[laptop] Nauwlijks te zien wat er op beeld staat

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deavatar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik heb een Compaq Presario 1600 laptop (model number 1600-xl144) met een "leuk" probleempje. Nadat ik de laptop aanzet komt er het startup logo met de rode letters "Compaq" in beeld. TOT hier gaat het goed; zodra dit logo weg is boot ie verder, maar is de text nauwelijks te lezen. Wanneer Windows 98 is geladen, is er nog steeds bijna niets te zien. Kort samengevat: het Compaq logo is te zien zoals het hoort, de rest niet. Ik kan wel met "FN F8" de helderheid aanpassen (van niks zien tot net iets zien), als ik dit doe zie ik onderin de OSD "brightness meter in beeld komen. Wanneer ik dit met het contrast wil doen (FN F6) zie ik dit niet, er verandert dan ook helemaal niks aan het beeld (of ik dit doe tijdens het booten of in Windows 98, het resultaat is in beide gevallen niets). Ik heb geprobeerd om niet op de accu maar op netstroom te draaien, heeft niet geholpen.

Mijn eigen conclusies: Het lijkt mij dat het niet aan Windows 98 ligt, anders zou het booten zelf wel goed leesbaar op beeld moeten komen. Het backlight is niet in zijn geheel stuk, anders zou het rode Compaq logo niet goed in beeld kunnen komen. De accu zal wel niet kapot zijn, anders zou het bij een directe aansluiting op netstroom wel moeten werken. Misschien is er iets mis met het contrast, aangezien dit niets doet bij de toetsencombinatie FN F6. Wat het probleem echt is weet ik natuurlijk niet, anders zou ik dit niet posten ;) Iemand suggesties?

[ Voor 3% gewijzigd door deavatar op 10-01-2003 17:49 ]

Verwijderd

Geen verstand van laptops maar het lijkt er op dat je rood goed is, alleen moet je even je groen en blauw op een of anderre manier wat hoger zetten, als dat mogelijk is?

• deavatar
Hmmm, interessant...

Ik weet niet in hoeverre rood bepaalt wat het uiteindelijke beeld wordt, als wat jij zegt het probleem is dan zou de rood van Compaq dus nagenoeg hetzelfde moeten zijn als de pure rode kleur die de monitor weer kan geven. Als ik in windows ben zie ik echt bijna niks, moet echt een beetje spiegelen in het licht om wat te kunnen zien. Als alleen rood het zou doen zou ik toch wel wat meer moeten zien, of niet?

Verwijderd

zoals ik al zei, mijn verstand van laptops is te gering om hier een duidelijk antwoord op te geven.
Als er verder niemand reageert zou ik als ik jou was even gaan checken hoe het met de garantie zit.
edit:

ik denk trouwens dat rood 1/3 van het "zicht" bepaalt, maar dat 1/3 te weinig is om er ook daadwerkelijk iets uit op te kunnen maken dit vooral als er weinig rood gebruikt wordt in de software.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 19:35 ]

Verwijderd

Volgens mij moet je het toch in het contrast zoeken, alhoewel?
Als ik mijn contrast op 0% zet zie ik het nog gewoon, alleen donkerder.
Maar dan blijf ik het nog vreemd vinden dat je niks ziet veranderen.
Misschien eens contact opnemen met Compaq?

Verwijderd

Lijkt mij een goed plan.

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 18:37

Orac

Ik mis je papa.

Effe een monitor aansluiten op je laptop. Dan weet je of het aan scherm ligt of aan de aansturing.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 15:04

talin

ES-MA

heb hier naast me een Compaq armada 1750 staan , daar had ik hetzelfde mee , totdat ik dit topic las en dus nu weet waar die NF key voor is .

bij mij is het NF F!) en dan kan ik helderheid en met FN F9 contrast instellen , my problem is solved .

alleen waarom er bij jou nix gebeurd is raar .
ff contact opnemen met de mensen van compaq .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• deavatar
Compaq zegt dat het waarschijnlijk aan het backlight ligt, en boden het aan te repareren voor €2400 (garantietermijn is verstreken). Lijkt me wat overdreven :P

Als ik een gewone (CRT) monitor er op aan sluit heb ik prima beeld, probleem ligt dus toch ergens bij het beeld van de laptop. Maar ja, wat kan er kapot/niet goed zijn dat er voor zorgt dat Compaq nog wel goed, maar de rest niet goed weergegeven kan worden...

[ Voor 59% gewijzigd door deavatar op 10-01-2003 23:12 . Reden: extension ]

Verwijderd

Zou het ook te maken kunnen hebben met het aantal hz wat is ingesteld?

