idee: alternatief voor slotjes: "topic jail"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-10 17:15

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Het overkomt me regelmatig dat als ik een topic gevonden heb waarin ik het de moeite waard vind om te reageren, dit reageren onmogelijk gemaakt wordt doordat een mod het topic op slot heeft gegooid.
Je zou kunnen stellen dat ik gewoon niet moet reageren op slechte vragen. Klopt op zich wel. Toch baal ik ervan dat het gebeurt. Om de volgende redenen: A Ik heb voor niets zitten speuren en typen (soms 10-15 minuten werk naar de bliksem). B De user die de vraag stelde is niet geholpen: hij / zij weet nog niet waar eventueel een oplossing te vinden is.

Zojuist gebeurde het weer (in NOS) en daar baalde ik enorm van. Nadat ik alle GoT-vensters had gesloten ("daar kom ik dus niet weer, jammer dan") en weer geopend had ("toch maar weer proberen, misschien is er een oplossing voor"), kwam ik op het volgende idee: een "topic jail".

Het werkt ongeveer als volgt:
  • Ik open een topic en stel een vraag die net geen STFW-vraag is maar ook niet echt uitblinkt in eigen initiatief.
  • Modje komt langs en gooit mij in een "topic jail" voor, laten we zeggen, een week.
  • Ik kan vervolgens gedurende een week geen andere topics openen en ook niet reageren in andere topics. Reageren in "mijn eigen topic" kan ik aleen maar als er iemand anders als laatste gereageerd heeft.
  • Andere users kunnen zien dat ik "getopicjailed" ben (aan het topic zelf, andere kleur ofzo) dus weten ze al dat het een topic onder het niveau is. Ze kunnen vervolgens zelf beslissen of ze inhoudelijk reageren(om de topicstarter toch verder te helpen) of niet reageren.
BTW:
  • Die periode van een week kan natuurlijk ook (veel) korter of langer.
  • Reageren in andere topics maar zelf niet een nieuw topic kunnen aanmaken kan natuurlijk ook maar dan kan men andere topics "bevuilen" met offtopic vragen.
  • Door te "topicjailen" kun je een user duidelijk maken dat zijn niveau te laag is zonder die persoon direct van het forum af te schoppen. Mensen die dan aftaaien zijn blijkbaar niet in staat te leren van fouten.
Pro's:
  • Gotters die inhoudelijk willen reageren op een foute vraag om wat voor reden dan ook, krijgen die mogelijkheid.
  • "Getopicjailde" users "krijgen de gelegenheid" >:) zelf te zoeken en de FAQ's te lezen.
  • "Getopicjailde" users denken de volgende keer wel twee keer na voordat ze een topic openen zonder te hebben gezocht.
Con's:
  • Het moet in React gedevved worden.
Komt u maar met uw flames. Steunbetuigingen mogen ook. :)

(in de (Omega) search kon ik geen idee van ongeveer dezelfde strekking vinden, volgens mij is het dus nog niet eerder langs gekomen)

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 15:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

Zoiets heet dan een post-block denk ik, alleen jij wilt wel dat men nog kan reageren, dus iets aangepast. Ik denk wel dat het werkt maar dit zul je dan ook goed uit moeten leggen. De 'beginners' hier zie je meestal al een topic of 20 geopend hebben met alleen maar vragen. Je kan het dus ook - net zoals sitecheck.nl - een regel instellen van dat je minimaal 10 reacties moet plaatsen voordat je 1 topic mag openen (bijvoorbeeld). Hiermee verlaag je het aantal 'helpdeskers' imo.

[ Voor 8% gewijzigd door LauPro op 11-01-2003 20:56 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonder al te diep in te gaan op het idee (of het kan etc etc): ik vind het een leuk idee :D
En volgens mij is het best origineel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

slechte zaak.

