[Illustrator] Schets overtrekken (tutorial?)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:45
Ik heb een potloodschets ingescand. En nu wil ik van de lelijke potloodlijntjes mooie vectoren maken. Hiervoor heb ik Illustrator 10 tot mijn beschikking.

Ik heb veel gezocht hier op GoT, en ook veel gevonden. Vragen als: "hoe trek ik dit logo over" En dan meestal een antwoord in de richting van: "ff tracen in illustrator"

Klinkt logisch... maar in de praktijk valt het tegen.
Photoshop heb ik nou wel onder de knie, maar Illustrator 10 is toch weer een stukje moeilijker. Ik ben nu op zoek naar een soort van tutorial die echt laat zien hoe je het beste een schets kunt overtrekken.
Niet een paar kreten, maar echt een basic tutorial. Welke tool kan ik het beste gebruiken? Ik heb het geprobeerd met de penciltool, dan worden de lijntjes niet echt helemaal strak, gezien het toch nog altijd aan je eigen al dan niet stabiele muishand ligt...

Op google heb ik ook gezocht, maar ik heb nog niet gevonden wat ik zoek...

Het is een schets met veel (half)ronde vormen, welke tools kan ik daar het beste voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-08 20:24
De pen tool, trek eerst lijnen volgens je schets, die kun je later tracen met bijvoorbeeld airbrush, potlood of net wat je wil. Hoe je het ook doet, photoshop of illustrator, de pen tool is de key :)

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

http://service.gateway.co...36851+36864+36868,00.html
Mooi, ik heb hier nou net een tutorial over de pen tool :Y)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en zorg dat je niet te veel nodes heb, begin met weinig, e kan altijd nog toevoegen als dat nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
Okee... de pentool.
Ben ik nu wat mee aan het spelen, werkt simpel ja.. beetje puntjes klikken en er komt een lijn.
Maar alle ronde vormen worden dan erg hoekig, is er een manier waarop je zegmaar als je klaar bent met de lijn trekken de hoekjes weg kan werken? Soort van smoothen zoals je in photoshop met een selectie ook kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibble
nee die is er niet, het beste wat je kunt doen (althans, het werkte bij MIJ het beste) is een begin en eindpunt maken, en de lijn daartussen handmatig krommen, zo heb je altijd maar 2 nodes, en krijg je curves zonder hoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Nibble schreef op 11 januari 2003 @ 14:31:
nee die is er niet, het beste wat je kunt doen (althans, het werkte bij MIJ het beste) is een begin en eindpunt maken, en de lijn daartussen handmatig krommen, zo heb je altijd maar 2 nodes, en krijg je curves zonder hoeken.
*HOEST* Je doet het gewoon verkeerd volgens mij. Misschien een keer op F1 drukken. Probeer als je een volgend punt neer zet de muisknop ingedrukt te houden en vervolgens de muis te bewegen. En hoppakee een vloeiende bezier-curve.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibble
OzBoz schreef op 11 januari 2003 @ 14:38:
[...]

*HOEST* Je doet het gewoon verkeerd volgens mij. Misschien een keer op F1 drukken. Probeer als je een volgend punt neer zet de muisknop ingedrukt te houden en vervolgens de muis te bewegen. En hoppakee een vloeiende bezier-curve.
Dat bedoelde ik ook :D
Je weet wel, dat er zo'n lijn vanaf dat punt komt waarmee je die bocht kunt bewegen, kom op zeg, niet zo muggenziften he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
OzBoz schreef op 11 January 2003 @ 14:38:
[...]

da's idd wel slim ja :P
Gaat al stukken beter zo :)
Alleen sommige stukjes aan elkaar aansluiten is lastig... :/
Meestal als ik een "kromme" heb gemaakt, klik ik weer op het laatste puntje zodat die rode "mikstreep" of whatever het is weer weggaat, zodat het lijntje daarna weer vrij kan bewegen...

Maarja 't is dan ook een beetje een lastig schetsje om over te trekken..

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/weird1.jpg
Vooral scherpe bochten boven en onder gaan lastig.

