Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Q-tec voeding fans van 12 naar 7 volt

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb sinds een maand de Q-tec 550 Watt voeding. Het ding maakt een takke herrie op 12 volt, nu wil ik deze graag op 7 volt hebben. Ik heb gelezen dat dit kan door de draadjes om te wisselen. Maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen. Het kan met een schakelaartje , maar ik ben daar dus niet zo goed in.

Nu wil ik alleen ff dus twee draadjes omwisselen, maar ik weet dan niet waar ik dat moet doen in de voeding.

Misschien iemand die me kan helpen of mij een link kan geven naar een guide.

Alvast bedankt.

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:59
Zoek op 7 volt

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik allang al gedaan, maar ik wil het graag van de Q-tec weten. En wat ik allemaal dan lees dan zie ik de bomen niet meer door het bos. :D

Misschien iemand die het simpel kan vertellen , zodat ik het ook kan begrijpen. ipv zoek maar zelf uit want dat heb ik natuurlijk allang gedaan

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 21:38 ]

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

Hoe ik het zou doen:
Volg de draden die je voeding uitgaan, en kijk waar de gele (12V) en rode (5V) op de print vastgesoldeerd zitten. Soldeer vervolgens de rode draad van de fans aan de plek waar de gele draden bij elkaar komen, en de zwarte draad van de fans aan de plek waar de rode draden bij elkaar komen.

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

Res-q schreef op 10 januari 2003 @ 22:04:
Hoe ik het zou doen:
Volg de draden die je voeding uitgaan, en kijk waar de gele (12V) en rode (5V) op de print vastgesoldeerd zitten. Soldeer vervolgens de rode draad van de fans aan de plek waar de gele draden bij elkaar komen, en de zwarte draad van de fans aan de plek waar de rode draden bij elkaar komen.
Ik heb een Q-tec 450 watt en heb enkele maanden geleden bovenstaande gedaan en het werkt perfect! De voltages zijn even mooi gebleven!

Verwijderd

Topicstarter
Het is best wel krapjes waar al die draden bij elkaar komen. Ik zie wel dat beide coolers met stekkertjes op de voeding zitten. EEn zwarte en een rode, kan ik daar niet iets op zetten zodat ik niet hoef te solderen?

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 07:58
http://www.bit-tech.net/article/91/
kan je ze zelf regelen

Verwijderd

Topicstarter
Dat artikel is iets te moeilijk voor mij, toch bedankt.

• Happy-Amd_Freak
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-09-2021
Tis toch gewoon + op geel en - op rood 8)7 of ben ik zo gek? :?

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Verwijderd

Topicstarter
zow ik heb um even opengemaakt en ik zie dus dat er bij de rode draden nog maar 1 rondje is aande bovenkant waar dus de zwarte kabel op moet komen van de fan. Dan moet ik de andere oook nog kwijt natuurlijk. Bij de gele draden is helemaal geen ruimte meer. hoe hebben jullie dat opgelost?

Verwijderd

Happy-Amd_Freak schreef op 10 January 2003 @ 23:48:
Tis toch gewoon + op geel en - op rood 8)7 of ben ik zo gek? :?
Nee hoor, dat is 't...

Alhoewel ik daar geen voorstander van ben, ik gebruik het liefst een voorschakelweerstand- of potmeter.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 23:57 ]

Verwijderd

kan ik daar niet iets op zetten zodat ik niet hoef te solderen?
2 pin versie van: http://www.tweakers.net/pricewatch/38222

oftewel een weerstandje ertussen zetten....

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 00:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 00:01:
[...]

2 pin versie van: http://www.tweakers.net/pricewatch/38222

oftewel een weerstandje ertussen zetten....
Dat is dus de 3Pin Fan Noise Reduction cable (10 Amp, 10cm). WAt wel zo is met weerstandjes is dat ze heet worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 00:09 ]

Verwijderd

vage dubbelpost

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 00:14 ]

Verwijderd

Res-q schreef op 10 January 2003 @ 22:04:
Hoe ik het zou doen:
// edit: OOOPS ik moet lezen 8)7

De oplossing: steek het zwarte/blauwe draadje van de desbetreffende fan in een gat van een willekeurige molex-connector/een willekeurige stekker aan je voeding. waar een rode draad aan de andere zijde aanwezig is.
Doe dit even zo met de rode draad van de fan maar steek deze in een gele.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 00:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 00:12:
[...]