Waarom?
Stel dat ik toevallig ergens zonder echt veel moeite te doen en aandacht te besteden aan de topicstart, echt het type beginnersweb-post, een topic open, dit in bijvoorbeeld OH (waar ik normaal nooit kom) modje ziet die post en gooit mij in de gevangenis.
Ten eerste wordt ik aan de schandpaal genageld (status) ten tweede kan ik NIEMAND meer helpen, wat dus gelijk staat aan een ban.
Dus wat zou ik kunnen doen? juist een kloon maken ;)
Werkt dus meer tegen dan voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

LauPro schreef op 11 January 2003 @ 20:50:
Zoiets heet dan een post-block denk ik, alleen jij wilt wel dat men nog kan reageren, dus iets aangepast. Ik denk wel dat het werkt maar dit zul je dan ook goed uit moeten leggen. De 'beginners' hier zie je meestal al een topic of 20 geopend hebben met alleen maar vragen. Je kan het dus ook - net zoals sitecheck.nl - een regel instellen van dat je minimaal 10 reacties moet plaatsen voordat je 1 topic mag openen (bijvoorbeeld). Hiermee verlaag je het 'helpdeskers' imo.
Maar dan krijg je weer van die 'netniet' reacties.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Erkens schreef op 11 januari 2003 @ 20:51:
slechte zaak.

Waarom?
Stel dat ik toevallig ergens zonder echt veel moeite te doen en aandacht te besteden aan de topicstart, echt het type beginnersweb-post, een topic open, dit in bijvoorbeeld OH (waar ik normaal nooit kom) modje ziet die post en gooit mij in de gevangenis.
Ten eerste wordt ik aan de schandpaal genageld (status) ten tweede kan ik NIEMAND meer helpen, wat dus gelijk staat aan een ban.
Na het maken van een kloon krijg je geloof ik meteen een ban. Bovendien geldt zo'n jail dan alleen voor 1 forum tegelijk natuurlijk, bovendien kan je ook niet gelijk in die jail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Erkens schreef op 11 januari 2003 @ 20:51:
slechte zaak.

Waarom?
Met dezelfde redenatie zou je mensen ook niet moeten bannen.
Dat je aan de "schandpaal genageld" wordt: dat klopt. En dat is ook de bedoeling. Evengoed wordt je aan de schanpaal genageld als je een slotje op je topic krijgt. Als je zelf geen goede posts kan maken, waarom zou je anderen dan wel kunnen helpen?

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

eMAeRCe schreef op 11 januari 2003 @ 20:54:
Maar dan krijg je weer van die 'netniet' reacties.
'netniet' reacties? Het mag dan wel duidelijk zijn dan als wanneer je allemaal 'crap' post om weer een nieuw topic te openen dat je dan niet echt welkom bent. Dat is het zelfde wat nu al gebeurt als iemand snel ff 20 reacties post in de techfora om in de HK te komen bijvoorbeeld (wordt ook flink op gestraft).

[ Voor 5% gewijzigd door LauPro op 11-01-2003 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:35
Zoiets heet dan een post-block denk ik, alleen jij wilt wel dat men nog kan reageren, dus iets aangepast. Ik denk wel dat het werkt maar dit zul je dan ook goed uit moeten leggen. De 'beginners' hier zie je meestal al een topic of 20 geopend hebben met alleen maar vragen. Je kan het dus ook - net zoals sitecheck.nl - een regel instellen van dat je minimaal 10 reacties moet plaatsen voordat je 1 topic mag openen (bijvoorbeeld). Hiermee verlaag je het aantal 'helpdeskers' imo.
Er zijn genoeg mensen die heel vaak op GoT lezen en het gebruiken als zoekmachine voor hun problemen maar nooit posten in iemand anders topic. Stel diegene heeft een hele interresant vraag maar moet eerst 10 onzinpost maken om te zorgen dat hij die kan stellen. Zoiezo vind ik kwantatieve regels niet echt waardevol. Dat je de hk pas in kan als je een paar maanden hier bent is veel beter (en ja je moet ook een aantal post gedaan hebben wat in combinatie wel een hele verbetering is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het een goed idee. Maar ik vind niet dat je dat kan doen bij de eerste de beste fout. Maar als je bijvoorbeeld 5 slotjes hebt gehad dan kan je wel een "jail" krijgen??!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

