[WC] mogelijkheden voor veiligheid

Pagina: 1
Acties:

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:10

de Peer

under peer review

Topicstarter
wat zijn nu eigenlijk precies de mogelijkheden ivm veiligheid voor waterkoeling, natuurlijk kun je softwarematig met MBM enzo je computer af laten sluiten. maar wat als je computer aan het opstarten is of als je pc vastloopt. dan heb je eventueel nog de auto shutdown van je bios, maar als ik het zo lees schijnt die vaak niet te werken.

maar hoe zit het hardwarematig? ik heb een beetje rondgezocht,
oa. op forum van aquacomputer, daar heb je dan bijv. dat "Thermo Contol System " dat je (als mijn duits goed genoeg is) op je waterblok moet plakken, en moet aansluiten op de powerswitch van je psu.
in het forum staat dat die pas bij 70 graden in werking treed, dat lijkt me te laat. want dan is je cpu dus al veeeel warmer.

is er misschien nog een of ander relais ofzo dat er voor kan zorgen dat als je pomp uitvalt, ook de voeding uit gaat? en dan bedoel ik zonder van die master/slave stekkerdozen? bedankt

• comvidnet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2021
je kan zelf een schakeling maken met een tempratuur sensor die een relais of gooit bij een bepaalde waarde, daar voor zou ik ff langs gaan bij de elektronica boer :)

Specs: Abit NF7-S, AMD Athlon XP 2500+@3200+, ZalMan CNPS 6000Cu, Corsair 2x 256MB dual channel DRR RAM, ASUS Geforce 2TI64 MB DDRAM.

Verwijderd

de Peer schreef op 10 January 2003 @ 17:45:
is er misschien nog een of ander relais ofzo dat er voor kan zorgen dat als je pomp uitvalt, ook de voeding uit gaat? en dan bedoel ik zonder van die master/slave stekkerdozen?
Als je dus mbv een relais werkt, zal je pomp+pc tegelijk aan/uit gaan.

Verwijderd

nouw dat je pompje uitvalt lijkt me raar maarja, bij 70 graden is je proc nog niet toast hoor, ja zou alle stekkers die met je pc te maken hebben in 1 stekker doos met zo'n schakelaar kunnen stoppen en als hij dan uitvalt kun je alles tegelijk uitzetten , wat heb je voor mobo dan ?

/edit zo ik typ slowm

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 17:58 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
soltek sl-85-drv 3, volgens handleiding zit er wel een shutdown functie in maar die staat dus niet in me bios, mailtje naar soltek gestuurd, kreeg terug dat die handleiding verouderd is en dat in de nieuwere soltek's dit niet meer aanwezig is

Verwijderd

Is je pomp 12 volt of 220? als ie 12 volt is kan je denk ik best makkelijk iets maken.

• Steefph
  • Laatst online: 09:09
Denk dat je meer aan iets in-line moet denken. Iets dat in je watercoolings leidingen zit dat de flow meet. Als de flow nul is moet de pc uit geschakeld worden.

Ik heb zelf een metertje erin zitten van klaxx dat een zelfde signaal afgeeft als een Fan.
Mijn moederbord meet de rpm girvan en komt die onder een bepaalde waarde hoor ik een pieptoon

Alles is terug te redeneren naar 4

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 januari 2003 @ 18:00:
Is je pomp 12 volt of 220? als ie 12 volt is kan je denk ik best makkelijk iets maken.
heb nog geen pomp, maar mijn bedoeling is een eheim 1048, en dat is 230 geloof ik.
maar daar zijn toch ook gewoon relais's voor? maar als je zon relais aansluit tussen je voeding en pomp is het dan zo dat als de pc aangaat de pomp ook aan gaat EN als de pomp uitgaat de pc ook?

Verwijderd

de Peer schreef op 10 January 2003 @ 18:04:
[...]

heb nog geen pomp, maar mijn bedoelin is een eheim 1048, en dat is 230 geloof ik.
maar daar zijn toch ook gewoon relais's voor? maar als je zon relais aansluit tussen je voeding en pomp is het dan zo dat als de pc aangaat de pomp ook aan gaat EN als de pomp uitgaat de pc ook?
Een relais werkt maar 1 kant op dus dat werkt niet. Ik denk toch echt dat je met flowmeters of temeratuurmeters aan de slag moet. Maar daar zijn best simpele schema's voor hoor ik zal ff kijken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 January 2003 @ 18:07:
[...]

Een relais werkt maar 1 kant op dus dat werkt niet. Ik denk toch echt dat je met flowmeters of temeratuurmeters aan de slag moet. Maar daar zijn best simpele schema's voor hoor ik zal ff kijken.
Dat gaat toch wél?

Sluit pomp en pc aan op de N.O v/d relais en dan heb je:
relais aan: pc & pomp aan
relais uit: pc & pomp uit

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
praat je dan over een gewoon relais, ik heb er zelf niet veel verstand van. een vriend gaat het elektronische gedeelte voor me doen.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
digitale flowcontroller erin...

