Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[UPS] piept - kan dit gerepareerd worden?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.778 views sinds 30-01-2008

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
hoi, ik heb vandaag bij mn werk een APC Smart-UPS 700 gehaald. deze stond in de berging, en na overleg mocht ik em meenemen om te kijken of ik ook nog wat mee kon. hij was vervangen omdat ie een constante pieptoon produceerde, wat in de handleiding staat als: stuur maar op om te laten fixen (zoiets) :P

mijn vraag is: wie heeft dit eerder gehad en heeft zn ups kunnen maken?

symtomen:
van stroom af en accu's connected: irri pieptoon als je op test drukt, accu loshalen is de enige manier om het piepen te stoppen.
aan de stroom: begint gelijk een pieptoon te produceren.
alle leds van de display branden dan ook. ik heb er geen com cabeltje bij, dus ik kan niet via de pc kijken of er iets is.
accu's zijn goed, geven beiden 11,99 volt.
zaten 2 zekeringen op de pcb, doorgemeten en waren goed.

mocht dit niet meer zo te repareren zijn, is het niet zon ramp, dan zoek ik wel ff verder. jammer dat ik em dan weer terug moet brengen... ook al is ie klein, hij is best zwaar :(

alvast bedankt!

Mn 3D printer blogje..

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:25
kan de 230volt invertor zijn, die converteerd het eerst naar een hoge frequentie en dan naar 50hz, misschien dat daar iets mis is, een trafo ofzow, ik kan het niet met zekerheid zeggen

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 21:06

B-lennium

Volvo 164 1975!

werkt het aparaat verder wel ?? dan zou ik de speaker eruit slopen :)

een e-mail stuuren naar die gasten , en vragen wat er mis is als hij piept..

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Dewoudloper
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03 13:28
meestal is zo`n piep een kapotte accu, ik wordt hier om de 3 dagen ook op herinnerd door mijn apc!

Verwijderd

inderdaad meestal is dit of een kapotte accu, of hij staat in overspannings/overbelasting-mode maar dan gaat er ook een lampje branden volgens mij.

• FiXeL
de accu's zijn verder wel goed denk ik, ik heb ze doorgemeten op voltage en dat was goed. amperage kan ik niet meten met dit cheap-ass metertje :/

btw, alle lampjes branden op de display

Acouse: nee, nog niet, zal ik proberen. thnx!

[ Voor 28% gewijzigd door FiXeL op 10-01-2003 16:15 ]

Mn 3D printer blogje..

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Heb je al de spanning van de accus onder belasting gemeten? Gewoon een 12V lampje van een paar watt aansluiten en nogmaals meten, dan zie je pas of je accu slecht is.

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Yep, k heb t zelfde probleem :( Acuu is bijna dood, dus veel piepjes :/

Wat je doet:

Hang netspanning aan dat ding
Hang een belasting eraan (monitor ofzo)
Zet aan
Kijk of de monitor oid werkt
Trek de netspanning eruit

Als de monitor dan wel uitvalt, zijn zeker weten de accu dood. Als de monitor wel spanning krijgt als er netspanning op de UPS staat werkt het 220V>12V en het 12V>220V gedeelte in ieder geval goed :)

Krijgt de monitor helemaal geen spanning, dus ook met netvoeding aangesloten op de UPS dan is er iets goed kapot.

Owja, soms heeft een UPS die lang heeft uitgestaan een kickstart nodig. Omdat de batterijen zover leeg zijn gelopen wilt de UPS (ook met netspanning) vaak niet aan. Je kunt dan een flink sterke voeding aan de accu polen hangen en hem zo kickstarten :) Maar let wel op > bij een kleine belasting trekt de UPS dan al gauw 2-3A uit die voeding, dus gebruik niet een simpel huis tuin en keuken dingetje!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:17
lol :) ik hep een UPS 1000 en was steeds aan het proberen hoe het ding werkte ... Steeds die erri piepjes :/ maar bij powershute Plus in dat stukkie software kon je via een serial verbinding gewoon die piep uit zetten :) is veel makkelijker

• FiXeL
ik heb geen autolampen bij de hand, kan een halogeen spotje van 20 Watt ook?

ik heb ff een ouwe monitor eraan gehad, die krijgt geen sap van de UPS zowel op netstroom als accu...

het enigste wat ie doet is dit:

PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEP!!!!!!!
met alle ledjes van de display aan :/

[ Voor 65% gewijzigd door FiXeL op 10-01-2003 16:30 ]

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Bij ons was het tot twee keer toe een defecte accu....