[ Voor 16% gewijzigd door Xtuv op 11-01-2003 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Je moet idd puntjes neerknallen, en dan uitrekken tot je die dingetjes eraan krijgt en dan ff doorkrijgen hoe je mooi bezièr curves neerzet. Doe het eerst nog beetje grof, ga daarna met de open selectie pijl dat ding mooi fijnafstellen. Als je in vloeiende lijn een scherpe punt wilt hebben, kun je met de richting convertor (zit onder pen tool als je die langer inhoud, is een soort driehoekje) dan kun je zegmaar 1 van die twee richtingsvectoren in een andere richting richten. dwz: als je zo'n PUNT hebt, zitten daar (bij een bocht) twee kleine puntjes aan, die altijd recht tegenover elkaar staan, hoe je ze draait. Met de richtingsconvertor kun je 1 zo'n vector pakken en ze onafhankelijk bewegen, waardoor je een scherpe bocht kunt maken.

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
DarkX schreef op 11 januari 2003 @ 16:31:
Je moet idd puntjes neerknallen, en dan uitrekken tot je die dingetjes eraan krijgt en dan ff doorkrijgen hoe je mooi bezièr curves neerzet. Doe het eerst nog beetje grof, ga daarna met de open selectie pijl dat ding mooi fijnafstellen.
Wat meer details graag?
De bezier curves neerzetten gaat wel aardig nu.. maar de open selectie pijl, geen id wat dat is... :?

Bdw, nog een vraagje.
Stel je bent een lijn aan het maken, en je wilt met die lijn stoppen. En aan een volgende beginnen. Hoe hoor je dat te doen? Ik druk dan eerst maar ff op één van die pijltjes en dan weer op de pentool en meestal kan ik dan gewoon een nieuwe lijn beginnen, maar da's een beetje vaag zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Xtuv schreef op 11 januari 2003 @ 16:47:
Wat meer details graag?
De bezier curves neerzetten gaat wel aardig nu.. maar de open selectie pijl, geen id wat dat is... :?
Met de direct selection tool (witte pijltje) kun je naderhand de curves bijwerken
Stel je bent een lijn aan het maken, en je wilt met die lijn stoppen. En aan een volgende beginnen. Hoe hoor je dat te doen? Ik druk dan eerst maar ff op één van die pijltjes en dan weer op de pentool en meestal kan ik dan gewoon een nieuwe lijn beginnen, maar da's een beetje vaag zo...
Dat is op zich een manier, het gaat sneller als je ff met ctrl op je werkblad klikt, terwijl je dus met de pen tool bezig bent. Door control in te drukken krijg je dan de selection tool (zwarte pijltje). Het gaat er gewoon om dat je het object waar je mee bezig bent deselecteert zodat je met een nieuwe kun beginnen.

Gecombineerd met smart guides(menu:view) kun je met direct select ook anchors ook op elkaar zetten en dan joinen (drag select en RMB > join)

[ Voor 12% gewijzigd door mpegernie op 11-01-2003 17:01 ]

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien totaal overbodig, maar wat ik een poos geleden deed was gewoon veel illustrator tips en tutorials lezen (o.a. op Adobe.com). Leer je verdomd veel van (duh..)
http://tiemdesign.com/howto/Illustrator.htm - zit van alles tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Je kan ook met de alt toets+muisknop je curve bijwerken.. dan werk je alleen de richtingsvector bij die je geselecteerd hebt. [meestal heeft een punt 2 richtingsvectoren, en op deze manier kan je ze onafhankelijk bewegen.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Omdat je ook naar basic tutorials vroeg.
Een tijdje terug heb ik de 1ste jaars op m'n opleiding les gegeven in illustrator. Daarvoor heb ik een paar tutorials opgezocht en zelf gemaakt. Ik denk dat jij veel hebt aan drawing with the pen (week2). Ik zou hem in jou geval niet helemaal gaan zitten doen want ik denk dat je nu al wel veel weet. :) kijk em gewoon ff door.

Verder is de PDF in week 3 mss ook wel interesant. Het eerste stuk hiervan geeft een soort samenvatting van illustrator.

http://www.xs4all.nl/~cha...ool/AssisterenIllustrator
(voor deze basics maakt het op zich niet zoveel uit met wlke versie je werkt dus niet op de versie nummers letten :) )

suc6 ermee :)

[ Voor 13% gewijzigd door mpegernie op 11-01-2003 17:35 . Reden: ik blijf editten... :+ ]

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Xtuv schreef op 11 January 2003 @ 16:47:
[...]

Wat meer details graag?