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 January 2003 @ 18:23:

Sluit pomp en pc aan op de N.O v/d relais en dan heb je:
relais aan: pc & pomp aan
relais uit: pc & pomp uit
Ja, ok dat klopt wel maar ik bedoel meer als de pomp het begeeft. Dan blijf je computer lekker doordraaien.

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
en volgens mij is het zelf zo dat de pomp kan uitvallen en nog wel stroom gebruikt, dat heb ik vaak (heb een aquarium), als de pomp dan is uitgeweeest, en je zet hem weer aan, hoor je hem wel ratelen en ze best doen, maar hij doet verder niets, dat komt dan doordat de pomp nogal veel werk moet verrichten omdat de bak een stuk hoger staat. gewoon ff aanzuigen is dan de oplossing.

maar ik kan me voorstellen dat dit ook mogelijk is bij waterkoeling.

maargoed dit alles kan dus met een gewoon relais? of zou zon temp-gerelateerd ding toch beter zijn? bliksem had je daar inmiddels al wat van gevonden?

Verwijderd

Nee sry nog niks van gevonden. Wil je hem beveiligen tegen het kapotgaan van de pomp of niet? Als je dat niet nodig vindt zou ik de oplossing van timdeh nemen. Anders kan ik wel ff proberen iets uit te vogelen ik heb denk ik wel de goeie componentjes in huis.

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
ik laat hem dan zowieso tegelijk aan gaan met voeding, kan nooit kwaad, en dan denk ik maar zon temperatuur-sensor, dat lijkt me het veiligst dan, dus die kan dan gewoon ingesteld worden op een temperatuur, en bij die temperatuur wordt de voeding uitgeschakeld. dat zou wel mooi zijn.

misschien kan iemand de nodige componenten aanwijzen bij conrad ofzo, oh de shop ligt eruit.
maar dan moet het goed gaan lijkt me

Verwijderd

Ik heb denk ik iets gevonden.

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000098.gif

Dit was een electrische kaars ik zal ff uitleggen hoe hij werkt. Het idee is: je verwarmt de termisor en de "kaars" gaat branden, je koelt hem af en hij gaat weer uit. Nou heb je termisors in twee soorten (ben de namen ff kwijt eentje is ntc andere weet ik ff niet). Bij dit schakelingetje wordt gebruik gemaakt van een termisor waarbij de weerstand kleiner wordt als je hem verwarmt. Als je er een gebruikt waarbij de weerstand groter wordt als de temperatuur toeneemt heb je wat jij nodig hebt. Je sluit in plaats van het lampje een relais aan en daar sluit je je computer op aan. Je zal wel een paar waardes moeten veranderen want deze is voor veel lagere temperaturen gemaakt.

De prijs van deze is 4.75 euro. Met een relais erbij zal het iets duurder worden.

Ik zal ff een beetje gaan klooien om beter waardes te vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 19:30 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
hmm dat is in ieder geval wat, bedankt! zal eens aan me vriend vragen of hij hier iets mee kan.

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
klikt goed verder, en ook niet zo duur. prima oplossing als dit gaat werken. maar de temperatuur is niet echt precies in te stellen he. of is dat een kwestie van verschillende weerstandjes proberen.

Verwijderd

ok ik heb iets werkends gemaakt. ik heb de transistors vervangen door bc547's maar dat maakt denk ik niks uit. (zijn bijna precies hetzelfde de ene kan alleen iets meer volts aan) De weerstanden zijn wel erg verandert. Van R1 heb ik 50 ohm gemaakt. R2 heb ik weggelaten. Voor P3 heb ik 1 100 ohm weertsandje en een 47 ohm termisortje gebruikt(waarbij de weerstand OMLAAG gaat als hij warmer wordt) Als je het 100 ohm weerstandje vervangt door een potmetertje van 150 ohm dan kan je daar de temperatuur mee instellen. Ik heb hem zo met 3 volt laten werken en tegen de verwarming gehouden(die zal tussen de 50 en de 60 graden zijn geweest). Toen ging m'n ledje uit. Ik zal nog ff kijken of hij het ook doet op 5 volt (mijn transformator geeft 5 volt in plaats van 4.5 volt. eventuele afwijkingen daardoor kan je ook met het potmetertje bijstellen).

Ik zou als ik jou was even kijken of er geen electronica zaak in de buurt is. Bij conrad moet je minimaal 17 euro uitgeven maar ik wil je wel even helpen een lijstje te maken hoor.

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
als je dat zou willen doen : geweldig! kan ik met een goed gevoel me kamer uitlopen als ik WC heb. maargoed zo ver is het nog niet, mag ik je alvast hartelijk bedanken voor de moeite :) :) :)

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 10-01-2003 20:06 ]

Verwijderd

ok als je van R1 83.333 ohm maakt werkt hij op 5 volt. Je kan alleen niet zo'n weerstand kopen (die grootte betsaat niet) maar ik heb hem hier door 1 100 ohm en twee 1000(1k) ohm weerstanden parralel te zetten. dan heb je samen ook 83.33 ohm. Ik zal ff meten hoeveel volt er op die led staat en dan een relais voor je zoeken.

