7200rpm op oud mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

• cold45
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-03 09:56
Een tijdje terug heb ik een nieuwe harde schijf gekocht (Seagate 80gb 7200rpm) en een IDE kabel, ik wilde die schijf in mn server zetten (mobo: Asus P5A Super 7 Mainbord).
Het was de eerste keer dat ik zelf een hdd in een pc zette, dus dacht dat ik zelf steeds iets fout deed, omdat het niet wilde lukken. Gelukkig kwam s middags mn broer langs die het vaker heeft gedaan. Hem lukte het ook niet om dat ding aan de praat te krijgen...
Als ik mn bios mn IDE kabels af liet speuren om um te vinden, liep mn bios vast :S (press esc to skip, gebeurde nix als k op esc drukte...)
K heb het geprobeerd met oude IDE kabel, ander poortje op mobo, vanalles, maar nix hielp.
Toen ff mobo boekje dr bijgepakt en ff de features bekeken.
ff quote uit mn mobo boekje:
Ultra DMA/33 BM IDE: Comes with an onboard PCI Bus Master IDE controller with two connectors that supports four IDE devices in two channels, supports Ultra DMA/33, PIO Modes 3 and 4 and Bus Master IDE DMA Mode 2
[...]
Double the IDE Transfer Speed: Asus smart Series motherboards with ALi's Alladin V chipset improves IDE transfer rate using UltraDMA/33 Bus Master IDE, which can handle data transfer up to 33MB/sec. The best of all is that this new technology is compatible with existing ATA-2 IDE specifications so there is no need to upgrade current hard drives or cables
Hieruit leidt ik af dat mn hdd te snel is voor dit moederbord...
Ik heb hem dus toen maar in mn nieuwe pc gezet waarin ie wel werkte.

Er zijn mensen geweest die tegen me hebben gezegd dat ik dan mn bios moet updaten ofzo. Heeft dat zin? Wat houd het in? Hoe doe ik dat? (ja ik weet ut, k ben een n00b op dit gebied)
Of is er nog een andere oplossing om dat ding op mn server aan de praat te krijgen?

BvD

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-03 16:05

Rick2001

9950X delidded en direct die

Het is niet de snelheid van de schijf die hem tegenhoudt te werken, maar een verouderde BIOS die maar tot 8GB of 32GB kan gaan.
Als er dus nog een BIOS update te vinden is, dan moet je die maar eens flashen en nogmaals proberen.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

En anders een tool zoeken bij seagate, om hem wel te laten herkennen. Of je zet er een losse pci-ide controller in.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• cold45
pci ide controller? klinkt grappig, nog nooit van gehoord, hoe duur zijn die? heb misschien een linkje?

En met dat flashen, is dr ook een kans dat zoiets misgaat en mn mobo naar de knoppen is? En hoe werkt zoiets? ik ga ff op asus.com kijken of ze daar een update hebben ;)

• jhksema
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-03 19:32
Hmmm... meest recente bios stamt uit 1999:

http://www.asus.com.tw/su...d/item.aspx?ModelName=P5A
(onder BIOS)

Geef je weinig kans... dus dan maar voor de seagate tool?

[ Voor 5% gewijzigd door jhksema op 11-01-2003 21:30 ]

• jhksema
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-03 19:32
cold45 schreef op 11 januari 2003 @ 21:29:
pci ide controller? klinkt grappig, nog nooit van gehoord, hoe duur zijn die? heb misschien een linkje?

En met dat flashen, is dr ook een kans dat zoiets misgaat en mn mobo naar de knoppen is? En hoe werkt zoiets? ik ga ff op asus.com kijken of ze daar een update hebben ;)
bijvoorbeeld:
http://www.tweakers.net/pricewatch/9267

PS dit had je zelf ook heeeel makkelijk in de pricewatch terug kunnen vinden!

• marco899

marco899

Know's what he wants.