Bdw, nog een vraagje.
Ah, is geen officiele uitdrukking volges mij :) ik bedoel die witte, daarmee kun je individuele anchors en vectoren bewerken. De zwarte pijl kan alleen hele objecten of groepen selecteren.

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cutter
  • Laatst online: 07-08 16:37

cutter

Wannabe i7 fanboy

Xtuv:
Die prent die je wil tracen leent zich er volgens mij heel erg slecht voor. Die schaduwen geven vorm aan je pic en die zijn verdomde lastig te porten naar illustrator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
cutter schreef op 11 januari 2003 @ 18:12:
Xtuv:
Die prent die je wil tracen leent zich er volgens mij heel erg slecht voor. Die schaduwen geven vorm aan je pic en die zijn verdomde lastig te porten naar illustrator.
Done it before ;)
Schets gemaakt:
http://www.phrea.com/~webcrap/capedude5.jpg

toen in photoshop lang gekloot met de lijntjes... echt een POKKEWERK!
Toen ingekleurd, en met de airbrushes de schaduwen gemaakt:

http://www.phrea.com/~webcrap/capedudefinal1.jpg

Alleen die damn lijntjes! zo ontzettend lelijk... dat uiteindelijk het plaatje er zonder de lijntjes way beter uitziet :)

http://www.phrea.com/~webcrap/capedudefinal2.jpg

Deze keer ga ik niet dezelfde fout maken als bij bovenstaande dus. Oftewel ik maak de lijntjes nu gewoon in Illustrator, dan haal ik 'm weer naar photoshop en ga ik 'm inkleuren :)

BTW allemaal hardstikke bedankt voor de hulp! :) Ik ben nu bezig met mijn Literair Werkstuk :( (!@!%%@#^!@#~! ! AAAAAAAARGH) dus heb niet veel tijd om alles nu te gaan proberen, maar met deze tips gaat het helemaal lukken! _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door Xtuv op 11-01-2003 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibble
Xtuv schreef op 11 January 2003 @ 18:40:
[...]

Done it before ;)
Schets gemaakt:
http://www.phrea.com/~webcrap/capedude5.jpg

toen in photoshop lang gekloot met de lijntjes... echt een POKKEWERK!
Toen ingekleurd, en met de airbrushes de schaduwen gemaakt:

http://www.phrea.com/~webcrap/capedudefinal1.jpg

Alleen die damn lijntjes! zo ontzettend lelijk... dat uiteindelijk het plaatje er zonder de lijntjes way beter uitziet :)

http://www.phrea.com/~webcrap/capedudefinal2.jpg

Deze keer ga ik niet dezelfde fout maken als bij bovenstaande dus. Oftewel ik maak de lijntjes nu gewoon in Illustrator, dan haal ik 'm weer naar photoshop en ga ik 'm inkleuren :)

BTW allemaal hardstikke bedankt voor de hulp! :) Ik ben nu bezig met mijn Literair Werkstuk :( (!@!%%@#^!@#~! ! AAAAAAAARGH) dus heb niet veel tijd om alles nu te gaan proberen, maar met deze tips gaat het helemaal lukken! _/-\o_
Ach, ik ben vandeweek 95 gigabyte (ja: 95 GIGAbyte) kwijt geraakt tijdens een mislukte herindeling van mijn hardeschijven.
daar zaten dus ook tekeningen tussen waar ik langer op heb gezeten dan me lief is, source codes etc. .. nee, da's ook niet fijn, dusse.. niet bij de pakken neerzitten en gewoon je best doen, en dan komt het allemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
Nibble schreef op 11 January 2003 @ 19:33:
[...]

Ach, ik ben vandeweek 95 gigabyte (ja: 95 GIGAbyte) kwijt geraakt tijdens een mislukte herindeling van mijn hardeschijven.
daar zaten dus ook tekeningen tussen waar ik langer op heb gezeten dan me lief is, source codes etc. .. nee, da's ook niet fijn, dusse.. niet bij de pakken neerzitten en gewoon je best doen, en dan komt het allemaal goed.
Gecondoleerd :( klote is dat... :(