• RefleCs
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 15:41
Onderstaand gevonden op de site van APC
The various models in the Smart-UPS product line all have the same audible alarms, and these audible alarms will be accompanied by a visual alarm (LED) as well. Please see your Smart-UPS User's Manual for information on the UPS's visual indicators (LEDs).

There are four main reasons the Smart-UPS will emit an audible alarm; they are:

1. UPS is on battery
2. UPS capacity is overloaded
3. UPS has failed the battery self-test
4. UPS is on battery, and in a low-battery state (battery is almost discharged).

These four different conditions each will produce a different audible and visual alarm. The alarms are as follows:

1. UPS is on battery - unit will beep 4 times every 30 seconds, and the amber "on-battery" LED will be illuminated, until normal power is restored, and unit transfers back to on-line power.
<b>Note: This alarm can be disabled by pressing the "I/Test" button on the front of the Smart-UPS. Doing this will disable the audible alarm for this on-battery event only; the next time the UPS transfers to battery power, it will beep, and the alarm will again need to be disabled.

2. UPS capacity is overloaded - unit will emit a loud solid tone, and the red "overload" LED will be illuminated, until the load is sufficiently reduced.
<b>Note: This alarm cannot be disabled.

3. UPS has failed the battery self-test - unit will beep continuously for 1 minute, every 5 hours, and the red "replace-battery" LED will be illuminated, until the condition is cleared.
<b>Note: This alarm cannot de disabled.

4. UPS is on battery, and in a low-battery state - the unit will beep continuously for the duration of the low-battery-signal time (default of 2 minutes). In this condition, the amber on-battery LED will be on, and only the bottom battery-charge LED will be illuminated. This alarm is to alert you to the fact that the UPS is about to shut off due to a discharged battery.
<b>Note: This alarm cannot be disabled.

Some of the newer Smart-UPS models also have an alarm which will sound if the internal battery is not connected. The Smart-UPS 700/1000/1400 RM2U units, as well as all new Smart-UPS "A" models (with USB support) have this feature. If the internal battery in these units is not connected, the unit will beep every 4 seconds, and the red "Replace Battery" LED will flash. The internal battery connection should be checked.

An additional sound that the Smart-UPS may produce is a clicking sound. The Smart-UPS will make a clicking sound when the UPS is enabling AVR Boost or AVR Trim. AVR Boost is when the UPS uses the internal transformer to increase input voltage which may be too low; AVR Trim is when the UPS uses the internal transformer to decrease input voltage which may be too high. When the UPS switches to use this transformer, an internal relay makes a clicking sound. This is normal operation of the UPS.

The above alarms are the normal, expected alarms of the Smart-UPS. If your Smart-UPS is emitting an audible or visual alarm which does not fit into the above explanations, please contact APC technical support for further troubleshooting as this may be indicative of an internal fault.

De wetenschappers komen uit het westen,
De Bourgondiërs komen uit het zuiden.
Maar de wijzen komen nog altijd uit het oosten.

• FiXeL
hmja, ik heb dit een goed half uurtje geleden ook gelezen... maar mijn vraag was eigenlijk of iemand dit ook heeft gehad en het zelf heeft kunnen repareren. want opsturen is denk ik te duur.

Mn 3D printer blogje..

• RefleCs
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 15:41
ben er bang voor... je zou ze eens kunnen bellen (de nedelandse APC luitjes dan) misschien dat je naar een technische afdeling kan vragen waar ze je kunnen vertellen wat er aan de hand is. Is wel jammer dat ie ut niet doet is een leuk apparaatje....

De wetenschappers komen uit het westen,
De Bourgondiërs komen uit het zuiden.
Maar de wijzen komen nog altijd uit het oosten.

