Toon posts:

Open Source in het onderwijs (voornamelijk HBO en WO)

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag

Ik ben met een paar andere bezig met een onderzoek naar het gebruik van Open Source in het onderwijs. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en/of doorverwijzen

In ons
project ben ik bezig met het onderzoeken van de mate waarin Open Source
Software gebruikt wordt in het onderwijs. Open Source Software, verder OSS,
is software waarvan de broncode bij het programma geleverd wordt. Er zijn
veel definities van de term, maar het gaat mij met name om deze grote groep
software. OSS is een vorm die tegenwoordig heel erg aan het opkomen is.
In ons project willen wij graag weten of het onderwijs van deze
software (die veelal gratis te verkrijgen is) gebruik maakt.

Mijn vraag is, in hoeverre wordt er bij uw
instituut of opleiding gebruik gemaakt van Open Source Software? Wordt er
les gegeven in het gebruik ervan of wordt het gebruikt als tool bij bepaalde
onderdelen? Heeft uw instituut een policy aangaande Open Source Software?

Ik hoop dat u mijn vraag kunt beantwoorden of dat u me kunt
verwijzen naar iemand die dit zou kunnen. Bij
voorbaat dank voor uw antwoord.

Je kunt de info hier neerzetten, maar het fijnste vind ik als al er een mailtje naar mij wordt gestuurd: bas@nedlinux.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou willen verzoeken niet alleen te mailen maar ook hier een reply te geven. Namen van derden zou ik niet posten in deze topic maar mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
iig bedankt dat ie weer open is!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het onderwijs in nederland is geregeld via de overheid die hebben contracten met microsoft afgesloten en zodoende dat er in het onderwijs verlopig nog geen open source zal komen. Wat wel is dat als leraren, studenten zelf programma's ontwikkelen dat ze die wel als opensource leveren maar de andere programma's waar een onderwijsinstelling gebruik zijn bijna allemaal gesloten source

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-09 21:08
Bepaalde Schooladministratiesystemen draaien op Linux. Sommige onderwijsorganisaties hebben hun internetservers onder Linux draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het onderwijs in Nederland is NIET geregeld via de overheid....
er zijn wel contracten met microsoft, maar ook niet via de overheid...

In Nijmegen zijn is er een faculteit die zeer veel gebruik maakt van open source...

Maar waar ik echt op zoek naar ben, is naar namen van faculteiten en onderwijsinstellingen en de OSS die ze gebruiken.... Ik heb er dus weinig aan als ik een antwoord krijg in de trend van bepaalde... of er zijn enige instanties.... (sorry theodoor)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier op de Uni Utrecht draaien ze diverse OS'en. Oorspronkelijk alles Windows 2000 (sinds dit of vorig jaar) en 1 lokaal Solaris. Nu hebben we inmiddels ook 1 lokaal met redhat 8-pc's draaien. De Solaris'en worden niet al te vaak gebruikt, de redhat-machines wel.

Faculteit Informatica, Informatiekunde & Wiskunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-09 21:08
Laat ik het anders zeggen: zo'n 40 % van alle middelbare scholen in Nederland gebruikt het schooladministratiesysteem School+. Dit systeem draait op Linux. (www.schoolplus.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albiez
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 19:57
Bij de Fontys Eindhoven draait alles op NT4 wel is mozilla als webbrowser geinstalleerd. Ook is er een studievereniging ter promotie van alternatieve os'en zoals bijvoorbeeld linux. Deze studieverening geeft ook workshops e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammergenoeg niet volledig:
http://nl.linux.org/scholen/scholen.php

Bij Hogeschool Helicon draait 1 van de 3 servers Linux. En er wordt aandachtig gekeken naar het beschikbaar komen van staroffic bij surfdiensten...
Ook wordt er realvnc en mozilla/netscape gebruikt. 't zit dus duidelijk in de lift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Bij ons op school (De Nayer in Sint Katelijne Waver) zijn ik schat 70% van de klasbakken windows based, en 30% Unix'en van HP. De hoofdserver draait op HP-UX, en ik vermoed dat ze een paar GNU servers hebben staan voor mail. Verder is in het internetgedeelte voor studenten >50% van de bakken fatte IBM's met Mandrake :)
* XTerm hugs de Nayer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:14