LauPro schreef op 11 January 2003 @ 20:58:
[...]
'netniet' reacties? Het mag dan wel duidelijk zijn dan als wanneer je allemaal 'crap' post om weer een nieuw topic te openen dat je dan niet echt welkom bent. Dat is het zelfde wat nu al gebeurt als iemand snel ff 20 reacties post in de techfora om in de HK te komen bijvoorbeeld (wordt ook flink op gestraft).
Er zijn al zoveel regels hier. Het word alleen maar ingewikkelder voor nieuwe users die hier komen om een vraag te stellen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Zoiets heet dan een post-block denk ik, alleen jij wilt wel dat men nog kan reageren, dus iets aangepast. Ik denk wel dat het werkt maar dit zul je dan ook goed uit moeten leggen. De 'beginners' hier zie je meestal al een topic of 20 geopend hebben met alleen maar vragen.
Dmv een "topic jail" voorkom je dat. Als je gelijk een topic onder niveau post, kun je gelijk een week geen nieuw topic aanmaken. Je bent dan afhankelijk van anderen om nog in je eigen topic te kunnen reageren.
Je kan het dus ook - net zoals sitecheck.nl - een regel instellen van dat je minimaal 10 reacties moet plaatsen voordat je 1 topic mag openen (bijvoorbeeld). Hiermee verlaag je het aantal 'helpdeskers' imo.
Lijkt me een minder goed systeem. Zie boven, over "net-niet replies".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 15:02
In principe is het idee wel okay, alleen is het wel weer een idee waarbij je slechte users afslacht en dus niet motiveert het voortaan beter te doen. Goed gedrag belonen werkt veel beter. (net als bij het trainen van honden ;)). De sfeer wordt wel namelijk weer slechter: o jee ik moet maar zorgen dat ik niet in die topic jail terecht kom.
En dat is jammer, want men probeert het hier toch zo leuk mogelijk te maken.
Wellicht is daarom een "topic heaven" waarbij je zeg maar een week iets extra's kan krijgen om te belonen dat je het goed doet (extra regeltje in je sig ofzo :P of een bloempje) beter.

want je moet zorgen dat mensen zo erg gemotiveerd zijn dat ze niet gaan trollen en dat ze zo'n community feeling krijgen dat ze heel erg hun best doen op hun posts.

[ Voor 14% gewijzigd door Justice op 11-01-2003 21:12 ]

Human Bobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Eskimootje schreef op 11 januari 2003 @ 21:03:
[...]

Er zijn genoeg mensen die heel vaak op GoT lezen en het gebruiken als zoekmachine voor hun problemen maar nooit posten in iemand anders topic. Stel diegene heeft een hele interresant vraag maar moet eerst 10 onzinpost maken om te zorgen dat hij die kan stellen. Zoiezo vind ik kwantatieve regels niet echt waardevol. Dat je de hk pas in kan als je een paar maanden hier bent is veel beter (en ja je moet ook een aantal post gedaan hebben wat in combinatie wel een hele verbetering is).
In dit topic alleen al zal ik waarschijnlijk al 10 posts halen, en ik denk de meesten van jullie ook. Het gaat erom dat je ook 'geeft' en niet alleen maar 'neemt'. Misschien verlaagt mijn systeem het openen van het een nieuw topic? Ik denk het niet, ik ga op de FP ook niet niet-moderen omdat ik anders te weinig punten over hou oid. Ik vind het idee van 'in de jail gooien' alleen een beetje rigureus*, GoT lijkt dan meer op een spelletje.
eMAeRCe schreef op 11 januari 2003 @ 21:06:
[...]

Er zijn al zoveel regels hier. Het word alleen maar ingewikkelder voor nieuwe users die hier komen om een vraag te stellen.
Tja, nieuwe users mogen hier best komen, maar die moeten ook met problemen van niveau komen. Topic's zoals 'msn doet ut nie' hebben we allemaal niks aan. Het is veel beter om dat is goed aan te pakken en bijvoorbeeld een toevoeging in de FAQ te maken.

