3dmark en Doom3

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Bij veel mensen breekt het zweet uit als ze de minimale systeemconfiguratie horen van een spel als Doom3. Er worden torenhogen eisen gesteld aan je PC, GF dit en CPU dat.

Mijn vraag is eigelijk, kan je je 3dmarkscore vergelijken met de systeemeisen van een spel, of met welke 3dmark score loopt het spel soepel.

Hoe zal dat dus bij Doom3 zijn, minimaal 9000 punten?

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Verwijderd

vacuumcleaner schreef op 11 January 2003 @ 11:59:
Bij veel mensen breekt het zweet uit als ze de minimale systeemconfiguratie horen van een spel als Doom3. Er worden torenhogen eisen gesteld aan je PC, GF dit en CPU dat.

Mijn vraag is eigelijk, kan je je 3dmarkscore vergelijken met de systeemeisen van een spel, of met welke 3dmark score loopt het spel soepel.

Dat is dus iets wat ik mezelf ook afvraag. Ik heb ook dingen gehoord via via dat doom 3 echt goed gebruik gaat maken van de bandbreedte van je videokaartje en het geheugen en was gewoon aan te raden een 128 mb videokaartje te gebruiken.
En te beginnen bij een minimale Geforce 3 Ti 500 met 64 MB

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
vacuumcleaner schreef op 11 januari 2003 @ 11:59:

Nee, ik denk niet dat het te vergelijken is, 3DMark is ook een syntetische benchmark, die lang niet alles zegt over game prestaties.
Ik haal met mijn Kyro II slechts 2000 punten ofzo, maar UT2003 speel ik nog (na een beetje wennen) nog vrij lekker op 800*600, meeste dingen Low en sommige op medium. UT en Q3 op 1024*768 alles high ruim boven 60 fps.

[ Voor 4% gewijzigd door Rafe op 11-01-2003 12:06 ]

Verwijderd

Rafe schreef op 11 januari 2003 @ 12:05:
[...]

Nee, ik denk niet dat het te vergelijken is, 3DMark is ook een syntetische benchmark, die lang niet alles zegt over game prestaties. Ik haal met mijn Kyro II slechts 2000 punten ofzo, maar UT2003 speel ik nog (na een beetje wennen) nog vrij lekker op 800*600, meeste dingen Low en sommige op medium.
Ja maar als je een gaaf spel speelt zoals UT2003 en doom 3 zijn er toch veel mensen die alle effecten eruit willen halen in een spel en niet de settings op low te willen zetten en toch minimaal met 1024x786 32 bits willen gamen.

Alleen je hebt wel gelijk het is niet te vergelijken met 3dmark

• vacuumcleaner
Dus jullie zeggen, al heb je een score van 12000+ dan kan Doom3 toch nog bagger lopen met medium details?

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Verwijderd

vacuumcleaner schreef op 11 January 2003 @ 12:10:
Dus jullie zeggen, al heb je een score van 12000+ dan kan Doom3 toch nog bagger lopen met medium details?
Dat klopt inderdaad.
3dmark scores zeggen niks over het spel doom3.
Het ligt er geheel aan wat de uiteindelijke systeem eisen zullen zijn en ligt er geheel aan welke effecten hij uit je kaart zal proberen te trekken en ik heb dingen gehoord dat Doom3 directX 9.0 zal worden dus reken zelf maar uit welke kaarten deze ondersteunen. Deze kaarten zullen alleen het lekkerste werken met Doom3 vanwege de ondersteuning.

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 21:40

yGiDoRp

Sawasdee

Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 12:13:
[...]

Dat klopt inderdaad.
3dmark scores zeggen niks over het spel doom3.
Het ligt er geheel aan wat de uiteindelijke systeem eisen zullen zijn en ligt er geheel aan welke effecten hij uit je kaart zal proberen te trekken en ik heb dingen gehoord dat Doom3 directX 9.0 zal worden dus reken zelf maar uit welke kaarten deze ondersteunen. Deze kaarten zullen alleen het lekkerste werken met Doom3 vanwege de ondersteuning.
DOOM3 draait op OpenGL !

En verder is het nog te vroeg om er iets zinnigs over te zeggen.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• vacuumcleaner
yGiDoRp schreef op 11 januari 2003 @ 12:20:
[...]

DOOM3 draait op OpenGL !

En verder is het nog te vroeg om er iets zinnigs over te zeggen.
Shit ja, en 3dmark met DirectX
Stom van me 8)7
maar ja, tis nog vroeg dus vandaar..

• Rafe
  • Laatst online: 27-06-2025
Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 12:13:
[...]
ik heb dingen gehoord dat Doom3 directX 9.0 zal worden dus reken zelf maar uit welke kaarten deze ondersteunen.
Nope, Carmack doet uitsluitend OpenGL, hooguit wordt er DirectX gebruikt voor geluid (en eventueel netwerk, maar dat is onwaarschijnlijk). Graphics gaan iig via OpenGL, anders moeten ze de hele engine gaan herschrijven...

Maar stel, ik klok een TNT2 zo extreem hoog dat ik op een of andere manier 12.000 punten haal (theoretisch natuurlijk), zal Doom III lang niet zo goed lopen als een Radeon 9700 die ook 12.000 punten haalt.

edit:
Moet er voortaan niet zo lang over te doen om een reply te tikken :P

[ Voor 7% gewijzigd door Rafe op 11-01-2003 12:50 ]

Verwijderd

Opengl 2.0 heeft ongeveer dezelfde featureset als dx9, als je kaat dx9 compliant is, is ie meestal ook opengl 2.0 compliant. in ieder gval de huidige dx9 kaarten (radeons en gffx). Als ie dus opengl 2.0 gebruikt dan zit je met hetzelfde probleem.

