Toon posts:

[ yunu-imei.nl ] Gaat dit echt werken?

Pagina: 1
Acties:
  • 684 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een initiatief van een aantal politiekorpsen, om zo een mobieltje voor een dief waardeloos te maken. Ik citeer een stukje:
Yunu: simpel, maar doeltreffend

Yunu staat voor Your Unique Number. Het is de beveiligingscode van je toestel. Maar wat heb je daaraan?

Heel veel. Door Yunu te activeren, werkt je GSM enkel en alleen maar met je eigen simkaart. Als een dief of heler er een andere simkaart inzet, doet je GSM niks. Helemaal niks, omdat hij om Yunu vraagt. En die code ken jij alleen.
Nou vraag ik mij af: is dit wel zo? Want kan je niet met een datakabel en de juiste software een gestolen mobiel dusdanig 'aanpassen' dat deze alsnog verkooopbaar wordt? Of is dit een techniek waardoor een gejatte mobiel echt waardeloos is voor de dief?

BTW: Mijn mobiel is niet gejat ofzo, maar ik vroeg het me ineens af toen ik dat las :)

Verwijderd

Mja, zoals de meeste protecties zal dat ook al weer gekraakt zijn/worden. Ik hoop dat het werkt maar het zal wel weer niet :P

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Je moet maar zo denken:"Elke beveiliging die door mens gemaakt is, kan door mens gekraakt worden".
Dat is in het verleden altijd zo geweest, en zal in de toekomst altijd zo zijn. (dan praten we niet over quantum computing enzow ;))

Dus of het veilig is ?
Ja, het is weer een extra'tje, maar wat heb je eraan ?
Niks, want je mobiel is toch al gestolen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Attilla op 10-01-2003 16:56 ]

• insanity-
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08 20:40

insanity-

Elite

En als je nu die YUNU bent vergeten? ;)
Ikzelf heb in het verleden best vaak hulp nodig gehad van mijn PUK-code.

Cycling champions are heroes pedalling in another world - Edward C.

Verwijderd

volgens mij valt ook je IMEI nummer te veranderen etc.

Maar kgeloof niet dat de meeste dieven dat weten/kunnen.

Het is een vrij waterdicht idee.

Maar naar mijn idee kun je er altijd nieuwe firmware inschieten

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik weet dus niet of het werkt. Maar er zitten hier vast wel mensen die ervaring hebben met het modden/aanpassen van hun mobiel... En volgens mij bestaan er wel IMEI-changers... maar van YUNU had ik nog nooit gehoord...

En daar was ik wel benieuwd naar eigelijk, of het daadwerkelijk helpt als je zo'n code hebt, of dat je het net zo goed niet kan doen, omdat het te kraken valt :)

SIEMENS.C35.S35.M35.IMEI.CHANGER.v1.0-ROYAL Dat soort utils bedoel ik dus... Maar ik heb dus geen idee of je dan eerst een YUNU 'password' nodig hebt of niet :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 17:07 ]

Verwijderd

ja maar YUNU is geen Imei of whatever. Als je yunu in hebt gesteld dan kan je er alleen die ene simkaart indoen die van jouw is, dit is vast niet zo makkelijk te kraken en een "pain in the ass" voor de dieven van je telefoon want ze hebben er dan niks aan.

Verwijderd

Ja Bij de nieuwere toestellen wordt het allemaal weer wat lastiger en duurder om YUNU te resseten, met de meeste oude nokia toestellen viel dit zo af te lezen icm proggie en kabeltje... De generatie nokia DCT4 toestellen heb je wat meer nodig dan logomanager en een datakabeltje... Maar goed het is dus redelijk makkelijk te omzeilen!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 January 2003 @ 18:12:
Ja Bij de nieuwere toestellen wordt het allemaal weer wat lastiger en duurder om YUNU te resseten, met de meeste oude nokia toestellen viel dit zo af te lezen icm proggie en kabeltje... De generatie nokia DCT4 toestellen heb je wat meer nodig dan logomanager en een datakabeltje... Maar goed het is dus redelijk makkelijk te omzeilen!
Kijk, dat wou ik dus weten. Het is dus al mogelijk :)

Nouja, zolang het gros van de dieven net op het intelligentieniveau zit van met geweld iemand's mobieltje jatten, hoeven we dus niks te vrezen van gekraakte YUNU / IMEI codes ;) :D

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-12 17:30

markvt

Peppi Cola

op de blaakse markt etc. kun je als dief toch wel die shit ervanaf laten halen en unlocken etcetera

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-12 21:22

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

euhm dat had ik toch al op mijn Siemens C25 zitten... optie: alleen deze simkaart

Is dat niet gewoon 't zelfde :?

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
zwahiel schreef op 11 januari 2003 @ 00:55:
euhm dat had ik toch al op mijn Siemens C25 zitten... optie: alleen deze simkaart

Is dat niet gewoon 't zelfde :?
Ja dat is inderdaad hetzelfde, bij nokia heet het telefoon beveiliging. Deze onthoud dacht ik de laatste vijf simkaarten die erin hebben gezeten.

Ik denk ook wel dat dit helpt het aantal telefoon diefstallen te verminderen, want de mensen die ff snel een telefoon willen jatten en er verder niets van af weten hebben er niets aan en dus zullen ze het niet nog een keer doen. Echter de grote telefoonbendes zullen er wel een oplossing voor hebben.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:02
[Airwolf] schreef op 10 January 2003 @ 16:55:

Niks, want je mobiel is toch al gestolen. :)

Maar het is voor de steler weer een extra obstakel. Gevolg: Er wordt minder gestolen :)

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-12 09:29

Pogostokje

* twiet *

Maar het is voor de steler weer een extra obstakel. Gevolg: Er wordt minder gestolen :)
Welnee joh. :)
Zolang ongeveer, nou, laat ik voorzichtig schatten ... NIEMAND ;) dat activeert blijft het voor de dief een hele leuke gok om te nemen. Dat ene toestel op de 1000 dat per ongeluk wel zo'n beveiliging heeft gaat gewoon direkt de gracht in. De andere 999 zijn binnen.

Die hele code is al zo oud als de allereerste GSM telefoons en ik geloof niet dat de gemiddelde GSM bezitter ooit zijn handleiding leest, laat staat dan hij weet dat deze code ingevoerd kan worden. :)

En nu ik er over nadenk, het blijkt dat veel mensen zelfs de PIN-code uitzetten omdat ze vinden dat ze die niet kunnen onthouden. Laat staan dat ze een EXTRA code gaan activeren...

[ Voor 15% gewijzigd door Pogostokje op 11-01-2003 11:54 ]

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dit werkt niet !

Waarom niet, omdat ik bij de diefstal van m'n GSM in oktober 2002 heb aangegeven dat m'n GSM was gestolen, en netjes het IMEI nummer heb ikgevuld op m'n aangifte, maar deze nog steeds niet op de site staat. Die gsm is natuurlijk al lang doorverkocht ......... dus totaal nutteloos dit project, weer flink wat overheidsgeld (onze belastingcentjes) weggegooid !!!!!!!!

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-12 09:29

Pogostokje

* twiet *

dus totaal nutteloos dit project, weer flink wat overheidsgeld (onze belastingcentjes) weggegooid !!!!!!!!
Ja, ik denk ook dat jouw geval representatief is voor het hele project. :O

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Pagina: 1