Bovendien hebben - zoals ik al aangaf - de meeste topics wel meer dan 10 posts van de topicstarter. Alleen de 'newbies' krijgen het lastig, als er na 1 post hun topic op slot zit wordt het erageren lastig. Ik denk dat je bji het reggen dan ook wel een topic-starttarief van 10 posts moet hanteren ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Justice schreef op 11 January 2003 @ 21:10:
In principe is het idee wel okay, alleen is het wel weer een idee waarbij je slechte users afslacht en dus niet motiveert het voortaan beter te doen. Goed gedrag belonen werkt veel beter. (net als bij het trainen van honden ;)). De sfeer wordt wel namelijk weer slechter: o jee ik moet maar zorgen dat ik niet in die topic jail terecht kom.
En dat is jammer, want men probeert het hier toch zo leuk mogelijk te maken.
Wellicht is daarom een "topic heaven" waarbij je zeg maar een week iets extra's kan krijgen om te belonen dat je het goed doet (extra regeltje in je sig ofzo :P of een bloempje) beter.

want je moet zorgen dat mensen zo erg gemotiveerd zijn dat ze niet gaan trollen en dat ze zo'n community feeling krijgen dat ze heel erg hun best doen op hun posts.
Dat belonen werkt ook wel beter, maar het gaat hier om de groep mensen die echt alleen maar vragen, dié pak je aan met bijvoorbeeld 10 posts > 1 topic. Bovendien zijn de meesten van die groep toch al wer na een paar weken weg en komen pas later weer terug. Dus misschien wel leuk om dat dan ook weer aan een tijd te binden (elke maand voor 5 'jokers' erbij oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ken een soortgelijk systeem uit een ander forum. Daar was de constructie dat een user voor een periode van een week geen topics mocht openen, en alleen mocht reageren in de topics van anderen. (Dat is en blijft de bedoeling van GoT, niet alleen vragen stellen maar vooral goed reageren op vragen van anderen). Zo'n "NewTopic verbod" werkt denk ik net wat beter.

En heb je bijvoorbeeld 3x een verbod verzameld, dan is het tijd om eens een poosje GoT vakantie te nemen ;)

Ow: en dat slappe excuus: "ik post goed in forum A maar bagger in forum B omdat ik daar normaal niet kom, dus is het niet eerlijk" slaat natuurlijk helemaal nergens op. Weet je je te gedragen binnen GoT, dan staat dat los van fora. FAQ bekijken doe je in ieder forum, zelfs zoeken ook, en een goede openingspost heeft niets met het forum te maken waar je toevallig beland bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
[...]
Ik vind het idee van 'in de jail gooien' alleen een beetje rigureus*, GoT lijkt dan meer op een spelletje.
[...]
Die naam "jail" is afgeleid van het "chroot jail" -fenomeen wat ik van Linux ken:
Essentially it is a security method for creating a safe user enviroment on systems that allow remote access accounts. The "jail" locks users into a virtual directory structure and grants access only to applications created for the jailed users by the administrator.
Je creeert dus een stukje virtueel GoT waar de gejailde user beperkt zijn gang kan gaan (zijn eigen topic) omdat deze user een "gevaar is voor het niveau op GoT".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 21:23:
Ik ken een soortgelijk systeem uit een ander forum. Daar was de constructie dat een user voor een periode van een week geen topics mocht openen, en alleen mocht reageren in de topics van anderen. (Dat is en blijft de bedoeling van GoT, niet alleen vragen stellen maar vooral goed reageren op vragen van anderen). Zo'n "NewTopic verbod" werkt denk ik net wat beter.
[...]
Een tijdsgebonden verbod op het openen van nieuwe topics is in ieder geval beter dan een reply-aantal-gebonden verbod. Je voorkomt daarmee dat mensen gaan reply'en om het reply'en.
Mensen op 1 of andere manier verplichten een bijdrage te leveren aan de problemen van anderen werkt volgens mij nooit echt goed.
Toen die HK-regel werd ingevoerd, zat ik lang en breed over de tijdslimiet (lurken > posten) maar ver onder de postlimiet. Je gaat dan echt op zoek naar zaken waar je iets over kan zeggen maar je helpt de topicstarter vrijwel nooit verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
* Eskimootje gooit weer een idee op: Wat zouden jullie er van vinden als iedereen minimaal evenveel posts moet hebben in die van iemand anders als in je eigen topics .