Antwoord is dus al gegeven.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:50
Woei! Een P5A is nog uit de p1 periode (super socket 7 geloof ik?) , dat gaat nooit werken. Je bios herkend simpelweg niet zulke grote HDD's, waarschijnlijk zit de limiet op 32Gb. Het probleem zit hem dus absoluut niet in de snelheid van die nieuwe HDD.....

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-03 16:05

Rick2001

9950X delidded en direct die

Ik denk dat die utility niet gaat werken als je mainboard al hangt bij het detecteren van de harddisk.
Deze utility werkt normaal alleen als hij voorbij de harddisk detectie komt vanuit de bios.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
er is een biosupdate voor de p5a te krijg (beta bios!!) die kan dan ook 80GB aan

* Zwelgje heeft dit namelijk zelf onlangs nog aangesloten op ook een p5a met 80gb hdd... zodoende

http://www.cs.montana.edu/~kimh/p5a-bios.html

A wise man's life is based around fuck you

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

jhksema schreef op 11 January 2003 @ 21:29:
Hmmm... meest recente bios stamt uit 1999:

http://www.asus.com.tw/su...d/item.aspx?ModelName=P5A
(onder BIOS)

Geef je weinig kans... dus dan maar voor de seagate tool?
Misschien kun je een patched bios downloaden. Met zo'n bios heb je geen last van de 32GB limitatie,

zie
http://www.wimsbios.com/

misschien heb je iets aan:
http://www.wimsbios.com/p...a8a791a27352fdbfd9278b9c8

[ Voor 10% gewijzigd door j-w op 11-01-2003 21:58 ]

• cold45
Klopt dominator :)

Zelf kwam ik met een search op asus.com dit nog tegen:
Helaas krijg k een error als ik um wil openen...
32GB HDD on P5A
Summary : Please update the motherboard's BIOS to v1011 beta 002 or later to support HD larger than 32GB. You can download it from the following URL: ftp://ftp.asus.com.tw/pub...5a/1011-005.zip(Knowledge Base)
( http://www.asus.com/support/search.aspx?SearchStr=p5a punt 3)
Dus dan zou je denken dat het wel gaat werken...
PS dit had je zelf ook heeeel makkelijk in de pricewatch terug kunnen vinden!
sorry, ff niet zo snel aan gedacht

• marco899

marco899

Know's what he wants.

http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html
Kijk hier eens, moet toch werkend te krijgen zijn.

Edit: wouw drie repley's in dezelfde minuut. Als het nu niet lukt.

[ Voor 25% gewijzigd door marco899 op 11-01-2003 21:57 ]

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

marco899 schreef op 11 januari 2003 @ 21:55:
http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html
Kijk hier eens, moet toch werkend te krijgen zijn.

Edit: wouw drie repley's in dezelfde minuut. Als het nu niet lukt.
\

probeer dit pas als het met de bios niet lukt zou ik zeggen.

• cold45
hehe, ja k had ut zelf al opgegeven, maar toen bedacht ik om ut ff hier te vragen, misschien dat als ik mazzel had dr wat mensjes zouden reageren, maar dit is meer dan ik verwacht had :D tnx guys! _/-\o_

Dan ga ik morgen maar ff proberen met dat ding van zwelgje (k heb nu ff geen schik meer van...)

Verwijderd

Als je in BIOS de instelling voor 32GB instelt que cylinders/heads en sectors (63/16/16383 of ziets), kan je, als je windows gebruikt, met partition magic, de rest van de schijf aanspreken (damn wat een hoop komma-s.)

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:30
Onder welk OS wil je het gaan draaien? Voor zover ik weet kan het in Linux zonder problemen, omdat de schijf in Linux niet via het BIOS wordt aangesproken, maar raw. zie ook deze newsgroup post (gevonden van google groups): Low-power, silent PC
On 4 Sep 2002 13:13:26 GMT, Gene Puhl <Gene_P@soma.net> wrote:
>>
> You could use a 486DX4-100 as a gateway and print server. However, 80 Gb
> hard disk support would be out of the question. I've got (among others) a
> Super Socket 7 (Asus P5A-B) that has just had the latest bios flash to
> enable it to *support* hard drives larger than 32 Gb.