FCA

Bij ons op de faculteit Natuurkunde staan er Windows 2000 workstations, en een TRU64 Unix server. Verder kun je wel makkelijk inloggen op de server en vanaf daar mozilla en nog wat andere Open Source software geinstalleerd.
Bij Wiskunde staat overal Solaris geinstalleerd, en als browser slechts Netscape 4.7 :(
Bij de studievereniging draaien we een Debian Stable server en 5 Debian Stable workstations :)

Verandert z'n sig te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:21
Op de Universiteit Twente bestaat bij de Informatica-faculteit al sinds jaar en dag (iig. al vanaf 97 of 98) de mogelijkheid om te dualbooten. Dat geldt voor alle prakticum-systemen (dus praktisch elke computer waar je als INF-student mee te maken zult krijgen) . Van Linux wordt gebruik gemaakt bij verschillende vakken, maar het is ook gewoon bruikbaar om even te internetten etc. (KDE 3.x of Gnome worden redelijk up-to-date gehouden). Ik moet zeggen dat ik dit niet enorm veel mensen vaak zie gebruiken trouwens.

Wat betreft de servers: ik werk daar natuurlijk niet, maar het zou me verbazen als het percentage Windows-machines daar boven de 25% ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Universiteit Groningen heeft voornamelijk Windows bakken met Novell zooi. Informatica heeft wel een paar lokalen met Linux-dozen. Centrale servers vooral Linux en Solaris, faculteitsservers meer Windows.

Hanzehogeschool Groningen alleen voor een paar servers (mail bijv) *nix, rest allemaal Wintendo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 09:27
Hogeschool holland (diemen) heeft voor zover ik weet 1 redhat6.0 server waar je als student niets mee kan en waar die voor dient is me ook onduidelijk... verder is alles windows en niets dan windows (en zelfs voor de vakken datamodeleren en SQL wordt uitgegaan van access :r)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 08:22
De Hogeschool Leiden start het volgend studiejaar de opleiding Bio-informatica.

Hierbij zal vrijwel uitsluitend gebruik worden gemaakt van Unix/Linux systemen en open-source software. Dit zowel op de servers als op de desktop systemen.

Aangezien veel bio-informatica software (DNA analyse, 3D eiwit modelling) alleen, of veel sneller, beschikbaar is op het *nix platform zal de student moeten leren goed met unix te werken. Ook aan het inrichten van *nix servers (bv BLAST server, database) wordt aandacht besteed.

[ Voor 37% gewijzigd door -RenE- op 10-01-2003 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar wat ik zie, en over gelezen en gehoord heb is het (zeker op het MBO) sterk afhankelijk van de school en de leraar. Het niveau laat naar het schijnt zowiezo nog al te wensen over, en dat komt vaak nogal eens doordat de leraren er zelf niet zoveel over weten. Als je full-time leraar bent op een MTS ben je al blij dat je genoeg kennis hebt van computers. Laat staan dat je ook nog eens elke drie jaar op cursus moet om de nieuwere versies/ontwikkelingen te leren en die ook nog eens in je lesmateriaal te verwerken.

Vooral bij Windows is dat goed te merken. Er wordt zelfs les gegeven op Windows 9x, dat soms ook nog eens zit dicht gespijkerd met policies. Op zulke scholen is uiteraard veel te verbeteren. Leerlingen worden in 3 of 4 jaar klaargestoomd (**kuch**) om Windows netwerken te gaan beheren. That's it feitelijk.

Zou je op zo'n school een enthousiaste *UX freak als leraar hebben, dan kun je daar heel veel van leren. Ik had graag als examenopdracht een LFS installatie gehad (bijvoorbeeld). Dan leer je dus echt iets.

offtopic:
Is lang geleden dat ik op school zat, en mijn eindopdracht was een kruispunt met stoplichten die met een Z80 werd aangestuurd. In machinecode geprogrammeerd, jawel.

Wanneer het onderwijs zichzelf serieus genoeg neemt zou je (examen-)vakken moeten krijgen als:

hardware
networking
Windows OS'en
Unices
Databases
Programmeren
Informatiekunde

Uiteraard is het gebruik van open source software dan een integraal deel van de opleiding. Je leert dan bij het vak "Unices" de verschillen en overeenkomsten tussen BSD, Linux en Solaris bijvoorbeeld, en hoe daarvan de filesystemen in elkaar zitten, de opbouw van het OS, hoe je iets compileert en installeert. Een aantal scripttalen wellicht? De verschillende licentiemodellen uiteraard, met de bijbehorende voor- en nadelen.

