[WC] Pomp los, of IN reservoir ?

Pagina: 1
Acties:
  • 314 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:23
Oke, ik heb dus een HQ08, en nu vroeg ik me af, wat zou het beste en efficientste zijn? een pomp in het reservoir, of een stand-alone-pomp ...? ik heb ook nog geen reservoir, daar ben ik nog over na aan het denken =]

Wat voor pomp zou ik moeten pakken als ik m'n pomp in het reservoir zou zetten?

Btw, ben net bij de Aquarium winkel geweest en daar zeiden ze dat ik helemaal geen 600l/u pomp nodig had als ik toch verloopstukjes naar 10mm erop ging zetten :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

een pomp in het reservoir zou het reservoir kunnen opwarmen (ligt aan et type pomp).
ik zou zelf kiezen voor een pomp buiten het reservoir.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64033

Ik zou kiezen voor een pomp in een reservoir, omdat: je de uitgaande buis niet vast hoeft te maken, dus minder weerstand en daardoor krijg je ook een snellere waterflow. En omdat water trillingen dempt.
Als ik binnenkort WC krijg, komt de pomp in een (tupperware) reservoir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06 14:00

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Anoniem: 64033 schreef op 11 January 2003 @ 17:00:
Ik zou kiezen voor een pomp in een reservoir, omdat: je de uitgaande buis niet vast hoeft te maken, dus minder weerstand en daardoor krijg je ook een snellere waterflow. En omdat water trillingen dempt.
Als ik binnenkort WC krijg, komt de pomp in een (tupperware) reservoir.
Idd minder lawaai lijkt me [zelf geen wc-set]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Hmmm maar goed, die waterflow boeit toch niet, als de normale uitgang van 'n Eheim ofzo in de 30mm is, en ik doe er 'n verloopstukje naar 10mm op. Dan is de flow verneukt IMO.
Maar goed, ik zal eens kijken hoeveel ruimte ik nog m'n kast heb, als ik m'n pompje binnen heb, niet veel gok ik zo :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

De pomp wordt warm en ik wil die warmte niet in m'n water hebben ook al is het niet zoveel. Ik hou ook niet van grote reservoirs. Dus mijn pomp staat op van die pootjes en dus buiten het reservoir. Perfect gewoon. Voor de flow o.i.d. hoef je het niet te doen. Dat merk je niet.
Daarbij vind ik het ook wel relaxed dat die pomp niet 24/7 helemaal onderwater staat alhoewel dat niet uit zou mogen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Hmm ik zit nu alleen te kijken hoe ik dat dan zou moeten gaan maken, die pomp + reservoir onderin m'n kast :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Ik heb nu 2 wc setjes, allebei pomp in reservoir omdat dat makkelijker vullen is, stiller is. En een reservoir hoeft helemaal niet groot te zijn, die dompelpompjes zijn heel erg klein en het reservoir is maar iets groter. Het water vangt vibratie op en het reservoir staat op dopjes wat ook vibratie heel erg tegen gaat.

Dompelpompjes zijn gemaakt op 24/7 onder water te staan en zijn dan ook voor een heel groot deel van plastic gemaakt (alleen de spoel is van metaal en die zit goed ingepakt)
Dompelpompjes zijn meestal ook goedkoper en zoveel warmte komt er nou ook weer niet vanaf. Ik denk niet dat die 5 watt het verschil maakt...

En wat fewture zegt over grote reservoirs... volgens mij is een pomp in een reservoir altijd kleiner als een pomp + reservoir(tje)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 53253 op 11-01-2003 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
hoe groot is 'n Eheim ongeveer??? (1046 ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12052

1046...Centrifugal pump
Pump output 300 l/h 66 lmp. gal./h. 79 U.S. gal./h.
Delivery head 1,20 m/wat.col. 3 ft. 11 in./wat.col.
Power consumption 5 W
Hose connection (suction side) Ø13mm (1/2")
Hose connection (pressure side) Ø11mm (3/8")
Dimensions: lenght x width x height 145 x 75 x 103 5.7 x 3 x 4.1 in.

