Toon posts:

Asus A7N8X overclock probleempje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Normaal gezien zou je in de bios bij Advanced Chipset Features -> CPU External Frequency de FSB moeten kunnen instellen in kleine stapjes om te overclocken, maar ik kan enkel kiezen uit 100, 133 en 166 Mhz. Hoe komt dit en hoe kan ik dit verhelpen?

Ik heb een groene Athlon XP 1800+ (palomino)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

uhhm wat voor mobo heb je? ik ben blind |:(

sommige biossen ondersteunen geen stapsgewijze FSB instelling.
sjek et mobo boekje eens.

[ Voor 22% gewijzigd door McKaamos op 10-01-2003 18:52 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27
Het probleem is dat waarschijnlijk je nu de frequentie van je processor in te stellen zit :), kijk is goed in je boekje wat je kan instellen voor de processors. Waarschijnlijk zit er een soort optie op met : FSB Plus : aantal mhz'en.

Die optie zorgt er voor dat de FSB harder gaat draaien ;).

• Thanatos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06-2025
Misschien BIOS update?

Verwijderd

Dat probleem is makkelijk op te lossen door in je bios je "FSB spread spectrum" (standaard op disabled te zetten op 0,5% of op 1,0%. DIt staat overigens gewoon in je boekje!!!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 19:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volgens het boekje zit ik juist, het boekje zegt:

This fiels sets the external frequency ratio of the CPU. The system normally autodetects the frequency capability based on the type of CPU installed. The FSB is equal to 2 times this field value. Frequency ranges are adjustable in increments of 1, 2, 3 an/or 5 MHz. Configuration options: [100 MHz] ... [200 MHz] [204 MHz] [207 MHz] [211 MHz]

De FSB spread spectrum staat op 0,50% en dit kan ik niet wijzigen, ik heb de keuze tussen disabled, 0,50% en 1,00% maar dit springt altijd terug op 0,50% als ik dit wijzig.

Verwijderd

Als het goed is, kan je nadat je je "FSB spread spectrum" heb aangepast je FSB gewoon aanpassen. Er natuurlijk vanuit gaande dat je CPU geunlockt is, zoals bij mij het geval is.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al zei: spread spectrum staat al op 0,50%. En een CPU lock geldt toch alleen voor de multiplier dacht ik (lees: hoop ik)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

klopt, unlock is alleen voor multiplier, dat mag de FSB niet in de weg zitten.

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

even offtopic misshien: als je overclockt moet dan spread spetctrum aan staan of uit?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ik heb em aan, moet nix uitmaken volgens mij.
heb ergens gehoord dar et EMI straling zou verminderen.

• hazelip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-07 11:42
Hij moet uit. Spread Spectrum zorgt ervoor dat de FSB niet helemaal constant blijft, maar gaat schommelen, wat dan inderdaad E(lectro)M(agnetic)I(nterference) terug zou kunnen dringen. Bij Oc'en zou het daardoor helaas ook kunnen gebeuren dat de FSB net ff iets te hoog wordt, waardoor het systeem instabiel wordt of zelfs vast kan lopen (/BSOD). Misschien is daarom dan de incremental FSB optie gedisabled in je BIOS.

Edit: Typo

[ Voor 3% gewijzigd door hazelip op 10-01-2003 22:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar normaal zou ik in de bios de fsb dan toch moeten kunnen instellen, terwijl ik hier enkel keuze krijg tussen 100, 133 en 166 MHz

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

De FSB per mhz of 2 mhz instellen, kan op de A7N8X door in Advanced Chipset Features het gedeelte van de BIOS de System Performance op user defined te zetten. Dan is alles beschikbaar. in de nieuwe beta bios 1002.001 zelfs tot 250 mhz. Zie ook het nForce2 topic :).

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
ReemF schreef op 10 januari 2003 @ 22:09:
De FSB per mhz of 2 mhz instellen, kan op de A7N8X door in Advanced Chipset Features het gedeelte van de BIOS de System Performance op user defined te zetten. Dan is alles beschikbaar. in de nieuwe beta bios 1002.001 zelfs tot 250 mhz. Zie ook het nForce2 topic :).
dit was het probleem dus :P ik dacht dat dit enkel voor het geheugen was

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 22:33 ]

Verwijderd

Hey ik heb de zelfde mobo superding !!! je kan fsb wel instellen zonder bios update maar dan meot je alles eerst op manual zetten ipv aggresive dan pakt ie namelijk standaart warden aan ik denk dat je probleem nu opgelost is .
/me had zelfde probleem maar kga dan op allen drukken raad ik jou in het vervolg ook aan veel plezier met je oc

kun je me laten weten hoe ver je komt met die cpu ik heb namelijk precies dezelfde en kom niet verder dan 1702mhz vind dat vet vaag stresses 36 graden :(

en dat staat niet in het boekje :p
Pagina: 1