Oeps, misschien dwaal ik af, en ben ik hier de ideale MTS (HTS?) Technische Informatica of zoiets aan het verzinnen. Maar goed, ik zou wel een heel voorstel kunnen schrijven hoe ik denk dat het onderwijs voor mensen "die later iets met computers willen doen" er uit zou kunnen/moeten zien. Mezelf kennende zal dat dan wel weer een soort van nerd-school zijn, en dat valt dan misschien teveel buiten de scope van dit topic....

Just my two cents...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de KUN (Nijmegen) is het inderdaad erg goed geregeld. Voor zover zijn alle "windows share bakken" Samba 2.0.7a :) Printen gaat ook allemaal via samba. Mailservers zijn Unix en mail lezen kan lekker via Pine, Mutt of Elm :)

Alle? machines zijn dualboot, met een Linux en een netboot Win98 (die image iedere boot herstelt). Die Linux bak start X en je krijgt de beschikking over een stuk of 3 X terminal servertjes.

Verder is er een lokaal met Sun Blade 100's (niet echt opensource... maar ok :) )

Van de oudere jaars zie je nog maar weinig Windows gebruikers, eerste en 2e jaar zie je vooral met win2k/xp kloten die ze bij hun (goedkoop aangeschafte) laptop hebben gehad, op die laptop staat dus WinXP en Linux (RH 7.3). Alleen bijna niemand gebruikt Linux, de partities zijn vaak verwijderd om meer MP3's en movies te kunnen bewaren die via wireless met kazaa gedownload worden |:(

De mentaliteit onder de eerste jaars studenten vind ik wel angstaanjagend...download zoveel mogelijk mp3's en movies en installeer vooral geen windows updates...

Oh ja, dit gaat over de opleiding Informatica...echt ideaal, je hebt gewoon _GEEN_ Windows nodig voor je opleiding, heb nu dus ook een Linux only laptoppie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10-2022
Ik denk dat je veel onderscheid moet maken, omdat software op veel verschillende manieren een rol kan spelen:

(1) ondersteunende software (adminstratieve bijvoorbeeld) voor een vakgroep of onderwijsinstelling.

(2) software die gebruikt wordt voor computerzalen van niet informatica studies.

(3) punt 2, maar dan voor informatica studies. Hier moet je onderscheid maken tussen software die niet op zich het doel is van een practicum (zoals typisch een OS of een office pakket) en software wat het onderwerp van een practicum is zoals bijvoorbeeld IDEs, editors, platformen, compilers, libraries.

(4) ontwikkeling van open source software binnen een vakgroep (met name dus WO). Is de ontwikkelde software in het kader van onderzoek open source en goed bereikbaar? Naar mijn mening moet software die ontwikkeld wordt in het kader van onderzoek aan universiteiten altijd open source zijn, maar helaas is dat niet altijd het geval.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-schop-

effe een update...

Ik heb al meer replies gekregen als ik had verwacht, en nog hulp uit onverwachte hoek :)
Het valt me op dat er toch wel weinig open source wordt gebruikt. Er zijn wel scholen (lees universiteit) waar OpenSource wordt gebruikt, maar niet al te veel. Maar toch: Alle info blijft welkom, en ik ben er super blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Kan een Ministerie van Onderwijs, of het Ministerie van Economische zaken, met hun Programma voor Open Standaarden en Open Source je geen harde cijfers aanleveren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Een eerder verhaaltje van mij uit Linux, de concurrent: de 8 doelstellingen :

[rant]
Open Source is begonnen op universiteiten, open source is groot geworden op universiteiten, laat universiteiten nu ook pionieren in de volgende stap!
I hear you brother. Maar universiteiten? Daar ga je nog een harde dobber aan krijgen.

Neem de TU/e: lopen overal hard te blaten met hun laptop-project, maar ketenen wel al een jaar of 6 ELKE generatie studenten vast aan MS Windows + MS Office + Exchange + ...

