Toon posts:

Cisco Router->willekeurige switch.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hier op de basisschool is me gevraagd of ik wilde meewerken aan het opzetten van een netwerkje.

Er is reeds een aansluiting met het zogenaamde kennisnet wat werkt door een Com21 modem met daarachter een router van Cisco,deze router heeft helaas maar 1 aansluiting.

Mijn vraag is hoe nu verder,kan ik daar zomaar een willekeurige switch of Hub achter hangen en vandaar naar de diverse computers of gaat dit niet werken en heb ik speciale spullen van het dure Cisco nodig ???????????????????

Mogelijkheid tot mailen silures@wish.nl

Ps.kan iemand me in het kort de mogelijkheden van kennisnet vertellen,ivm email en webhosting.

Bijvoorbaat dank voor de eventuele support.

• egeltje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-04-2019

egeltje

BOfH: BSD Operator from Hell

Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 13:03:
Hier op de basisschool is me gevraagd of ik wilde meewerken aan het opzetten van een netwerkje.

Ps.kan iemand me in het kort de mogelijkheden van kennisnet vertellen,ivm email en webhosting.

Bijvoorbaat dank voor de eventuele support.
www.kennisnet.nl, een muisklik verder vind je alle antwoorden die je als 'ICT beheerder' nodig hebt. Niet zooooo moeilijk.

Je hebt een Cisco router. Mooi. Doet dat ding NAT? Wie beheert dat ding?
www.kennisnet.nl en even rondvragen wie daar over gaat.
(Oke, helemaal makkelijk: ICT infrastructuur > aansluitingen > Kennisnet aansluiting > Mijn school is al aangesloten)

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopen...

• kevlar
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
doet de router dhcp?
is de rest van het netwerk gerouteerd?
hoe ga je dns oplossen?
en beveiliging?

ik kan je wel vertellen dat je gewoon een hub of switch achter de router kan hangen. is allemaal ethernet.

I wish I had a cool signature like everybody else

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 02:25
nee man, heb je allemaal niet zo'n duur spul voor nodig.
Gewoon Kabel -> Com21 -> Ciscorouter -> Switch
Welk type switch maakt niet veel uit, hangt er wel vanaf hoeveel aansluitingen je nodig hebt natuurlijk etc.
Ding heeft toch RJ45, en zal toch wel gewoon ethernet zijn.

Wees in elk geval blij dat je een cisco router hebt, ik heb eens zo'n vage router moeten configgen voor kennisnet, maar vergeet het dan maar als je echt instellingen moet weten, ik ben toen een uur van het kastje naar de muur doorverbonden, want die mensen daar weten echt geen ene fluit van netwerken. (althans, dat is MIJN ervaring).
Nu bleek die router toen ook echt brak te zijn geweest, want na installatie van een ander type ging alles wel gewoon goed.

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03:52
Ik heb meerdere implementaties met kennisnet gedaan, en ik raad af om direct een switch achter de de kennisnet router te hangen. als kennisnet plat ligt, wat hellaas wel eens gebeurt, dan wordt er geen dhcp meer uitgedeeld, en ligt ook het interne netwerk plat.

Ik zou een kleine firewall zoals de pix 501van cisco, er achter hangen, die nat en dhcp laten doen, en daarachter gewoon een switch of een hub whatever. op die manier draait intern gewoon zonder probs door als kennisnet weer eens kuren heeft.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 10:02

TrailBlazer

Karnemelk FTW

overhyped we hebben het over een school met iemand die nix van cisco weet zet dan gewoon een linux bakkie met freesco erop dat werkt dan veel makkelijker denk ik.

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 02:25
TrailBlazer schreef op 11 januari 2003 @ 19:10:
overhyped we hebben het over een school met iemand die nix van cisco weet zet dan gewoon een linux bakkie met freesco erop dat werkt dan veel makkelijker denk ik.
Ik ben het eigenlijk wel met overhyped eens, dat er wel iets van een dhcp tussen moet zitten qua dat dhcp gebeuren, maar ik denk niet dat een school het geld / expertise heeft voor een pix (en ik denk ook niet voor smoothwall of freesco, hoewel die gratis zijn).

edit: maar eh.. als de gateway naar buiten eruit ligt op een router...werken requests binnen het eigen netwerk toch nog gewoon :? Ik ga er teminste vanuit dat dat gescheiden is.