[ Voor 23% gewijzigd door Eskimootje op 11-01-2003 22:37 . Reden: Nu in het nederlands |:( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eskimootje schreef op 11 January 2003 @ 21:52:
* Eskimootje gooit weer een idee op: Wat zouden jullie er van vinden als iedereen minimaal evenveel posts moet hebben in je eigen topics als in die van iemand anders.
Bedoel je niet andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Pastinakel schreef op 11 januari 2003 @ 20:55:
[...]

Met dezelfde redenatie zou je mensen ook niet moeten bannen.
Dat je aan de "schandpaal genageld" wordt: dat klopt. En dat is ook de bedoeling. Evengoed wordt je aan de schanpaal genageld als je een slotje op je topic krijgt. Als je zelf geen goede posts kan maken, waarom zou je anderen dan wel kunnen helpen?
een slotje is iets anders dan een zeer herkenbare status, en daarbij komt dat dit meer lijkt op een veredelde vorm van een ban ;)
Eskimootje schreef op 11 januari 2003 @ 21:52:
* Eskimootje gooit weer een idee op: Wat zouden jullie er van vinden als iedereen minimaal evenveel posts moet hebben in je eigen topics als in die van iemand anders.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 20:51:
Zonder al te diep in te gaan op het idee (of het kan etc etc): ik vind het een leuk idee :D
En volgens mij is het best origineel :)
Origineel? Plagiaat in andere woorden! ;)
[rml][ idee] Verschillende banniveau's[/rml] vind ik er erg veel op lijken, alleen van een andere kant bekeken.

Bij mijn idee was het bij slechte reacties niet meer in andermans topics kunnen reageren, en dit zou dan zijn bij slechte/minder goede eigen topics geen eigen topics meer kunnen openen (heb ik wat minder aandacht aan gegeven). (en als je het helemaal slecht doet kan je alleen nog maar lezen)

Bij mijn idee kon het per forum bekeken worden, als je goed was in hardware, maar niet zo slim met software kon je in software gepostbanned worden, en bij hardware gewoon doorposten.

laat ik mijn idee nog maar eens spammen

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 21:53:
[...]

Bedoel je niet andersom?
Uhm ja |:( anders wordt het wel heel erg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Eskimootje schreef op 11 januari 2003 @ 22:36:
[...]

Uhm ja |:( anders wordt het wel heel erg :+
mja, ook dan zullen n00bs/newbies/beginners/luie gasten (streep door wat niet van toepassing is) bullshit (in de ruimste zin van het woord) gaan posten om zelf hun problemen opgelost te zien :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Erkens schreef op 11 January 2003 @ 22:38:
[...]

mja, ook dan zullen n00bs/newbies/beginners/luie gasten (streep door wat niet van toepassing is) bullshit (in de ruimste zin van het woord) gaan posten om zelf hun problemen opgelost te zien :/
Er is al een regel 'Niet kicken binnen 24 uur'.

Dan heb je er al heel wat die na een halfuurtje 'Niemand?' gaan posten te pakken als er geen replies zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Resistor schreef op 11 January 2003 @ 22:47:
[...]

Er is al een regel 'Niet kicken binnen 24 uur'.

