Toon posts:

[.net] Clientside Rich text editor mogelijk of hoe anders?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb als opdracht gekregen om voor een .net omgeving een Rich text editor te maken. Ik ben dus aan het orienteren geslagen om eens te kijken wat allemaal
de mogelijkheden zijn. Maar ik kom er niet helemaal uit of sommige dingen uberhaupt al kunnen. Ik heb sourceforge, msdn en google al flink gebruikt maar krijg erg veel mogelijkheden terug.
De vraag is of jullie zeggen van kijk eens in die richting, dan heb ik een punt waar ik me in kan verdiepen. (bijv : Gebruik Java applet icm met een POST naar C# webservice omdat ..... en dan stort ik me verder wel in google enzo)

Voorwaarden voor de richt text editor:
- Redelijk volwaardige editor
- Liefst clientside helemaal
- moet in browser zijn verwerkt, de gebruiker moet dus niet het idee hebben dat hij in een appart programma zit te werken

Ik zat al te denken aan: (geen idee of het kan)
- Java applet en dan op 1 of andere mannier connecten naar asp.net
- ASP.NET clientcontrol (kan dit?)
- ASP.NET servercontrol??
- andere veel betere oplossingen die ik nog niet ben tegengekomen :P

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ga es kijken op hotmail ergens bij het opstellen van een nieuw bericht. Daar gebruiken ze ook zo'n ding... Toch :?
Ik gebruik het zelf ook regelmatig, maar kan je de voorbeelden niet laten zien (gebruik ze altijd in CMS-en)

[ Voor 16% gewijzigd door RobIII op 10-01-2003 16:53 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

http://www.sourceforge.net/projects/richtext/ is ook heel mooi. De site doet het op dit moment niet, maar hij heeft gewerkt!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 17:23 . Reden: linkje gefixt ]

Verwijderd

Bekijk http://www.richtextbox.com/richtextbox/ is. Is volledig ASP.NET dus het is mogelijk.

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-07 09:47
Ik zie alleen maar een textvak met wat HTML er in. Geen RichTextEdit iets. :P Of is dit alleen voor Windows gebruikers? >:)

De .NET omgeving die je noemt, is dat alleen aan de serverzijde? Of moet de gebruiker een .NET enabled Windows OS draaien?

Als cross platform functionaliteit ook belangerijk voor je is kom je al snel bij de volgende oplossingen terecht voor de client kant:
  • DHTML / JavaScript
  • Java Applet
  • Flash
DHTML heeft als voordeel dat het onder elke recente graphische browser zou moeten werken. DHTML heeft als nadeel dat het dat pas doet na een hoop browserherkenning en browser specifieke oplossingen..

Java Applets werken goed als de gebruiker een plugin voor Applets geinstalleerd heeft. Nagenoeg geen problemen met crossbrowser zaken, vereist wel dat gebruiker zijn browser de Java plugin heeft.. (niet een onredelijke eis afhankelijk van je doelgroep)

Voor Flash geldt hetzelfde, alleen heb ik persoonlijk het idee dat gebruikers eerder een Flash plugin geinstalleerd hebben dan een Java plugin.

..maar het staat je vrij een IE only oplossing te maken.. :)

Verwijderd

hotmail zoals hierboven al werd gezegd, hun code zit in een speciaal framepjz, je vindt het wel!
Download de volledige pagina, en prutsen maar!
Anderszijds dacht ik dat richtext gewoon mogelijk was via vs.net!
Je zou beter het forum op http://asp.net gebruiken hiervoor!

Verwijderd

Freak_NL schreef op 10 January 2003 @ 17:54:
Ik zie alleen maar een textvak met wat HTML er in. Geen RichTextEdit iets. :P Of is dit alleen voor Windows gebruikers? >:)

De .NET omgeving die je noemt, is dat alleen aan de serverzijde? Of moet de gebruiker een .NET enabled Windows OS draaien?
Dat ligt dan aan waarschijnlijk aan je browser, aangezien .NET alleen server side draait en alle componenten die je in je ASP.NET pagina bakt gewoon naar 100% HTML + javascript e.d. vertaald wordt. Als je naar de source kijkt van die pagina zie je ook dat al het werk eigenlijk door javascript gedaan wordt.

