Toon posts:

HP tapeunit probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik gebruik een oude HP tapeunit (HP35480A) onder linux om backups te maken. Tot voor kort werkte alles prima. Vijf maal per week een backup en eenmaal per week de schoonmaak band. Tot voor enige tijd geleden werkte dit als een zonnetje. Maar nu is het zo dat tijdens het maken van een backup het oranje lampje gaat knipperen; hij wil weer schoongemaakt worden. En als ik dat doe, dan gaat het lampje uit, maar bij de eerst volgende backup gaat het weer branden. Wat is hier aan de hand? Waarom ging het lampje vroeger nooit branden toen ik een keer per week de schoonmaaktape gebruikte en nu iedere keer?

Is de drive kapot? Zijn de tapes versleten? (Hoelang gaan tapes trouwens mee? En hoe weet je of die nog goed zijn? ) Of is 'ie zo smerig van binnen dat het schoonmaken met een tape niet meer goed genoeg is?

• insanity-
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2025

insanity-

Elite

Ik kan me herinneren dat ik dit ook wel eens heb gehad bij een oude Novell-server.
Voor de duidelijkheid: het schoonmaaktapeje cleaned alleen de heads en wat ander loopwerk. Als je unit vergeven is van de stof cleaned hij dat niet automatisch. Het is niet een soort stofzuiger. Volgens mij kun je zo'n unit van elkaar schroeven en er dan even met een echte stofzuiger langs gaan :).

Op me werk vervangen wij trouwens 1x per jaar alle tapes.
Geen idee eigenlijk hoe lang ze officieel meegaan of meekunnen maar wij doen het 'just to be sure'.

Al hebben we nu van die grote DLT's ;)

[ Voor 6% gewijzigd door insanity- op 11-01-2003 09:29 ]

Cycling champions are heroes pedalling in another world - Edward C.

Verwijderd

Niet uit elkaar schroeven !

Het is simpeler, schoonmaaktapes hebben een beperkte levensduur. Je kunt ze maar een aantal keer gebruiken. Een nieuwe cleaning tape dus kopen. En je hoeft em echt niet elke week te gebruioken, alleen als de tapoe unit aangeeft dat het nodig is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 09:44:
schoonmaaktapes hebben een beperkte levensduur.
Idd.. schoonmaak tapes voor een DAT gaan maar 50 keer mee...
Je kan zien dat de tape op is als de tape bijna direct weer uit de streamer komt ipv dat die een seconde of 10 blijft zitten.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Die 50 keer heb ik nog niet gehaald. Die schoonmaak tape is zo'n 30 keer gebruikt en hij komt ook niet meteen uit drive. Er is dus een andere reden waarom dat oranje lampje steeds gaat branden.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:44
Misschien tapedrive last van een storing? Heb dit op m'n werk ook eens last gehad van een tapedrive met storing... tape wilde niet meer naar buiten (nee, zat niet vast).

Server even een minut helemaal uit gezet (ook spanning er af)... en toen weer booten... apparaat werkte weer! :)

Voor de lolbroeken: server uitgezet buiten werktijd uiteraard!

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik al eens gedaan, maar helaas zonder resultaat. Het is een beetje jammer dat die drive redelijk oud is. Op de website van HP vind je niet zo veel informatie waar je wat aan hebt.

Verwijderd

Op de HP-ITRC site vond ik een draadje mbt jouw probleem. Men had daar twee oplossingen:

1) Je cleaning-cartridge is expired, dus 50x of meer gebruikt. Probeer eens een nieuwe cleaning cartridge. Hangt ook van je backup/restore applicatie af. Welke gebruik je btw?

2) Je moet de koppen van je drive re-callibreren, hier een link naar de howto-pagina van HP:

http://h20000.www2.hp.com...ent.jsp?objectID=lpg50128

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

De tapes komen er echter nog wel uit als ik het zo lees, maar een keertje uitzetten kan ook wel eens verschil uitmaken bij vage problemen. En wat ik toch zou doen om zeker te weten dat het de streamer of de tapes zijn: in eerste instantie een nieuwe cleaning tape er tweemaal doorhalen. Dan backuppen op eveneens een nieuwe tape. Als het dan goed blijft gaan zijn het toch de tapes (aantallen die HP roept zijn richtpunten, hoewel 30 keer gebruiken wel snel is voor een cleaning tape om te verslijten)

Mocht de backup toch fout blijven gaan ben ik bang dat de koppen slecht aan het worden zijn. Heb geen ervaring met het evt. zelf uitwisselen maar denk niet dat dat een pretje is. Repareren door HP zal iig niet goedkoop zijn.

