherboard Monitor wel de temperaturen in het scherm (idle 44 en 50 graden, en stijgt met cpu load). Met Speedfan kan ik de moederboardvoltages zien, de cpu snelheid in beide en de harde schijf ook in speedfan.
Mijn vraag is: hoe zorg ik ervoor dat speedfan iig de goede temperatuur te zien krijgt, en ook de goede snelheid van de fan? Dit is bij allebei een wisselend getal dat niks met het toerental te maken heeft.

Nog iets: ik was met powerstrip aan het klooien, en zodra ik voor mijn radeon 300 MHz instel ipv 270 crasht MBM/windows etc. ik kan niet eens mijn muiswijzer meer bewegen! hoe komt dit?

En weet iemand een goed programma om bij dit moederboard de FSB in te stellen?

* MBV is een beetje gek om een laptop te overclocken, maar die ventilator kan nog stukken harder draaien (draait nu op stand 1 van 4). Ik hoef dus niet nog een keer te horen dat ik gek ben! Ik post dit niet voor niets in DOC!

MBM 5.2.1.0 BETA geeft de volgende waarden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Main Sensor Chip              : Analog Devices ADM1030
SMB Address                   : $1200
Used Bus                      : SMB CHIP Intel ICH3M
Chip Address                  : $2C

-Sensor Chip Selections-

Possible Temp Sensors[0]      : ADM1030-1
Possible Temp Sensors[1]      : ADM1030-2

Selected Temp Sensors[1]      : ADM1030-1
Selected Temp Sensors[2]      : ADM1030-2

Possible Voltage Sensors[2]   : MBM Fixed

knipknip

Possible Fan Sensors[1]       : ADM1030-1

Selected Fan Sensors[1]       : ADM1030-1  T1  D4

Possible Voltage Sub Types[0] : ADM1030 Dual Standard
Selected Voltage Sub Type     : ADM1030 Dual Standard

Dit lijkt mij alles wat nuttig is, uiteraard kan ik zo de andere info ook dumpen.

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 12-01-2003 21:26 . Reden: irritatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

crash van ej radeon komt hoogstwaarschijnlijk door hitte.
een laptop is niet zo lekker ruim als een PC en heeft daardoor een airflow van nul comma nul.
om je CPU over te klokken moet je de FSB aanpassen.
SoftFSB schijnt wel leuk te zijn daarvoor.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-10 21:40

DaOverclocker

Overclocker for life...

Tja vindt dan maar eerst es uit wat je PLL is van je mobo....das nog een hele klus.
Ik heb net mijn laptop open proberen te krijgen, maar dat lukte helemaal niet.(IBM A21m)
Maar zonder het type pll kan je ook niet overclocken!..:(

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laptop overclocken -> don't do it! Het is niet goed voor alle hardware in de laptop (voornamelijk het scherm vind warm niet leuk) Je accu gaat er 1000x sneller van leeg enz.

Maar het is ook bijna onmogelijk om te doen. Laptop zooi = geen PC zooi. Powerstrip kan goed zijn dat ie de videokaart helemaal niet kan overclocken en dat je daarom een crash krijgt.
Ook hebben laptops zelden een hardware-monitoring module in zich zitten of een PLL wat ondersteunt wordt in een software prog. De waardes die je krijg in speedfan ed zijn dus compleet onzin. 50 graden stressed? AMD laptops worden veeeeeeel heter omdat ze gewoon veel minder koeling hebben.
De ati mobility zit op het moederbord ingebakken en kan dus met powerstrip 99% zeker niet overgeclocked worden.

Oftewel -> ain't going to happen

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 02:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 22:15

DSK

boeiend...

Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 02:45:
Laptop overclocken -> don't do it! Het is niet goed voor alle hardware in de laptop (voornamelijk het scherm vind warm niet leuk) Je accu gaat er 1000x sneller van leeg enz.

Maar het is ook bijna onmogelijk om te doen. Laptop zooi = geen PC zooi. Powerstrip kan goed zijn dat ie de videokaart helemaal niet kan overclocken en dat je daarom een crash krijgt.
Ook hebben laptops zelden een hardware-monitoring module in zich zitten of een PLL wat ondersteunt wordt in een software prog. De waardes die je krijg in speedfan ed zijn dus compleet onzin. 50 graden stressed? AMD laptops worden veeeeeeel heter omdat ze gewoon veel minder koeling hebben.
De ati mobility zit op het moederbord ingebakken en kan dus met powerstrip 99% zeker niet overgeclocked worden.

Oftewel -> ain't going to happen
Ik sluit me volledig bij je mening aan, ofwel gaat het overclocken niet, ofwel loopt het totaal verkeerd af...

