Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein
Als ik internet laat werken via mijn hub, via mijn Win2K server (ok, van me pa dan) via ICS dus.. kan mijn laptopje na een reboot niet meer op internet en moet ik alles weer opnieuw configgen.
Dat is niet raar, dat is in zowat elk systeem zo.. Type maar eens in tijdens een windowssessie, bij cmd.exe in : set path=c:\dos daarna een set en hij zal het path laten zien, daarna het venster sluiten, weer een cmd.exe sessie opstarten, et voila, hij is het 'vergeten'.ifconfig kan hij niet vinden als user... dus ik doe echo $PATH en ik zie niks.. naja dan maar even export PATH=/bin:/sbin etc... Maar na een reboot is hij ook de hele path weer kwijt en vindt ie als normale user weer nix van netwerk tools enzo. Maar als root wel. ik vindt het vreemd dat ie alles gewoon weer vergeet bij een reboot.
Weet je zeker dat je je internet goed hebt ingesteld via de GUI tooltjes van Mandrake ?ik denk zelf dat dit probleem hem ergens in de /etc/rc... zit, alleen ik weet niet pcies waar. Zou iemand mij raad kunnen geven. Ik hoop dat het probleem dan opgelost kan worden
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
Ja, ik heb het via de GUI makkelijk aan de praat gekregen.DeMoN schreef op 11 January 2003 @ 12:57:
Als ik internet laat werken via mijn hub, via mijn Win2K server (ok, van me pa dan) via ICS dus.. kan mijn laptopje na een reboot niet meer op internet en moet ik alles weer opnieuw configgen.
[...]
Dat is niet raar, dat is in zowat elk systeem zo.. Type maar eens in tijdens een windowssessie, bij cmd.exe in : set path=c:\dos daarna een set en hij zal het path laten zien, daarna het venster sluiten, weer een cmd.exe sessie opstarten, et voila, hij is het 'vergeten'.
[...]
Weet je zeker dat je je internet goed hebt ingesteld via de GUI tooltjes van Mandrake ?
Maar zoals ik al zei.. ik werk liever zonder x.. als ik maar g++ heb en een beetje via ftp kan up- en downloaden.
Daarom wil ik weten waarom hij die instellingen vergeet. Supervaag.
Zowiezo wil ik weten wat ik doe en wil ik de GUI zo min mogelijk gebruiken. Ik wil de tools zoals route en ifconfig gebruiken.
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein
Als je de instellingen nergens opslaat, dan zal hij dat weer 'vergeten' als je reboot, da's normaal.moto-moi schreef op 11 januari 2003 @ 13:15:
Ja, ik heb het via de GUI makkelijk aan de praat gekregen.
Maar zoals ik al zei.. ik werk liever zonder x.. als ik maar g++ heb en een beetje via ftp kan up- en downloaden.
Daarom wil ik weten waarom hij die instellingen vergeet. Supervaag.
Ga dan all-the-way, en lees de howto die daarvoor is :?Zowiezo wil ik weten wat ik doe en wil ik de GUI zo min mogelijk gebruiken. Ik wil de tools zoals route en ifconfig gebruiken.
Ik heb al het een en ander gelezen ja.DeMoN schreef op 11 januari 2003 @ 13:21:
[...]
Als je de instellingen nergens opslaat, dan zal hij dat weer 'vergeten' als je reboot, da's normaal.
[...]
Ga dan all-the-way, en lees de howto die daarvoor is :?
Ik zal het nog eens dubbelchecken.
Jij bedoeld dat ik gewoon die files zoals resolv.conf e.d. goed moet invullen.. d8 dat ik het had.. ik begin wel weer opnieuw.. je hoort het.. thx
Ik weet niet hoe je netwerk ingesteld is, hier zou ik m'n netwerk drivers moeten laden, en daarna dhclient opstarten, waardoor m'n route e.d. geregeld zal worden voor zover ik weet tenminste, ik doe het lekker nieuwerwets via /etc/network/interfacesDeMoN schreef op 11 January 2003 @ 13:32:
Ik heb al het een en ander gelezen ja.
Ik zal het nog eens dubbelchecken.
Jij bedoeld dat ik gewoon die files zoals resolv.conf e.d. goed moet invullen.. d8 dat ik het had.. ik begin wel weer opnieuw.. je hoort het.. thx
Als je geen dhcp server in je netwerk hebt, zul je moeten gaan spelen met ifconfig en route e.d., maar dat staat allemaal in die HOWTO.
Verwijderd
http://www.mandrakelinux..../server.html/network.html
Het lijkt me verstandig dat de topicstarter zich gaat verdiepen in de concepten van Linux in het algemeen en Mandrake in het bijzonder. Bovenstaande links vertellen je iets over netwerk configuratie en concepten. Als je alles via de console wilt kunnen doen en niet via wizards van de grafische omgeving dan zul je moeten lezen lezen en nog eens lezen.
Dit zijn toch vragen die met enige moeite zelf ook uit te vinden zijn. Daarom op slot.
Dit topic is gesloten.
![]()