Toon posts:

[WC] Idee

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een ideetje voor mijn WC.
Ik gebruik nu kraanwater + anti-vries om kalkaanslag te voorkomen. Zou het een idee zijn om een stuk metalen pijp tussen me slangen te zetten en daar dan een draad omheen draaien. Die draad verbind ik dan samen met een weerstandje aan de 12 volt en ground van een molex.

Op die manier wordt de pijp magnetisch en worden alle mineralen en weet ik wat nog meer aan troep tegen de pijp aangetrokken. 1x per zoveel maanden zou ik dan de pijp moeten reinigen of er een nieuw stuk pijp tussen moeten zetten.

Zou dit werken? En goed genoeg dat ik geen anti-vries meer nodig heb?
Anti-vries geleidt warmte veel minder als water waardoor het handig zou zijn als deze setup zou werken.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-12 14:04

ReseTTim

Chocolate addicted

waarom niet gewoon voor 0,54 euro bij de kruitvat 1l gedestileerd water?

maar lijkt me een geinig idee als het werkt.. maar hoe wil je die buis alleen loskoppelen als er water in het systeem zit?

oplossing is misschien dan een kraantje aan de bovenkant. dan alles laten weglopen en dan de onderkant los maken..

tis een suggestie

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Topicstarter
ReseTTim schreef op 11 January 2003 @ 05:41:
waarom niet gewoon voor 0,54 euro bij de kruitvat 1l gedestileerd water?

maar lijkt me een geinig idee als het werkt.. maar hoe wil je die buis alleen loskoppelen als er water in het systeem zit?

oplossing is misschien dan een kraantje aan de bovenkant. dan alles laten weglopen en dan de onderkant los maken..

tis een suggestie
Ja ja, gedestileerd water... daar zit geen kalk in idd, en geen mineralen ed...

dan laat je dat door een radiator lopen en een waterblok, allebei van metaal...

dan heb je dus geen gedestileerd water meer, er zit genoeg kalk in je radiator om er binnen 1 dag weer gewoon water van te maken.

Je zou gewoon met een kraantje kunnen werken idd. En ik denk dat je het bijna nooit hoeft te doen dus dat is niet zo'n probleem.

Maar gedestilleerd water = niet de oplossing, zit net zo goed kalk in na een paar dagen.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

denk dat je dan beter zo'n waterontharder opzetstuk kan kopen, die je dan op een stuk koperen pijp in je WC setupje zet.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-12 12:31
Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 15:54:
[...]

Ja ja, gedestileerd water... daar zit geen kalk in idd, en geen mineralen ed...

dan laat je dat door een radiator lopen en een waterblok, allebei van metaal...

dan heb je dus geen gedestileerd water meer, er zit genoeg kalk in je radiator om er binnen 1 dag weer gewoon water van te maken.

Je zou gewoon met een kraantje kunnen werken idd. En ik denk dat je het bijna nooit hoeft te doen dus dat is niet zo'n probleem.

Maar gedestilleerd water = niet de oplossing, zit net zo goed kalk in na een paar dagen.
Bij mij zit erg geen klak in mijn radiator.... :{

Je kunt ook zo'n ontkalker kopen bij de gamma en die op een koperen pijp zetten.

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

dat ged. water zal ook uit zeer schoon metaal langzaam mineale halen dus binnen afzien bare tijd word het gewoon water. ook al is alles brandschoon.

• elgringo
  • Laatst online: 09-12 12:31
Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 16:51:
dat ged. water zal ook uit zeer schoon metaal langzaam mineale halen dus binnen afzien bare tijd word het gewoon water. ook al is alles brandschoon.
je bedoelt CU en AL-ionen? Dat duurt heel erg lang en is verwaarloosbaar, althans mijn gedestilleerde water geleed nog niet na 2 jaar gebruikt te zijn in een systeem met AL, CU elementen

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Mijn ervaring:

Gewoon water - > algen na een tijdje (ook met waterwetter)
Ged.water - > water is glas helder na een maand (langer zit het er nog niet in) en ik gebruik geen waterwetter.

Dus wat het probleem nu is :? Koop een paar flessen ged.water bij de C1000 en klaar.. :z

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 17:10 ]

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:06

Elektronicanet

Leds do it!