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

FireWurX schreef op 12 January 2003 @ 00:55:
crash van ej radeon komt hoogstwaarschijnlijk door hitte.
een laptop is niet zo lekker ruim als een PC en heeft daardoor een airflow van nul comma nul.
om je CPU over te klokken moet je de FSB aanpassen.
SoftFSB schijnt wel leuk te zijn daarvoor.
Dat slaat dus helemaal nergens op. Een laptop heeft wel degelijk airflow, alleen dit is afgestemd op de interne hardware :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:44
de enige goede upgrade voor een laptop is een sloot geheugen erbij, daar schietje veel meer mee op aangezien je harddisk traag is. en zelfs met een radeon mobility is gamen toch niet echt aan te bevelen op een laptop.

O-)

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
reacties, in random order:

@AteZ: een radeon 7500 is sneller dan een geforce4go of gewoon een geforce 4MX. Dus je kan er wel op gamen, beter dan wat toen ik hem kocht (6 mnd geleden) als oem verkocht werd door compaq en hp enz.
@ anti overclock front :) : ik wil dus via speedfan instellen dat mijn cpu niet warmer wordt dan nu tijdens het spelen (wordt 55C met ventilator zachtjes draaiend). Alleen kan die geen gegevens lezen. Hij wordt nu niet te heet ofzo. En zolang ik hem op het netsnoer heb staan, kan die accu mij niet boeien. Ik post het toch niet voor niets in Die-Hard Overclocking & Cooling?
@FireWurX: De radeoncrash is niet van de hitte, maar direct. op 295 MHz werkt het prima, maar bij 300 crasht de hele pc. Nu is 299 ook wel een nette overclock (nog geen tijd gehad om het te proberen), ik was alleen nieuwschierig. Misschien kan de klokgenerator (of hoe dat ook heet) niet hoger.
@henri: ik vroeg me af of iemand het wist, maar met nog 2,5 jr garantie voor de boeg ga ik hem niet openschroeven. Het schijnt dat compaq brakke laadcircuits heeft, en daar wil ik zeker garantie op houden. En bij een software-overclock zal de garantie niet snel vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

MBV, das dus wel een hitte crash
bij teveel hitte slaat je hele PC vast (of Laptop), ik heb er ervaring mee.
ik OC-de mijn GF2tje en tijdens een LAN was de vidkaart over de 60 graden gegaan(twas midden zomer) en bleef helemaal bevroren hangen. (naja vastgekookt eik :P )
5 Mhz terug schakelen en de PC bleef helemaal stabiel, geen freezes meer gehad toen.
dus dat kan zeker wel het probleem zijn.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op 12 januari 2003 @ 21:25:

@AteZ: een radeon 7500 is sneller dan een geforce4go of gewoon een geforce 4MX. Dus je kan er wel op gamen, beter dan wat toen ik hem kocht (6 mnd geleden) als oem verkocht werd door compaq en hp enz.
@ anti overclock front :) : ik wil dus via speedfan instellen dat mijn cpu niet warmer wordt dan nu tijdens het spelen (wordt 55C met ventilator zachtjes draaiend). Alleen kan die geen gegevens lezen. Hij wordt nu niet te heet ofzo. En zolang ik hem op het netsnoer heb staan, kan die accu mij niet boeien. Ik post het toch niet voor niets in Die-Hard Overclocking & Cooling?
@FireWurX: De radeoncrash is niet van de hitte, maar direct. op 295 MHz werkt het prima, maar bij 300 crasht de hele pc. Nu is 299 ook wel een nette overclock (nog geen tijd gehad om het te proberen), ik was alleen nieuwschierig. Misschien kan de klokgenerator (of hoe dat ook heet) niet hoger.
@henri: ik vroeg me af of iemand het wist, maar met nog 2,5 jr garantie voor de boeg ga ik hem niet openschroeven. Het schijnt dat compaq brakke laadcircuits heeft, en daar wil ik zeker garantie op houden. En bij een software-overclock zal de garantie niet snel vervallen.
Je snapt em niet, het is bijna onmogelijk om een laptop software matig te oc'en dus speedfan zal er helemaal niets mee kunnen. Speedfan werkt ook maar op 10% van de gewone PC's laat staan een laptop.

Laptop stuff = geen PC stuff.

Gaat dus niet lukken.... Als je de videokaart al kan oc'en (lijkt me sterk) krijg je dan ook betere resultaten (3dmarks) als je oc't want het kan ook zijn dat powerstrip maar een paar poorten zit aan te spreken terwijl dat helemaal niet de goede zijn op jouw laptop.

En als jouw laptop overlijdt aan warmte teveel is jouw garantie ook vervallen want bij normaal gebruik kan dit niet voorkomen. Met een software oc zit je dus niet veilig in je garantie.