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
wel erg toevallig dat je pas een paar minuten aangemeld bent....

foutje, niet goed gekeken |:(

Fixel, je kan proberen om de accu's even aan een acculader te hangen om te kijken of de ups zelf nog wel goed is

[ Voor 55% gewijzigd door Clithopias op 10-01-2003 17:30 ]

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 15:24

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

*ZUCHT* log dan de user netjes uit ofzow ipv zo kinderachtig zijn account te misbruiken :/ :/ :/ :/
Ok, gefixt :D

Misschien een seriele kabel kopen/zoeken/lenen en kijken of de APC software iets aangeeft¿

[ Voor 40% gewijzigd door StarLite op 10-01-2003 17:33 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• FiXeL
nog maar een paar minuten aangemeld? aanmelden doe ik niet aan hoor, lekker met een koekje :P [/offtopic]

hmm... een acculader en een seriële kabel.. daar kan ik pas maandag weer bij :/ dat hebben we beide op ons werk te liggen namelijk.. ik moet toch een afweging maken, deze laten repareren of een andere UPS opsnorren. er staan zat op inet te koop, en misschien ga ik met een kennis van me 2 halen. ik wou deze UPS toch even proberen, maar het ziet er naar uit dat repareren te moeilijk en/of te duur is :|

Mn 3D printer blogje..

• mr_petit
  • Laatst online: 02:34

mr_petit

opperprutser

Begint dat ding gelijk te piepen als je 'm (accu's erin) aan het lichtnet zet zonder dat je er een apparaat op heb aangesloten?

11.99v is wel een beetje laag voor een accu: totaal opgeladen hoort ie iets van 13,5-13,8v af te geven.

Wat je nog kan proberen is de accu met een autoacculader op te laden (niet al te lang, 3à4 uur) en dan nog een keer proberen (zonder apparaten eraan)

"man is not truly one, but truly two,"

• FiXeL
ja, hij begint gelijk te piepen als ik em aan de stroom zet, een lange irri PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEPPPPPP!!!!! met alle lampjes van de display aan. ik zal maandag es proberen de accus te laden.

Mn 3D printer blogje..

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
FiXeL schreef op 10 January 2003 @ 19:03:
ja, hij begint gelijk te piepen als ik em aan de stroom zet, een lange irri PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEPPPPPP!!!!! met alle lampjes van de display aan. ik zal maandag es proberen de accus te laden.
Wat mij dus nog nie duidelijk is... Komt het uit een speakertje of uit een HF onderdeel dat staat te trillen ofzo?

• FiXeL
speakertje... kan niet anders want het lawaai is niet om aan te horen....
als ik een tijdklok ertussen zou zetten, heb ik een hele goeie wekker :+

Mn 3D printer blogje..

• Xander
  • Laatst online: 23:36
FiXeL schreef op 10 januari 2003 @ 19:23:
speakertje... kan niet anders want het lawaai is niet om aan te horen....
als ik een tijdklok ertussen zou zetten, heb ik een hele goeie wekker :+
offtopic:
Stel dat hij het dan ineens weer doet, dan kom je te laat op je werk..........

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• FiXeL
XanderH schreef op 10 January 2003 @ 19:37:
[...]

offtopic:
Stel dat hij het dan ineens weer doet, dan kom je te laat op je werk..........
hahahaha!!!! dat moet maar niet! :P
hij komt van me werk, dus dat zullen ze niet fijn vinden.... magoed, ik geef op.. deze ups gaat terug, en ik haal een andere die_wel_werkt.

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Als het de accu's zijn, dan is het ding erg eenvoudig te repareren. Die accu's kun je bij de gemiddelde fietsenboer/autohandel halen, afhankelijk van welke accu er in zit.

Nadeel: die accu's zijn waarsch. net zo duur als een nieuwe (tweedehandse) UPS.

En ja, het vervangen van de accu's is een fluitje van een cent.