Dan heb je er al heel wat die na een halfuurtje 'Niemand?' gaan posten te pakken als er geen replies zijn.
dat zeg ik, bullshit in de ruimste zin van het woord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
Ik vind het op zich niet zo erg hoor als ze binnenkomen met een domme vraag als ze er maar van leren en de volgende keer eerst op SEARCH klikken. Maar gelukkig vallen die mensen genoeg op en zijn ze meestal zo exit of hebben ze een mailtje. Ik denk dat de eerste keer gewoon een slotje en het vriendelijk verzoek voldoende moet zijn.
Een topic jail voegt niet zoveel toe, mede omdat het met de search goed te vinden is in 99 % van de gevallen. Is dit niet het geval kan het topic heropend worden. Ik ben er eerder voor dat mensen zelf gaan leren en als dat inhoud dat iemand even uit mag rusten (ban oid) denk ik dat ze het beter snappen.

Misschien is het wel een idee om die users een mooie korte duidelijke FAQ te geven bij hun eerste tien topicstarts ofzo.

[ Voor 2% gewijzigd door Eskimootje op 11-01-2003 22:51 . Reden: Leestekens altijd fijn :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Erkens schreef op 11 January 2003 @ 22:49:
[...]

dat zeg ik, bullshit in de ruimste zin van het woord ;)
En dan heb je er ook nog die niet lezen wat ze quoten, ik dus.

Of in plaats van BS posten het -edit- knopje zogenaamd niet kunnen vinden, met nuttige info waarvan het lijkt dat ze wachten tot er iemand gepost heeft en dan pas die info geven, maar omdat er niemand post replieen ze daar maar mee om het te kicken.

danm, begin ik hier al over te klagen? ik moet mij schamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op zich vind ik het een leuk plan, creatief, en wellicht ook goed over nagedacht, of anders doe je in ieder geval heel goed alsof ;) en het zou nog best eens kunnen werken ook :P

In een gesprek met een ander crewlid hierover kwam echter deze quote voorbij...
Ik heb een aversie tegen alle/de meeste varianten van gedwongen opvoeden, we zitten in op een forum, niet op een tuchtschool...
En daar kan ik me ontzettend in vinden. Hoe ver moeten we gaan, om mensen die zich niet kunnen gedragen proberen in het gareel te krijgen?

Ik durf te stellen dat we het over een minderheid van de "gebruikers in overtreding" hebben, als je je afvraagt wie daadwerkelijk voor openstaat. En voor wat het oplevert halen we ons dan wel een hele berg werk op de hals...

[ Voor 5% gewijzigd door Roelant op 11-01-2003 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 15:02
Mja dat zei ik dus ook :P stimulerende maatregelen laten iedereen profiteren. :)

Human Bobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Ik heb een aversie tegen alle/de meeste varianten van gedwongen opvoeden, we zitten in op een forum, niet op een tuchtschool...
En dat bannen dan he? Daar zet ik dan deze (zelfverzonnen) quote tegenover:
Ik heb minder aversie tegen de meeste varianten van gedwongen opvoeden dan tegen het volledig laten vallen van een user (bannen).
(Bovenstaande moet met een dikke ;) gelezen worden)

Maar zijn er niet meer mensen die het vervelend vinden als een goed doorwrochte reply afketst op een inmiddels geplaatst slot? Het idee van het hele "jail-geval" is daaruit ontsproten, niet uit een paternalistisch "ik-moet-de-GoT-noobs-opvoeden" -gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Euhms...
Een slotje wordt hier gelijk gesteld aan een semi-ban (door het slotje door een soort ban/andere opvoedkundige setting te vervangen).

Een ban daarna gelijk gesteld aan die semi-ban, das niet helemaal goed natuurlijk :)

Een ban is een straf die na herhaaldelijk foutief gedrag ingesteld wordt, deze geldt dus niet na X slotjes en al helemaal niet bij één slotje... En die ban wordt ook gegeven nadat er herhaaldelijk (erg vaak) zo'n correctieve "straf" gegeven werd.

