Een tijdje terug heb ik een nieuwe harde schijf gekocht (Seagate 80gb 7200rpm) en een IDE kabel, ik wilde die schijf in mn server zetten (mobo: Asus P5A Super 7 Mainbord).
Het was de eerste keer dat ik zelf een hdd in een pc zette, dus dacht dat ik zelf steeds iets fout deed, omdat het niet wilde lukken. Gelukkig kwam s middags mn broer langs die het vaker heeft gedaan. Hem lukte het ook niet om dat ding aan de praat te krijgen...
Als ik mn bios mn IDE kabels af liet speuren om um te vinden, liep mn bios vast
(press esc to skip, gebeurde nix als k op esc drukte...)
K heb het geprobeerd met oude IDE kabel, ander poortje op mobo, vanalles, maar nix hielp.
Toen ff mobo boekje dr bijgepakt en ff de features bekeken.
ff quote uit mn mobo boekje:
Ik heb hem dus toen maar in mn nieuwe pc gezet waarin ie wel werkte.
Er zijn mensen geweest die tegen me hebben gezegd dat ik dan mn bios moet updaten ofzo. Heeft dat zin? Wat houd het in? Hoe doe ik dat? (ja ik weet ut, k ben een n00b op dit gebied)
Of is er nog een andere oplossing om dat ding op mn server aan de praat te krijgen?
BvD
Het was de eerste keer dat ik zelf een hdd in een pc zette, dus dacht dat ik zelf steeds iets fout deed, omdat het niet wilde lukken. Gelukkig kwam s middags mn broer langs die het vaker heeft gedaan. Hem lukte het ook niet om dat ding aan de praat te krijgen...
Als ik mn bios mn IDE kabels af liet speuren om um te vinden, liep mn bios vast
K heb het geprobeerd met oude IDE kabel, ander poortje op mobo, vanalles, maar nix hielp.
Toen ff mobo boekje dr bijgepakt en ff de features bekeken.
ff quote uit mn mobo boekje:
Hieruit leidt ik af dat mn hdd te snel is voor dit moederbord...Ultra DMA/33 BM IDE: Comes with an onboard PCI Bus Master IDE controller with two connectors that supports four IDE devices in two channels, supports Ultra DMA/33, PIO Modes 3 and 4 and Bus Master IDE DMA Mode 2
[...]
Double the IDE Transfer Speed: Asus smart Series motherboards with ALi's Alladin V chipset improves IDE transfer rate using UltraDMA/33 Bus Master IDE, which can handle data transfer up to 33MB/sec. The best of all is that this new technology is compatible with existing ATA-2 IDE specifications so there is no need to upgrade current hard drives or cables
Ik heb hem dus toen maar in mn nieuwe pc gezet waarin ie wel werkte.
Er zijn mensen geweest die tegen me hebben gezegd dat ik dan mn bios moet updaten ofzo. Heeft dat zin? Wat houd het in? Hoe doe ik dat? (ja ik weet ut, k ben een n00b op dit gebied)
Of is er nog een andere oplossing om dat ding op mn server aan de praat te krijgen?
BvD