Je zou eens het aantal hz kunnen verlagen (indien mogelijk) onder configuratiescherm - beeldscherm - instellingen - geavanceerd - adapter en dan kijken waar de vernieuwingsfrequentie op staat, probeer eens 60 hz.

Wanneer je nieuwe drivers voor het beeldscherm zijn geinstalleerd en je kunt het aantal hz niet meer veranderen omdat de keuze alleen tussen standaard waarden en optimaal is dan zou je de tool: multires kunnen gaan downloaden en installeren, dan kan je namelijk wel weer het aantal hz veranderen.

Site: http://www.entechtaiwan.com/

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
als je de resolutie te hoog zet op een laptopscherm word et ook onduidelijk, probeer gewoon eens een lagere resolutie... dat compaq logo word er namelijk op 640x480 in gegooid, maar ik neem aan dat je je windows resolutie toch wat hoger hebt staan...

• deavatar
Ik heb de resolutie teruggezet naar 640*480, 256 kleuren (daarna met 16bit getest) en op 60Hz. CRT blijft goed beeld geven, laptop zelf niet :(

Maar goed, dat zijn allemaal Windows instellingen. De BIOS, die onafhankelijk van Windows opereert, kan ook niet goed weergegeven worden.

[ Voor 34% gewijzigd door deavatar op 11-01-2003 00:13 ]

• qwertyuiop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-06 12:19
Heb een tijdje compaq laptop's gerepareerd.
Zoals ik het lees zal het idd aan je backlight liggen en ja dat kost onwijs veel geld.

Maaruh succes met een CRT scherm onder je arm meenemen >:)

Verwijderd

Dit ligt dus niet aan je backlight , anders was het post scherm ook niet te lezen geweest . Het zit hem naar mijn idee in je flatcable die naar het scherm gaat , of de interne stroomverdeling in je noteboook .

Als 1e even dit , als je een tft scherm heb dan kan je alleen maar helderheid instellen en geen contrast .

Je backlight krijgt gewoon voldoende stroom om te branden ,anders had je ook geen post scherm gehad . Dus die ( backlight ) is niet kapot dat is immers niks anders als een soort van tl-balk .

In de meeste gevallen levert je videokaart via de flatcable ook de spanning aan de spanningsconverter voor de backlight ,daar lijkt het dus ergens mis te gaan .
Zo gauw als de video kaart wat meer info krijgt , valt je stroom voor de backlight weg .

Als de garantie dan toch al voorbij is , moet je het scherm eens los halen en kijken of de flatcable op alle alle aansluit punten nog wel goed vast zit ( blijft een meebewegend deel ) .
Zoek ook eens of het model wat je hebt met verschillende videokaarten is uitgerust geweest . Bv een Ati en een (noem maar wat ) GeForce2go .
Als dat zo is dan kan het ook dat je een losse video kaart heb , en die kan ook los trillen .

Mocht je dat niet zien zitten , loop dan eens binnen bij een shop oid die ook 2ehands verkoopt , die hebben vaak wel wat onderdelen liggen voor een leukere prijs als compaq heeft .

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 02:11 ]

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
deavatar schreef op 10 January 2003 @ 20:11:
Compaq zegt dat het waarschijnlijk aan het backlight ligt, en boden het aan te repareren voor €2400 (garantietermijn is verstreken). Lijkt me wat overdreven :P
Compaq heeft van die achterlijke prijzen voor reparatie (heb er ervaring mee). Bij mij leek het wel alsof ze keken naar dagwaarde van de laptop en dan dat maar * 3 doen. Volgens mij willen ze 'm niet eens repareren.

Het lijkt me overigens sterk dat het aan het backlight ligt anders zou het post-scherm ook onleesbaar zijn. Ik heb hier een laptop liggen met kapot backlight en daar zie je dus de hele tijd vrijwel niks. Dus geen post-scherm, helemaal niks.

Vraagje, valt het beeld ook weg wanneer je de bios in gaat ?? Heb je misschien iets in de bios qua power-saving aan staan dat het beeld zo donker maakt ??

• deavatar
Als ik de laptop aanzet, de rode compaq letters voorbij zie komen en dan op de toets druk om in de BIOS te komen gaat het ook fout; de BIOS is ook nauwelijks te lezen. Ik heb, terwijl ik de CRT monitor er op had (en dus kon lezen wat op beeld stond ;)), alle power saving opties uitgezet, heeft niet geholpen.

Wat Hunger zegt wil ik wel proberen (o.a. scherm losmaken), maar hoe krijg ik dat scherm er ooit af?

