Keuze maken voor tapestreamer

Pagina: 1
Acties:

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Hallo,

Ik moet een computer inrichten voor één van de grootste tuinders in Drenthe. Op deze computer komt de volledige administratie te staan plus diverse andere pakketen. Van de gegevens moet iedere avond om 5 uur een backup worden gemaakt. Ik heb gekozen voor een Dell computer en wil eigenlijk niet in de computer gaan zitten i.v.m. garantie.

Wat is een goede externe tapestreamer die +/- 10 GB kan backuppen? Liefst met backup programma. Wanneer de prijs meer dan 750 euro wordt kan ik beter een 2e computer neer zetten, of niet?

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat zijn jou gedachten, welke wilde jij kopen :?

• Slagroom
Zowiezo geen OnStream... Ik zou persoonlijk gaan voor een HP oid maar die zijn weer niet te betalen. 2e hands is eigenlijk ook geen optie...

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Misschien is het een idee om eerst even na te denken wat je precies zoekt en wat je precies nodig hebt. Beetje nutteloos zo...

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
polleke schreef op 11 januari 2003 @ 13:57:
Misschien is het een idee om eerst even na te denken wat je precies zoekt en wat je precies nodig hebt. Beetje nutteloos zo...
ben ik het niet mee eens..

Ik ben ook op zoek naar een tapedrive voor 20/40GB, en je hebt zoveel systemen, DDS, Travan (?), etc... USB 2.0, SCSI, etc..

Misschien dat iemand daarover meer kan vertellen uit ervaring?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• polleke
ligt eraan waarvoor dat je het nodig hebt. Is het voor thuis gebruik? Om dat voor data gaat het? Wat voor tape snelheid heb je nodig? etc. etc.

• Slagroom
polleke schreef op 11 januari 2003 @ 14:02:
ligt eraan waarvoor dat je het nodig hebt. Is het voor thuis gebruik? Om dat voor data gaat het? Wat voor tape snelheid heb je nodig? etc. etc.
Ik moet een computer inrichten voor één van de grootste tuinders in Drenthe. Op deze computer komt de volledige administratie te staan plus diverse andere pakketen. Van de gegevens moet iedere avond om 5 uur een backup worden gemaakt. Ik heb gekozen voor een Dell computer en wil eigenlijk niet in de computer gaan zitten i.v.m. garantie.
...lees de draad voor je blaat :)

tapesnelheid? USB 2.0 is het mooist... maar er kan evt. een scsi kaart in...

[ Voor 6% gewijzigd door Slagroom op 11-01-2003 14:05 ]

• polleke
mijn antwoord was van toepassing op ander poster niet op jou. Maar om hoeveel data gaat het? En hoeveel data komt erbij in de toekomst?

• axis
mij gaat het (sorry misschien voor de topicvervuiling) erom dat ik rond de 10GB wil backuppen, met in de toekomst misschien tot de 20-25GB...

SCSI lijkt mij 'mooier' dan USB2.0, maar dat is misschien een achterhaalde gedachtengang..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:34
Heb goede ervaringen met DDS (o.a. HP SureStore). Een externe DDS-3 unit kan makkelijk die 10GB hebben (max 24 compressed) en kost je zo'n duizend Euro nieuw. Erg betrouwbaar en toch enigszins betaalbaar :)
Je moet overigens wel een SCSI kaart in de machine hebben. Denk je in de toekomst meer ruimte nodig te hebben dan wordt het allemaal wat duurder natuurlijk (DDS-4 of DLT bijvoorbeeld).

