ok, tekst en uitleg.
Tis een game die je met 3-6 spelers speelt (kan ook vanaf 2 maar is minder leuk en meer dan 6 kan wel, maar dat is echt chaos

)
je hebt meerdere speelstijlen, ikzal degene beschrijven die wij spelen.
ieder begint als een Level 1 Human, iedereen krijgt 8 kaarten (4 deur kaarten en 4 schat/treasure kaarten)
het is dus het doel om level 10 te worden, dit kan je op 3 manieren doen in het spel
1. Monsters verslaan die je in het spel tegen komt (komt zo meer uitleg over)
2. een treasure kaart pakken waaarop staat dat je level up gaat
3. een level kopen (1,000 credits kost dat) (sommige kaarten in het spel zijn credits waard beginnend van 100 tot 1200) een uitzondering, level 10 kan je alleen behalen door een monster te verslaan)
ok dit is hoe je het speelt (overleg eerst wie er begint, dmv eventueel een dobbelsteen)
je hebt verschillende kaarten in het spel
1. monsters, verschillend van level 1 t/m level 20
2. traps kunnen vanalles inhouden, level verliezen, een kaart opgeven enz enz
3. curses (hetzelfde als 2)
4. rassen (human ben je default, maar je hebt androids, mutants enz enz) (heeft zijn voordelen en adelen per ras, dit om het spannend te houden)
5. classes (sub category van 4) zoals eventueel thief
6. wapens/armor/en andere hulpmiddelen en powerups
en ik vergeet er vast een aantal, maar dat doet er even niet toe.
je begint (als het het jouw beurt is) door eerst te kijken wat je in je hand hebt, heb je een ras/class of wapens en je kan die/wil die gebruiken, dan kan je daarmee je character creeeren (deze liggen open op tafel, dit is het stukje role playing (althans het lijkt er op))
dan als je daarmee klaar bent, pak je een "deur" kaart van de "deur" kaart stapel, die drai je om, het kan van alles zijn (behalve wapens, armor en andere goodies (dat zijn namelijk treasures)
als het een monster is, dan moet je dat bevechten, eigenlijk heel simpel, is het monster level 5, dan ga je kijken hoe sterk jij bent, ben je lager level, dan ga je kijken wat e aan power ups hebt liggen, bijvoorbeeld wapens.. bijvoorbeeld laser = +2 , jij bent bijvoorbeeld level 4 (+ 2 van de laser = level 6) je bent sterker dan het monster en je kan het dus verslaan...... MAAR! je tegenstanders, kunnen dus kaarten hebben om het monster te versterken (of als ze dat zouden willen jou versterken), het is dus de bedoeling om je tegenstanders te "backstabben" en dus level 10 te halen en hun daarvan weerhouden.
heb je een monster verslagen, dan mag je een treasure kaart pakken (soms meer dan 1)
tegenstanders kunnen je ook helpen, door je te "joinen" in battle voor bijvoorbeeld een deel van je treasure (bijvoorbeeld je krijgt 3 treasure voor een monster, dan zou iemand kunnen zeggen, ik wil je wel helpen, maar dat kost je dan 2 treasure)
ik leg het waarschijnlijk moeilijker uit dan het eigenlijk is, maar zoals ik wel eens zeg, je kan beter kijken/spelen, dan pak je het heel snel op.
je kan in prenciepe NIET dood, je valt in het ergste geval terug naar level 1 en moet opnieuw proberen.
Soms raak je je character kwijt en ben je dus weer standaard Human (tot dat je weer kaarten kan neerleggen om een character te bouwen)
Het spel boeit heel erg omdat het ontzettend veel humor heeft, zo noem ik maar een paar kaarten:
"the spikey shoes of buttkicking" (een stukje footwear waarmee je character +4 krijgt)
"monster out for lunch" (een kaart waarmee je automatisch van een monster wint (mits je tegenstander niet een leuke "anti" kaart daar voor heeft
potjes kunnen heel snel over zijn, met een 15 min kan het over zijn, maar het kan ook 1 1/2 uur duren, veel langer zijn wij nog niet bezig geweest.
meer info... ask me.... wie weet kan ik vanavond nog wel wat kaarten inscannen, om jullie een idee te geven