Als je je laptop wil upgraden kan je gewoon naar de winkel gaan waar je em hebt gekocht, daar zetten ze graag nieuw geheugen en een nieuwe hdd in je laptop zonder dat je je garantie verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 19:39
heb je een standaard p4 koeler gezien?.. ja moet je voor de grap is in je laptop kijken...het is niks...

offtopic:
mijn laptop 2 dagen oud fikte uit, zat een verkeerde bios in... behuizing gesmolten mobo kapot cpu kapot.... brande me fikken toen ik hem beetpakte :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 10-10 21:12
SiSoft Sandra geeft meestal wel de info over je PLL. En met SoftFSB kun je daar ook zelf het bijbehorende "instelschama" bij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@firewurx: wat jij zegt klopt wel, maar dan is het niet op het moment dat je op OK klikt 8)7
@T-Blizzard: Weet jij hoeveel stroom een desktop P4 verbruikt, en hoeveel een mobile versie? En denk je eraan dat vaak de hele laptop wordt gebouwd om te koelen, en de koeling dus veel efficiënter is dan in jouw desktop?
En verder: ja ik kijk uit dat ik mijn vingers niet brand aan mijn laptop. Ik kan er altijd nog iets van een heatsink tegenaan houden thuis. En voor de garantie: ik ga dus niet ervan uit dat ik garantie krijg op een gesmolten mobo/behuizing maar op een kapot laadcircuit/tft scherm/hdd/geluidskaart/dvd combo/ whatever. Als je hem openschroeft zien ze krasjes en heb je nergens garantie meer op. Voor die hitte ben ik niet bang: ik heb er een fan in zitten die op 4 snelheden draait (met ac voeding 3, omdat hij dan altijd draait). 1 = stilstaan, 2 = bijna onhoorbaar, 3 = beginnen met opstijgen (50 graden), 4 heb ik nog niet gehoord, behalve met opstarten (voordat acpi werkt ofzo). Ik ga zo eens spelen met SoftFSB en Sandra.
Weet iemand nog hoe ik die fan kan regelen? Het lijkt te gebeuren in windows (ben eens begonnen aan een linuxinstallatie, en dat ding werd heet!), voordat je het inlogscherm ziet is hij nl eerst bijna uit, dan gaat hij even heel hard draaien, en dan gaat hij draaien afhankelijk van de temperatuur. In apparaatbeheer zie ik wel 4x (4 snelheden :? ) ACPI-ventilator staan. Dan moet je dat toch op de een of andere manier aan en uit kunnen zetten (evt met een zelfgeschreven C++ app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Ik heb een Compaq E500 hierzo, en die doet hetzelfde.
Bij het opstarten doet de fan eerst niks. Dan komt het 'windows word geladen' scherm, dat witte, van w2k en dan waait ie zowat weg.
Als ie dan bij het inlogscherm is draait de fan wel een beetje, maar onhoorbaar.
Overigens word mijn klopdoosje zo al lekker warm (warm genoeg om je schoot van de nodige verwarming te voorzien als het buiten vriest 8)7 ) dus ook ik zou het overclocken afraden ivm de hitte :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bart1234 schreef op 14 January 2003 @ 13:20:
Ik heb een Compaq E500 hierzo, en die doet hetzelfde.
Bij het opstarten doet de fan eerst niks. Dan komt het 'windows word geladen' scherm, dat witte, van w2k en dan waait ie zowat weg.
Als ie dan bij het inlogscherm is draait de fan wel een beetje, maar onhoorbaar.
Overigens word mijn klopdoosje zo al lekker warm (warm genoeg om je schoot van de nodige verwarming te voorzien als het buiten vriest 8)7 ) dus ook ik zou het overclocken afraden ivm de hitte :{
Evo N600 doet hetzelfde. Tijdens dat witte Windhoos 2000 scherm gaat die fan op maximale snelheid draaien.

Echter, ik heb bij zwaar gebruik nog nooit de fan op maximale snelheid meegemaakt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Die fan die ging van de zomer bij mij een keer op maximale snelheid, ik denk bij een kamertemperatuur van 30 graden, en zware belasting (MOHAA). Ik denk dat dit standaard is voor elke laptop met softwarematige aansturing (er zit geeneens een hardware volumeregelaar op :( ).
Dat hij het kan weet ik dus, maar ik wil dat hij iets eerder zo hard gaat draaien. Weet iemand hoe ik dat aan moet zetten (eventueel met een eigen programma)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op 14 January 2003 @ 15:09:
Die fan die ging van de zomer bij mij een keer op maximale snelheid, ik denk bij een kamertemperatuur van 30 graden, en zware belasting (MOHAA). Ik denk dat dit standaard is voor elke laptop met softwarematige aansturing (er zit geeneens een hardware volumeregelaar op :( ).
Dat hij het kan weet ik dus, maar ik wil dat hij iets eerder zo hard gaat draaien. Weet iemand hoe ik dat aan moet zetten (eventueel met een eigen programma)?
Ik was net ook al aan het Googlen naar zo'n functie. Ben er nog steeds mee bezig :(