That only really matters if you're using Windows. If you're using Linux
(which would make sense for this application) you can use any size drive you
want as long as the OS itself is located at the beginning of the drive.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 22:10:
Als je in BIOS de instelling voor 32GB instelt que cylinders/heads en sectors (63/16/16383 of ziets), kan je, als je windows gebruikt, met partition magic, de rest van de schijf aanspreken (damn wat een hoop komma-s.)
dat kan niet gergole.

windows kan op haddisk gebied niet om de bios heen kijken, ook PM niet.
daarvoor heb je een DDO tool nodig. (DDO=Dynamic Drive Overlay)
bijvoorbeeld dus Discwizard (zoals al aangedragen werd) of Ontrack.
deze tools zorgen ervoor dat een stukje RAM word gebruikt voor de adresseringen van de HDD.
hierdoor kan je dus grotere settings maken dan momenteel mogelijk is.

[ Voor 30% gewijzigd door McKaamos op 11-01-2003 22:26 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

FireWurX schreef op 11 januari 2003 @ 22:25:
[...]

dat kan niet gergole.

deze tools zorgen ervoor dat een stukje RAM word gebruikt voor de adresseringen van de HDD.
Hmz, dan heb ik laatst iets onmogelijks gedaan met een 40GB disk op en MB met BIOS dat ook max 32 GB aan kon.

• Zwelgje
FireWurX schreef op 11 January 2003 @ 22:25:
[...]

dat kan niet gergole.

zolang als dat je niet hoeft te booten van die disk hoeft de bios hem niet te herkennen, windows handeld dan gewoon zelf de herkenning van deze disk wel af

in mijn pc's heb ik overal scsi boot disken in en 40gb ide disken als 'data disken' (in de bios heb ik de hdd op disabled staan...) windows 2000 herkend tijdens het booten de hdd's en in disk manager wordt ie vervolgens ook netjes herkend,

zon DDO heb je dus ook alleen maar nodig als je van die schijf wilt booten

• cold45
Ik draai Linux RedHat 8.0 :)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
cold45 schreef op 11 januari 2003 @ 22:47:
Dan zou je dus (mits je niet van de nieuwe schijf wilt booten) de schijf gewoon moeten kunnen gebruiken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:12

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

En anders kanhij em nog altijd in een nieuwe computer hangen en resp. 10 partities van 8 GB maken of 2*30+1*20.....dan is er geen enkel probleem :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topic staat hier verkeerd en in de FAQ van het juiste forum wordt dit probleem gewoon behandeld :)

PMG > OM

De FAQ die je dus had moeten doornemen: FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (17-11-2002)

• cold45
ow sorry BalusC
k dacht dat dit probleem betrekking had tot mn moederbord ;)

• Zwelgje
Michael Knight schreef op 11 januari 2003 @ 23:10:
En anders kanhij em nog altijd in een nieuwe computer hangen en resp. 10 partities van 8 GB maken of 2*30+1*20.....dan is er geen enkel probleem :)
dan is er nog steeds een probleem, de bios herkent heb gewoon niet omdat ie te groot is...

dat je dan allemaal partitie's gaat maken van 8GB (of kleiner) gaat je dan niet helpen... :z

partitieomvang staat er namelijk helemaal los van...

• Jaap-Jan
Dan hoeft hij nog niet te 'snel' te zijn, vrijwel alle harde schijven zijn backwards compatible. In de computer waarop ik dit bericht tik zit een Seagate Barracuda IV (Ultra ATA 100; 40GB) en die zit op de controller van een MSI-6163pro moederbord (Ultra ATA 33). M'n vader wil niet aan een losse Ultra ATA 100 controller (als het maar werkt, dan is het goed ;))

Wat ik trouwens wel vaag vind, is dat je over het probleem niets meer zegt dan "hieruit leidt ik af dat mijn hdd te snel is voor mijn moederbord." Dat hij hangt op het BIOS is niet verwonderlijk, het BIOS kan immers niet met schijven van deze groottes omgaan (normaal kunnen ze automatisch gevonden worden). Om het werkend te krijgen moet je het typenummer weten, Seagate heeft Datasheets/ Product Manuals op hun website (www.seagate.com) waarop het aantal Cylinders, Heads en Sectors staan, als je die weet kun je handmatig je schijf instellen in het BIOS. De grootte die het BIOS dan aangeeft (in MB's) zal dan niet kloppen. Zou je daarom het typenummer (beginnend met ST3) van de harde schijf ook even willen geven, zodat we je verder kunnen helpen?