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
Verwijderd schreef op 10 januari 2003 @ 20:10:
[...]

Dat ligt dan aan waarschijnlijk aan je browser, aangezien .NET alleen server side draait en alle componenten die je in je ASP.NET pagina bakt gewoon naar 100% HTML + javascript e.d. vertaald wordt. Als je naar de source kijkt van die pagina zie je ook dat al het werk eigenlijk door javascript gedaan wordt.
Veel van de rich text editors zijn IE only DHTML of activeX, waarschijnlij zie je daarom op linux niet zo veel :P

Verwijderd

Topicstarter
Op de clientside mag idd het framework installed een eis zijn als dit nodig zo zijn.
Merci iig al voor de vele reacties, kan ik iig weer goed vooruit in mijn research.

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-07 09:47
Dat ligt dan aan waarschijnlijk aan je browser ..
Als je nou zegt "dat ligt waarschijnlijk aan het feit dat je geen IE gebruikt" dan geef ik je volkomen gelijk, maar wat brammetje ook al aangeeft: IE only DHTML en/of ActiveX oplossingen.

turbop: Als je naast het .NET framework ook van de gebruiker verlangt dat hij IE gebruikt zijn de aangeboden oplossingen geen probleem. Heb je echter ook gebruikers die net als mij met een recente op de Gecko (Mozilla) engine gebaseerde browser werken (Netscape 7, Mozilla 1.x werken onder Windows ook goed) of met Opera ofzo kan het lonen om toch naar een oplossing te kijken voor meerdere browsers.

Serverside maakt het natuurlijk niet wat de client gebruikt, zolang die zich maar aan de standaard houdt (HTTP bijvoorbeeld, en dat doen alle goede browsers ook).

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Flash MX gebaseerd: Rich Text Editor

plugins zijn tegenwoordig verkrijgbaar voor Windows, Mac en Linux :)

"You're only as good, as what you did last week."

• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08 12:59
Verwijderd schreef op 10 januari 2003 @ 16:49:
Ik heb als opdracht gekregen om voor een .net omgeving een Rich text editor te maken.
download hier RichEditv1.2.zip

This package contains a rich edit component written in JavaScript (no ActiveX for me). Its easy to setup and incorporate in your content management solutions. Notice I didn't include the image up-loader because of the platform dependency.

Veel plezier d'rmee

ps: je zou de html/jscript kunnen proppen in een ASP.NET Control, compileren, zodat je de zaak ook als standalone component kan gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Scare360 op 12-01-2003 10:40 ]

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

nog ff ter aanvulling op mijn vorige post:

Met behulp van Flash Remoting is het heel makkelijk om je clientside rich text editor te connecten naar je .NET server. Voordeel is dat je je geen zorgen meer hoeft te maken voor conversies naar strings of te serializen of wat dan ook, pass het door via de flash remoting component en je krijgt gewoon een actionscript object terug. :)

"You're only as good, as what you did last week."

Verwijderd

paulgielens schreef op 12 januari 2003 @ 10:37:
[...]

download hier RichEditv1.2.zip

This package contains a rich edit component written in JavaScript (no ActiveX for me). Its easy to setup and incorporate in your content management solutions. Notice I didn't include the image up-loader because of the platform dependency.

Veel plezier d'rmee

ps: je zou de html/jscript kunnen proppen in een ASP.NET Control, compileren, zodat je de zaak ook als standalone component kan gebruiken.
Erg jammer dat hij extreem IE only, ofwel in Mozilla kun je niet eens tekst typen ;(

• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08 12:59
Zef: wat let je de zaak compatible te maken voor andere browsers, tis trouwens ook platform afhankelijk gemaakt, zowel voor client als server-side.
Pagina: 1