[ Voor 13% gewijzigd door ACM op 11-01-2003 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Resistor schreef op 11 January 2003 @ 22:16:
[...]
Origineel? Plagiaat in andere woorden! ;)
[rml][ idee] Verschillende banniveau's[/rml] vind ik er erg veel op lijken, alleen van een andere kant bekeken.
Okee, niet origineel (wel zelf bedacht overigens). Maar wel een aanvulling. Naast de reply-ban, de lees-ban en de "eigen topic"-ban dan nu de "eigen topic en je mag ook geen nieuwe meer openen"-ban. ;)
ACM schreef op 11 januari 2003 @ 23:53:
Euhms...
Een slotje wordt hier gelijk gesteld aan een semi-ban (door het slotje door een soort ban/andere opvoedkundige setting te vervangen).
[...]
Dat is het toch ook?
Bij een ban ontneem je een user de mogelijkheid via het forum met mede-users communiceren.
Bij een slotje ontneem je een user de mogelijkheid via het gesloten topic met mede-users te communiceren.

[ Voor 37% gewijzigd door Pastinakel op 12-01-2003 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en wat dachten jullie van preventie? iedere keer dat je op 'new topic' drukt krijg je een pop-up te zien waar de allerbelangrijkste regels van got in staan. met natuurlijk een paar hele kleine voorbeelden van rtfm-posts en een linkje naar de faq.

omdat dit zwaar irritant zou worden moet je hem gewoon 10 keer laten zien (en ook een counter laten zien).

en als iemand toch een rtfm-post neerzet moet een mod de mogelijkheid krijgen om bij de eerstvolgende 10 keer dat die user een topic opent weer de pop-up te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
gunhead: Eskimootje in "idee: alternatief voor slotjes: "topic j" dat zei ik net maar de toevoeging dat de modjes het de volgende 10 posts kunnen laten te doen lijkt me erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eskimootje schreef op 12 januari 2003 @ 00:19:
gunhead: Eskimootje in "idee: alternatief voor slotjes: "topic j" dat zei ik net maar de toevoeging dat de modjes het de volgende 10 posts kunnen laten te doen lijkt me erg goed.
excuses, dat lijkt wel plagiaat, maar ik had je post gewoon niet gelezen. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Pastinakel schreef op 12 januari 2003 @ 00:03:
Dat is het toch ook?
Bij een ban ontneem je een user de mogelijkheid via het forum met mede-users communiceren.
Bij een slotje ontneem je een users de mogelijkheid via het gesloten topic met mede-users te communiceren.

Nou...

Bij een slotje ontneem je hem het recht in dat topic door te gaan ja, niet om nergens door te gaan. De hier voorgestelde "topic jail" zit een stuk dichter bij een ban dan een gewoon slotje...

Een ban komt pas veel later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 15:01
Pastinakel schreef op 11 January 2003 @ 20:45:
A Ik heb voor niets zitten speuren en typen (soms 10-15 minuten werk naar de bliksem).
B De user die de vraag stelde is niet geholpen: hij / zij weet nog niet waar eventueel een oplossing te vinden is.
A. is inderdaad behoorlijk irri :( , maar B ligt een beetje lastig: als je helpdeskende users alsnog helpt krijgen ze niet direct het idee dat ze iets 'fout' doen, in ieder geval krijgen ze gewoon hun oplossing en is er dus geen enkele reden om volgende keer niet weer hetzelfde te doen.
Zojuist gebeurde het weer (in NOS) en daar baalde ik enorm van.
Kan ik me voorstellen. Welk topic hebben we het hier precies over, als ik vragen mag?
Het werkt ongeveer als volgt:

[beschrijving van ideetje]

Volgens mij is het zeker een origineel idee, maar of het echt iets is...sowieso zal de mogelijkheid voor 'slotjes' ernaast moeten blijven bestaan omdat er ook zeker troep is die wel echt op slot kan/moet.