Met een 2e doos gaan klooien i.p.v. tape lijkt me veel te omslachtig en minder betrouwbaar.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-03 19:10

Gé Brander

MS SQL Server

Mag ik weten waarom onstream geen optie is? Een tweede machine er naast is naar mijn idee geen optie.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Dr. Boktor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09-2025
Ik gebruik zelf een OnStream, een met Stomp Backup (eerst Seagate Backup) of een ander pakketje (dat oorspronkelijk voor de Mac bedoeld was, ik ben de naam even kwijt) heb ik nog nooit problemen met mijn backups gehad. Ook het restoren is op deze manier ideaal geregeld door de mogelijkheid van het restoren van tape naar een kaal systeem. Ik ben zelf dus heel erg tevreden met mijn OnStream.
Mijn vader heeft echter dezelfde tapestreamer, maar hij heeft een boel gelazer met de drivers. Hiervoor heb ik een Iomega 7 GB, en een HP Travan geval gehad. Ik vind de OnStream toch wel verreweg de beste.
Als ik jouw was zou ik hem toch wel serieus overwegen.

• Slagroom
Over onstream heb ik bijna alleen maar slechte dingen gehoord. Het gaat hier om een bedrijf dat een 100% bedrijfszekere computer zou moeten hebben. Er moet dus een tapestreamer bij zitten die perfect is. Maar is dat mogelijk voor 750 euro?

• delorean7
  • Laatst online: 26-03 11:02

delorean7

Let's take the Aston toni

Kijk eens naar Exabyte VXA, IBM OEM'ed deze apparaten met duizenden en er waren er 0 van kapot.

Robuust, snel en betrouwbaar.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Ik deel de voorkeur van Abbadon... Ik heb zelf slechte ervaringen met Onstream: verrotte tapes, niet/half teruglezen van backups enz.

DDS3 is 12/24Gb, dus 12Gb ongecompressed, en 24Gb bij 2:1 verhouding compressie.
De drives zijn normaal SCSI-2, dus kunnen op vrijwel elke standaard SCSI kaart.

DDS4 is ook een optie, dat is dan 20/40Gb. Misschien iets interessanter als je ook verder wilt.. maar dat ligt er net aan hoever je data groeit.

Bij DDS4 moet je wel een UW kaart hebben, die heeft namelijk aan een SCSI-2 interface niet genoeg.
Maar goed, een simpel SCSI krtje zijn de kosten niet.

Edit: en een tapeunit is zo goed als z'n software... Goeie software (Veritas Backup Exec, Arcserve (gebruik ik zelf)... En daar zitten ook wat kosten in...

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 11-01-2003 14:39 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Slagroom schreef op 11 januari 2003 @ 14:36:
Over onstream heb ik bijna alleen maar slechte dingen gehoord. Het gaat hier om een bedrijf dat een 100% bedrijfszekere computer zou moeten hebben. Er moet dus een tapestreamer bij zitten die perfect is. Maar is dat mogelijk voor 750 euro?
voor 750euro krijg je geen goede DAT drive met voldoende capactiteit...

zo om en nabij de 1000Euro moet je neerleggen voor zon apparaat,

overigens, als het echt superbedrijfskritisch is zou ik er niet op gaan bezuinigen, ik zou als ik jouw was gewoon wat meer centjes uitgeven en gaan voor een DAT drive, vergeet niet om dan ook een (simpele) scsi controller aan te schaffen (uw is voldoende)

A wise man's life is based around fuck you

• Gé Brander
  • Laatst online: 17-03 19:10

Gé Brander

MS SQL Server

Als het echt bedrijfskritisch is dan is dus die tweede pc echt geen optie. De boel brand af en waar was je backup ook al weer. Oh ja, daar in die verkoolde tweede pc ;) (Onstream is prima als je er maar goed mee overweg kan en goede drivers gebruikt) Waar komt die 750 Euro vandaan als maximum? Even een rekenvoorbeeldje met wat de kosten zijn van een dag niet draaien met het bedrijf en ze zijn overstag en je mag meer uitgeven voor een tapestreamer die beter is dan een Onstream (alhoewel ze echt niet slecht zijn). Andere tip: Zorg er voor dat ze de back-ups meenemen naar een tweede locatie en niet naast de server bewaren. (vanwege de brand ;) )