Een beter verkoopapparaat kan MS zich niet wensen. Elke laptop (bij mijn generatie althans) is voor het gemak ook voorzien van 2 OS-licenties: 1x Win98, 1x win2000. De -zonder twijfel aan Tishiba betaalde- Win98 licenties worden -niet- gebruikt. Geld zat, toch? Snap jij het? Ik niet.

Met Mozilla mijn (web-based!!) TU/e onderwijsinfo bekijken lukt dus gewoon niet. (test zelf: http://studyweb.tue.nl/ , klik op inloggen; welke hersendode eikel bouwt dat zo?? De webbased exchange client (alleen e-mail) op http://www.tue.nl/exchange werkt zonder problemen met Moz...)

MS-produkten koop je voor E 20 (XP prof, Office XP prof, etc), andere merken software kosten grof geld. Linux CD's zijn niet verkrijgbaar. Docenten & practicumbegeleiders hebben het perfecte excuus om lui te eisen dat alles in het meest recente MS Office-formaat geregeld dient te worden. Als er een MS-pakket beschikbaar is voor wat dan ook, wordt daarop gestandaardiseerd.

Je laptop herpartitioneren voor dualboot (en dan heb ik het alleen over het onderverdelen van de zeer ruim bemeten data-partitie; Win2k-partitie en bootsector e.d. blijft ongemoeid)? Weg ondersteuning, zelfs je overbloated Win2000-partitie opnieuw imagen mogen ze weigeren. Academische opleiding heeft op de TU/e blijkbaar geen fuck meer te maken met ontdekken, uitzoeken, experimenteren. Kotsen moet ik ervan.

En dit is een _technische_ universiteit met redelijke Win/Inf/Elec afdelingen, vol geindoctrineerde studentjes. Nee, daar komt de verandering niet vandaan, geloof me...

[/rant] :)

Als ik het teruglees is het misschien een beetje gechargeerd, maar feit blijft: er worden 100% MS laptops uitgedeeld, en het is -althans op papier- streng verboden om er aan te prutsen. En da's jammer... :|

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:08
Verwijderd schreef op 10 January 2003 @ 15:36:
Het onderwijs in nederland is geregeld via de overheid die hebben contracten met microsoft afgesloten en zodoende dat er in het onderwijs verlopig nog geen open source zal komen. Wat wel is dat als leraren, studenten zelf programma's ontwikkelen dat ze die wel als opensource leveren maar de andere programma's waar een onderwijsinstelling gebruik zijn bijna allemaal gesloten source
Dit klopt niet helemaal. Het probleem bij scholen is dat de meest gangbare software (die voor studenten) is geschreven voor windows. De leverancier wil/kan niet zomaar over op b.v. linux. Wat je wel steeds vaker siet is dat b.v. systeembeheerders over gaan op OSS. Wij (ik werk ook op een school) gebruiken b.v. linux om voor onze studenten en medewerkers de mail binnen te halen en meteen te scannen.

Linux kun je dus (helaas) niet zomaar voor school doeleinden in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diotoir
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 18:34
Informatica & economie op de Erasmus universiteit heeft een vak waarbij de beginselen van linux worden geleerd, voor het ontwikkelen van javabeans gaan we jBoss(open source ejb container) gebruiken en de file/reken servers draaien unix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Sonja
  • Laatst online: 30-04 11:42

Red Sonja

Linux: power to de wortel

Bij de HES-A'dam zijn er een stuk of 25 dual-boot machines voor de BI(Bedrijfskundige Informatieca). Daarop staat win200 en RedHat 8.0. Ik heb ooit een gedeelte van het netwerk gescand (wat de school niet leuk vond) en ben voor de rest alleen win's tegengekomen :'(

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble. from The Book of Mozilla, 3:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de UTwente zijn iig op de informatica faculteit alle practicum pc's dual-boot zodat je zelf kan kiezen voor win2k of voor linux. Als je linux boot heb je daarna ook nog eens de keuze uit 4 of 5 verschillende windowmanagers als KDE/GNOME/AFTERSTEP/WinDOWMAKER en nog een. Zo goed als alle servers hier draaien dan ook linux/solaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even ivm dat je op de KUN wel laptops kunt kopen en op de TUE geen linux-only (dus dat er altijd aan MS wordt afgedragen, en nog dubbelop)...