Voor de rest lijkt het me wat overdreven dat iemand meteen een week niet kan posten nadat hij/zij toevallig net een wat mindere topicstart maakt. En ik denk dat het wat ingewikkeld wordt allemaal, slotjes, topicjail, etc. , maar er zitten zeker interessante punten in het idee. In deze vorm lijkt het me echter toch te overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
Ik denk dat die topic jail minimaal net zo veel werk oplevert als het huidige systeem. En daarnaast moet het ook nog geprogrammeerd worden. Ik denk dus dat er wel iets beters te verzinnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Wilke schreef op 12 januari 2003 @ 00:54:
[...]
Kan ik me voorstellen. Welk topic hebben we het hier precies over, als ik vragen mag?
Ach, iemand die PHP niet helemaal lekker aan de gang kreeg. Uit eigen ervaring weet ik dat PHP je echt tot razernij kan brengen als het niet gelijk lekker werkt. Vandaar dat ik altijd wel bereid ben om een duwtje in de (hopelijk) goede richting te geven, ook al vraagt iemand het nog zo onbehouwen.
[rml][ redhat8.0] problemen met server instellen[/rml] was het.
[...]
Voor de rest lijkt het me wat overdreven dat iemand meteen een week niet kan posten nadat hij/zij toevallig net een wat mindere topicstart maakt. En ik denk dat het wat ingewikkeld wordt allemaal, slotjes, topicjail, etc. , maar er zitten zeker interessante punten in het idee. In deze vorm lijkt het me echter toch te overdreven.
Wat mij betreft mag het openen van een topic waar vanwege de slechte openingspost een slotje op komt, wel wat harder aangepakt worden. Andere users moeten namelijk het topic doornemen, een reply typen en zien soms hun werk in het niet verdwijnen door het slotje (zoals eerder beschreven).
edit:
fixed zeer exotische zinsbouw

[ Voor 8% gewijzigd door Pastinakel op 12-01-2003 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Ik vind het geen goed idee. Een slotje krijg je immers omdat je niveau te laag is. Daar hoor je van te leren. Als je dan toch nog hulpvaardige reply's toelaat, leren de mensen het nooit, want dan krijgen ze toch nog antwoord op hun vraag. Het is jammer als je net een reply hebt lopen typen, maar dan is dat m.i. gewoon pech gehad. Door te reply'en help je niet het iveau van GoT hoog te houden (hoewel ik het natuurlijk wel heel aardig van deze mensen vind dat ze willen helpen!)

Verder ben ik het eens met Exirion's quote: deze maatregel vind ik wel heel ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-10 20:19
ik vind het een super idee, alleen moet er dan wel een mogenlijkheid zijn voor de poster om zijn eigen topic op slot te doen.

dan hef je de postblock op en kan hij weer posten (desnoods een minimum aantal 'dagen/uren' dat hij sowieso niet mag posten

maar als een modje je topic een week in de 'jail' gooit kan je dus een week niet reageren. Dit vind ik wel een beetje TE
zeker als die persoon al snel doorheeft waarom zijn topic daar staat en inziet dat het fout/stom was wat ie deed

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Maar begrijp ik nou dat je dan HELEMAAL niet mag reageren in dat forum? Lijkt me beetje vergaan, als je nu het alleen stelt op geen eigen topics openen?

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Lijkt mij geen goed plan.

Buiten de praktische problemen vind ik niet dat je een user op basis van 1 slotje het recht kunt ontnemen om te posten. Ik denk niet dat een algemeen systeem zijn nut zal bewijzen. Sturende posts/mailtjes/pushmessages komen directer en duidelijker over dan het feit dat iemand je post recht tijdelijk heeft ontnomen.

Ik bedoel, een mailtje komt persoonlijker over, en zal daardoor meer effect hebben. Bovendien denk ik dat users die stelselmatig negatief opvallen vanzelf wel een keer tegen de lamp lopen. Dan komt een ban vanzelf.

Zo'n systeem als dit lijkt mij niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 'jail' verbinden aan een slotje lijkt me erg ver gaan (dan is iedereen die in SM post de pineut :p ), maar een soort jail-constructie voor iemand die er meerdere malen een potje van maakt lijkt me wel een boeiende oplossing. Zeg maar tussen OW en tempban in: "Zo vriend, ga maar eens een week andere mensen helpen ipv onzin topics openen" ;)
Pagina: 1