Toon posts:

Laptop heeft last met opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met een Toshiba satellite Pro 470 cdt.
Heb deze laptop helemaal leeg gekregen en moest hem dus weer installeren (zat geen cd-rom bij dus das een beetje lastig |:( ). Zo gedaan:

- eerst 2 partities maken (1 voor gewoon gebruik en 1 om de setup bestanden van win98 op te zetten)
- windows95 met floppies installeren en daarna met netwerk de win98 bestanden naar de 2e partitie gecopeerd.

Dit had ik al vaker gedaan met o.a dell laptop en andere toshiba laptops. Was nu al avond en ik ging pitten (moet ook gebeuren :O ). Volgende dag vol goede moed laptop aan zetten om te formatteren en win98 te installeren, wat blijkt: win95 geeft allemaal vage errors (o.a: niet doorstarten na 1e logoscherm; gewoon geen activiteit, allerlei fouten over apparaten geven, maar NIET zeggen welk apperaat)
Na enkele keeren opnieuw proberen te booten starte hij EINDELIJK op ... ik denk: "snel formatteren en win98 installeren want dit is brak".

Installatie ging soepel, geen problemen.

De dag daarna weer opnieuw booten en ja hoor: ZELVDE probleem.. Maar dit keer ging ie NOOIT meer naar windows (niet veilige modus, niet stap voor stap, niet via dos etc..)
Hij begon wel op een gegeven moment allemaal piepjes te geven en tegerlijkertijd (netjes op de maat :P ) van die "pac-man" achtige hoofdjes en andere gare tekens te geven..

Ik OPNIEUW formatteren en win98 installeren, ook dit keer ZONDER problemen. Volgende ochtend wil ik kijken of het weer niet gaat werken en NEE hoor! weer start het ding niet op..... na enige tijd gaat ie dan toch door naar windows en dan werkt alles toch wel naar behoren en als ik hem nu opnieuw aanzet gaat het ook goed.

Het lijkt echter zo dat als de laptop lange tijd UIT staat hij om de 1 of andere reden niet helemaal wil booten.

Het is een toshiba sattelite Pro 470CDT laptop zie hier linkje voor info:
specs
Het enige wat er nog bij zit is extra 128MB module geheugen (lijkt mij niet dat het daar aan licht, ik heb al ANDER geheugen geprobeerd, ZONDER dat geheugen en ook memtest enkele uurtjes laten lopen en dat gaf 0 fouten).

Ook zit er een ander HDD in , maar met de origine HDD heeft hij ook moeite met booten.

Op Zowel netspanning als Accuspanning geeft hij het probleem.

Wat ik al geprobeerd heb:
-Andere accu
-Schone installatie
-memtest
-allerlei andere drivers
-windows helemaal ge-update

Vind dit toch een beetje lastig allemaal, is niet erg handig als je elke ochtend 20 minuten je laptop moet booten om hem te gebruiken... :'(

Wie oh wie helpt mij met mijn laptop met een ochtendhumeur?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 18:06 ]

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
probeer eens via een externe CDROM drive die je aan de parralelle poort hangt of aan USB ofzo te formateren en dan windows te installeren... misschiend at er iets mis is met de installatiefiles ofzo...
of je hdd is brak waardoor de files corrupted worden tijdens gebruik en na reboot niet meer werken...

Verwijderd

Topicstarter
hdd brak lijkt mij sterk, aangezien ik al 2 hdd's heb geprobeerd.

Ik heb net bios geflashed (stond op 6.90 , dit was ook de nieuwste). Bleek dat de bios die er op zat voor 480 was en de nieuwe zegt 470/480, dus misschien lag hier het probleem.
Zoniet dan zet ik dat hier wel weer neer.. ik laat hem wel eerst een nachtje staan.

Verwijderd

probeer is linux te installeren :D begin met redhat :P.
Je kan zo een paar floppies downloaden en installeren via internet.. no problem :D (zo zie je wel of het aan de laptop ligt of aan windows)

Verwijderd

Topicstarter
/me is total linux n00b :P

als m'n laatste bios flash morgenochtend niet heeft gewerkt doe ik dat denk ik wel...

stay tuned for the next episode of: "laptop met ochtendhumeur!" tomtomtomtom... :+

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 21:28 ]

Verwijderd

hehe
/me pj33rt het ergste :P

Verwijderd

Topicstarter
Nou wordt het toch echt héél apart:

Gewoon opstarten geeft ie na een paar uurtjes uit te hebben gestaan nog steeds een error, maar als ik hem eerst d.m.v f8 in ms-dos mode opstart, en daarna via "c:\windows\win" opstart doet ie het wel gewoon :?

lijkt me toch een windows probleempje in combinatie met mijn hardware. Ik ga morgen maar eens wat rommelen met drivers e.d. om zo erachter te komen waaraan het ligt... (ik vermoed dat mijn pcmia kaartje niet zo goed met deze laptop op kan schieten).

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Doe in ieder geval jezelf een plezier en koop voor een paar Euro een parallelle null-modem kabel.

Dan down je interlnk en intersvr. Op een bootflop zet je interlnk en op een desktop met Fat16 hd (cdrom werkt ook geloof ik) draai je intersrv. Als het goed is krijg je dan op je laptop onder dos wat extra driveletters (e: b.v.) en dat is dan b.v. de cdrom op je desktop.

Ik heb ooit ook een hele Win95 install met floppies overgezet, maar tis niet grappig... Ik was blij toen ik hier achterkwam. Ook betrouwbaarder dan die baggerfloppen volgens mij, ik kreeg er tijdens het kopiëeren wel eens foutmeldingen mee (toen het eenmaal overgezet was was het wel goed, maar ja).

Btw, google ff, ik zag bij het googlen iets over een interlnk kloon met Fat32 support oid... En ook iets over een serverkant voor windows geloof ik...

Afijn, daar moet je zelf maar voor kijken. Mijn spullen zijn dusdanig oud dat deze versie voor mij volstaat :+

[ Voor 29% gewijzigd door Mentalist op 12-01-2003 00:36 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik ben er denk ik achter waar het aan ligt:

Nu geeft ie namelijk bij opstarten wel aan waar het probleem zit, namenlijk bij "NTKERN"

Met google zoeken word mij verteld dat:
a) ik problemen heb met drivers van een soundcard die ik niet heb (das dus niet et geval (8> )
b)Mijn geheugen brak is (lijkt me stug; memtest gedaan, ander geheugen blijft gebeuren. :( )
c) ik nog een joypad in m'n usb heb zitten (ik zie niets dus zal er ook wel niet zitten B) )

Zou het dus zelf niet zo weten wat er aan het handje is, iemand enige suggestie? misschien zelf eens meegemaakt :?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 20:36:
hmm ik ben er denk ik achter waar het aan ligt:

Nu geeft ie namelijk bij opstarten wel aan waar het probleem zit, namenlijk bij "NTKERN"

Met google zoeken word mij verteld dat:
a) ik problemen heb met drivers van een soundcard die ik niet heb (das dus niet et geval (8> )
b)Mijn geheugen brak is (lijkt me stug; memtest gedaan, ander geheugen blijft gebeuren. :( )
c) ik nog een joypad in m'n usb heb zitten (ik zie niets dus zal er ook wel niet zitten B) )

Zou het dus zelf niet zo weten wat er aan het handje is, iemand enige suggestie? misschien zelf eens meegemaakt :?
NTkern? Het ging toch over Win95/98, wat doet NTkern in dat verhaal?

Formatteer de HD eens en zet die installatiefiles over met een nullmodem kabel...

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
Ntkern IS een gedeelte van win95/98..... :-)
Pagina: 1