Toon posts:

Onverklaarbare vastlopers (voor mij dan toch)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn setup:
- ASUS CUBX (laatste bios)
- P3-933 (7x133mhz)
- 512MB PC133 (CAS 3)
- Geforce4 Ti4200 128MB (A-open Aeolus)
- Seagate Barracuda IV, 40GB
- Voeding: Target 300W
- Alles op standaard clocksnelheid

Ik ben nogal een Fifa 2k3 fanaat en heb problemen met vastlopers. Na een bepaalde tijd gamen (zeer variabel), freezed het beeld gewoon (geen zichtbare artifacts) en is een reboot noodzakelijk. Ik heb ondertussen al zowat alles geprobeerd om dit te vermijden:
- CPU op 7x66mhz en 7x100mhz draaien: geen vastlopers
- RAM timings verzwakken: vastlopers
- GF4 vervangen door GF1 DDR: vastlopers
- 1008 beta 4 bios (CUBX) vervangen door 1007 final: vastlopers

Redeneringen die ik heb gevolgd:
- Eerst dacht ik dat mijn GF4 te warm werd, maar aangezien mijn pc ook vastloopt met m'n oude GF1, lijkt me dat onwaarschijnlijk.
- Mijn cpu blijft ten alle tijden onder de 40 graden, dus daaraan ligt het volgens mij ook niet (heb voor alle zekerheid een extra fan voor de cpu geinstalleerd, maar geen effect). Burn-in tests blijven ook perfect lopen op 7x133mhz.
- Een andere mogelijkheid lijkt me de voeding, maar als ik alles monitor met MBM, kan ik geen schommelingen whatsoever waarnemen, alles is perfect stabiel bij heavy load (en er hangt ook zeer weinig aan, gewoon nog een CDR en floppy).
- Mijn twee RAM modules heb ik getest met DocMem, de hele test werd foutloos doorlopen. Het zijn wel geen A merk modules.

Ik heb dus echt geen flauw idee meer wat ik nog kan proberen of waar het eigenlijke probleem zich situeert. Iemand ?

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:53
Je geeft zelf aan dat Fifa wel goed loopt als je je fsb op 66 of 100mhz laat draaien. Dan lijkt het, gezien de overige tests er op dat je toch daar moet zoeken. Is 100 je default fsb of 133?

Heb je dit probleem ook met andere spelen of alleen met Fifa2003. Wellicht zit het dan namelijk in het spel en moet je wachten op een patch (of is die er al?)

Verwijderd

Topicstarter
Het is vooral merkbaar in Fifa, maar heb ook al gelijkaardige vastlopers gehad in NWN. En aangezien Fifa perfect draait op een lagere CPU clock, is het volgens mij niet aan de game te wijten.

Inderdaad, zoals je zegt moet ik het probleem bij de FSB gaan zoeken, maar het is echter niet zo simpel. Als ik de fsb op 133 mhz heeft het als gevolgd:
- CPU draait op hogere clocksnelheid
- Voeding wordt meer gestressed (door CPU en GPU)
- Geforce wordt minder gebottlenecked door de CPU (en wordt dus ook meer belast)
- RAM geheugen op hogere snelheid
- PCI en AGP bus blijven op 33 / 66 mhz respectievelijk, dus dit is imho de enige constante

BTW. De CPU die ik heb is een genuine 933Mhz, geen overclockte 700Mhz.

Verwijderd

Topicstarter
Net nog mijn voltage van mijn cpu wat geupped (van 1.75 naar 1.8V), maar geen resultaat.

Alle ideeën zijn welkom, ik heb er zelf geen meer.

Oh ja, omdat ik dacht dat mijn GF4 wel eens te warm zou kunnen worden, heb ik om dit te testen mijn GF4 ook serieus onderclocked, maar nog steeds vastlopers.

Het enige dat me op dit moment plausibel lijkt is de voeding, maar zoals ik hierboven al heb gezegd zijn alle voltage readings (ook vlak voor de crash) perfect stabiel zoals ze zouden moeten zijn.

