[browser / OSX] Safari

Pagina: 1
Acties:

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

Topicstarter
Ook al gepost op de fp van tweakers, Safari is de nieuwe browser voor je mac. Nou schijnt het gebouwd te zijn op techniek van Konquerer, maar ik heb persoonlijk geen idee of dat al dan niet tof is.

Heeft iemand al wat ervaringen met deze browser? Ik heb hem heel even in actie gezien (en het crashte vrijwel direct >:) ) maar in tegenstelling tot hoe macIE5 bijvoorbeeld mijn eigen homepage mishandelt zie ik wel reden tot lichte vreugde met deze "Safari".

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Mijn reactie van de frontpage:
Na een dagje testen, ben ik tot de volgende conclusie gekomen:

- meeste pagina's worden goed weergegeven met hier en daar kleine bugs, die ongetwijfeld worden opgelost.

- Safari is idd de snelste browser op OS X Phoenix 0.5(nightly 20030108), Opera 7.0b en IE 6 zijn allemaal sneller (Win 2k SP3).

- Javascript snelheid is beter als in Chimera, maar dat veranderd wel als ze Chimera gaan baseren op een meer recente versie van Mozilla.

- Vind de UI, i.t.t. de meesten hier een gortdroog saai geheel, dat niet integreerd in mijn thema van OS 10.2.3 (wat ik hier toevallig heb) Dat doet Chimera dus wel.

- Chimera, met Chimera booster en nog een paar andere tweaks voelt qua 'waargenomen' snelheid tijdens het renderen van een pagina niet langzamer aan.

Als Chimera op 1.0 zit gaan ze terug naar de mozilla trunk en pikken ze alle varanderingen op die vanaf 1.0.1 tot dan toe in de Mozilla source code zijn meegenomen. Wat mij betreft mogen ze dan weer een wedstrijdje houden

Wat ik wel positief vind is dat ze niet het wiel opnieuw proberen uit te vinden, maar gebruik maken van een (zwaar getweakte) reeds bestaande render engine.

Verwijderd

Op dit moment is er geen reden om over te stappen voor mij. Er zitten echter wel interessante dingen in. Ik vind 'm meer beta dan Chimera beta is.
  • Die bookmarks vind ik wel handig (die aqua side-bars liggen me gewoon niet, kwestie van smaak vrees ik).
  • Die textured skin heb ik direct uitgezet met Interface Builder 8)
  • Als ze er geen tabbed browsing in stoppen, dan zal ik 'm nooit gebruiken.
  • Qua UI is 'ie idd gortdroog. Hier gaan ze volgens mij nog wel wat aan doen. Vreemd trouwens dat ze geen "toggle-toolbar" button op de window-balk hebben zitten (daar komt overigens een slotje als je een https verbinding hebt. Apple wil kennelijk de window.status uitfaseren...)
  • De Safari-->Empty cache... menuoptie is ook een toffe innovatie
  • Het is super positief dat Apple de konquerer-engine heeft gebruikt. Qua standaarden een zeer courante implementatie (qua DOM en CSS is 'ie IE zeker de baas), en dus krijgt Gecko eindelijk een waardige concurrent op het OS X platform.
  • Helaas geen mogelijkheid om XML documenten te laden :'( (hetzij met document.load, hetzij met XMLHttpRequest of zo). Ik vind dit een zeer belangrijke eigenschap van moderne browsers... Ik hoop dat dit er nog in komt. KHTML heeft de XML libs al in zich (tenminste zo zag het eruit in de broncode)
  • Al met al hoop ik dat dit voor het Chimera team een extra impuls is om aan hun browser te blijven werken. En ik denk ook dat er in versie 0.7 van Chimera een meer courante Gecko engine komt, maar het blijft afwachten...

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
ik vroeg laatst iemand die ook Safari aan het proberen was om ff een site te testen (wat op zich goed ging), maar hij identificeerde zich als "Mozilla/5.0 blabla Apple webkit 48 (like gecko) nogwat"... hoe kan dat nou als dit een Konqueor implementatie is? Of doen ze dit om problemen te voorkomen met niet-up-to-date sniffers?

edit:
of zat deze persoon stiekem toch niet met Safari te werken?

[ Voor 13% gewijzigd door Genoil op 11-01-2003 00:59 ]

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

"..When Mark Pilgrim speaks, err! writes, the blogworld is listening..( Safari testcase )"

volg de links op de pagina's en ontdek de gebrekkigheden achter Safari, ik wacht wel op een beta 4 of 5... :)

"You're only as good, as what you did last week."

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:03
laat maar, al gevonden....

[ Voor 86% gewijzigd door simon op 11-01-2003 10:40 ]

|>

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-08 20:11

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Genoil schreef op 11 januari 2003 @ 00:58:
edit:
of zat deze persoon stiekem toch niet met Safari te werken?

Safari schijnt zich inderdaad als 'like Gecko' te identificeren, alhoewel het niet op die engine gebaseerd is. Ik gok dat ze daarmee sites die gebruik maken van een IE- en een Mozilla-versie ertoe willen brengen de Mozilla-versie voor te schotelen (die mogelijk beter rendert).

Overigens heb ik net die Safari-testcases eens bekeken met Konqueror en het is opvallend dat Safari het soms beter, maar soms ook minder goed doet dan Konqueror. Er zijn een aantal bugs die op die pagina genoemd worden die bij Konqueror niet optreden...het kan liggen aan het feit dat Safari nog op de 3.0-codebase van KDE is gebaseerd, terwijl mijn Konqueror een recente CVS-versie is. Met wat geluk zijn een aantal problemen dus binnen niet al te lange tijd opgelost :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

Ik maak me weinig zorgen over Safari. Apple heeft al eerder een browser uitgebracht toen OpenDoc nog hip was (remember cyberdog?).
Ik gok erop dat voor de zomer Safari net zo goed is als Gecko/IE6, en evenveel rariteiten kent.

Het enige dat me behoorlijk teleurstelt is het gebrek aan tabs. Multi-windowing is zo jaren-90 :)

[Toch 10.2 maar eens kopen]

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Tabs is ook niet de beste oplossing. Tabs zijn na een tijdje onleezbaar en tabs zijn er volgens de HIG niet voor bedoeld. Apple zal nooit tabs zoals in Chimera toevoegen in Safari.

Safari heeft veel toekomst. en dat is mooi.
Op mijn computer is Chimera trager vooral bij:
- begin resizen
- simpele pagina's
Ook ondersteunt Chimera weinig system-wide features zoals spellchecking, option pijl = 1 window etc...

Verwijderd

Tabs zijn de oplossing voor al die window ellende, als je eenmaal een browser gewend bent die tabs heeft is het moeilijk overschakelen naar een browser zonder tabs.

Chimera is pas bij 0.6.. first things first. Het is bewezen dat er bij elke 0.1+ release weer meer systeem gerelateerde zaken werken, ik zou me daar maar niet al te druk over maken.

Zie graag dat ze de engine op 1.3 of zo gaan baseren, zitten veel leuke nieuwe opties in
Pagina: 1