Iemand die het al wel weet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-10 21:40

DaOverclocker

Overclocker for life...

jantje112 schreef op 13 januari 2003 @ 11:15:
SiSoft Sandra geeft meestal wel de info over je PLL. En met SoftFSB kun je daar ook zelf het bijbehorende "instelschama" bij maken.
Weet je dat zeker?
ik heb nog nooit zoiets gezien in Sosoft, en ik weet ook niet of je dat wel met software uit kunt lezen.
Als iemand dat weet benik er zeer benieuwd naar iig! tging dus over die PLL

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henri schreef op 14 January 2003 @ 17:20:
[...]

Weet je dat zeker?
ik heb nog nooit zoiets gezien in Sosoft, en ik weet ook niet of je dat wel met software uit kunt lezen.
Als iemand dat weet benik er zeer benieuwd naar iig! tging dus over die PLL
Ik heb het wel gezien, maar... meestal moet je vervangen met sporadisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Waar zou dat in Sandra moeten staan? bij Motherboard ofzo? En onder welk kopje?
Ik ben nu de pro versie aan het downloaden, kijken wat er bij ACPI staat voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op 14 January 2003 @ 17:50:
Waar zou dat in Sandra moeten staan? bij Motherboard ofzo? En onder welk kopje?
Ik ben nu de pro versie aan het downloaden, kijken wat er bij ACPI staat voor info.
Ik weet het niet meer, die ene computer die het liet zien die is er niet meer.

Het stond volgens mij gewoon bij Motherboard, maar ik denk dat je 5% kans hebt dat Sandra het laat zien :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV, give it up. Het gaat je niet lukken om dat ding softwarematig te oc'en. Het zou misschien kunnen als je de boel open maakt, maar anders gaat het dus echt niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Dan blijft het bij de videokaart :'(
Maar heeft er verder nog iemand een suggestie om die ventilator te beïnvloeden? al is het maar voor de sport :)

edit:

pll staat nergens in die tekst. Wel grappig trouwens. Hij geeft 3 keer de warning dat ik geen memoryslots meer heb, en 1 keer dat ik er nog maar weinig heb maar toch maar moet uitbreiden :? :X

[ Voor 43% gewijzigd door MBV op 14-01-2003 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op 14 januari 2003 @ 18:12:
Dan blijft het bij de videokaart :'(
Maar heeft er verder nog iemand een suggestie om die ventilator te beïnvloeden? al is het maar voor de sport :)

edit:

pll staat nergens in die tekst. Wel grappig trouwens. Hij geeft 3 keer de warning dat ik geen memoryslots meer heb, en 1 keer dat ik er nog maar weinig heb maar toch maar moet uitbreiden :? :X
Is het al gelukt om je videokaart over te clocken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
MBV schreef op 12 January 2003 @ 21:25:

Ik denk het wel. Nu moet hij alleen proberen om het op 299mhz te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pisart schreef op 14 January 2003 @ 18:59:
[...]

Ik denk het wel. Nu moet hij alleen proberen om het op 299mhz te krijgen.
Volgens mij dus niet, volgens mij liep ie default al op 295 mhz. 299 heeft ie niet geprobeert. De crash komt van een progje wat compleet verkeerde poorten aan aan het spreken is.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hij zegt dat het standaard draait op 270mhz en als hij het op 300mhz zet dan crashed het dus zet hij het op 295mhz en wou het eventueel proberen om het op 299mhz te krijgen.
MBV schreef op 11 January 2003 @ 22:31:

Nog iets: ik was met powerstrip aan het klooien, en zodra ik voor mijn radeon 300 MHz instel ipv 270 crasht MBM/windows etc. ik kan niet eens mijn muiswijzer meer bewegen! hoe komt dit?
en
MBV schreef op 12 januari 2003 @ 21:25:

[ Voor 42% gewijzigd door pisart op 15-01-2003 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik was gisteren weer bezig, en toen crashte hij al bij 285 :? :'( Ik ga er maar mee stoppen denk ik. gewoon 284, en dan nog wat met geheugen spelen.

edit:

Met 295 heb ik er nog een paar benchmarks mee gedaan, werkte prima

[ Voor 25% gewijzigd door MBV op 17-01-2003 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[OC] added ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik ben er nu maar definitief mee gestopt, het schermpje 'slaapstand voorbereiden' begon te flikkeren na een spelletje :'( Verder gelukkig nog nergens last van, en dat hou ik zo.
Pagina: 1