edit:
Die Tape tools uit de post hierboven laten ze je van HP ook altijd downloaden als je een probleem met de streamer hebt. Kun je idd best wel wat uithalen waar het nou precies fout gaat. En ook hoe vaak tapes van bepaalde groottes gebruikt worden e.d. (Hadden eens een klant waar de streamer van defect was. Hij gaf aan netjes elke week een cleaning erdoor te halen, Tape tools gaf echter wel aan dat gedurende de gebruiksperiode van de streamer er maar 2 keer een cleaning tapeje door was gehaald ;) )

[ Voor 27% gewijzigd door Yngwie- op 11-01-2003 10:13 ]

• ArchRAIDen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-03 20:20
Vervang je je tapes wel eens? Je moet er rekening mee houden dat die dingen ook niet het eeuwige leven hebben, en als je je backups wilt bewaren zul je toch (om het half/heel jaar) de tapes moeten vervangen.

Verwijderd

Op de zaak had ik een oud DAT driveje, die het na het cleanen nog niet deed.
Toen HP StorageWorks Library and Tape Tools gedownload en zei dat ik meer is 5 keer moest cleanen achterelkaar met een nieuwe cleaning tape en heeft geholpen.

http://h20000.www2.hp.com...=12169&prodSeriesId=63915

Die drives houden zelfbij hoeveel keer ze gecleaned zijn (was een DDS3).

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik star, da's een snellere variant van tar. De HP pagina ga ik eens bekijken, maar ik vrees dat Linux niet door HP wordt ondersteunt, dus geen tooling van HP. De tapes zijn nog nooit vervangen. Maar daar moet ik wel bijzeggen dat een tape maar een keer per week wordt gebruikt en dat ze nog geen jaar oud zijn. Ik denk dat een tape zo'n 30 keer in de drive is geweest.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, de HP software is er niet voor Linux. Da's jammer!

Verwijderd

De link werkt niet sorry, ff zoeken op je productnummer en ja klopt volgens mij alleen HP-Ux support voor zever ik kan lezen.

Verwijderd

Dan zou ik je DAT-drive aan een Windows-doos hangen, daar Tapetools installeren en diagnostics draaien. Is volgens mij de snelste manier om van het probleem af te komen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, ik ga eens goed zoeken naar Linux tools die datzelfde kunnen. Die zullen er ongetwijfeld zijn. Windows is eigenlijk geen optie. Ik heb geen Windows, maar daar is wel aan te komen. Maar ik vrees dat mijn SCSI controller (PAS16) niet wordt ondersteunt als controller van tape drives.

Verwijderd

Tapedrive-firmware onder Linux:

http://www.linux1onstream.nl/Firmware/

Command-line TapeTools (in C gecompileerd):

http://www.fnal.gov/docs/products/ftt/user_guide.html

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb dit ook gehad met een DDS-3, en dan ook lekker klikken erbij. Dat ding was dood en is vervangen door een HP monteur. Nu hebben we een probleem dat de tapes soms opgegeten worden: de software zegt dat er geen tape in zit, maar de streamer wil de tape niet teruggeven. Server uit en weer aan verhelpt het probleem, maar is niet echt lekker op een dag wanneer 10 computers een documentje open hebben staan :X

Verwijderd

Topicstarter
De onstream link bevat info specifiek voor de OnStream drives. Die andere link is misschien beter. Inmiddels heb ik ook een vraag gepost op een HP specifiek forum. Even afwachten dus...

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Op mijn werk hebben we drives met verschillende grootten (40 en 80 Gb). Wanneer we een tape die in de 80 Gb geformatteerd is in de 40 doen gaat dat cleaning lampje ook branden. (behalve als we hem meteen formatteren).

Als je 1 (type) backupunit hebt, heb je dit probleem dus niet. Maar het geeft wel aan dat ook problemen met de tape ervoor kunnen zorgen dat hij een cleaning-tape vraagt.

Verwijderd

Topicstarter
Een mt -f /dev/st0 erase zou dus een oplossing kunnen zijn? Gelijk proberen!

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt erop dat het een tapeprobleem is. Het wissen van een tape ging fout en meteen ging het oranje lampje branden. De bij de overige tapes was er niks aan de hand.

Verwijderd

Bij mijn oude DAT drive van IBM was de schoonmaak tape na 20X al een beetje op, dus die redde de 50 bij verre na al niet.
michien moet je vaker die schoonmaak tapes vervangen, want het vuil gaat immers toch aan het lint hangen en dat smeer je dan weer terug als je hem te vaak gebruikt.
Pagina: 1