[ Voor 7% gewijzigd door Jaap-Jan op 12-01-2003 09:36 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• cold45
ST3800321A :)

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-03 12:20

4POX

Everybody is wired

Je kunt ook de windows 2000/XP truc gebruiken

Je OS staat op een harddisk die wel door het bios wordt herkent. En de nieuwe 80 giga aan je aan een ide poort die je in het bios op uit zet :D

Nu start je de computer op en windows vind braaf een nieuwe harddisk en installed hem. Nadeel is wel dat je niet onder dos of win98 bij die schijf kan komen.. De schijf wordt niet op bios nivo aangesproken.

AKA Rinkel weblog

• cold45
k had die schijf al draaien op deze pc, met win2k, maar opeens waren een paar partities volgens windows ongeformatteerd, toen ik later (met zelfde pc) in Linux bootte, kon ik die partities gewoon mounten en stond de boel dr nog op... :S

Verder maak ik uit jou verhaal op dat ik um dan dus onder win2k/xp moet gaan draaien. Dat heeft dus weinig zin aangezien ie onder Linux moet draaien...

• 4POX

4POX

Everybody is wired

cold45 schreef op 12 January 2003 @ 14:24:
k had die schijf al draaien op deze pc, met win2k, maar opeens waren een paar partities volgens windows ongeformatteerd, toen ik later (met zelfde pc) in Linux bootte, kon ik die partities gewoon mounten en stond de boel dr nog op... :S

Verder maak ik uit jou verhaal op dat ik um dan dus onder win2k/xp moet gaan draaien. Dat heeft dus weinig zin aangezien ie onder Linux moet draaien...
Linux kan ook schijven zonder bios aansturen hoor 8)

AKA Rinkel weblog

• Jaap-Jan
Het is dus een Barracuda IV, ik zal je de gegevens even geven:
Cylinders: 16,383
Heads: 16
Sectors: 63

Als je deze gegevens invoert in het BIOS zou hij door de opstartprocedure moeten kunnen komen. Je moet wel de jumper voor '32GB limit' plaatsen (zie plaatje hieronder)
[img]http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/seagate&#32;jumpers.JPG[/img]

* Jaap-Jan wordt rood in de nek. Er is een BIOS- update voor de P5A die schijven ondersteund van 32GB en groter: Asus P5A BIOS en AFlash (BIOS Flash tool) zijn hiervoor benodigd. Ik weet niet of je dat al eens eerder gedaan hebt en het kan best wel riskant zijn. Als je het aandurft is dit de makkelijkste manier, anders is de hierboven beschreven manier het veiligst.
4POX schreef op 12 January 2003 @ 14:20:
Je kunt ook de windows 2000/XP truc gebruiken

Je OS staat op een harddisk die wel door het bios wordt herkent. En de nieuwe 80 giga aan je aan een ide poort die je in het bios op uit zet :D

Nu start je de computer op en windows vind braaf een nieuwe harddisk en installed hem. Nadeel is wel dat je niet onder dos of win98 bij die schijf kan komen.. De schijf wordt niet op bios nivo aangesproken.
4POX, bijna 3500 posts en dan moet ik dit nog tegen je zeggen: lees de draad voor je blaat.
Japie_17 schreef op 11 January 2003 @ 22:22:
Onder welk OS wil je het gaan draaien? Voor zover ik weet kan het in Linux zonder problemen, omdat de schijf in Linux niet via het BIOS wordt aangesproken, maar raw.
cold45 schreef op 11 January 2003 @ 22:47:
Tot slot zou ik even willen zeggen: Topicstarter: succes met je fileservertje ;).

