Ik heb gisterochtend fraaie nightshotplaatjes gemaakt van het gebouw waar ik werk. Alleen... helaas; op de voorgrond staan een paar hekken die me toch aardig stoorden (en nog storen).
Dus vanochtend weer een poging gedaan:

Deze 2 foto's zijn zo ongeveer op hetzelfde moment geschoten.
Foto1 is zo ongeveer dezelfde compositie als die van gisteren alleen nu staat het hek er niet op (camera iets hoger en wat meer richting het gebouw gezeg; ik schiet over het hek heen)
Foto2 is een foto die ik vanmorgen ook maar even geschoten heb vanaf een wat ander punt.
Waar het me nu om draait is het volgende:
In de 2e foto zie je dat de lampen zo'n fraaie stervorm vertonen terwijl dat in de 1e foto niet het geval is. De foto van gisteren (niet gepost) had die sterren WEL terwijl vanmorgen op dat zelfde punt het niet zichtbaar was.
Ik dacht in eerste instantie 'misschien verschil in atmosfeer tussen gisteren en vandaag'. Maar toen ik meer foto's bekeek en bij foto2 aankwam, zag ik dat dat dus niet het geval kon zijn; anders had geen van beide foto's het vertoond.
Goed zul je misschien zeggen: zo 's morgens vroeg kan de atmosfeer best vlot veranderen. Mee eens alleen als ik je zeg dat ik NA foto2 nog weer een paar foto's heb geschoten vanaf de positie van foto1; en die foto's vertonen dat verschijnsel dus weer niet
[/edit]
Kortom:
Wie weet wat de oorzaak hiervan is? (ik vind die sterren op sommige momenten gewoon fraai staan. Zeker met nightshots)
Wie weet hoe ik ervoor kan zorgen dat het wel of niet gebeurt?
Dus vanochtend weer een poging gedaan:

Deze 2 foto's zijn zo ongeveer op hetzelfde moment geschoten.
Foto1 is zo ongeveer dezelfde compositie als die van gisteren alleen nu staat het hek er niet op (camera iets hoger en wat meer richting het gebouw gezeg; ik schiet over het hek heen)
Foto2 is een foto die ik vanmorgen ook maar even geschoten heb vanaf een wat ander punt.
Waar het me nu om draait is het volgende:
In de 2e foto zie je dat de lampen zo'n fraaie stervorm vertonen terwijl dat in de 1e foto niet het geval is. De foto van gisteren (niet gepost) had die sterren WEL terwijl vanmorgen op dat zelfde punt het niet zichtbaar was.
Ik dacht in eerste instantie 'misschien verschil in atmosfeer tussen gisteren en vandaag'. Maar toen ik meer foto's bekeek en bij foto2 aankwam, zag ik dat dat dus niet het geval kon zijn; anders had geen van beide foto's het vertoond.
Goed zul je misschien zeggen: zo 's morgens vroeg kan de atmosfeer best vlot veranderen. Mee eens alleen als ik je zeg dat ik NA foto2 nog weer een paar foto's heb geschoten vanaf de positie van foto1; en die foto's vertonen dat verschijnsel dus weer niet
edit:
Handig om te vermelden
Instellingen van de camera was bij beide foto's identiek:
Sluitertijd: 8 seconden
Diafragma: auto
ISO: auto (waarschijnlijk 100)
Whitebalance: auto
Eigenlijk alles auto behalve de sluitertijd
Flits: geen
Handig om te vermelden
Instellingen van de camera was bij beide foto's identiek:
Sluitertijd: 8 seconden
Diafragma: auto
ISO: auto (waarschijnlijk 100)
Whitebalance: auto
Eigenlijk alles auto behalve de sluitertijd
Flits: geen
[/edit]
Kortom:
Wie weet wat de oorzaak hiervan is? (ik vind die sterren op sommige momenten gewoon fraai staan. Zeker met nightshots)
Wie weet hoe ik ervoor kan zorgen dat het wel of niet gebeurt?
[ Voor 10% gewijzigd door WFvN op 10-01-2003 20:05 ]