Toon posts:

versterker kapot, hoe op te lossen?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.943 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen, ik heb vanmorgen de muziek van mijn pc, die naar een oude versterker gaat iets te luid gezet. Nu hoorde ik plots een zinderend geluid, zoals da je boxen meeklapperen (lees: kapot zijn). Nu, ik dacht dat de 3 boxen aan die versterker kaput waren, maar toen ik ze aan een andere versterker hing waren ze nog op en top :) Dus ik denk dat het iets te maken heeft met de laatste trappen van mijn versterker ofzo. Maar wat is dat dan fysiek (toch juist he), ik bedoel, zijn dit de power amplifiers, weersteanden, condensators. Mischien kan ik ze nog vervangen, die kapotte componenten (als het al daar aan ligt tenminste). Voor ik het vergeet, ik heb dit voordien nog nooit gehad, de kabels zijn dezelfde, de versterker is niet gevallen... enz

Kan iemand me plz helpen :'(

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Je zou de versteker te reparatie aan kunnen bieden, al denk ik niet dat het de moeite waard is als het een echt oud beestje is. Het klinkt nl. alsof je je eindtrappen opgeblazen hebt.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

je hebt de eind trappenverdampt bravo. [lukt niet veel mensen] ik denk dat je op zoek moet gaan naar een nieuwe want die ondeldelen zijn best duur. elco`s en je eintoren lees 25 euro per stuk. en dan komt er nog arbeidsloon bij.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is dat dan die eindtrappen, kheb al ff gekeken en er zitten 2 grote condensators (elcos) in van 8000 µF/50V, 2 power amplifiers met 10 pinnetjes, die zijn ook niet verbrand... ziet er niet echt kapot uit? Niks is verschroeid ofzo...

[edit] Ik heb ooit eens gelezen dat kapotte elcos bol gaan staan, dit is hier niet het geval, en die eindtorens, wat is dat? xcuse me, maar ben n00b

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 12:02 ]

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
of op de bottebijl manier

tis t derde weerstandje links en dan de 8e condensator waar 40.000 KV op staat en daar moet je dan even met je tong aan likken als je versterker aan staat, wat je ook kan doen is even met de staalborstel alle soldeerpuntjes op de print ff borstelen

nu ff serieus

je versterker zacht zetten helpt niet???

dan mag je namelijk naar de reparatie afdeling
als ik je zo hoor snap je niet echt superveel van t binnenste van een versterker (minder dan mij in iedergeval) dus dan zou ik er niet zelf aan kloten, tenzij je zoiets hebt van ach tis al stuk kan niet stukker

Verwijderd

Topicstarter
@ MR_WAZOO : "In alle electronica zit rook, als het eruit komt is 't kapot" nu kwam er geen rook uit en is ie toch kapot?? Nee, serieus, ik wil hem wel repareren, kheb toch niets meer te verliezen, en ik ben handig met de soldeerbout ;) Hoe zou je nog kunnen zien of je elcos naar de kl(eurpotl)oten zijn?

[edit] nee mijn versterker zacht zetten helpt niet, ik hoor nog altijd dat klapperen, maar stiller...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 12:07 ]

Verwijderd

wat voor een versterker is het merk type ??

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-06 14:42

JeroenT

hoi!

Hmm , die STK-41XX modules zijn niet zo duur..

kijk eens wat er precies op die modules staat en post ze hier even :)

en als je een beetje handig bent kun je hem zelf misschien ook nog wel repareren :P

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE: Ik heb dus op mijn versterker 2 rijen uitgangen: speakers A (links en rechts) en speakers B (links en rechts): Nu ik had maar 1 speaker op speakers A gezet en gebridged en op speakers B 2 speakers. Nu sloot ik die 2 boxen aan op A en wat hoorde ik, geen gezinder op links maar bijna niks op rechts, behalve wat storing (op rechts). Dus ik dacht, kzal maar ff die rechterbox op B rechts zetten, hetzelfde probleem. Dus kan het zijn dat alleen rechts kapot is op A en B en doordat ie gebridged was ik op links en rechts het gestoor hoorde?

[edit] het is een pioneer stereo receiver SX-690

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 12:24 ]

• NightOwlNL
mijn tegenvraag > mocht je die versterker bridgen?

Verwijderd

Topicstarter
MR_WAZOO schreef op 11 januari 2003 @ 12:25:
mijn tegenvraag > mocht je die versterker bridgen?
Mijn tegentegenvraag > waarom niet?

Verwijderd

Als je geen gekke dingen gedaan hebt: open schroeven fohn erbij en goed warm laten worden :). en dan nog eens proberen. Ik spreek uit ervaring :)

• NightOwlNL
Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 12:28:
[...]

