[php] algoritme radioprogramma tracker

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor een lokale omroep een programma tracker maken. Dit betekent dus dat er op de website weergegeven moet worden welk radioprogramma bezig is.
Nu heb ik al een beetje zitten denken over hoe ik dit het best zou kunnen doen, maar ik heb nog geen methode gevonden / bedacht waarvan ik denk dat het makkelijk is.
Even wat gegevens:
- Een radioprogramma heeft een begintijd, eindtijd en een dag
- Een radioprogramma heeft een id waarmee ik naar de pagina van het programma kan
- Het kan niet met mysql of andere database
- Het moet makkelijk bij te werken zijn (dus makkelijk aan te geven wanneer een programma draait).

Mijn methode is alsvolgt:
Ik gooi alles in een 2-dimensionale array, met daarin id, begintijd, eindtijd e.d. en a.d.h. van die gegevens ga ik door een loop en kijk of de huidige tijd tussen die begin en eindtijd ligt.
Echter is dit niet efficient, aangezien een aantal programma's meerdere dagen draaien, dus zou je voor elke keer dat het draait een element in de array aan moeten maken.
Heeft iemand al eens een soortgelijk probleem gehad of weet iemand een efficientere oplossing??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Array ([dag] [begin] [eind] [id])
en
Array [id] [programma]

Zo zou ik het doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ipv dingen hardcoded in je php pagina te zetten zodat een werknemer vervolgens in je php code moet gaan zitten hacken als het programma veranderd is vragen om problemen.

Als een database geen optie is zou je bijvoorbeeld alle programmagegevens in een xml bestand kunnen zetten die je vervolgens met een php/asp pagina inleest en waar je een XPath query op loslaat die dingen selecteert op tijd. Moet niet al te moeilijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het editten van je php bestanden lijkt mij ook geen goed idee, maar met bestanden als 'database' werken is ook niet erg snel. Je zou een soort middenweg kunnen nemen.
Je maakt een interface die alle info netjes op slaat (zoals je in een database zou doen) in een bestand (met scheidingstekens) en bij die interface maak je een knop 'pas wijzigingen toe' en die zorgt er vervolgens voor dat er een php bestand gegenereerd wordt die mbv de gegevens uit dat (tekst) bestand, een php bestand met arrays maakt. Dan heb je zowel gebruikersgemak als snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 januari 2003 @ 20:09:
Je maakt een interface die alle info netjes op slaat (zoals je in een database zou doen) in een bestand (met scheidingstekens) en bij die interface maak je een knop 'pas wijzigingen toe' en die zorgt er vervolgens voor dat er een php bestand gegenereerd wordt die mbv de gegevens uit dat (tekst) bestand, een php bestand met arrays maakt. Dan heb je zowel gebruikersgemak als snelheid.
Zorgt niet echt voor goeie onderhoudtbaarheid: Als ze toevallig de layout een beetje willen aanpassen moeten ze die generator aan gaan zitten passen. En als dat nou toevallig een exe is ipv iets script achtigs dan is dat dus een beetje vervelend...(sources kwijt, geen compiler,etc).
Om dat te voorkomen zou je dan eigenlijk de layout weer als een soort template willen hebben, maar dat klinkt mij als een beetje overkill voor zoiets simpels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op 10 januari 2003 @ 20:09:
Het editten van je php bestanden lijkt mij ook geen goed idee, maar met bestanden als 'database' werken is ook niet erg snel. Je zou een soort middenweg kunnen nemen.

Zo langzaam is dat werken met bestanden ook weer niet hoor :). Er zijn zelfs fora die op bestanden zijn gebaseerd :) (en ook redelijk draaien) In dit geval is het ff een programma opzoeken en afdrukken. Linkje erbij en klaar.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Janoz schreef op 10 januari 2003 @ 20:21:
Zo langzaam is dat werken met bestanden ook weer niet hoor :).
Ik heb ooit eens 1x met textbestanden gewerkt en dat ging zo f***ing traag.
Maarja...mijn bescheiden servertje is dan ook maar een gewone pentium200. misschien dat dat er iets mee te maken heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties,
Ik denk dat ik eens naar die methode van DJ_Delta ga kijken, de data veranderd toch niet zo vaak dus het aanpassen is niet zon groot probleem (veranderd bijna nooit) dat ik daar een aparte module voor ga schrijven ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:47
Verwijderd schreef op 10 januari 2003 @ 20:38:
[...]

Ik heb ooit eens 1x met textbestanden gewerkt en dat ging zo f***ing traag.
Maarja...mijn bescheiden servertje is dan ook maar een gewone pentium200. misschien dat dat er iets mee te maken heeft :)

Dan doe je gewoon iets fout. UBB maakt(e) gebruik van plain-text bestanden, en dat was niet heel snel, maar ook niet buitengewoon langzaam. Ik heb zelf ook een plain-text file gebruikt als database replacement, en dat ging (bij weinig users) net zo snel als met een normale database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-08 20:29
Over templates: je kunt mijn stackbased-template-parser gebruiken (PHP). Testen kun je hier: http://quatro.ath.cx/cms/include/tpltest.php . Een paar templates staan op http://www.qprcostcontrol.nl/themes/ en downloaden kan op www.codebase.nl :)
Pagina: 1