[opstelling] Speaker icm een bureau.

Pagina: 1
Acties:

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:33
Ik was dus van plan om een 4.1 systeem zelf te bouwen met 3 versterkers. 1 voor mn 2 bassspeakers (2x 500 W, 1 weg systeem), 1 voor mn topspeakers (nog nader te bepalen, +/- 2x 250 W, 3 weg systeem) en 1 voor mn rear-speakers (2x50 W, 2 weg systeem). Dit alles aangesloten op een nog aan te schaffen soundblaster 4.1 of 5.1 kaartje. (moet aan uitbreiding denken he ;) )

Het idee was dus om een bureau te bouwen, met mijn bass-speakers als poten. Dus daarop het blad te laten rusten. Bovenop mijn monitor + de 2 topspeakers en onder mijn bureau de kist met de 3 versterkers.

Naast of op mijn bureau komt dan nog mijn computerkast te staan.

Nu wilde ik dus weten of ik dat zomaar kan maken.

2 problemen die ik had voorzien, maar geen oplossing op weet:

- Door de subs en de topspeakers trilt het blad natuurlijk als de ziekte. Nou kun je wel overal schuimrubber tussen monteren, maar ik weet niet of dat de stevigheid van het bureau ten goede komt. Iemand een idee?

- De magnetische straling die van het hele zooitje afkomt en dus weleens problemen op kan gaan leveren met de monitor en de computer opzich? Laat ook hier uw licht over schijnen aub. _/-\o_

Verwijderd

- Bureaublad ook vastmaken aan de muur met een een stevige lat (4*6cm) en dan deuveltjes gebruiken (icm lijm).

- Magnetische straling bestaat niet. Magnetische velden bestaan echter wel. Zolang je computer kast dicht is, is er voor je computer niet zoveel gevaar. Het ligt er een beetje aan hoe dik de platen van je kast zijn maar meestal zijn ze er voor gemaakt om behoorlijk wat tegen te houden.

Met je monitor krijg je meer problemen. Of je moet een meter afstand houden (ongeveer, verschilt per speaker/monitor) of je moet denken aan magnetisch afgeschermde speakers. Dat gaat je waarschijnlijk echter wat meer geld (en moeite) kosten.

Verwijderd

Je post is niet helemaal volledig, maar kan wel wat verzinnen.

Test eerst eens tot hoever je monitor nog last heeft van de straling. Hou ook die afstand aan bij het bouwen, ook je computer moet je minimaal op die afstand van je boxen wegzetten. Gok zo dat dit nog wel een probleem kan worden.

Ik zou het echt afraden om je subs als poten te gebruiken. Wat je ook doet, je bureau zal trillen, erg vervelend en vermoeiend. Bovendien zal het het geluid ook niet ten goede komen.

Het beste is eigenlijk om die susbs gewoon ergens anders te plaatsen. Bij je benen tegen de muur ofzo, of nog beter, gewoon aan het andere eind van je kamer.

Als je ze absoluut in de positie wilt zetten zoals je eerst aangaf, maak dan 4 poten voor je bureau (wel blad voldoende verstevigen, met vuren latjes oid) en zorg dat je blad een paar centimeter boven je subs uit zweeft. Op deze manier zal je nog steed last hebben van vibraties, maar wel een stuk minder.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 14:48 ]

• Dirtbiter
Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 14:44:
- Bureaublad ook vastmaken aan de muur met een een stevige lat (4*6cm) en dan deuveltjes gebruiken (icm lijm).

- Magnetische straling bestaat niet. Magnetische velden bestaan echter wel. Zolang je computer kast dicht is, is er voor je computer niet zoveel gevaar. Het ligt er een beetje aan hoe dik de platen van je kast zijn maar meestal zijn ze er voor gemaakt om behoorlijk wat tegen te houden.

Met je monitor krijg je meer problemen. Of je moet een meter afstand houden (ongeveer, verschilt per speaker/monitor) of je moet denken aan magnetisch afgeschermde speakers. Dat gaat je waarschijnlijk echter wat meer geld (en moeite) kosten.
Nou is het ook nog eens het probleem dat mijn case gemod wordt. Dus er zitten behoorlijke gaten in die niet van staal, maar van plexiglas.

Is het misschien een idee om aan de zijkant van de speakers een stalen plaat te maken, zodat dat net als bij de computer de velden (straling bestaat niet, klopt, ik denk in slaap gevallen tijdens natuurkunde. Vorig kwartaal nog gehad :D) een beetje tegenhoud?

Aan de muur vastmaken is helaas geen optie.

• Dirtbiter
Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 14:46:
Je post is niet helemaal volledig, maar kan wel wat verzinnen.

Test eerst eens tot hoever je monitor nog last heeft van de straling. Hou ook die afstand aan bij het bouwen, ook je computer moet je minimaal op die afstand van je boxen wegzetten. Gok zo dat dit nog wel een probleem kan worden.

Ik zou het echt afraden om je subs als poten te gebruiken. Wat je ook doet, je bureau zal trillen, erg vervelend en vermoeiend. Bovendien zal het het geluid ook niet ten goede komen.

Het beste is eigenlijk om die susbs gewoon ergens anders te plaatsen. Bij je benen tegen de muur ofzo, of nog beter, gewoon aan het andere eind van je kamer.