Toen ik nog studeerde, in het vorige millenium (ben al oud), kon je je voor een 2e studierichting inschrijven, zonder extra kosten.
Dus als dat nog altijd kan: allemaal bij de KUN inschrijven, laptop scoren en weer nokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-09 19:48
Op de leeuwenburg (een van de 6 HvA gebouwen) hebben we naar mijn weten alleen maar servers met linux, de rest van de puters draait op win95. Het maakt de school naar mijn weten niets uit of jij nou windows of iets anders gebruikt op je laptop, al is de linux les die je krijgt wel beneden de maat (de leraar moet z'n vak toch kennen?)

Het mooie is dus wel dat ik straks helemaal over kan zonder dat de school moeilijk doet, ze kunnen me alleen niet meer helpen dan op de helpdesk maar ach, dan kom ik wel naar GoT waar men iig weet wat ze doen B)

edit:
Ik ben eerstejaars Hogere Informatica btw

[ Voor 7% gewijzigd door |orion op 14-01-2003 19:03 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de practicum zalen voor informatica en wiskunde op de TUDelft dualbooten debian en windows XP, en op het hoofdgebouw van de faculteit (bekend als het electro gebouw) draaien de paar computers die beneden staan redhat (7.zoveel dacht ik)

voor de meeste practica is het handiger windows te gebruiken (als je bijv. UML diagrammen wil gaan maken, de rest kan wel op beide platforms, maar ik vind gnome1 of kde2 niet zo lekker werken), voor netwerken hadden we een linux programma nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 January 2003 @ 14:28:
Even ivm dat je op de KUN wel laptops kunt kopen en op de TUE geen linux-only (dus dat er altijd aan MS wordt afgedragen, en nog dubbelop)...

Toen ik nog studeerde, in het vorige millenium (ben al oud), kon je je voor een 2e studierichting inschrijven, zonder extra kosten.
Dus als dat nog altijd kan: allemaal bij de KUN inschrijven, laptop scoren en weer nokken.
Op de KUN gaat 't als volgt:

Je kan een laptop kopen voor EUR 1200, je tekent tegelijk een schuldbekentenis van nog eens EUR 1200 die kwijtgescholden wordt als je 3 jaar ingeschreven bent aan de KUN. Dus als je niet echt studeert @ KUN betaal je dus EUR 2400, wat meer is dan de kosten van die laptop zelf...

Bij de laptop zit een Win XP licentie (waarschijnlijk van de leverancier?) en was Linux RedHat 7.3 voor geinstalleerd met alles geconfigureerd (wireless, nvidia drivers, practicum software etc).

specs 2002-2003
software @ notebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Theodoor schreef op 10 January 2003 @ 16:20:
Laat ik het anders zeggen: zo'n 40 % van alle middelbare scholen in Nederland gebruikt het schooladministratiesysteem School+. Dit systeem draait op Linux. (www.schoolplus.nl)
Jammer genoeg is dat de ene back-end server voor SchoolPlus, het andere is Windows 2000 (gewoon Pro). Ik heb pas nog een babbeltje gehouden over dit product en er zou een Open Source versie moeten komen. Probleem is het model waaruit de gemaakte producten moeten bestaan, dit zijn open documenten, maar zijn nergens te vinden...

Mijn oude middelbare school waar ik stage loop, heeft een webmail voor alle leerlingen dat draait op Linux met IMP als webmail.

Op mijn Hogeschool, draaien ze nog met Windows Servers, maar het intranet draait dan wel op een Apache server op windows.

Ow en trouwens ook op mysql, probeerden het eerst met een Access database, dat bleek na twee jaar de load niet meer aan te kunnen... :P

Jammer is dat de site wel weer in coldfusion is gemaakt. (Man zelfs ASP is nog opener, en kost ook niks meer als je een IIS hebt)
En nee ik ben absoluut geen MS Server fan, maar voor de desktop, je kunt me nog meer vertellen, maar op mn laptop draai ik eigenlijk geen soepele KDE of GNOME.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de UvA wordt voor zover ik weet praktisch geen open-source software gebruikt, hooguit een browser als Mozilla. Wat veel gebruikt wordt is uiteraard Windows, Solaris, Max OS. De reden is natuurlijk dat er te veel onzekerheid bij de meest open source projecten om de hoek komt kijken. Bij Windows hoeft men niet bang te zijn dat het niet door ontwikkeld wordt. Ook service is natuurlijk een probleem.