Ja, bovenstaande tekening heeft me ook "bloed zweet en tranen" gekost en het uiteindelijke resultaat is minder dan het had moeten zijn, maar het was ook zonde om ermee te stoppen... heb dus toch doorgezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
Zo 't is gelukt! :)
Heb 't even opgeslagen als transparant gifje, geen id of het er een beetje uitziet.. maar 't is even bij wijze van test. De .AI ga ik in photoshop importeren (ik neem aan dat dat wel kan :o) en dan inkleuren.
Anyway, hier het gifje:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/weird1.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xtuv schreef op 12 januari 2003 @ 00:20:
De .AI ga ik in photoshop importeren (ik neem aan dat dat wel kan :o) en dan inkleuren.
Anyway, hier het gifje:

[afbeelding]
en anders eps.... maar ai kan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 00:25:
[...]

en anders eps.... maar ai kan ook
Owja, tnx :) hij stond toevallig standaard op .AI, maar .eps werkt wat beter volgens mij :) ik snap nu ook hoe ik kan invoeren in photoshop :P ik vond 'm eerst zo klein.. maar je moet dus bij het openen de grote invoeren, het is toch een vector dus geen last van verpixeling...

Ik heb even snel geprobeerd er wat leuks van te maken:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/weirdone.jpg

En ben er wel tevreden over :) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
Nog even een klein vraagje, hoe maak je dikkere lijntjes met de pen tool?
Ik zal d'r wel overheen kijken maar ik kan het niet vinden :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xtuv schreef op 12 januari 2003 @ 01:52:
Nog even een klein vraagje, hoe maak je dikkere lijntjes met de pen tool?
Ik zal d'r wel overheen kijken maar ik kan het niet vinden :o
de stroke groter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 12:33:
[...]

de stroke groter maken.
Heb 't gevonden ja :) zit wel een beetje verborgen zeg.. overal staat "stroke" 1pt etc... maar dan moet je ergens op een andere tab klikken om 't daadwerkelijk te veranderen.
Naja zal wel komen omdat ik alleen photoshop gewend ben.. Maargoed ik krijg het wel onder de knie! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Xtuv schreef op 12 januari 2003 @ 15:09:
[...]

Heb 't gevonden ja :) zit wel een beetje verborgen zeg.. overal staat "stroke" 1pt etc... maar dan moet je ergens op een andere tab klikken om 't daadwerkelijk te veranderen.
Naja zal wel komen omdat ik alleen photoshop gewend ben.. Maargoed ik krijg het wel onder de knie! :D
als je het met de hand invoerd moet je natuurlijk ff expliciet op enter rammem, of gewoon uit de dropdown selecteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
mpegernie schreef op 12 januari 2003 @ 15:25:
[...]
als je het met de hand invoerd moet je natuurlijk ff expliciet op enter rammem, of gewoon uit de dropdown selecteren :)
Nah dat bedoelde ik niet :)
Maar je ziet bij dat tool venstertjes rechts boven bijvoorbeeld staan: Stroke 1pt leek me logisch als ik het daar wel kon veranderen, maar 't is dus daaronder, in een tab die niet default vooraan staat, beetje verscholen dus.
Ik ben photoshop gewend, daar krijg je gewoon boven een optie om de grootte te selecteren.

Vind ik wel een beetje opmerkelijk eigenlijk, qua interface zijn photoshop en illustrator ongeveer hetzelfde, maar veel dingen gaan toch nog net iets anders... b.v. zoomen, of undo-en. En dubbelklikken in het gijs werkt in illustrator niet om een bestand te openen etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je dit vaker gaat doen kan je natuurlijk het gelijk met zo'n pen Wacom pen doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
Slashdotter schreef op 13 januari 2003 @ 00:25:
Als je dit vaker gaat doen kan je natuurlijk het gelijk met zo'n pen Wacom pen doen :)
Mja dat kost weer meteen geld he :P
Maar mischien als ik hier echt veel tijd in ga steken is het dat wel waard. Alleen schetsen op papier is ook zo leuk, en lekker makkelijk..
In Illustrator heeft een pen ook niet echt een groot voordeeld lijkt mij... voor 't inkleuren mischien weer wel, maar dat kan ook wel met de muis..
Wat kost zo'n wacom ongeveer?

Ik hoorde wel dat er een aanbieding was bij de aldi, een tablet voor 49€ en dat was dan een groter model dan het gangbare wacom model.
Welliswaar minder precies, maar je hoeft dan niet op schaal te tekenen.. Hm...
Nouja ik houd het maar ff op papier, monitor vind ik ook te klein trouwens om lekker op te schetsen (ik draai een 17" 1024x768)
Pagina: 1