[ Voor 15% gewijzigd door Nibble op 11-01-2003 19:28 ]

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt ik ben al heel wat wijzer geworden.Sommige dingen moet ik nog uitzoeken.

Ik neem aan dat die router van Cisco toch wel DHCP ondersteund en zo alle Ip's enzo toe kan wijzen.
Wat heeft dat ding anders voor nut,zo ja dan leek me het beste om er een switch achter te hangen zo leek het me zinvol om er een router achter te hangen die dat dan wel kan doen.

Wat is nu eigenlijk de reden dat men standaard zo een Cisco apparaat plaatst achter het modem?

• Routed
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 18:22
Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 21:04:
Bedankt ik ben al heel wat wijzer geworden.Sommige dingen moet ik nog uitzoeken.

Ik neem aan dat die router van Cisco toch wel DHCP ondersteund en zo alle Ip's enzo toe kan wijzen.
Wat heeft dat ding anders voor nut,zo ja dan leek me het beste om er een switch achter te hangen zo leek het me zinvol om er een router achter te hangen die dat dan wel kan doen.

Wat is nu eigenlijk de reden dat men standaard zo een Cisco apparaat plaatst achter het modem?
Het staat zo leuk zo'n router ;)

Nu ffkes zonder gein, een router doet niet per defenitie DHCP (owkee die huis tuin en keuken dingen wel maar het wat meer "proffesionelere" spul niet) ze zijn primair bdoelt om verkeer tussen twee (of meer) netwerken in goede banen te lijden en niet om 1 van die netwerken ook nog eens van ip adressen te voorzien.

Gebruikelijk is dat er voor een router een server oid komt te staan wat zorgt voor DHCP (toewijzen van ip's, gateways, subnetmasks en andere weetjes voor je netwerk kaart).
Dit kan van alles zijn, windows 9x bakken met een dhcp/firewall/proxy tool ala wingate/sygate/winroute enz enz, windows nt4/2000 servers met de DHCP service, linux/unix dozen met DHCP blablabla...

Ik denk dat in jullie geval een oude putter met ipCOP/smoothwall wonderen zal doen, tis gebaseerd op linux maar is easy als 123 in te stellen en met een beetje hersenen ook heel goed te begrijpen/te beheren.

Slash Care
Mementô

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03:52
FF over kennisnet: kennisnet geeft standaard DHCP af.

het is uit te zetten, maar dat moet op expliciet verzoek

Over mijn reply:

juist omdat er 0 kennis is kan je beter een cisco pix of een sofaware sbox of iets dergelijks neer zetten.

Als die dingen draaien dan heb je er geen omkijken meer naar, en daarnaast zijn upgrades en patches een stuk makkelijker te doen.

Daarnaast is een pix 501, of een sofaware sbox ook niet duurder dan een pc. Zelfs als je de installatie (max 2 uurtjes) mee neemt.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 12:53

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Vraag was: waarom een router? (Cisco, whatever.....)
misschien wel omdat dat een layer 3 device is en zal dus aan de andere kant maar 1 MAC adres worden ingeleerd, die van de router (met bijbehorend netwerk.) Jij als beheerder wil niet dat alle MAC adressen door dat hele grote kennisnet netwerk gaan zwerven, dat kost alleen maar geheugen, en dus performance... (Je moet het groot proberen te zien)
;)

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 23:44
k heb tijdens mijn stage in een half jaar tijd op zeker 15 scholen kennisnet aangesloten..

de router was altijd al aanwezig, en op de meeste scholen was het zo simpel als hub bij de router hangen, alle comp's op hub aansluiten, proxy instellen, en werken maar :P
Pagina: 1