Als je ze absoluut in de positie wilt zetten zoals je eerst aangaf, maak dan 4 poten voor je bureau (wel blad voldoende verstevigen, met vuren latjes oid) en zorg dat je blad een paar centimeter boven je subs uit zweeft. Op deze manier zal je nog steed last hebben van vibraties, maar wel een stuk minder.
Wat mis je dan aan de post? Dan kan ik het alsnog neerzetten.

Met de subs: tussen mijn benen is geen optie, zijn iets van 60x80x40 (bxhxd) en dan x2, dus reken maar uit.
Jij adviseert om ze dan maar gewoon aan de andere kant van de kamer te zetten ofzo? Zal niet meevallen, ivm ruimte, maar kan het wel proberen.

Ik moet eerst nog even dat magnetische verhaal nakijken, maar dan is dat idee met die pootjes inderdaad nog zo slecht niet.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik zou zeker niet je Subs als poten gebruiken. Het blijft namelijk trillen en wat nog erger is: Alles op je bureau gaat meetrillen en resoneren enzo.

Aannames zijn fataal.

• Dirtbiter
Daar ben ik nu ook achter gekomen. Alleen zit ik nog even te twijfelen.

Ik kan natuurlijk ook voor 100 euro een mooi klein Logitech 640 setje kopen, en dan hoef ik niks te verbouwen. Ik kom er niet helemaal uit.

Verwijderd

Dirtbiter schreef op 12 January 2003 @ 21:24:
Daar ben ik nu ook achter gekomen. Alleen zit ik nog even te twijfelen.

Ik kan natuurlijk ook voor 100 euro een mooi klein Logitech 640 setje kopen, en dan hoef ik niks te verbouwen. Ik kom er niet helemaal uit.
Maar heb je de subs wel al? en klinken ze goed?

Beetje zonde dan om ze niet te gebruiken, tenzij je eerst nog allerlei spullen bij moet kopen om ze goed te gaan laten werken.

• Dirtbiter
Heb de subs al wel, en die zijn ok. Er moeten alleen nog goede topspeakers bij.

Het zijn geen super kwaliteit speakers, maar echt voor veel volume. Gebruikt bij een drive-in. Dus niet om klassieke muziek op te draaien, als je begrijpt wat ik bedoel. :)

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Als het allemaal niet super top hoeft te zijn, zou ik idd een kant&klaar setje gaan kopen, zeker met budgetbeperkingen. ;)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Dirtbiter schreef op 13 January 2003 @ 00:25:
Heb de subs al wel, en die zijn ok. Er moeten alleen nog goede topspeakers bij.

Het zijn geen super kwaliteit speakers, maar echt voor veel volume. Gebruikt bij een drive-in. Dus niet om klassieke muziek op te draaien, als je begrijpt wat ik bedoel. :)
Denk dat het je heel wat moeite en gescheld spaart als je gewoon dat logitech setje koopt, voor bij de pc is het echt een super dingetje.
Ik neem aan dat je geen Drive-in Niveau's hoeft te halen op je kamer ;)

• Dirtbiter
Is altijd leuk natuurlijk.

Ik heb zelf een tijdje heel amateuristisch ge-drive-innt, en daar heb ik die subs nog van (en wat andere apparatuur. Omdat ik nog een laatste feets moet draaien voor vrienden van me (afspraak staat al 1,5 jaar) ben ik toch genoodzaakt om nieuwe topspeakers te kopen. Dat logitech setje komt er dan nog bovenop. Dus ik denk dat ik eerst even deze opstelling ga proberen, en dan eventueel nog dat setje kopen. (arm studentje he).

Nog 1 vraagje, is er een mogelijkheid om die magnetische straling tot een minimum te beperken, met bestaande boxen (dus een staalplaatje tegen 1 zijkant ofzo) ?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Hmz. Met lood bekleden aan de binnenkant? :P

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Dirtbiter schreef op 13 januari 2003 @ 15:09:
Is altijd leuk natuurlijk.

Ik heb zelf een tijdje heel amateuristisch ge-drive-innt, en daar heb ik die subs nog van (en wat andere apparatuur. Omdat ik nog een laatste feets moet draaien voor vrienden van me (afspraak staat al 1,5 jaar) ben ik toch genoodzaakt om nieuwe topspeakers te kopen. Dat logitech setje komt er dan nog bovenop. Dus ik denk dat ik eerst even deze opstelling ga proberen, en dan eventueel nog dat setje kopen. (arm studentje he).

Nog 1 vraagje, is er een mogelijkheid om die magnetische straling tot een minimum te beperken, met bestaande boxen (dus een staalplaatje tegen 1 zijkant ofzo) ?
Staalplaatje helpt minimaal.

Echt magnetisch afschermen doe je met een tegenpoolmagneet, die je tegen de magneet van de woofer aanplakt, op een manier dat ze elkaar afstoten, voor het laatste beetje "straling" doe je een metalen kap over de magneet.

Maar als je de boxen ook nog voor iets anders nodig hebt dan kun je ze toch zoiezo niet vastschroeven/lijmen aan je bureau?

• Dirtbiter
Zeg ik dan dat ik dat ga doen? Ik denk alleen dat de straling die uit die dingen komt, weleens met mn monitor en computer kan gaan klooien.
Pagina: 1