Toon posts:

[geforce] helpen 4 coolers meer als 1?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,
Oke een domme vraag misschien.
na veel denken heb ik besloten om de:
Zalman Vga koelblok ZM80AHP met HeatPipes

Afbeeldingslocatie: http://www.xxlcases.nl/shop/assets/big/200x200zalman80HP.jpg
volgens zalman
is dit een heel goed koelblok om passief te koelen.
omdat ik mijn geforce 4 zover ga proberen over te clocken zal zit niet genoeg zijn
nu wil ik proberen om er 4 hele goede cpu fans op te maken.

maar helpt dit echt?

helpen 4 kleine fans bv meer als 1 grote 80x80mm
of helpen 4 fans helemaal niet en is 1 genoeg?

nu heb je ook de achterkant van dat koelblok
zou je daar dan ook coolers moeten plaatsen of alleen voor (waar de gpu en het geheugen zit)

misschien een beetje domme vraag, maar omdat ik best eigenwijs ben en persee me geforce hardware matig wil overclocken wil ik gewoon een goede cooler..

verder weet ik niet of ze er zijn
maar zijn er een sort temp meters voor videokaarten.
zodat er een kabel voor in me pc gaat met een temp meter dat ik ken zien hoeveel graden me core van me videokaart is (deze word toch het warmste?)
want als ik ga clocken en hij geeft geen problemen en de temp is goed doe ik het hardware matig
en dan is het logisch dat je niet opeens *poef* hoord in je pc :)

bedankt alvast

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
dat maakt kwa nieuwe overklokresultaten niets uit :)

het is meer DAN :P

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Al heb je tien koelers, het wordt nooit koeler dan de omgeving. Verder zijn er temp proggies, maar dat moet je even bij de leverancier kijken, en anders cpucool proberen.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-02 06:03
Verwijderd schreef op 10 januari 2003 @ 22:36:
-helpen 4 kleine fans bv meer als 1 grote 80x80mm
of helpen 4 fans helemaal niet en is 1 genoeg?

-nu heb je ook de achterkant van dat koelblok
zou je daar dan ook coolers moeten plaatsen of alleen voor (waar de gpu en het geheugen zit)

-verder weet ik niet of ze er zijn
maar zijn er een sort temp meters voor videokaarten.
zodat er een kabel voor in me pc gaat met een temp meter dat ik ken zien hoeveel graden me core van me videokaart is (deze word toch het warmste?)

-want als ik ga clocken en hij geeft geen problemen en de temp is goed doe ik het hardware matig
en dan is het logisch dat je niet opeens *poef* hoord in je pc :)
-een 4 x 4 cm fan moet zo rond de 8000 rpm draaien om 10 cfm te kverplaatsen, echter een 8 x 8 cm fan hoeft maar op 1250 rpm te draaien om 15 cfm lucht te verplaatsen. Dus 4 kleintjes wordt veel herrie :(

- ik vraag me af of die zalman koeler ook het geheugen bedekt (ik denk van niet :?) want als je extreem wil gaan overclocken moet je toch echt alles gekoeld hebben :)

- een losse temp meter voor gpu heb ik nog nooit van gehoord (dit kan waarschijnlijk ook niet), als je vid kaart geen temp meter heeft geen temp uitlezing (is imho niet nodig voor overclocken).

- mijn geforce 2 mx draait al 1,5 hardware matig overgeclockt op core 175@225 en mem 166@183, keb me ouwe celeron koeler op de core zitten en thermaltake ramsinks op het geheugen. Denk niet dta je kaart zo maar ineens verbrand :?
marco899 schreef op 10 January 2003 @ 22:52:
Al heb je tien koelers, het wordt nooit koeler dan de omgeving. Verder zijn er temp proggies, maar dat moet je even bij de leverancier kijken, en anders cpucool proberen.
als je ze zo plaatst dat ze een goeie airflow maken zal de temp zeker wel een stukje zakken

[ Voor 11% gewijzigd door DirtyHennessy op 10-01-2003 23:07 ]

Verwijderd

Gewoon een 120mm van de buitenkant van je PC lucht aan laten voeren en op je Zalman ZM80AHP laten vloeien...

4x fans is 4x herrie...

Een Zalman ZM80AHP heeft geen geheugen koeling...

Een sensor kun je altijd wel plaatsen, maar nooit goed onder je core plaatsen zonder koelvermogen te laten afnemen. Enige alternatief is om de temps van het koelblok te nemen...

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 23:09 ]

Verwijderd

daarnaast tot hoever wil je clocken dan???

denk toch wel dat er een fysieke limiet aan de GPU zal zitten hoor... zijn zat overleden door te hoge OC....

Verwijderd

Topicstarter
zo aan het plaatje te zien denk ik persoonlijk dat die zalman ook het geheugen koelt
mijn idee was dus om van die standaard geforce 4 coolers er 4 van op te zetten (betere versie daar van) in de hoop dat hij dan koeler word.
4x fans is 4x herrie.. ja dat is wel zo maar het gaat er om dat me hele videokaart goed gekoelt is

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 januari 2003 @ 23:12:
daarnaast tot hoever wil je clocken dan???

denk toch wel dat er een fysieke limiet aan de GPU zal zitten hoor... zijn zat overleden door te hoge OC....
300/700 en hij is 275/550

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-02 06:03
@ darkraver:
je hebt zo te zien grote plannen voor een oc :) kan je niet beter denken aan waterkoeling of phasechange :P want met lucht zit je gewoon stukken sneller aan de limiet van je gpu en mem.
En 2 8x8 mm fans maken gewoon meet airflow en minder herrie dan 4 kleine 4x4 cm fans.

Verwijderd

ow....

haal zelf met mn gf4 ook op zelfde standaard settings:

max: 305/621. das dan een club3d met gewone standaard cooler

• ferdinand
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-02-2025
Ik denk dat je nog ongeveer 10% hoger zal komen met die betere koeling. maar het lijkt me allemaal een prijzig geintje met veel moeite en weinig winst.

Verwijderd

Topicstarter
Koeskoes schreef op 10 januari 2003 @ 23:16:
@ darkraver:
je hebt zo te zien grote plannen voor een oc :) kan je niet beter denken aan waterkoeling of phasechange :P want met lucht zit je gewoon stukken sneller aan de limiet van je gpu en mem.
En 2 8x8 mm fans maken gewoon meet airflow en minder herrie dan 4 kleine 4x4 cm fans.
aan water cooler zat ik ook te denken.
ik dacht dat dat in die kon maar niet dus :-)
maar 2x 8mm is dat genoeg is de vraag?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 January 2003 @ 23:17:
ow....

haal zelf met mn gf4 ook op zelfde standaard settings:

max: 305/621. das dan een club3d met gewone standaard cooler
mijne draait nu op 300/615
k ben nog een beetje mee aan het klooien.
zit nu nog standaard cooler op

Verwijderd

Nogmaals: Een Zalman ZM80AHP heeft geen geheugen koeling...

Afbeeldingslocatie: http://www.ccmod.com/images/upload/r_8_PICT0447.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.ccmod.com/images/upload/r_8_PICT0462.JPG
De blauwe koelvoetjes waren de oorspronkelijke koelvoetjes die op de Ram zaten geplakt vóórdat de Zalman gemonteerd werdt.

Bron: http://www.ccmod.com/review.php/8/1

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 23:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
zijn er geen coolers die ook het geheugen koelen?
Pagina: 1