// edit: OOOPS ik moet lezen 8)7

De oplossing: steek het zwarte/blauwe draadje van de desbetreffende fan in een gat van een willekeurige molex-connector/een willekeurige stekker aan je voeding. waar een rode draad aan de andere zijde aanwezig is.
Doe dit even zo met de rode draad van de fan maar steek deze in een gele.
Oke ik vat um maar ik heb dus 2 coolers. moet ik dan weer een nieuwe molex stekker gebruiken voor de 2de cooler ? of dan toch maar een weerstandje (welke type , moet ik daar dan van nemen, aantal ohm?)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 00:39 ]

Verwijderd

Weerstandje hoeft niet heet te worden, zwaarder typje nemen.
Waarde en vermogen hangt af van vermogen van de fan en van het voltage waarop de fan moet draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/7-7G.JPG

Dit is dus zo'n stekkertje, dan moet ik dus van buiten te voeding af dit stekkerje op een molex aansluiting aansluiten. Dan moet er een klein stekkerje (2pins) naar binnen in de voeding op de cooler. Gaat de cooler dan op 7 volt draaien?

Of heb ik de hele werking van deze kabel fout?

p.s.: ik neem aan dat op de foto hetzelfde kleine stekkertje is als dat van de cooling ?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 01:03 ]

Verwijderd

De Fan in een Q-tec 550 Watt voeding (ik heb hem zelf) is:

12 Volt, 0,11 Ampere

Om de fan op 7 Volt te laten lopen heb je een 77,92 Ohm (1/3 Watt) weerstand nodig. Wil je zeker weten dat de weerstand niet heet wordt dan neem je een zwaarder (qua Watt) type.

Voor 6 Volt zet je de inlaat en uitlaat fans in serie.
Voor:
8 Volt = 54,55 Ohm weerstand
9 Volt = 36,36 Ohm weerstand
10 Volt = 21,81 Ohm weerstand
11 Volt = 9,917 Ohm weerstand
etc...

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 03:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 01:03:

12 Volt, 0,11 Ampere

Om de fan op 7 Volt te laten lopen heb je een 45,45 Ohm (anderhalf Watt) weerstand nodig. Wil je zeker weten dat de weerstand niet heet wordt dan neem je een zwaarder (qua Watt) type.
Dit is helemaal mooi, dan kan ik ook een zwaardere weerstand (verstelbare) nemen. Moet ik dan wel solderen? of hoe werkt dat.

Verwijderd

De 2 draadjes van de ventilator:

ROOD:
connector op printplaat -> stekker -> weerstand -> fan

ZWART:
connector op printplaat -> stekker -> fan

En voor het mooie even een krimpkous/isolatietape eromheen

Tip: Je kan gewoon de ventilatoren eruit halen en meenemen naar iemand die wel kan solderen - desnoods de man in de electronicawinkel waar je de weerstand gaat halen...

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/202-229G.JPG

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 01:24 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 01:03:

12 Volt, 0,11 Ampere

Om de fan op 7 Volt te laten lopen heb je een 45,45 Ohm (anderhalf Watt) weerstand nodig. Wil je zeker weten dat de weerstand niet heet wordt dan neem je een zwaarder (qua Watt) type.