1048...Centrifugal pump
Pump output 600 l/h 132 lmp. gal./h. 158 U.S. gal./h.
Delivery head 1,50 m/wat.col. 4 ft. 11 in./wat.col.
Power consumption 10 W
Hose connection (suction side) Ø13mm (1/2")
Hose connection (pressure side) Ø13mm (1/2")
Dimensions: lenght x width x height 147 x 75 x 118 5.8 x 3 x 4.7 in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Woei niet echt 'klein' maarja :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

einheim pompjes zijn groot maar ik zou deze toch echt in het reservoir zetten. Het is makkelijker om het systeem te vullen en de warmte die zo'n pompje genereerd is zo weinig dat dat te verwaarlozen is. Verder demt het water de trillingen en is de flow van het water iets beter doordat er een grotere intake in de pomp zit als je deze in het reservoir zet...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De_Bastaard schreef op 11 January 2003 @ 19:14:
Woei niet echt 'klein' maarja :7
Bij boerenbond ed hebben ze van die sicce pompjes, die zijn echt mini en geven voor weinig geld een hele goede prestatie van 600 l/u neer. Denk je dat je dan te weinig flow hebt dan zet je er 2 in, dan ben je nog altijd goedkoper en kleiner uit als 1 eheim pomp.

En er zitten mooie zuignapjes onder de pompjes en die zorgen dat al het geluid goed geabsorbeerd wordt, ze zijn dus echt wel goed stil, in ieder geval stiller als je hdd dus voor het geluid hoef je niet zo'n dure eheim te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ik hoef geen 600l/u ... als de normale aansluiting van 'n pompje groot is (3cm oid), en je gaat er 'n verloopstukje op draaien, verneuk je de flow IMO. dus heb ik ook geen 600l/u maar 300l/u nodig. Denk toch dat ik voor eheim ga, koop liever een keer 'n goede als 2x 'n cheap prul... =]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 16:13

Steve

Krokodil \o/

Anoniem: 53253 schreef op 12 January 2003 @ 16:33:
[...]

En er zitten mooie zuignapjes onder de pompjes en die zorgen dat al het geluid goed geabsorbeerd wordt, ze zijn dus echt wel goed stil, in ieder geval stiller als je hdd dus voor het geluid hoef je niet zo'n dure eheim te kopen.
Mijn ervaring is dat die zuignapjes bijna niks uitmaken.. Je hebt nog steeds een vibratie (die je bij veel aquaria ook hoort). Mijn Sicce Nova (200-800 l/u) gebruik ik als dompelpomp, rubberen zuignapjes, maar nog steeds hoor je 'm brommen.

Misschien niet luider dan de HDD, maar wel "opvallender".

[ Voor 7% gewijzigd door Steve op 12-01-2003 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb zelf geen ervaring met WC, maar ik ben geloof ik wel in staat logisch na te denken:

Een losstaande pomp maakt wat meer herrie, en je hebt dan wat minder waterflow omdat die pompjes niet echt goed kunnen 'zuigen'.
Je bent wel wat flexibeler, omdat de pomp niet in het reservoir zit kan je zelf bepalen waar je de pomp neerzet, en je kan een klein(er) reservoir gebruiken, desnoods 2 kleine (50mm) 'rioolbuisjes' die parallel staan naast je harde schijven.
De pomp kan dan heel ergens anders staan, desnoods op een stuk schuimrubber tegen resonantie

Een dompelpomp kan een stuk stiller zijn, en omdat hij niets aan hoeft te zuigen kan er een grotere flow zijn.
Een nadeel is is dat je een groter reservoir nodig hebt, omdat er een pomp in moet, en de pomp neemt ook ruimte in, ik weet niet hoe groot die pompen zijn, maar volgens mij kan dat wel 250ml schelen aan koelvloeistof.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Resistor schreef op 12 January 2003 @ 18:29:
Ik heb zelf geen ervaring met WC, maar ik ben geloof ik wel in staat logisch na te denken:

