koelwater ranzig geworden, wat is het?

Pagina: 1
Acties:

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-02 12:09
Ik heb dus een 'oud' waterblok van Tha_mafkees, een Black Ice radiator en een eheim 600l/u pomp als waterkoeling setup. Als water gebruik ik gedestileerd water.
Nu viel me vandaag op dat het water echt enorm ranzig is geworden. Het is er roodbruin uit gaan zien en er drijven roodbruine korreltjes/sliertjes in.
Is dit nou roest van het waterblok of zo?
En het lijkt me dus best wel verstandig om het water te verversen, om de pomp niet te beschadigen?

Verwijderd

Alleen water is niet goed. Er zit genoeg rotzooi in je blok en radiator om van demi-water binnen een paar uur weer gewoon water te maken. Flikker er eens wat spul bij, anti-vries is goedkoop en makkelijk maar je hebt ook duurdere spullen...

• irmscher
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05-2025
dat had ik ook. maar sinds we thuis een ontkalker hebben en ik de setup met kalkvrij water heb gevuld heb ik er geen last van. tis nog steeds zelfde kleur als de 1e dag na het vullen. en ik draai nu alweer een maandje of 4/5. en voordat we kalkvrij water hadden had ik ook gedestileerd water in de setup, maar dat werd na een paar maand idd bruinig. het was iig ranzig. dus kalkvrij water lijkt me de oplossing. wel ff je setup goed schoonspoelen. ik heb intake van de pomp en uitgang van waterkoelblok in een kom gelegd en daar elke dag schoon water in gedaan. dat gedurende bijna een week. (ook 2 dagen met sodawater gedraaid) toen kwam er heel wat rommel uit het systeem.

edit:

ik heb wel waterwetter in het systeem, maar ik weet niet of dat het water schoonhoudt. hielp met demi water iig niet

[ Voor 10% gewijzigd door irmscher op 10-01-2003 20:23 ]

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:40

talin

ES-MA

gooi er eens een goedkoop benzine filtertje tussen .

of laat anders het water nadat het je pomp uit komt ( bij een open systeem dus ) door een oude ( nieuwe mag ook ) panty lopen om het te filteren .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

talin schreef op 10 januari 2003 @ 20:24:
gooi er eens een goedkoop benzine filtertje tussen .

of laat anders het water nadat het je pomp uit komt ( bij een open systeem dus ) door een oude ( nieuwe mag ook ) panty lopen om het te filteren .
Hiervoor heb je wel een flinke pomp nodig, een 400 l/u is hier dus niet goed genoeg voor, ik zou dit alleen doen met 600 of 800 l/u doen.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
irmscher schreef op 10 januari 2003 @ 20:22:
dat had ik ook. maar sinds we thuis een ontkalker hebben en ik de setup met kalkvrij water heb gevuld heb ik er geen last van. tis nog steeds zelfde kleur als de 1e dag na het vullen. en ik draai nu alweer een maandje of 4/5. en voordat we kalkvrij water hadden had ik ook gedestileerd water in de setup, maar dat werd na een paar maand idd bruinig. het was iig ranzig. dus kalkvrij water lijkt me de oplossing. wel ff je setup goed schoonspoelen. ik heb intake van de pomp en uitgang van waterkoelblok in een kom gelegd en daar elke dag schoon water in gedaan. dat gedurende bijna een week. (ook 2 dagen met sodawater gedraaid) toen kwam er heel wat rommel uit het systeem.

edit:

ik heb wel waterwetter in het systeem, maar ik weet niet of dat het water schoonhoudt. hielp met demi water iig niet

gedestileerd water is ook kalkvrij, dus daar ligt het niet aan ;)
Het zit 'm in je waterwetter ;)

Verwijderd

Ik heb 20% ruitenwisservloeistof rest demiwater nu en ben dik tevreden! Eerst ff je spullen goed doorspoelen met water en chloor en daarna water en azijn. Dan weer vullen.

Verwijderd

..........waterblok is koper? black ice is alu? dat geeft toch problem? :? was laatst nog heel topic over dat je dan waterwetter oid moet toevoegen (8>

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Verwijderd schreef op 10 januari 2003 @ 20:28:
[...]

Hiervoor heb je wel een flinke pomp nodig, een 400 l/u is hier dus niet goed genoeg voor, ik zou dit alleen doen met 600 of 800 l/u doen.
om het te kunnen filteren?
ik heb een 300 l/u en daar wil het ook wel mee, ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 16:15:
..........waterblok is koper? black ice is alu? dat geeft toch problem? :? was laatst nog heel topic over dat je dan waterwetter oid moet toevoegen (8>
BlackIce is koper ;)

Ik gebruik ook alleen (demi)water. Niks erbij..nergens last van..

Verwijderd

kan best zijn dat je blok aan de binnenkant een beetje ruw was of er nog zooj van het solderen in zat.

ff water vervesen en kijken of het niet meteen weer smerig wordt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 16:15:
Dat klopt ik heb het ook gelezen zal even het draadj eop zoeken :)

het is dit draadje 8) [rml][ WC] koper vs. alu[/rml]

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 18:04 . Reden: even het draadje er bij gezet ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Volgensmij is blackIce koper toch?? daar kan het niet aan liggen... Verder kan het er wel aan liggen dat er gewoon nog vuil in je blok ofzo zat.. Je ziet het ook bij stilstaand water dat het zonder toevoeging als het ware gaat rotten ofzo en ik denk dat dat ook wel kan met een WC setup als deze niet 24/7 draait... 't duurt alleen wat langer omdat het water tussendoor nu ook nog stroomd.. Of klets ik helemaal uit m'n nekharen :?

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-02 12:09
Ben nu druk bezig met het poetsen van m'n waterkoeling, maar nu valt me op dat de concentratie roest/koper (lees: bruinachtig spul dat op roest lijkt) het grootst is rond een slangklem die in het recevoir hing om te voorkomen dat de slang eruit zo glijden. Deze is dus niet van koper. Kan dit er iets mee te maken hebben? :?

Verwijderd

gabberjoost schreef op 12 January 2003 @ 16:51:
Ben nu druk bezig met het poetsen van m'n waterkoeling, maar nu valt me op dat de concentratie roest/koper (lees: bruinachtig spul dat op roest lijkt) het grootst is rond een slangklem die in het recevoir hing om te voorkomen dat de slang eruit zo glijden. Deze is dus niet van koper. Kan dit er iets mee te maken hebben? :?
Dat zou zeker kunnen
Pagina: 1