Verwijderd

FiXeL schreef op 10 januari 2003 @ 19:48:
[...]

hahahaha!!!! dat moet maar niet! :P
hij komt van me werk, dus dat zullen ze niet fijn vinden.... magoed, ik geef op.. deze ups gaat terug, en ik haal een andere die_wel_werkt.
Voor je 'm terugbrengt:

Weet niet precies hoe ik 't in een zin moet prakken, maar heb je gecheckt of hij wel ingesteld staat op een line-voltage van '230volt'.

MAW je zei dat hij al een tijdje in de opslag stond, misschien dat hij nog op de 220V staat?

In dat geval gaat hij de spanning opreguleren naar 230V, en als 10V verschil in lijnspanning nou net de 'trip-voltage' is, schakelt hij naar UPS-voeding en begint hij direct te brullen.

• FiXeL
hmm... misschien eens de gevoeligheid terugzetten....

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Voltage van een volle loodaccu ligt altijd tussen de 13 en 14 volt

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 14:47
Als je nou eens het daadwerkelijke probleem vaststelt aan de hand van de informatie gepost door RefleCs of kijken een op www.apc.com. Het MOET vast te stellen zijn... Kun je misschien een foto maken van de kerstboom ?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• FiXeL
nee, ik heb geen digicam bij de hand :/
maarja, is ook niet echt nodig want ALLE lampjes in de display branden dus het is onmogelijk om daar een diagnose uit te stellen. mischien dat het laden van de accus nog een mogelijkheid is, maar ik heb er een hard hoofd in. en besides, een kameraad van me heeft gisteren 2 ups-en gehaald van 1000VA, waar ik eentje van kan overnemen. ik denk dat ik dat maar doe... als ie goed werkt dat is :)

Mn 3D printer blogje..

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

Verwijderd schreef op 10 januari 2003 @ 19:53:
Als het de accu's zijn, dan is het ding erg eenvoudig te repareren. Die accu's kun je bij de gemiddelde fietsenboer/autohandel halen, afhankelijk van welke accu er in zit.

Nadeel: die accu's zijn waarsch. net zo duur als een nieuwe (tweedehandse) UPS.

En ja, het vervangen van de accu's is een fluitje van een cent.
bij een 2de hands ups zijn die accus meestal ook wel versleten wat je het beste kunt doen dan is een accu kopen bij stuut en bruin in den haag. zij verkopen dat soort accu's. btw een 2de hands ups met nieuwe accu's is nog altijd goedkoper dan 1 nieuwe ups..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• MiStErMaNiAc
  • Laatst online: 27-04-2020
AI m nog wil kickstarten of zow met een sterke voeding....ik heb er hier nog wel 1, nl. 40 volt 50 ampere of zow...(ding is niet te tillen)

www.retroforum.nl

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 20:21
Ik had ook een ups met accus die nog heel goed waren (dacht ik), maar het lijkt er op dat ze echt een zware piek moeten kunnen trekken voordat de ups door de zelftest heenkomt.

Ik heb voor EUR 70 ofzo nieuwe accus gehaald, en hij doet het weer perfect..

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• Paradox
  • Laatst online: 22:17
MiStErMaNiAc schreef op 12 januari 2003 @ 16:32:
AI m nog wil kickstarten of zow met een sterke voeding....ik heb er hier nog wel 1, nl. 40 volt 50 ampere of zow...(ding is niet te tillen)
40 volt ... :X
in dat ding zit standaard 24 Volt ...
dus als je dat doet kan je meteen een nieuwe kopen denk ik ...
ik had geluk .. mijn oom had 2 nieuwe ZonneEnergie Accu's gekocht maar die oude werken nog perfect :P nu het leuke deel die accu's zijn 115 ampere :9~
mijn pc blijft dus gewoon minimaal 1 uur doorraggen op de accu :D (ik hep het nog niet langer geprobeerd) ennuh succes :*)

