Mandrake 8.2 en 2 geluidskaarten

Pagina: 1
Acties:

• Kernflyer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-01-2024
Hallo iedereen. Als een echte newbie op het gebied van Linux heb ik waarschijnlijk een eenvoudig op te lossen vraag, maar ik kom er niet uit.
Ik heb gezocht op google, maar vond niets wat ik kon gebruiken. :'( :'( :'(

Vroeger heb ik weleens Linux Mandrake op mijn systeem geinstaleerd met een sound blaster live, die dan ook onder linux prima werkte. Nu een half jaar later wil ik dieper linux induiken en heb beslote om zo veel mogelijk dingen via linux te doen. Ik moet zeggen het lukt aardig, maar nu komt het: omdat ik vaak radioprogrammas via mijn pc verzorg, heb ik 2 geluidskaarten: Een Sound Blaster Live voor het afspelen en een eenvoudige ESS voor voorafluisteren. Dat gebruikt ik in combinatie met MBL4 en BPM Studio onder Windows :+
Probleem: Na het installatie van Linux Mandrake 8.2, krijg ik alleen maar ESS te zien, Sound Blaster Live kan ik niet kiezen, terwijl ik die juist nodig heb voor het afspelen van muziek. In het lijst met pci apparaten komt mijn SOund Blaster wel voor overigens, maar in GDI kan ik hem nergens kiezen. (of ik weet niet waar ik moet zoeken >:) ) Mijn vraag is: Kan iemand mij uitleggen hoe ik mijn Sound Blaster Live selecteer in Linux Mandrake? Is het mogelijk om beide kaarten te selecteren? Kan ik ESS weggoien/ uitzetten in Linux zodat ik alleen maar sound blaster live over heb? Wie kan me helpen. :? :? :?

Ff ter info: Ik gebruik linux Mandrake 8.2, een ESS geluidskaart (een eenvoudige, 16 bit geval) en een sound blaster live. Dat alles draait op Dell Dimension, P4 1700 mhz, 256 mb ram, 100 gig WD100.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

insmod emu10k1
als root intikken, doet hij het dan wel :?

Zo ja, dan moet je even emu10k1 toevoegen aan /etc/modules

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

mijn vader gerbuikt nu al bijna 2 jaar linux, en je kan dus zeggen dat hjij er best veel van weet toen ik linux mandrake 8.2 op me pc installerde gregen we mijn geluidskaart ookniet aan de praat. je moet een kernel update uit voeren en dan pakt hij hem automatich als het goed is :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
Het kan zeker, maar omdat meer geluidskaarten hebben niet echt 'standaard' is, bestaat de kans dat het niet via de GUI van Mandrake kan.

Gewoon op internet zoeken hoe je in Linux geluidskaarten installeert, 2 gaat in principe net zoals een.