Een losstaande pomp maakt wat meer herrie, en je hebt dan wat minder waterflow omdat die pompjes niet echt goed kunnen 'zuigen'.
Hij hoeft niet te zuigen, hij krijgt het water dat hij doorpompt toch terug met dezelfde flow..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik zou toch echt kiezen voor de pomp buiten het reservoir omdat die dan je water niet opwarmt, tegen de trillingen heb ik van die rubberen schroeven eronder die werken echt perfect en zijn te krijgen bij xxlcases

voor pics van mijn pomp en res check me sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Jupiler schreef op 12 januari 2003 @ 18:32:
[...]

Hij hoeft niet te zuigen, hij krijgt het water dat hij doorpompt toch terug met dezelfde flow..
Ik zat aan een 'open' bovenkant te denken, zonder drukverschil met 'buiten' in het reservoir. Dan 'ontsnapt' de druk.
En ik zat ook aan een pomp boven het reservoir te denken, boven de voeding in grote kasten is meestal wel ruimte. Het reservoir naast de harde schijven, pomp bovenachter, en de radiator maakt niet uit, kan vooronder, of aan een outtake.

Bij een gesloten systeem zou het niet uitmaken, de druk van het water dat het reservoir inkomt perst het uitstromende water weer de pomp in.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
PilatuSSS schreef op 12 januari 2003 @ 18:41:
ik zou toch echt kiezen voor de pomp buiten het reservoir omdat die dan je water niet opwarmt, tegen de trillingen heb ik van die rubberen schroeven eronder die werken echt perfect en zijn te krijgen bij xxlcases

voor pics van mijn pomp en res check me sig
Thanks :) Dat is toch 'n HX08 he? die zijn toch evenbreed als die HQ08's ?? aan die pics van jou heb ik dus wat meer omdat ik (ook) een HQ08 heb. thanks:)

Maarre hoe heb je dat gedaan met die andere slang die naar je radiator gaat? die loopt achter je voeding langs als ik het goed zie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75214

Het meest eenvoudig is een pomp in een reservoir...het eventueel opwarmen van je koelwater is verwaarloosbaar bij gebruik van een goede radiateur/fan en voldoende flow, bovendien met reservoir nooit last van lucht in je systeem.

Draai al 1.5 jaar probleemloos met een Sicce Nova in een curverbakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:18
Ja een pomp geeft 10watt aan warmte af dacht ik zo, en je CPUtje stukken meer (meer dan 60) Daarbij ook nog eens dat de pomp een groter oppervlak heeft. Voor het opwarmen van het water maakt het niet veel uit. Een goede/grote radiator+fans zijn veel belangrijker.

Tevens is in reservoir ook wel stiller

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 13:27

Odin

¯¯¯¯¯

je kan ook tijdens test draaien voelen hoe warm je pompje wordt en als hij echt te warm wordt zou ik hem niet in je reservoir zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Anoniem: 75214 schreef op 12 januari 2003 @ 19:25:
Het meest eenvoudig is een pomp in een reservoir...het eventueel opwarmen van je koelwater is verwaarloosbaar bij gebruik van een goede radiateur/fan en voldoende flow, bovendien met reservoir nooit last van lucht in je systeem.

Draai al 1.5 jaar probleemloos met een Sicce Nova in een curverbakje.
Ik ook een Sicce Nova in een Curver.. Maar maakt hij bij jou ook zo'n licht brommend geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75214

Als ik m'n oor er vlakbij houd wel maar van een 1/2m hoor ik hem niet meer.

Ik heb het reservoir wel op een stukje schuimrubber staan...dat scheelt een stuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
m'n rad is ook niet zo heel groot, afmetingen waren dacht ik: 16x20x3cm oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7346

Erin: stiller, makkelijker vullen en beter voor levensduur van je pomp.
Over die paar Watt die aan het water worden gegeven: anders zitten die in de lucht waarmee je je rad koelt. Niet dat dat erg boeit: het geen meetbaar verschil opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jupiler schreef op 12 January 2003 @ 19:53:
[...]

