Ontkalken van een koperblok

Pagina: 1
Acties:
  • 751 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Goedesmiddag's medetweakers

ik heb hier een Dangerden II die een beetje verkalkt is :) (bong systeem)
nu wilde ik toch al de boel reviseren en opnieuw aanleggen zodra mijn resevoir klaar is, dus komt t goed uit.

Ik ben zonet even naar de appie hein geweest en heb daar een flesje kalkreiniger gekocht. Nu zit daar anorganisch zuur in, en dus zal het koper worden aangetast.

Mijn vraag aan jullie is: hoesnel gaat dit? en zal mijn blokje het overleven ?

ik was van plan om t pompje + slang en blok in een emmer te gooien, vullen met water en er wat van deze rommel bij te gooien

dit een paar minuten te laten draaien, en dan een doek ter had te nemen.

Zou dit kwaad kunnen ? en wat zou een eventueel alternatief zijn ?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• ransbal
  • Laatst online: 10:21
gewoon doorspoelen met azijn, 10 minuten draaien en weg kalk :)

Verwijderd

kan je dan nie beter tijdens normaal gebruik een klein scheutje azijn bij je water doen??

dan heb je geen kalt en hoev je ook nooit te ontkalken

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 18:26 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
azijn ruikt iets ranziger dan dit spul, daarom heb ik hiervoor gekozen.

En tijdens normaal gebruik lijkt me geen goed idee, gezien het zuur dan constant inwerkt op het koper.

Verwijderd

Anorganisch zuur, als in wat? HCl, H2SO4, HClO4? Allen sterk verdund uiteraard ;) (Kan zo wel m'n halve boek anorganic chemistry gaan overtikken..)

Als ik niet weet over welk anorganisch zuur we 't hebben, kan ik ook niet voor je beoordelen of 't sterk corrosief voor koper is.

Die kalk aanslag bestaat voornamelijk uit CaCO3 wat vrijwel onoplosbaar is in water.

Als er zuur bij komt krijg je: CaCO3(s) + 2H+(aq) -> Ca2+(aq) + H2CO3(aq) waarna H2CO3(aq) -> H2O(l) + CO2(g)

Je kan gewoon (schoonmaak)azijn gebruiken, tast 't koper nauwelijks aan, zeker in zo'n korte periode.

Wil je een ander veilig alternatief (organisch zuur): neem dan citroenzuur (nee, niet die flesjes met sap). Citroenzuur is ook geurloos, veilig, tast koper ook nauwelijks aan (zeker niet meer dan enig ander anorg. zuur), en is gewoon in vaste vorm te krijgen.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
ik heb besloten om t gewoon maar eens te testen, en t bruisde lekker :)
paar keer goed uitgespoeld, en het koper lijkt onaangetast (doh, maar 15min)
nu ben ik me af aant vragen of het verstandig is om t ding te vullen met dat spul en dan in de nacht te laten staan, want volgens mij kan ie nog schoner

Verwijderd

Atgast schreef op 10 januari 2003 @ 22:15:
ik heb besloten om t gewoon maar eens te testen, en t bruisde lekker :)
paar keer goed uitgespoeld, en het koper lijkt onaangetast (doh, maar 15min)
nu ben ik me af aant vragen of het verstandig is om t ding te vullen met dat spul en dan in de nacht te laten staan, want volgens mij kan ie nog schoner
Doe dat maar niet.

Wil je 't proces gewoon wat versnellen, dan moet je 't blok gewoon verhitten.

Gewoon met een föhn ofzo.

Chemische reacties(enzymatische reacties daargelaten) gaan altijd sneller bij hogere temperaturen. (Thermodynamica, bah :( )

Verwijderd

Ik heb gehoord dat ketchup ook heel erg goed werkt... of was het curry? Nou jah, zal niet veel uitmaken denk ik zo, het ging om het tomatenzuur.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 00:17:
Ik heb gehoord dat ketchup ook heel erg goed werkt... of was het curry? Nou jah, zal niet veel uitmaken denk ik zo, het ging om het tomatenzuur.
dat maakt t mooi glimmend maar of het tegen kalk werkt....
Azijn is daar gewoon ideaal voor, het is te zwak om het koper serieus schade toe te doen als je het gewoon een paar keer goed doorspoelt (desnoods verwarmt).
Onze waterkoker is dan altijd prima kalkvrij en het metaal is niet aangevroten :P

[ Voor 29% gewijzigd door m-m op 11-01-2003 00:21 ]

Pagina: 1