Al met al zie ik een hoop nadelen van open source software in grote instellingen, hoewel ik zelf graag wat meer open source zou zien snap ik dat het een grote stap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 10:15

zomertje

Barisax knorretje

Bij de HvU is het voornamelijk Windows, soms linux voor de unix-vakken maar verder niet. Veel van mijn werk moet ik inleveren als Word document en voor sql wordt inderdaad mssql gebruikt. Alle software die je op school kan krijgen draait ook op windows (editor om te proggen bijvoorbeeld) Over linux wordt zelden gesproken. Ik ben beetje eigenwijs en maak mijn progjes onder linux en lever openoffice .doc documenten in :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08 15:01

Dionysus007281

Spank my monkey!

Met Mozilla mijn (web-based!!) TU/e onderwijsinfo bekijken lukt dus gewoon niet.
Heb het ff gestest met Mozilla 1.3a, werkt idd niet. Wat een klojo's zeg. Staat er ook nog doodleuk:
Er zijn op het moment geen technische problemen bekend.
Eikels.

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Dionysus007281 schreef op 15 January 2003 @ 11:39:
[...]

Heb het ff gestest met Mozilla 1.3a, werkt idd niet. Wat een klojo's zeg.
Heb je ook gezien waarom? Hier een interessant stukje source:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
function doLogon() {
    var browser=navigator.appName+" "+navigator.appVersion;
    var ms=browser.substring(50,53);

if ((browser.substring(0,9)=="Microsoft")&&(ms>="4.0")) {
        location = 'http://studyweb.campus.tue.nl/dev30/layout/logon.asp';
    } else {
        location = '../public/error_03.htm';

Oftewel: hier wordt gewoon keihard een 404-pagina geserveerd aan iedereen die een non-MS browser gebruikt, het is niet eens zo dat er een vage redirect wordt gebruikt die Moz niet snapt of zo. Het ergste: die T in TU/e schijnt te staan voor "Technische"... en hier verdoe ik mijn tijd.

Wat een f!!!kking sukkels. }:O }:O }:O
Eikels.
Idd.

[ Voor 17% gewijzigd door Zpottr op 15-01-2003 12:00 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-09 20:36

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Maar dat is natuurlijk TEMA he ;)

Bij Informatica gebruikt men uiteraard ook Windows, er zijn immers veel mensen die niet anders kunnen. Het Bureau Computer Faciliteiten geeft echter wel ondersteuning voor andere OS'sen, en zelfs volledige ondersteuning voor RedHat.
Als je hier en daar bij wat personeel binnengluurt zie je ook regelmatig een O2 of Sun opduiken.

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:41
owkay, bij de afdeling wiskunde&informatica van de RuG zit het zo:

we hebben een eigen computerruimte met 60 debian-bakken voor de studenten. home directories staan nog op een ouwe hp-ux-bak. voor de mensen die per se windows nodig hebben is er vmware geinstalleerd. we hebben hier een netwerkprinter waar je postscript naartoe stuurt, veel vakken wordt de documentatie als postscript geleverd en het is de bedoeling dat je je verslagen met TeX maakt, in de eerste week krijg je een emacs survival-cursus en programma's die voor de simulatie van netwerken (cnet) en digitale schakelingen (tkgate) gebruikt worden zijn open source-projecten.
voor de student is er een kde-desktop met alle dingen die je je zou kunnen wensen, zoals gpg, pine, kmail, mozilla etc. verder zijn er studenten die zelf het assortiment uitbreiden en programma's vanuit hun home directory beschikbaar maken voor de rest (licq, amsn, wmaker bijvoorbeeld).
niet alles is open source, de trend is dat er meer in java geprogd moet worden en ik geloof dat je soms delphi of visio nodig hebt.

en het leukste: onder de docenten zitten een paar rasechte m$-bashers >:) !

www.wing.rug.nl
www.cs.rug.nl
www.math.rug.nl

[ Voor 2% gewijzigd door Bananenplant op 15-01-2003 12:32 . Reden: typo ]

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Pagina: 1