• MiStErMaNiAc
  • Laatst online: 27-04-2020
joehoe........sorry vergeten te zeggen....hij is regelbaar hoor....0-40 v 0-50a

www.retroforum.nl

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:30
De UPS moet werken zelfs als de batterijen dood zijn. Ik heb hier een UPS (grote Siemens bak) en mijn nonkel heeft die gemod ;-)
Dus de batterijen eruit gehaald en er 4 extra modules ingestoken van andere (zelfde) UPS'en. Zodanig krijg je meer power uit die bakjes (2kW) en extern een battery pack eraan gehangen (10x 12V batterijen van 17Ah)
Waarschijnlijk een van de inverters kapot, dat moet je uitmeten.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• LeonM
  • Laatst online: 29-10 14:18
Guru Evi schreef op 12 januari 2003 @ 18:55:
De UPS moet werken zelfs als de batterijen dood zijn. Ik heb hier een UPS (grote Siemens bak) en mijn nonkel heeft die gemod ;-)
Dus de batterijen eruit gehaald en er 4 extra modules ingestoken van andere (zelfde) UPS'en. Zodanig krijg je meer power uit die bakjes (2kW) en extern een battery pack eraan gehangen (10x 12V batterijen van 17Ah)
Waarschijnlijk een van de inverters kapot, dat moet je uitmeten.
Mijn UPS deed anders bijzonder weinig toen ik hem net had. Niet aan te krijgen.

Echter, na een kickstart deed hij het wel prima :) Alleen de accu hield het maar 10 seconden vol ofzo.

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:47
Ik heb ook nog een leuk UPS-probleempje maar geen zin een nieuw topic aan te maken:
Ons onderwerp: APC SmartUPS 1000 INET.
Zijn status: Accus half gesmolten (http://www.bierenfriet.nl/~hansi/accus/accus1.jpg) hoewel dat niet abnormaal is voor dit model. Als ik 220 op z'n ingang zet en op de power duw (mèt of zonder accus met onbekende status) geeft ie geen sjoege, helemaal nix, geen lampje, geen piepje. Zodra ik de netkabel erin duw hoor ik wel wat light gevonk, ook redelijk normaal voor een bak met zulke condensatoren erin (10 mF+)
Nu is mijn vraag: ik heb geen zin om nieuwe accus te kopen voor een dooie UPS, hoe kom ik er achter of dit ding ook nog maar iets doet, hoor ik niet ìets te zien of te horen als ik hem zonder werkende accus aan probeer te zetten. Is er iets te repareren waardoor ik nog iets aan het beessie ga hebben? Is het waarschijnlijk dat er iets serieus kapot is (ze zijn gemaakt voor lompe omstandigheden) en ik dit ding (terug) naar de schroot mag sjouwen?

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 18:44

M14

BeF-Bacchus schreef op 09 januari 2004 @ 00:14:
Ik heb ook nog een leuk UPS-probleempje maar geen zin een nieuw topic aan te maken:
Ons onderwerp: APC SmartUPS 1000 INET.
Zijn status: Accus half gesmolten (http://www.bierenfriet.nl/~hansi/accus/accus1.jpg) hoewel dat niet abnormaal is voor dit model. Als ik 220 op z'n ingang zet en op de power duw (mèt of zonder accus met onbekende status) geeft ie geen sjoege, helemaal nix, geen lampje, geen piepje. Zodra ik de netkabel erin duw hoor ik wel wat light gevonk, ook redelijk normaal voor een bak met zulke condensatoren erin (10 mF+)
Nu is mijn vraag: ik heb geen zin om nieuwe accus te kopen voor een dooie UPS, hoe kom ik er achter of dit ding ook nog maar iets doet, hoor ik niet ìets te zien of te horen als ik hem zonder werkende accus aan probeer te zetten. Is er iets te repareren waardoor ik nog iets aan het beessie ga hebben? Is het waarschijnlijk dat er iets serieus kapot is (ze zijn gemaakt voor lompe omstandigheden) en ik dit ding (terug) naar de schroot mag sjouwen?
Beetje nutteloze kick imo.

maar ehm, smeltende accu's in een UPS is zeker _niet_ normaal.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

maar geen zin een nieuw topic aan te maken
Ik heb ook wel eens geen zin :/ maar om dan een jaar oud topic te kicken met m'n vraagjes is ook weer zo :|

Ga eerst deze maar lezen: Welkom in Casemodding & Electronica (Policy) en zodra je zin is toegenomen kun je een topic openen die daaraan voldoet.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 05:49 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.