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Slagroom
c70070540 schreef op 11 January 2003 @ 14:53:
Als het echt bedrijfskritisch is dan is dus die tweede pc echt geen optie. De boel brand af en waar was je backup ook al weer. Oh ja, daar in die verkoolde tweede pc ;) (Onstream is prima als je er maar goed mee overweg kan en goede drivers gebruikt) Waar komt die 750 Euro vandaan als maximum? Even een rekenvoorbeeldje met wat de kosten zijn van een dag niet draaien met het bedrijf en ze zijn overstag en je mag meer uitgeven voor een tapestreamer die beter is dan een Onstream (alhoewel ze echt niet slecht zijn). Andere tip: Zorg er voor dat ze de back-ups meenemen naar een tweede locatie en niet naast de server bewaren. (vanwege de brand ;) )
Eigenlijk gaat het er om dat ze 100% zeker willen zijn dat het spul op tape staat en dat ze er niets voor hoeven te doen (automatisch naar de tape backuppen dus). Het is eigenlijk alleen voor als de computer crashed.

Verwijderd

Betrouwbaarheid komt bij mij op de eerste plaats (die extra euro's haal je dr wel uit als je een backup moet terugzetten >:) ...)

Ik gebruik al jaren HP SureStore. Eerst DAT24 (DDS3, 12/24 GB) en nu DAT40 (DDS4, 20/40 GB). Beide zijn externe drives op een SCSI-aansluiting (dus SCSI-kaartje extra aanschaffen). Software is Seagate Backup Exec, simpel maar werkt goed. Je kunt eventueel ook de meegeleverde backupsoftware van HP zelf gebruiken.

Prijzen liggen op dit moment tussen de 1000 tot 1600 euro. Maar zoals gezegd, de prijs is wat mij betreft niet belangrijk (en zelfs relatief goedkoop voor deze oplossing)... :+

Houd er rekening mee dat je ook nog voldoende tapes moet aanschaffen. Afhankelijk van je strategie heb je toch een behoorlijk aantal nodig. In mijn geval: 25 tapes voor de dagbackups (5 weken cyclus) en 12 voor de maandbackups. Ze zijn per stuk ongeveer 17 euro...

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 15:27 ]

• axis
Ik gebruik zelf altijd de Windows 2000 ntbackup, maar heeft die Seagate Backup of ArcServe(?) ofzo nou voordelen boven ntbackup?

• Zwelgje
axis schreef op 11 January 2003 @ 19:16:
Ik gebruik zelf altijd de Windows 2000 ntbackup, maar heeft die Seagate Backup of ArcServe(?) ofzo nou voordelen boven ntbackup?
-betere scheduling
-beter logfile beheer
-notificatie middels email/pager etc,etc
-kan omgaan met tape libraries
-agents voor databases (sql/oracle/ etcetc)
-uitgebreidere tuning mogelijkheden mbt je tapeunit
-beheersbaars vanaf je werkplek (zonder terminalservices!)

• richard_kraal
  • Laatst online: 24-03-2025
geen arcserve boys, arcserve is mega duur, en de praktijk heeft mij laten weten dat Veritas beter presteerd qua kwaliteit / prijs verhouding

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

Is werk zelf al jaren met een Onstream (SC30 intern) en ik zou heb niet willen ruilen voor een ander systeem. Ik haal met gemak 90-100MB doorvoersnelheid met een eenvoudige Scsi kaart. Er is in al die jaren nog geen tape kapot gegaan of vastgelopen en het restoren gaat snel en eenvoudig.

In het verleden werkte ik met Veritas Backup maar ben toch overgegaan op ArcServe. Het is inderdaad erg prijzig en trekt best wat resources maar persoonlijk vindt ik het fijner werken. De doorvoersnelheid bij beiden zijn bij mij ongeveer hetzelfde.

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

• delorean7

delorean7

Waarom mensen zouden willen kiezen voor een OnStream boven een Exabyte is me al geruime tijd een raadsel. Exabyte is per GB goedkoper, veel betrouwbaarder, heeft veel betere ondersteuning en laat zich opwaarderen naar automatiserings producten.
Daarbij zijn de tapes groter blijven bruikbaar langs de VXA productlijn, waarom kiezen mensen dan nog voor OnStream?