Ik ook een Sicce Nova in een Curver.. Maar maakt hij bij jou ook zo'n licht brommend geluid?
Zorg dat je pompje vrij hangt aan de slang en dus niet tegen een zijkant aankomt. Zet je reservoir op een stukje schuimrubber ofzo, scheelt ook nog iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Hmm moet ik dan nu 'n andere pomp kopen? of kan ik nog steeds gewoon een Eheim 1046 oid kopen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Een Eheim 1048 zou ik kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 23:57

Chop2000

Vroem

maybey als je nou 2 van die kleinere sicce pompjes neemt van beide 300 liter/per uur, en die met een koppestukje aan elkaar hangt, raakt je systeem ook nooit overhit, mocht er 1 pompje defect raken...

niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sicce zou ik kopen, is prima voor een WC, je hebt echt geen flow van 1000 l/u nodig, 400 of 600 l/u is prima. Ook is de tempratuur echt verwaarloosbaar, die pompjes zijn maar 15 watt, lijkt me sterk als ie dan meer als 7 watt aan warmte genereert.

Ik heb ook helemaal geen brom, mensen zeggen dat als ze een eheim pomp op dopjes zetten dat ze dan stil zijn, als je ze in een reservoir op diezelfde dopjes zet dan is het net zo stil en waarschijnlijk stiller.

Dat cheap spul is dan misschien wel cheap maar dat betekent niet dat ze niet goed zijn. In een reservoir zijn die sicce pompjes echt stil en ik draai er ook al een tijd mee zonder problemen. Ook zijn die pompjes zo klein dat als je er een reservoir omheen doen (wat echt niet veel groter hoeft te zijn als het pompje zelf) het nog steeds kleiner is als een eheim pomp.

Koop gewoon een sicce, is wel zo goedkoop, krijg je problemen kan je em altijd nog wegdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
En welke Sicce zou ik dan moeten kopen?? Btw heb ook nog geen ideeen voor 'n reservoir, tipz please :D ... Zou 'n normale luchtdichte boterhammentrommel goed zijn ??

[ Voor 89% gewijzigd door De_Bastaard op 12-01-2003 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Een Sicce Nova zou ik nemen.. Een luchtdichte boterhammentrommel is zeker goed.. Moet je wel gaten boren in het deksel voor de slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Mja dat lukt me nog wel denk hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12052

Je hebt ook van die brabantia vuilnisbakjes van een litertje of 2, waar volgens mij precies een pomp inpast. Ik weet alleen niet of ze luchtdicht afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-06 21:53
het is maar wat je wilt. als je je pomp in een (groot) reservoir doet is die natuurlijk stiller omdat het water het geluid van de pomp dempt. maar de warmte die de pomp afgeeft zal weer door het water opgenomen worden en is duz minder beverodelijk voor de koeling ( het is minimaal hoor die warmte )

maar als je je pomp uit je reservoir hebt moet je wel opletten dat je een pomp hebt die zichzelf aanzuigt, duz niet dat ie pas begint te pompen als ie water heeft want ( mijn ervaring ) dat werdt een kliederboel :) als je je pomp uit het reservoir hebt hoef je natuurlijk ook niet zo'n groot reservoir te hebben, waar ook weer een nadeel en een voordeel aan zit. voordeel: het neemt minder ruimte in beslag. nadeel: minder water is sneller warm. je doet er namelijk veel langer over om een groot reservoir op temperatuur te krijgen dan een klein reservoir.

zow dat waren just my 2 cents :)

edit:

ik heb in mijn waterkoel loopbaan al 3 sicce nova pompjes stuk gehad ( allemaal stuk gelopen, helemaal uit elkaar gebarsten enzo. en na een maandje lopen begonnen ze *allemaal* vervelend te brommen. met Eheim heb ik zeer goede ervaringen. deze pomp is veel stiller en gaat gelukkig ( nog ) niet kapot ( ff afkloppen :) ) helaas is de eheim wel wat groter dan de sicce nova. eheim is naar mijn mening absoluut beter dan sicce nova en voor mijn nooit meer anders :)