P.S. graag gedaan hoor :) op dit forum ben je er om elkaar te helpen en ik zat me toch maar wat te vervelen.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Vergeet zowiezo niet een relaisschakeling die de (220V) waterkoeling AAN schakelt als er spanning op je bord staat :)

Het zou in Bliksem's schema misschien makkelijker zijn om het ohmage in te stellen met een pot-meter ipv met een vaste weerstand. Zodoende kan je makkelijker de temperatuur instellen waarbij de relais uitvalt waarmee de spanning naar je pc geschakeld wordt.

P.S. Ik heb de afgelopen maanden 2 x gehad dat mijn waterkoeling (staat buiten) bevroren was :) . Betekent geen flow, dus geen koeling :)

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Ok ik kan je nu dus niet verder helpen aangezien ik ook voor de meeste component informatie bij conrad kijk. nou ja je weet hoe je het schakelingetje moet maken. In plaats van die led moet dus een relais. Deze moet bij ongeveer 2 volt aan gaan en het schakelgedeelte moet het aantal volts en amperes aankunnen.

Dus een boodschappenlijstje:
2 transistors bc547
1 termisor van 47ohm(waarvan de weerstand daalt als de temperatuur stijgt)
2 weerstanden van 1k ohm
1 weerstand van 100 ohm
1 potmeter van 220 ohm (dit leek me beter)
1 relais die schakelt bij 2 volt en je sterk genoeg is voor je pomp.
1 molexconnector (om het aan te sluiten op je voeding)
1 printplaat/eurocard om alles op te solderen
2 printkroonsteentjes (om je termisor en pomp aan te sluiten)
een paar kabels maar die heb je waarschijnlijk nog wel

een kleine schatting van de kosten 7.5 euro to 10 euro

P.S. kom je er zo uit of zal ik nog een schema'tje maken van hoe hij nu is?
FreeRider schreef op 10 januari 2003 @ 20:46:
Het zou in Bliksem's schema misschien makkelijker zijn om het ohmage in te stellen met een pot-meter ipv met een vaste weerstand. Zodoende kan je makkelijker de temperatuur instellen waarbij de relais uitvalt waarmee de spanning naar je pc geschakeld wordt.
Er zit toch een potmeter in of bedoelde jij hem op een andere plaats?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 21:34 ]

Verwijderd

"(ben de namen ff kwijt eentje is ntc andere weet ik ff niet). "

NTC = Negatief Temperatuur Coefficient
PTC = Positief " "

Heb ook nog zoiets zo'n schema in mijn 50 in 1 elektro doos van vroeger.. zal es gaan kijken..

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 January 2003 @ 20:53:
P.S. kom je er zo uit of zal ik nog een schema'tje maken van hoe hij nu is?
euhm tjsa een schema zou het helemaal afmaken, maar neem je tijd hoor.

Verwijderd

Nou heb je termisors in twee soorten (ben de namen ff kwijt eentje is ntc andere weet ik ff niet).
Thermistors:
NTC = Negative
PTC = Positive

En voor een aan/uit schakeling zou ik persoonlijk zoioets bedenken:
- Voltages in orde?
- Temperaturen ok?
- Vloeistof nivo hoog genoeg?
- Is er doorstroming van het pompcircuit?
Daarna mag pas de ATX voeding ingeschakeld worden...

Als 1 van deze dingen niet in orde zijn, moet er:
- Alarm gegeven worden
- PC uitgeschakeld worden
- Pomp als laatste uitgeschakeld. (vooral bij temperatuuralarm)

• FreeRider
  • Laatst online: 29-01-2025
Verwijderd schreef op 10 January 2003 @ 20:53:[...]

Er zit toch een potmeter in of bedoelde jij hem op een andere plaats?
Hmm ik ga de bril weer eens op zetten zag P1 voor weerstand aan B)

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Ok ik ben ff lekker aan het tekenen gegaan.(ondertussen eagle opnieuw geïnstalleerd had alle populaire componenten al weggegooid per ongeluk) maar hier is ie dan:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/schematemperatuurmonitor.jpg

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:57

BaRF

bijna kerst

ik heb ook een niveau metertje ingebouwd, een simpel flottertje van piepschuim met een kwikschakelaar er op aan een hefboompje, en als mn waterniveau zakt (lees: lek in de setup) dan knalt via een relais mn voeding uit :) vrij hard, maar als het water leegloopt steigt de temp van je proc redelijk snel, dus dit werkt lekker :P gelukkig nog niet nodig gehad :Y)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
bliksem, volgens een vriend van mij gaat bij dit schema alleen de pomp uit en niet de voeding, klopt dat?

• Daan
  • Laatst online: 08:08
CME >> DOC.
Is cooling.

Verwijderd

de Peer schreef op 11 januari 2003 @ 15:13:
bliksem, volgens een vriend van mij gaat bij dit schema alleen de pomp uit en niet de voeding, klopt dat?
Het is de bedoeling dat je dan je voeding ook onderbreekt met het relais ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 16:44:
[...]

Het is de bedoeling dat je dan je voeding ook onderbreekt met het relais ;)
inderdaad
Pagina: 1