Voor 6 Volt zet je de inlaat en uitlaat fans in serie.
Voor:
8 Volt = 36,36 Ohm weerstand
9 Volt = 27,27 Ohm weerstand
10 Volt = 18,18 Ohm weerstand
11 Volt = 9,091 Ohm weerstand
etc...
Bij mijn weten moet het weerstandje 78 Ohm zijn wil je de fan op 7V laten lopen, tenminste, als ik het zo uitreken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 01:49 ]

Verwijderd

Waarom steek je niet 2 stukjes aan 2 zijden gestript snoer in je stekkertje als je die wilt behouden. De andere kanten kan je zo in een molex stoppen. tapeje erom en klaar.
Waarom moeilijk en duur doen?
Je hebt ook nog een 3.3V aansluiting aan een aux (loze vreemde platte) stekker zitten waarschijnlijk, daar kan je zo ook nog makkelijk 3,3V vanaf halen. Die is oranje en zit 2 keer op die stekker. Zo kan je ook bijv 12-3,3= 8.7 gebruiken mocht 7 net ff te zwak zijn. 2 fans in serie en je hebt dan 6, 4.3, 2.5 en 1.7V

Je kan zo de spanning van je fans op : (1.7, 2.5 : is te laag voor fans) 3.3, 5, 4.3, 6, 7, 8.7 en 12V krijgen dmv de spanningsverschillen. Keuze genoeg lijkt me om een goede snelheid van je fans te vinden.

Suc6

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 02:24 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 01:49:
Bij mijn weten moet het weerstandje 78 Ohm zijn wil je de fan op 7V laten lopen, tenminste, als ik het zo uitreken.
Wet van Ohm: R=U/I

RVoorschakelWeerstand = (UVoedingsSpanning - UDoelSpanning) / IVerbruikersStroom

UVoedingsSpanning = 12 Volt

UDoelSpanning) = 7 Volt

IVerbruikersStroom = 0,11 Ampere

RVoorschakelWeerstand = (12 - 7) / 0,11 = 45,45454545... Ohm

Verwijderd

Je maakt een foutje, als de fan op 7V draait is de stroom geen 0,11A.

Fan is 0,11A bij 12V

weerstand van de fan is dus 109 Ohm

7V / 109 Ohm = 0,064A

5V / 0,064A = 78 Ohm

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 02:43 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 02:29:
Je maakt een foutje, bij 5V loopt er geen 0,11A.

Fan is 0,11A bij 12V

Fan is 0,064A bij 7V

5V / 0,064 = 78 Ohm
Je hebt gelijk, ik vergat:

(UVoedingsSpanning / UDoelSpanning) * IVerbruikersStroom = IDoelVerbruikersStroom

RVoorschakelWeerstand = (12 - 7) / (0,11 * (12/7)) = 77,92 Ohm

Zwaarte van de weerstand = 5 V * 0,064166667 A = 0,320833333 Watt

(oftwel, weerstand van de fan [109,0909091 Ohm] blijft gelijk 8)7 bij een veranderende voedingsspanning) het is te laat voor mijn grijze cellen.....

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 03:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-hideout.net/images/712_7v.gif

Als ik dus dit voorbeeld neem dan moet ik dus de draadjes van de voeding in de polletjes doen, dus de kant waar je bijv een harddisk op aansluit.? Is het dan ook mogelijk om 2 fans op 1 molex te doen en hebben ze dan beide volgens dit schema nog steeds 7 volt of wordt dit dan 3,5 ?>

Verwijderd

Topicstarter
Zow ik heb nu zoals boven beschreven alles aangesloten, ik ga het strax even testen

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22
Verwijderd schreef op 10 January 2003 @ 23:56:
[...]

Nee hoor, dat is 't...

Alhoewel ik daar geen voorstander van ben, ik gebruik het liefst een voorschakelweerstand- of potmeter.
* Sine is ook niet echt een voorstander van de 7v-methode

maar een 7808 werkt prima :)

Repareren doe je zo.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 14:12:
Zow ik heb nu zoals boven beschreven alles aangesloten, ik ga het strax even testen
Je kan gewoon de twee rode in elkaar draaien en de twee zwarte in elkaar draaien en dan in een molex drukken zoals in het plaatje dat je zelf hierboven post. Zet wel even de draadjes vast met wat tape ofzo en pas op voor kortsluiting.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.