Toon posts:

Systeem weigert soms op te starten: wat kan er zijn?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Deze computer (een k6/400 met win98 van 5 jaar oud) heeft tot dusver altijd als een zonnetje gedraaid.

Maar sinds kort weigert hij af en toe te starten.
De ventilators (voeding/cpu) springen aan, de harddisk begint te ratelen maar die houdt gelijk weer op. Er komt geen beeld, ook geen logootje van m'n videokaart-bios. Het enige wat ik dan nog kan doen, is de aan/uitknop 7 seconden inhouden of de "harde" aan/uitknop achterop de kast (van de voeding) te gebruiken om het systeem weer uit te zetten.

De laatste tijd komt dit steeds vaker voor. Soms moet ik m'n systeem wel 10x herstarten voor hij boot. Als hij wel start, zie ik het meteen, want dan verschijnt het logo van m'n videokaart-bios gelijk op het scherm als ik m'n systeem aanzet.

Als ik m'n systeem een heel aantal keren achter elkaar opnieuw heb proberen te starten, begint de interne speaker soms te piepen. Gewoon repeterend gepiep, niet een bepaald aantal zodat het een code van het bios zou kunnen zijn of iets dergelijks.

Kan het iets met de kou te maken hebben? Is het ouderdom? Of is er iets wat ik aan m'n computer kan doen om 'm weer goed te krijgen?

• xtreme_lunatic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 12:13
Heb je al eens gekeken of alle stekertjes ect, goed vast zitten. Is de computer pas vervoert ofzo?

Press any button... "Where is the 'any button'?!"

Verwijderd

Topicstarter
Kan dit te maken hebben met niet goed vastzittende stekkertjes op het moederbord dan?

Deze pc is niet pas vervoerd, maar wel pas open geweest (netwerkkaartje erbij in gezet) dus er is wel in de kast gerommeld.

• xtreme_lunatic
Kan toch. Dat iets net niet helemaal lekker zit. Druk gewoon alles eens aan. Misschien dat het helpt.

Verwijderd

Topicstarter
Ga het zeker even proberen, bedankt.

• crashtestdummy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07 17:08

crashtestdummy

Ajoeto member

Ik heb laatst hetzelfde euvel gehad met mijn abit kg7 bord. Uiteindelijk bleek het clearen van de BIOS CMOS het probleem te verhelpen. Wellicht ergens een keer een bitje omgevallen of zo. >:)

-- Liever 1 keer met sneeuwwitje dan zeven keer met de dwergen --

Verwijderd

Topicstarter
Clearen van het bios?
Naar het bios menu gaan en dan iets kiezen als "reset to factory defaults"?
Of bedoel je het batterijtje uit je moederbord halen en wachten je cmos alles vergeten is?

• crashtestdummy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07 17:08

crashtestdummy

Ajoeto member

Verwijderd schreef op 10 januari 2003 @ 20:16:
Clearen van het bios?
Naar het bios menu gaan en dan iets kiezen als "reset to factory defaults"?
Of bedoel je het batterijtje uit je moederbord halen en wachten je cmos alles vergeten is?
Yep, dat laatste (het eerste is ook wat moeilijk als je bij het opstarten niet zo ver komt om op DEL te drukken om de BIOS in te gaan)

-- Liever 1 keer met sneeuwwitje dan zeven keer met de dwergen --

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ik denk dat de voeding niet sterk genoeg is.
ik had et probleem ook met mijn Duron1300 op KT400 plank aan 250Watt voeding.
soms bleef het beeld zwart, en draaide alles wel, maar geen piepjes enzow.
voeding vervangen door een 350Watt exemplaar en nu heb ik et nooit meer.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• xtreme_lunatic
[quote]Verwijderd schreef op 10 January 2003 @ 19:22:
Deze computer (een k6/400 met win98 van 5 jaar oud) heeft tot dusver altijd als een zonnetje gedraaid.

Hij heeft het eerst toch altijd gedaan zegt hij.

[ Voor 69% gewijzigd door xtreme_lunatic op 11-01-2003 22:40 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

een voeding kan ook aftakelen.
een beetje als slijtage.
als de voeding erg lang op zijn teentjes moet lopen kan hij op het gegeven moment gewoon niet meer genoeg power leveren.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Bij mij is ook ongeveer hetzelfde gaande. Meestal start mijn computer de eerste keer niet in zijn geheel op, maar blijft hangen bij het blauwe scherm met het windows98 logo. Als ik dan mijn resetknop gebruik en kies om in veilige modus op te starten doet ie het wel. Als ik daarna mijn computer weer normaal opstart gaat het allemaal wel goed. Voorheen trouwens ook nooit problemen gehad. Wel is pas mijn brander overleden en heb ik een hele schone installatie gedaan. Sindsdien kreeg ik eigenlijk die doortstartproblemen.

Verwijderd

Je heb die netwerkkaart er toch in gezet? heb je al geprobeerd om die eruit te halen? Misshien is je voeding net te zwak. Of zorgt die kaart voor storingen.

Verwijderd

Topicstarter
Zo te horen kan de voeding heel misschien het probleem zijn.
De problemen zijn toegenomen nadat ik er een nieuwe netwerkkaart in heb gezet.
Stel je voor dat die netwerkkaart net de 2 of 3 watt extra stroom trekt die mijn voeding niet voorhanden heeft..

Maar ik ga eerst het bios-batterijtje eruit halen en de stekkertjes goed aandrukken, want een voeding vervangen is aardig ingrijpend. En dan moet ik eerst weer zo'n ding opscharrelen ergens.

Verwijderd

zoals ik het bekijk vanuit mijn ervaring zou het ook je video kaart kunnen zijn....
Ik had een GF2gts 64 Mb...
Hangt een beetje van het soort mobo af, maar heb er verder nooit een verklaring voor kunnen geven ...
Ook op later Mobo's (zelf mijn huidige Epox 8k5a2+) gebeurde dit regelmatig...
Na verandering van videokaart geen problemen meer..

Veel succes!
Pagina: 1