• sarlo
  • Laatst online: 20:24
Ik had hier de alpha versie (geen links)
en die daaide wel redelijk op mijn bak vond ik ;)
en me sys is op gfx kaart na bijna het zelfde als jou dus in mijn ogen moet dat wel lukken

[ Voor 36% gewijzigd door sarlo op 11-01-2003 12:50 ]

• shades
  • Laatst online: 10-08 15:01

shades

huh ?

waar kan ik die specs vinden ? ben wel benieuwd

https://k1600gt.nl

Verwijderd

shades schreef op 11 January 2003 @ 12:50:
waar kan ik die specs vinden ? ben wel benieuwd
Als je het over doom3 hebt : die zijn er nog niet.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Volgens mij vallen die specs van Doom 3 nog wel mee hoor.... Ik denk echt niet dat het spel een Gf4 > Radeon 9700 > Gf FX only is hoor :Z

Raku

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 06:52
Ligt er natuurlijk ook aan met wat jij tevreden bent. Ik zit nog met een geforce 2 gts en ben in UT2003 tevreden met 800x600 en veel detail uit :/

Doom 3 moet gewoon zo mooi worden dat je er bang van wordt... ze willen bij Id software gewoon laten zien dat zij het mooiste 3d spel kunnen maken dat op het moment verkrijgbaar is (eind dit jaar of zo).

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Verwijderd

Ik wou zelf dat ik even de alpha versie kon spelen van doom3 om te zien hoe het eruit ziet.
Maar oke een alpha versie blijft een alpha versie.
De uiteindelijke versie zal ook dan daadwerkelijk goed lopen ik bedoel ze brengen gee nspel uit dat alleen via een GFFX of een ati radeon 9700PRo lekker loopt want dan zal het voor ID toch even dik tegen vallen met zijn nieuwe game niet iedereen kan zo'n kaartje aanschaffen.

Een spel is leuk een heel mooi spel als Doom3 is nog leuker maar mensen we moeten het wel redelijk houden met de systeem eisen.

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

ze willen bij Id software gewoon laten zien dat zij het mooiste 3d spel kunnen maken dat op het moment verkrijgbaar is (eind dit jaar of zo)
Id software is een beetje een 3D-Engine bouwer geworden en maken als demo voor andere bedrijven ook nog een spel met hun engine ;)
De Doom3 engine zal minimaal een Geforce1-class videokaart nodig hebben dacht ik. Het spel zal veel multitexturing en pixel/vertex-shaders gebruiken. Radeon 8500/GeForce3/4 zullen waarschijnlijk snel genoeg zijn op "medium" detail en 9700/GeForceFX zijn ook dan nog top-kaarten dus ik verwacht dat Doom3 daar prima op draait.
Het belangrijkste is gewoon dat je een DirectX 9.0 kaart hebt, dat heeft Mark Reign (UT) ook al een keer aangegeven.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:43

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
* We Are Borg herinnert zich Soldier of Fortune 2. Daar waren ze ook zo 'geschokken' van de aanbevolen specs terwijl dit totaal niet waar bleek te zijn :)

3dmark is geen goed test programma om te kunnen vergelijken met games prestatie. Wanneer leren mensen toch eens dat 3dmark gewoon een enorm simpele (wel mooie :) ) benchmark is, maar dat je toch beter wat meer tests kan draaien dan alleen 3dmark.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:27
maar UT2k3 is een ander spel dan doom3, voor singleplayer heb je lang niet zoveel fps nodig als voor multiplayer imho.

Multiplayer heb je kans dat je soms 10 mannetjes in beeld hebt, en idealiter heb je op zo'n moment ook nog een frame of 35. Bij singleplayer kunnen ze het verhaal zo maken dat er nooit meer dan x (vul hier het getal in waarbij een systeem met y en z als hardware gaat stotteren ) mannetjes in beeld komen. Daarom is het maken, en vooral afstemmen, van de doom3 engine een stuk makkelijker geweest dan de UT2k3 engine imho.

Ja, dan zeggen jullie natuurlijk "maar er komen wel multiplayer games met de doom3 engine". Ja klopt, maar die zijn nog wel een paar jaartjes weg.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ajb niet meer van die onzinnige reacties als 'Ik wil Doom' / 'Mijn pc wacht erop' etc etc. Heb er al een aardig aantal verwijderd, en als het zo doorgaat moet het topic helaas dicht :)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Tja die e3 demo loopt bij mij wel goed. (heb xp2000, 512mb ram, radeon 9700)
Dat mag dan ook wel, maar als het systeem iets minder is vooral de gpu dan stort het zaakje wel in. Maar dit is ook nog een vroege beta, ik denk als de medium detail etc erin kunnen gewoon, dat je het spel zekers wel goed kunt spelen met iets minders.

Tweakers Discord

• ephymerous
  • Laatst online: 21:51
E3 demo loopt hier op 1 of andere manier totaal niet :S maja, ik hoop dat de final wel loopt :)

XXXVI

Verwijderd

Dicht, je kunt sowieso beter in SP zijn hiervoor en als ik me niet vergis zijn er al een paar draadjes over geweest ook. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.