Mijn tegentegenvraag > waarom niet?
niet alle versterkers kunnen dat aan en de meeste die t niet aankunnen gaan eraan kapot, maar als je versterker t kan volgens de handleiding is t goed te doen

Verwijderd

Topicstarter
Hij kan het wel aan, hij heeft een goed half jaar goed gewerkt, en het stond redelijk hard (nl je voelde de bassen in je maag en de vloer trilde)

@ZandramaS weet je ook waarom hij het dan weer doet, wat is het principe erachter?

_/-\o_

Verwijderd

knap om een pioneer versterker kapot te krijgen. oeh het is een combi radio/versterker.

probeer eentje van de sa serie te krijgen sa-606 bijvoorbeeld. perfecte dingen niet stuk te krijgen en voor een koopje meestal wel te vinden op ebay. zelf ooit voor 20 euro gekocht.

Verwijderd

Topicstarter
Goed, maar als ik nu geen nieuwe versterker wil/kan kopen... Kan er echt niemand zeggen wat ik juist zou moeten vervangen, en aangezijn dat alleen maar mijn rechter kanaal kapot is, zal dit aleen maar moete gerepareerd worden, of niet? En dat föhnen van je versterker, moet ik dit bij de kapper gaan doen? >:)

Weet ook iemand hoeveel zo'n elco 's kosten (8000µF/50V) en die power amplifiers (STK0039)?

Verwijderd

@kickazz, omdat de onderdelen warm worden denk ik :). En dus uitzetten(groter worden)(heel klein beetje maar).
maar et werkt wel :)

• NightOwlNL
kickazz > kon je versterker nou wel of niet OFFICIEEL, dus volgens de handleiding

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 13:35:
Goed, maar als ik nu geen nieuwe versterker wil/kan kopen... Kan er echt niemand zeggen wat ik juist zou moeten vervangen, en aangezijn dat alleen maar mijn rechter kanaal kapot is, zal dit aleen maar moete gerepareerd worden, of niet? En dat föhnen van je versterker, moet ik dit bij de kapper gaan doen? >:)

Weet ook iemand hoeveel zo'n elco 's kosten (8000µF/50V) en die power amplifiers (STK0039)?
Jongen, je stelt een vraag ala, mijn vliegtuig wil niet meer vliegen, waarom niet ?!

Je eindtrappen van je rechterkanaal zijn kapot. Gefrituurd, door sluiting, overbelasting of wat dan ook. Het enige wat je kunt doen is ze laten maken, of een nieuwe versterker kopen. Wat wil je nou horen ? 3de weerstandje rechts moet vervangen dan doet hij het weer ?!

Mijn eindversterker blies er pas ook uit, ik kon wel nagaan dat 1 van de eindtrappen rot was, 64v DC op de speakerklemmen is niet normaal nl. Dan ga ik er ook niet zelf aan lopen klooien, dat soort dingen moet je laten doen door mensen die er echt kaas van hebben gegeten, en dan nog moeten ze zo'n apparaat onderzoeken, dus daadwerkelijk de machine voor hun neus hebben liggen.

[ Voor 19% gewijzigd door tbusquet op 11-01-2003 18:27 ]

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• JeroenT

JeroenT

hoi!

Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 13:35:
Power Amplifier IC STK0039 (€ 36) op http://www.frimu.nl/body_ic.htm :)

specs :

STK0039
35W, 8 Ohm @ +/- 31 Volt.

En die elco's zijn niet stuk.. die krijg je echt alleen kapot met ompoling of een te hoge spanning.

[ Voor 37% gewijzigd door JeroenT op 11-01-2003 18:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus ligt het aan de poweramplifiers? Officieel kan de versterker gebridged worden ;-)
@ tbusquet ik wou alleen maar weten wat die eindtrappen zijn, elco's of poweramplifiers.... of wat er in zit? Maar ik denk ook wel dat het aan een poweramplifier ligt, zal te warm hebben gehad... Anders laat ik hem een nachtje staan, mischien werkt hij wel weer... (ooit eens gehad met een tv, wilde aan geen kanten meer gaan, de volgende dag gewoon aangelegd en het gaat weer???)

• JeroenT

JeroenT

hoi!

Hmm ik denk niet dat het de volgende dag weer gaat werken :p kijk gewoon of er bij je in de buurt een radio televisie reparatie service is.