[ Voor 25% gewijzigd door Jaap-Jan op 12-01-2003 22:55 ]

• 4POX

4POX

Everybody is wired

4POX, bijna 3500 posts en dan moet ik dit nog tegen je zeggen: lees de draad voor je blaat.
Sorry, Was net wakker..

Ik lees tegenwoordig te vaak over belangerijke informatie.. Wordt aan gewerkt door mezelf een beter slaappatroon aan te leren.

AKA Rinkel weblog

• Jaap-Jan
4POX schreef op 12 January 2003 @ 22:34:
[...]

Sorry, Was net wakker..

Ik lees tegenwoordig te vaak over belangerijke informatie.. Wordt aan gewerkt door mezelf een beter slaappatroon aan te leren.
Hmm, ik ben zelf ook niet helemaal wakker meer. Een stuk of wat personen in deze draad zeggen dat een BIOS- flash hem misschien kan helpen en ik zoek gelijk de meest omslachtige oplossing, terwijl die andere voor het oprapen lag (het was zelfs een FAQ- vraag op de Asus website) :D.

• cold45
Japie_17 schreef op 12 January 2003 @ 21:21:
Het is dus een Barracuda IV, ik zal je de gegevens even geven:
Cylinders: 16,383
Heads: 16
Sectors: 63

Als je deze gegevens invoert in het BIOS zou hij door de opstartprocedure moeten kunnen komen. Je moet wel de jumper voor '32GB limit' plaatsen (zie plaatje hieronder)
limit van 32GB? dus dan is er dus 80-32=48GB die ik niet kan gebruiken?
Daar komt nog n probleem bij: er staat al data op die ik liever niet kwijt wil (mp3 en ander gedownload spul)
* cold45 wordt rood in de nek. Er is een BIOS- update voor de P5A die schijven ondersteund van 32GB en groter: Asus P5A BIOS en AFlash (BIOS Flash tool) zijn hiervoor benodigd. Ik weet niet of je dat al eens eerder gedaan hebt en het kan best wel riskant zijn. Als je het aandurft is dit de makkelijkste manier, anders is de hierboven beschreven manier het veiligst.
Nee, ik heb het nog nooit gedaan en heb er ook nog steeds geen zin in... maar ooit moet de eerste keer zijn, dus ik denk wel dat ik dit ga doen...
Tot slot zou ik even willen zeggen: Topicstarter: succes met je fileservertje ;).
Tnx!

Nog ff vraagje, ik heb hem nu al in mn Linux server hangen, met jumper op "single drive/master" (is enige hdd op die IDE), verder had ik nog nix ingesteld in de bios, het is dus niet mogelijk dat ie het nu doet?
Of als het wel mogelijk is, hoe kan ik zien welke hdd ik moet mounten? Kom ik niet uit... ;)

• Jaap-Jan
cold45 schreef op 13 January 2003 @ 16:19:
[...]

Nog ff vraagje, ik heb hem nu al in mn Linux server hangen, met jumper op "single drive/master" (is enige hdd op die IDE), verder had ik nog nix ingesteld in de bios, het is dus niet mogelijk dat ie het nu doet?
Of als het wel mogelijk is, hoe kan ik zien welke hdd ik moet mounten? Kom ik niet uit... ;)
Tja het netste blijft een BIOS- update, maar er is een andere methode.

Je moet in het BIOS onder Standard CMOS setup de Primary Master op 'none' zetten. Hierdoor skipt het BIOS het zoeken naar de 80GB schijf en hangt het niet.

• cold45
Ik heb nu dus die hdd op dat mobo aangesloten.
Alleen heb ik geen idee wat de instellingen van de bios zijn, maar dat schijnt toch nix uit te maken voor Linux.
Alleen als ik um nu wil mounten krijg ik de melding:
"mount: /dev/hdc1 is not a valid block device"
:S

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Misschien moet je gaan partitioneren en formatteren?

Anyway, dit gaat geheel off-topic. Lees eens wat Linux HOWTO's :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.