En demi-water dan? Dat is gedemineraliseerd. Probeer eens bij op school bij scheikunde te vragen :D Of vormt daar ook kalk in?

Nederlander in België

Verwijderd

Het lijkt me wel vet. Dan hoef je ook niet als je het een keer laat leeglopen weer ged. water te kopen :) Ik zou alleen niet weten of het werkt. Algen enzo worden er toch niet door aangetrokken?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. alg had ik nog niet aan gedacht. Dat is ook de reden dat ik anti-vries heb want daar gaat alg dus in grote mate dood aan. Maar op zich is daar ook wel iets voor te vinden. Voor in de vijver heb je ook van dat spul waar alg dood aan gaat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 17:09:
Mijn ervaring:

Gewoon water - > algen na een tijdje (ook met waterwetter)
Ged.water - > water is glas helder na een maand (langer zit het er nog niet in) en ik gebruik geen waterwetter.

Dus wat het probleem nu is :? Koop een paar flessen ged.water bij de C1000 en klaar.. :z
Mijn ervaring: ff je spul voor in gebruik nemen met water en azijn doorspoelen en de kalk is eruit.

Demiwater met 20% ruitenwisservloeistof, geen algen/aanslag/whatever, vloeistof is nog steeds helder en heeft een leuke blauwe kleur. Temps zijn ook niet omhoog gegaan ivm kraanwater.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 18:02:
[...]

Mijn ervaring: ff je spul voor in gebruik nemen met water en azijn doorspoelen en de kalk is eruit.

Demiwater met 20% ruitenwisservloeistof, geen algen/aanslag/whatever, vloeistof is nog steeds helder en heeft een leuke blauwe kleur. Temps zijn ook niet omhoog gegaan ivm kraanwater.
In ruitenwisservloeistof zit ook allerlei rotzooi en er blijft altijd kalk in je setup zitten. Kraanwater + 20% ruitenwisservloeistof (anti-vries) = hetzelfde als demiwater + 20% ruitenwisservloeistof.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 18:05:
[...]

In ruitenwisservloeistof zit ook allerlei rotzooi en er blijft altijd kalk in je setup zitten. Kraanwater + 20% ruitenwisservloeistof (anti-vries) = hetzelfde als demiwater + 20% ruitenwisservloeistof.
Ik denk dat de concentratie kalk met laatst genoemde oplossing vele malen hoger zal zijn. Helemaal als je in een gebied zit waar je hard water hebt. Dus die 50 eurocent voor die liter demi is het wel waard.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 18:13:
[...]

Ik denk dat de concentratie kalk met laatst genoemde oplossing vele malen hoger zal zijn. Helemaal als je in een gebied zit waar je hard water hebt. Dus die 50 eurocent voor die liter demi is het wel waard.
De concentratie kalk maakt geen reet uit, de anti-vries zorgt ervoor dat het kalk zich niet kan afzetten tegen het metaal.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 21:24:
[...]

De concentratie kalk maakt geen reet uit, de anti-vries zorgt ervoor dat het kalk zich niet kan afzetten tegen het metaal.
Oh ok, dan wordt het kraanwater mocht ik het nog eens vervangen.

Verwijderd

Ik heb een soortgelijk iets gevonden hier.

Dit is ook een waterontkalker maar volgens mij werken dat soort dingen niet echt. Dit is het schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000044.gif

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik weet wel dat als je gewoon een metalen pijp hebt en je hebt daar een spoel omheen dat je dan een flinke electromagneet hebt en kalk wordt er meteen naartoe getrokken. Wordt in zuiveringsinstallaties ook gebruikt om het water minder hard te maken.

• Chiron
  • Laatst online: 20:54

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
moet je wel uitkijken dat je met die magneet niet je andere hardware stoort...

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Topicstarter
Ener-G schreef op 12 januari 2003 @ 21:03:
moet je wel uitkijken dat je met die magneet niet je andere hardware stoort...
Neuh, in je hdd zitten ook flinke magneten, is niet zo'n probleem, en kan altijd nog afschermen.
Pagina: 1