Verwijderd

heb zelf gehad dat normaal windows en programmas gebruiken op een bus a 133mhz geen problemen gaf tot dat ik een spel ging spelen dan bevriesde de pc totaal
Bij een bus lager dan 133, dacht zelf 124 of zo draaide hij wel alleen de pci bussen gingen dan wel omhoog en dat vond ik zelf wat minder dus heb ik daarna een echte 1,1 ghz a 100mhz bus gekocht inplaats een 1,0 ghz a 133 mhz

Verwijderd

Topicstarter
Het is indeed wel zo dat de BX chipset officieel geen 133 mhz ondersteunt, maar toch, is eigenlijk de eerste keer dat ik hoor dat iemand er problemen mee heeft. Ik draai echter al een hele tijd op 933 (7x133) en nooit problemen gehad tot nu (pas onlangs een GF4 erin gepropt). Als ik nu echter mijn oude GF1 DDR erin steek, sloeg ie ook vast na een tijdje. Is allemaal erg raar die vastlopers, ben ik niet gewoon van mijn trouw CUBX'je :/

Verwijderd

het kan zijn dat je de sideband functie van je videokaart uit moet gooien moet je effe kijken bij de fabricant dacht namelijk dat het alleen via het updaten van je videokaart bios uitgezet kan worden of ze moeten dat hebben verandert

heb dit eens met een tnt2 meegemaakt dat met overclocken van de systeem het ook vast liep met spellen maar zo dra ik de sideband functie uit had gezet deed hij het wel normaal

Verwijderd

Topicstarter
Sideband heb ik ook al uitgezet ja (door gebruik te maken van rivatuner), maar geen effect, liep nog steeds vast. Ook heb ik al eens geforced AGP 1x ingesteld en alles wat ik kon bedenken, maar niets lijkt te helpen :'(

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 11:37
Probeer eens een pci slot vrij te laten onder je agp slot zodat je videokaart meer lucht krijgt. Laat dan ook nog eens van dat pci slot het afdekkapje eraf (op je kast...).

Dit had ik vroeger ook en dat heeft het opgelost... (te weinig ruimte om de geforce te koelen...)

Verwijderd

mem te warm ? >:)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn GF4 heeft een 80mm fan als cooling (geinstalleerd in het PCI slot onder het AGP slot), dus dat zou echt wel voldoende moeten zijn. Ik heb voor alle zekerheid ook eens gevoeld hoe warm dat ie wordt, en wordt echt niet heet. Je kan gemakkelijk je hand op de heatsink houden.

Verwijderd

Topicstarter
Kan PC133 mem te warm worden (dacht dat je daar enkel voor moest opletten bij DDR en consoorten) ? Het zou me erg verbazen aangezien er een casefan in de buurt staat die er wel wat over blaast.

• B3U5
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-08 19:30
ik denk dat je eens moet kijken of het niet je voeding is die het niet trekt...
250W is gewoon te weinig voor een beetje systeem. als je onlangs die g4 gekocht hebt dan lijkt me dit zeker de moeite waard om te checken.
> vriend van me had na een upgrade hier ook last van, maar omdat hij een amd xp2000+ heeft had hij het snel na het aanmelden al.

>> even oftopic, je wil dat mem overclocken op cas2! dat heb ik ook eens gedaan op me p3-733 en dat scheelde me toch een hoop in response tijd van booten en progs laden dat viel me gewoon direct op.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb, aangezien ik een BX chipset heb, draait de AGP bus op 89mhz als ik 133mhz kies (BX chipset ondersteunt alleen een divider van 1/1 of 2/3, geen 1/2). Ik vind het wel raar dat mijn GF4 deze overclockte AGP bus niet aankan, ook niet als ik 1x ipv. 2x AGP mode force. Vandaag echter heb ik al heel de dag stabiel getest op 124mhz ipv 133mhz, geen enkele vastloper tegengekomen (agp bus op 83mhz).

Ook heb ik de 3.3V eens geupped naar 3.6V (moest het eventueel aan mijn DIMMS te wijten zijn), maar nog steeds vastlopers op 133mhz.

Voor m'n geheugen, CAS2 wil het niet doen op 124 of 133mhz, op 100mhz gaat het wel, maar ja, dan zit ik ook met m'n cpu op 700mhz ipv 933mhz.

Verwijderd

Topicstarter
[update]

Ik heb het echte probleem ondertussen gevonden. Ik had namelijk twee dimm's geinstalleerd van 256MB, als ik ze apart gebruik (dus 256MB) is alles perfect stabiel, maar samen is het gewoon niet stabiel te krijgen (met welke setting dan ook).
(en het heeft niets met de agp settings te maken whatsoever)

De modules zijn wel van een verschillend merk en de ene is 8ns, de andere 7.5ns. Dus ik neem aan dat als ik 2 dezelfde A-merk modules zou kopen van 256, dat alles dan wel ok is, iemand hier ervaringen mee?

(spijtig dat je geen enkele 512 module met een BX chipset kan gebruiken)

Verwijderd

oke iig opgelost
Pagina: 1