• Zwelgje
delorean7 schreef op 16 januari 2003 @ 13:24:
Waarom mensen zouden willen kiezen voor een OnStream boven een Exabyte is me al geruime tijd een raadsel. Exabyte is per GB goedkoper, veel betrouwbaarder, heeft veel betere ondersteuning en laat zich opwaarderen naar automatiserings producten.
Daarbij zijn de tapes groter blijven bruikbaar langs de VXA productlijn, waarom kiezen mensen dan nog voor OnStream?
je kiest voor onstream als je data je niet zoveel waard is, want onstream=goedkoop in de aanschaf, maar duur als het misgaat..

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

zwelgje schreef op 16 januari 2003 @ 16:25:
[...]

je kiest voor onstream als je data je niet zoveel waard is, want onstream=goedkoop in de aanschaf, maar duur als het misgaat..
Dan behoor ik tot de kring van gelukkigen schijnbaar. Ik heb geen aandelen Onstream maar ik gebruik (zakelijk) de Onstream streamer al jaren tot volle tevredenheid. Ik weet ook wel dat dit geen garantie is voor een ander of voor de toekomst maar mijn tapes zijn ook na een jaar nog goed bruikbaar en leesbaar.

Dit is niet bedoeld als flame maar als gebruikerservaring. Ik maak wekelijks twee tapes van 15Gb. Deze vervang ik ieder jaar. No problems whatsoever tot nu toe. :)

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

• Zwelgje
nightowl schreef op 16 januari 2003 @ 17:38:
[...]

Dan behoor ik tot de kring van gelukkigen schijnbaar. Ik heb geen aandelen Onstream maar ik gebruik (zakelijk) de Onstream streamer al jaren tot volle tevredenheid. Ik weet ook wel dat dit geen garantie is voor een ander of voor de toekomst maar mijn tapes zijn ook na een jaar nog goed bruikbaar en leesbaar.

Dit is niet bedoeld als flame maar als gebruikerservaring. Ik maak wekelijks twee tapes van 15Gb. Deze vervang ik ieder jaar. No problems whatsoever tot nu toe. :)
tja, wekelijks 2 tapes.

ik wil gewoon elke dag een tape van 30gb, (en die onstream tapes zijn duur!), kijken of je apparaatje het na 1 jaar nog goed doet

kheb helaas zelf gewoon slechte ervaringen met die krengen in dagelijks gebruik (dus veel data backuppen elke dag) en terugzetten!!

dan vertrouw ik toch liever op mijn dat streamer (of dlt)

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-03 09:59

Opa

Nu Multifocaal!

DAT tapes kosten een stuk minder dan Onstream en al helemaal DLT, zeker als je DDS-3 hebt (12-24GB). Houd hier rekening mee. Op zijn minst elke werkdag een nieuwe tape gebruiken plus minimaal twee maandtapes en een jaartape.
Ik weet niet waaruit die data bestaat, maar als het allemaal Excel, Word en Access bestanden zijn, dan kan je een compressie van 50 tot 70 procent halen. Heb je ZIP bestanden of JPG of filmmateriaal, dan heb je zo goed als geen compressie omdat die bestanden al vet gecomprimeerd zijn.

Zelf ben ik erg blij met mijn DDS-3 Sony 9000 drive, op een eenvoudige AHA2940 s76 kaart met 10 MByte/s doorvoersnelheid. Geen "shoeshining", maw de tape staat niet op de data te wachten.
Een DDS-4 unit backt 20-40 GB op maar heeft zoals gezegd een snellere SCSI kaart nodig en duurdere tapes. Doorvoersnelheid is wel hoger.

Overigens: moet je elke dag 10 GB backuppen of is dat inclusief het OS?

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• delorean7

delorean7

Meteen mijn punt, per GB is die Exabyte goedkoper in zowel media als aanschaf... Daarbij technologisch de concurrenten ver vooruit.
Pagina: 1