[ Voor 22% gewijzigd door Dagobert op 12-01-2003 23:49 ]

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 06:11

Rick2001

9950X delidded en direct die

Anoniem: 12052 schreef op 12 January 2003 @ 23:40:
Je hebt ook van die brabantia vuilnisbakjes van een litertje of 2, waar volgens mij precies een pomp inpast. Ik weet alleen niet of ze luchtdicht afsluiten.
Die zijn niet waterdicht. >:)

Bij BLOKKER krijg je curver boxjes met 30 jaar garantie. ;)
Deze zijn echt lucht/water dicht en het pompje past hierin.

[ Voor 4% gewijzigd door Rick2001 op 12-01-2003 23:49 ]

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Nice Rick! :) Moet ik die ff halen >:) Aangezien m'n tante daar werkt krijg ik korting ook nog :P

Btw, Rick, heb jij misschien tijd om deze week mijn CPU te unlocken ?? >:) Zit in kerkrade op stage (dinsdag & donderdag).... in Spekholzerheide, maar weet niet waar jij woont ? anders kan ik m ff langs droppen ofzo =]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Welk pompje je moet kopen? Gewoon ff naar boerenbond ofzo gaan kijken welke ze daar hebben, kost geen reet en zijn bijna allemaal hetzelde.

Ik hoor van meer mensen dat ze gaan brommen of kapot gaan, maar die mensen doen gekke dingen met hun pompje want die van mij draait al meer als een halfjaar prima.

Ook is een reservoir van 2 liter echt onzin, mijne is net iets groter als me pompje (niet eens 1/2 liter denk ik).

Eigenlijk is het ook heel gek als je hoort dat zo'n pompje kapot is want als je kijkt.

Het is een stuk plastic met daar een stel spoelen in, door het plastic zit een gat tussen de spoelen in, daarin zit een staafje met daaraan 3 vinnen. Om de vinnen zit een plastic kapje die voor het centrifugaal effect zorgt.

Dit kan dus bijna niet verslijten (en als het verslijt zou dat geen invloed moeten hebben op de werking van de pomp) en ook bijna niet kapot te krijgen (dat is hard plastic)

Ik zie dus niet in hoe zo'n pompje spontaan kapot zou kunnen gaan, tenzij ze echt 10 jaar aan een stuk hebben gedraait...

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 53253 op 13-01-2003 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb zo'n plastic blokkerbakje: 14x14 aan de bovenzijde en 11x11 de onderkant, 10cm hoog. Transparant met blauwe deksel kost 2 euro ofzo. Er zit een randje in op 7cm vanaf boven. Dat is mooi als waterpeil. :)

// oja: boven de 100l/uur maakt het echt geen drol meer uit voor je temps en je flow wordt niet zozeer zoor je pomp bepaald, maar door de nauwste diameter in je systeem! Neem dus gewoon 10mm binnendiameter slangen en grote koppelstukken van bijv 13mm (slang rekt wel en je hebt dan vaak geen slangklem nodig) die ook een grote doorstoom hebben. Bij mij is mijn waterblok (maze2) de beperkende factor en deze presteert zo dus prima.
Ik heb overigens een 10W 600l/u binnenvijverfontijnpompje 8)7 dat ik ooit voor 10 piek mee kon nemen omdat het los in een rack lag zonder toebehoren of doosje. Perfect ding. :9~

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 7346 op 13-01-2003 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 20:59

Chiron

Moderator Discord
ik heb/had een Eheim 1048 inline, met speciale dempschroefjes met rubber ertussen (van xxlcases geloof ik)

werkte perfect, geen geluid meer uit te krijgen die pomp (terwijl ie nog weleens wou 'brommen' toen ie nog op schuim stond)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
hmm oke dan =]
En dan zit ik nu ff te denken, past zo'n 10mm siliconenslang dan ook over 14-15mm dingen? dan hoef ik namelijk die radiator niet te modden :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Siliconenslang is erg rekbaar (als je 'm in bijna kokend water stopt), dus dat moet wel lukken.