Ik zal ook even zoeken of er een losse videokaart in zit of niet.

edit:

Hum, denk niet dat er een losse in zit, zeker weten doe ik het niet gezien er niet veel info over te vinden is.

[ Voor 21% gewijzigd door deavatar op 11-01-2003 13:46 ]

Verwijderd

Je kan er gewoon powerstrip op installeren, daarmee kun je de overige kleuren wel omhoogdraaien (en wel meer ook trouwens, mocht dat niet helpen)

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
geef je scherm eens een mep, ff serieus, soms is een tft / dstn over de zeik en gaat ie weer correct werken zodra er een mep tegen gegeven is, vaag maar 100% waar

Verwijderd

volgens mij moet je gewoon naar de compaq site gaan en de bios downloaden want compaq heeft zijn bios altijd op de hd staan en daar kun je dan contrast instellen als dit niet kan kun je ook kijken op de site of er een utility is voor de laptop waar je bijvoorbeeld in kunt stellen of speedstep aan staat en daar kun je ook de brightness van je display in stellen (zo is het bij mijn toshiba in ieder geval) alleen compaq heeft de bios altijd op de hd staan (nischien heb je hem eraf gegooit

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 09:29

DSK

boeiend...

Bij de Compaq's die ik gehad heb kon je het contrast ook niet regelen (TFT'tjes) en de helderheid kun je meestal instellen in de "BIOS"...

Normaal zou dit hetzelfde effect moeten hebben als met de Fn toetsen, maar je weet nooit.

Blog (Linux-related)

Verwijderd

bij mijn dell laptop kan je inderdaad OOK de helderheid e.d in de bios regelen, misschien bij compaq ook zo?

zet hem op een externe monitor en regel vanuit daar de instellingen in de bios eens... misschien dat daar iets instaat.

• bonza
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-07 13:28
Ligt het niet aan het kleine schakelaartje wat je display verlichting uitschakeld zodra je je scherm dichtklapt ?

Zou goed kunnen dat tijdens de post (aanzetten laptop) deze schakelaar nog niet gechecked wordt en daarom je compaq logo wel goed zichtbaar is.

lijkt me de moeite waard om effe te checken.

• deavatar
JUIST, het heeft met dat schakelaartje te maken! Ik heb het kapje waar die quickkeys e.d. opzitten eraf gesloopt en zag dat het kleine plastic plaatje dat op dat schakelaartje moet duwen is afgebroken. Het stukje dat is afgebroken is echter nergens te vinden :s

Nu ik een paar keer heb geboot en wat met dat schakelaartje zit te spelen heb ik een paar keer beeld gehad. De logica ervan is me nog niet duidelijk. De ene keer als ik de schakelaar inhoud dan krijg ik beeld, als ik het een volgende keer weer doe krijg ik geen beeld. Is er een timing bij wanneer je dat ding los moet laten?

Verwijderd

Ja, die toetsen gaan wisselend van minder > meer, en weer terug, dus als je hem in blijft houden, krijg je een soort van loop :)
Kwestie van ff gokken dus.

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
deavatar schreef op 12 January 2003 @ 19:38:
Het stukje dat is afgebroken is echter nergens te vinden :s
Dan zou ik toch ff dit proberen als ik jou was:
Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 02:10:
Mocht je dat niet zien zitten , loop dan eens binnen bij een shop oid die ook 2ehands verkoopt , die hebben vaak wel wat onderdelen liggen voor een leukere prijs als compaq heeft .
Suxes iig..

* Scipionyx verwacht zijn laptop aan het einde van de maand... :z

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• deavatar
Hum, op geen enkele manier kan ik het beeld blijvend aan houden. IRRITANT zeg. Weet iemand hoe dat "schakelaartje dat je display verlichting uitschakelt" werkt?

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 09:29

DSK

boeiend...

deavatar schreef op 13 januari 2003 @ 17:23:
Hum, op geen enkele manier kan ik het beeld blijvend aan houden. IRRITANT zeg. Weet iemand hoe dat "schakelaartje dat je display verlichting uitschakelt" werkt?
Kan je het schakelaartje niet uitschakellen inde BIOS bij de power saving settings?
Hoe werkt het schakelaartje precies? je zegt dat het bij indrukken je scherm zou moeten aangaan? is dit normaal niet omgekeerd :?

Blog (Linux-related)

• deavatar
Ik heb van alles geprobeerd, schakelaar helemaal inhouden, helemaal loslaten, half inhouden, het werkt allemaal niet goed. Als ik tijdens het booten een beetje op dat ding ram krijg ik wel af en toe goed beeld, maar het gaat dan wel weer uit na een paar secs. Dus zoals ik zei, ik zie er geen logica in.
Pagina: 1