Zelf ermee lopen prutsen als je er echt geen verstand van hebt is vragen om problemen ;)

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 15:35
Ja ach je moet ooit ergens beginnen met electronica. Je zou het kunnen proberen als het niet al te veel geld gaat kosten om het zelf te doen, en je uiteraart de tijd hebt om alles door te meten. Want dan kan je iets helemaal repareren. Meestal gaan er meerder dingen kapot als het voltage of warmte oploopt.
Heb ook een philips midi-setje weg gerookt. eindtrapen voledig gesmolten :). En sinds die een Hifi-freak met "echte spullen", het heeft dus wel zijn voordelen :)

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:07

DSK

boeiend...

Ik zou idd ook beginnen met de uitgangen door te meten...
Post hier je resultaten en dan kunnen we je meer zeggen ;)

Blog (Linux-related)

Verwijderd

Topicstarter
-Weerstand bij rust

links: weerstand komt van hoog en verlaagt tot 0.05 MOhm (stabiel)
rechts: weerstans komt van 0 Ohm en verhoogt tot 1.578 kOhm (stabiel)

dit alles bij geen spannig, dus niets van stekkers op de versterker

-Weerstand bij spanning en bij audio in van de pc (geen muziek)

rechts: rond de 3 Mohm
links: rond de 0.95 Mohm

-Spanning bij audio in van pc (geen muziek)

links= 0V
rechts= 0V

>bij muziek

variabel bij zelfde muziek op zelfde ogenblik

rechts rond 0.74V
links rond 1.30V

Verwijderd

Lijkt mij een duidelijk geval van EUR36 investeren in een nieuw IC-tje..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem toen hij aanstond opengelaten en wat merk ik, bij een audiosignaal begint er op de versterker een spanningsregelaartje (zo'n triac als een lm317 u know) met koel element heel warm te worden en zoemt, eerst dacht ik dat het een van die grote condensators was, maar ik voelde aan het triacje en het was wel warm, van enkele minuten aan te staan, dat gezoem kan ook van de adapter komen hoor...

[edit] ik heb ook gevoeld aan die STK0039's en die hebben allebij even koud

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 12:30 ]

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
(jarig!)
Ik heb geloof ik ongeveer hetzelfde geval. Een Technics SA-101 versterker/tuner van m'n broer was 'geploft', zei die, en ik had 'm meegenomen om er naar te kijken. Er was alleen een zekeringetje (T 625 mA) door. Toen deed ie het weer prima, zo leek het. Toen ik echter met m'n hoofd bij de rechter speaker stond hoorde ik opeens dat het geluid verschrikkelijk slecht was (krakerig en misschien ook wel dat klapperen waar je het over hebt). De box was nog prima in orde, maar het rechterkanaal is dus naar de klote lijkt het. Ik heb toen ik dat verzekeringetje vervangen heb de versterker eerst met een stofzuiger uitgezogen, en toen overal goed gekeken of er niet iets kapot was. Afgezien van die zekering heb ik niets gezien behalve een licht roetspoor langs de zijkant van de voeding en op de binnenkant van de kap. Verder twee vagelijk donkere vlekjes bij de pootjes van een vermogensweerstand. Alles lijkt verder in orde. Zoveel componenten zitten er niet in.
Ik vind het wel jammer want het linker kanaal is nog perfect. Ik hoop dat ik hier wat kan opsteken over welk component er mogelijk vervangen moet worden.

Verwijderd

Topicstarter
Van mij zijn er geen zekeringen door (en dan spreek je van beveiliging, pfff) maar bij dat triacje zie ik ook wel een roetspoortje, maar ik kan niet zien welk type het is, kzal alle printjes moeten uithalen. Misschien komen er nog pics, ik mag jensd zijn digicam ff gebruike ;) , misschien kunnen jullie dan vertellen wat er (ook) nog kapot kan gaan en evt. hoe te beveiligen dmv. een schakelinggetje zodat ik dit niet meer tegenkom. Ik vond dit een mega goeie versterker!!! Het zou een zonde zijn om die weg te gooien :'(

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:29
Het is een beetje een oud topic maar ik kick het toch maar vanwege het feit dat het mij vorige week is overkomen.

Technics SU-Z11 versterker was dood, heb de zekering vervangen en nu is mijn rechter kanaal kaduuk.

Is er onderhand al bekend wat er vervangen moet worden??

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
(jarig!)
Aha, bij jou dus precies 't zelfde als bij mij (lijkt het). 't Is dat ik te lui ben en de tijd niet heb om met een oscilloscoop en een functiegenerator wat componentjes door te meten, anders had ik misschien al kunnen zien waar 't aan lag. Het blijft toch zonde, want het linker kanaal is gewoon nog goed.
Pagina: 1