Ik gebruik trouwens overal slang met 10mm binnendiameter, behalve m'n radiator, want die heeft 18mm aansluitingen.. Dus heb ik gewoon verloopjes gebruikt, een koppeling 18mm en een koppeling 10mm met dezelfde maat schroefdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Hmmm nja kijk, mijn radiator heeft die aansluitpunten in 'n 90 graden hoek zitten, en die zijn best lang. ik wil die aansluitpunten zo kort mogelijk houden omdat ik anders tegen m'n DVD-Speler enz. aan kom :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

"Kniekoppelingen" heet dat ;)

Je kan ze eventueel wat inkorten met dremel/decoupeerzaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De_Bastaard schreef op 13 January 2003 @ 09:35:
hmm oke dan =]
En dan zit ik nu ff te denken, past zo'n 10mm siliconenslang dan ook over 14-15mm dingen? dan hoef ik namelijk die radiator niet te modden :o
Ja dat moet lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Net effe met 'n aquariumwinkel gebeld, en die hadden 'n pompje liggen met 300l/u, 10W en 8mm aanlsuitingen ofzo, dat is toch wel voldoende denk ik :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 10:26
Chop2000 schreef op 12 januari 2003 @ 23:23:
maybey als je nou 2 van die kleinere sicce pompjes neemt van beide 300 liter/per uur, en die met een koppestukje aan elkaar hangt, raakt je systeem ook nooit overhit, mocht er 1 pompje defect raken...
Heel slim, dan weet je zeker dat je na een tijdje 1 van de twee weg kan gooien ;)

Pompjes nooit inline achter elkaar zetten, zit altijd wel een klein beetje verschil in, zodat de ene of geen water krijgt, of veel te warm wordt.

Ben zelf toe aan mijn 3e pompje. Eerst standaart XXL ding (Senfu) gehad, die kapot ging. Nieuwe gekregen, maar maakte nog steeds enorme herrie. Toen'ie bij hun was tijdelijk een 400 L/u pompje gekocht, noname, voor 13 euro. Fluisterstil, maarrrrr, te weinig capaciteit! Mijn ervaring is dat een 500 - 600 l/u pomp toch echt het absoluut minimum is, wil je nog een beetje waterflow over houden.

Nu werk ik met een onhoorbare sicce nova, 20 euro bij tuinwinkel. Sterk genoeg (200 - 800l/u) en bovendien erg klein. Heb zelf een plexi + alu reservoir ervoor gemaakt (pics volgen nog) van 8x8x16cm ongeveer, waar'ie makkelijk inpast. Hij is overigens ook inline te gebruiken, maar in het reservoir bespaart je veel werk & nattigheid :)

//edit
pompjes zijn tussen 5 en 10 watt meestal. Wat daarvan omgezet wordt in warmte is in vergelijking me de 70 - 80W die een proc produceert onmerkbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door FragFrog op 13-01-2003 16:08 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Onhoorbaar? Bij mij maakt hij toch echt een (licht) brommend geluid, ook als je het reservoir op rubber zet.. Het is niet echt een vibratie, maar gewoon die spoel die je hoort draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 10:36

Roeligan

Feyenoord

Ik heb pas een sicce micra gekocht een heel kleintje met max 600l geloof ik. Zal binnenkort ff neerzetten wat ie doet in mn sys.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FragFrog schreef op 13 januari 2003 @ 16:06:
[...]
Heel slim, dan weet je zeker dat je na een tijdje 1 van de twee weg kan gooien ;)

Pompjes nooit inline achter elkaar zetten, zit altijd wel een klein beetje verschil in, zodat de ene of geen water krijgt, of veel te warm wordt.

Ben zelf toe aan mijn 3e pompje. Eerst standaart XXL ding (Senfu) gehad, die kapot ging. Nieuwe gekregen, maar maakte nog steeds enorme herrie. Toen'ie bij hun was tijdelijk een 400 L/u pompje gekocht, noname, voor 13 euro. Fluisterstil, maarrrrr, te weinig capaciteit! Mijn ervaring is dat een 500 - 600 l/u pomp toch echt het absoluut minimum is, wil je nog een beetje waterflow over houden.

Nu werk ik met een onhoorbare sicce nova, 20 euro bij tuinwinkel. Sterk genoeg (200 - 800l/u) en bovendien erg klein. Heb zelf een plexi + alu reservoir ervoor gemaakt (pics volgen nog) van 8x8x16cm ongeveer, waar'ie makkelijk inpast. Hij is overigens ook inline te gebruiken, maar in het reservoir bespaart je veel werk & nattigheid :)

//edit
pompjes zijn tussen 5 en 10 watt meestal. Wat daarvan omgezet wordt in warmte is in vergelijking me de 70 - 80W die een proc produceert onmerkbaar.
400 L/u te weinig capaciteit? Hoe bedoel je? Het is niet de l/u wat je flow uitmaakt, het is de kleinste diameter. Da-bit heeft dit zelf proefondervindelijk uitgezocht of dat het nou echt uitmaakt allemaal, dunne slangen, dikke slangen, sterke pompen, zwakke pompen, veel flow, weinig flow, in reservoir of uit reservoir. Het maakt allemaal voor de koeling geen reet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Daarom dus waarom zou je een 1200l/u pomp pakken als je toch de flow afknijpt door die verloopstukjes ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De_Bastaard schreef op 13 January 2003 @ 17:29:
Daarom dus waarom zou je een 1200l/u pomp pakken als je toch de flow afknijpt door die verloopstukjes ....
Geen reden voor idd. Soms moet je met een heel licht pompje wel ff de flow op gang helpen omdat ie niet krachtig genoeg is om zelf het systeem met water te vullen, maar als er eenmaal water in je systeem zit maakt het weinig uit.
Ga dus gewoon voor een licht pompje, tenzij je ergens een onderdeel met een krappe waterdoorvoer hebt. Maar ik zou eerder dat onderdeel vervangen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik denk niet dat een pomp in water stiller is, water geleidt immers door de grote dichtheid heel erg goed geluid! Waarschijnlijk maakt het zelfs iets meer herrie..

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Anoniem: 7346 schreef op 13 January 2003 @ 20:19:
[...]

Geen reden voor idd. Soms moet je met een heel licht pompje wel ff de flow op gang helpen omdat ie niet krachtig genoeg is om zelf het systeem met water te vullen, maar als er eenmaal water in je systeem zit maakt het weinig uit.
Ga dus gewoon voor een licht pompje, tenzij je ergens een onderdeel met een krappe waterdoorvoer hebt. Maar ik zou eerder dat onderdeel vervangen dan.
Heb volgens mij geen onderdeel met krappe doorvoer dacht ik, heb het waterblok van Aqua-Computer, met 10mm aansluiten, en een radiator met 14-15mm aansluiten ongeveer, kijken of dat überhaupt past met siliconenslang :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Laatst online: 08-05 06:11

Rick2001

9950X delidded en direct die

De_Bastaard schreef op 13 January 2003 @ 20:52:
[...]

Heb volgens mij geen onderdeel met krappe doorvoer dacht ik, heb het waterblok van Aqua-Computer, met 10mm aansluiten, en een radiator met 14-15mm aansluiten ongeveer, kijken of dat überhaupt past met siliconenslang :D
Dat past gewoon zonder problemen.

Volgens mij wordt er toch vergeten dat de meeste goedkope pompjes bedoeld zijn om ze in een reservoir te gebruiken aangezien ze gekoeld dienen te worden met het water. Heeft al eens iemand gevoeld hoe heet die dingen worden zonder ze onder water te hebben ? Ook gaat een pomp snel defect raken als er geen water doorheen stroomt, maw. drooglopen. Hierdoor verbranden ze meestal zeer snel.

Mijn pompje is ook gewoon eentje van 15 euro die 1000l/h kan verplaatsen.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Pagina: 1