Programma voor het releasen van je IP

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:53
voor alle kabelaars die niet altijd de helpsdesk willen te bellen om door te geven dat ze een andere NIC erin hebben zitten heb ik een tooltje om zelf je IP te releasen en te renewen.

Maar aangezien ik hem niet kan testen op chello gebruikers (zit zelf op een andere provider ) leek het me wel handig als er een chellouser dat tootltje even kan testen

Tool heb ik van me provider gekregen en chello heeft (naar mijn weten) zoiets nog niet..dus misschien wel handig voor alle andere tweakertjes die vaak van nics verwisselen .

Dus wil je hem testen
laat hier een berichtje achter

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Je kan toch gewoon een dosbox openen en vervolgens ipconfig /renew typen....
Dan wordt ook je ip gereleased en vernieuwd.

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
[Airwolf] schreef op 10 januari 2003 @ 14:41:
Is de nette manier, en voor mensen die schrikken van het woord dos, een reboot.

• SonyEricsson
oja?..haha nooit geweten
ikke n00b :P

maar bij een reboot vernieuw en release je je ip niet hoor >haldo

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
SonyEricsson schreef op 10 januari 2003 @ 14:55:
oja?..haha nooit geweten

dan doe je /release en dan /renew

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
SonyEricsson schreef op 10 January 2003 @ 14:55:
oja?..haha nooit geweten

Ja je hebt denk ik wel gelijk dat het ip niet eerst vrijgegeven wordt en daarna er weer eentje opgevraagd zoals bij ipconfig /release en /renew. Wel is een reboot vaak voldoende, bij de meeste netwerken, om de dhcp server te activeren een ip uit te geven. Ik weet niet hoe het zit met chello.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Om het even duidelijk te maken: een vereenvoudigde weergave van het dhcp verhaal:

bij een reboot krijg je eerst een aanvraag bij de dhcp server: is mijn ip nog geldig?
• server antwoord vervolgens met een ja of nee.
->Bij een ja controleerd ie nog even of hij het kan gebruiken. Gaat normaal gesproken goed, maar zo niet, dan stuurt ie een deny naar de server toe. Vaak leidt dit tot het niet verkrijgen van een goed ip, want de server zegt weer dat ie wel beschibaar is etc. Dit gebeurd wanneer iemand jou ip statisch heeft ingesteld in zn eigen bak.
-> bij een nee doet je pc een dhcp discover en vraagt om een nieuw ip adres. vervolgens krijgt hij er een en controleerd je pc weer of hij hem kan gebruiken.

Met een ipconfig/release geef je het ip adres vrij aan de dhcp server (altijd doen voor renew (tenzij 169.254.* of 0.*) of je oude data blijft nog gecached op je gateway. Hierdoor kun je ook geen ip adressen meer ophalen en komt je aanvraag niet verder. (Omdat de dhcp server geen antwoord terug kan geven. Je hebt immers nog geen ip, dus de data wordt naar de gateway gestuurd. De gateway geeft vervolgens het pakketje aan de computer met jou mac adres. Als dit niet goed staat heb je dus een probleem.

ipconfig/renew haalt je ip op volgens bovenstaande procedure.

Dit is niet het hele verhaal, als je meer info wilt hebben, zoek dan ff naar 'dhcp protocol' in google.

In XP kun je het trouwens ook grafisch doen met behulp van het commando 'herstellen' (repair), als je met de rechter muisknop op je netwerkverbinding klikt.

Dit is niet iets specifieks. Het werkt gewoon op alle netwerken. Vindt het eigenlijk een behoorlijk onnuttig tooltje.

Localhost is where the heart is

Verwijderd

Dat is het vervelende met de Windows implementatie van DHCP. Die bewaart zelf zijn huidige lease (in de registry dacht ik), dus na een reboot probeert hij een renew (of een refresh).

<mopper>
Kan Windows bij een shutdown niet simpelweg een DHCP RELEASE sturen? (heb ik gechecked; doettie niet)
</mopper>

Verwijderd

[Airwolf] schreef op 10 januari 2003 @ 14:41:
Of Start->Run: "winipcfg" in Windows 9x

Kun je zelfs een snelkoppeling naar leggen.

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

euhh wat is btw het nut?? :? Ikzelf heb hier ook chello maar als ik mijn IP release en weer renew dan krijg ik alsnog hetzelfde IP nummer. :)

edit: wat moet ik bijv doen om een compleet nieuw IP adres te krijgen? :)

[ Voor 22% gewijzigd door schnumi op 10-01-2003 19:30 ]

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

• SonyEricsson
schnumi schreef op 10 januari 2003 @ 19:20:
euhh wat is btw het nut?? :? Ikzelf heb hier ook chello maar als ik mijn IP release en weer renew dan krijg ik alsnog hetzelfde IP nummer. :)

edit: wat moet ik bijv doen om een compleet nieuw IP adres te krijgen? :)
andere nic erin stoppen wat dus een andere hardware adress heeft

• schnumi
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

SonyEricsson schreef op 10 januari 2003 @ 19:36:
[...]

andere nic erin stoppen wat dus een andere hardware adress heeft
aha thnx. :) zoiets is dus niet software matig te regelen? :)

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 januari 2003 @ 18:45:
Dat is het vervelende met de Windows implementatie van DHCP. Die bewaart zelf zijn huidige lease (in de registry dacht ik), dus na een reboot probeert hij een renew (of een refresh).

<mopper>
Kan Windows bij een shutdown niet simpelweg een DHCP RELEASE sturen? (heb ik gechecked; doettie niet)
</mopper>
Wat is daar vervelend aan? Ik heb graag hetzelfde IPA(dres) na een reboot.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
schnumi schreef op 10 januari 2003 @ 20:08:
Ja, maar dat is niet de bedoeling. Als je echt een nieuwe IPA nodig hebt is er zoiezo al iets niet in orde.

• schnumi
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

OlafvdSpek schreef op 10 januari 2003 @ 20:21:
[...]

Ja, maar dat is niet de bedoeling. Als je echt een nieuwe IPA nodig hebt is er zoiezo al iets niet in orde.
nee alles werkt perfect hier maar is wel interessant om te weten. :)

Verwijderd

OlafvdSpek schreef op 10 januari 2003 @ 20:20:
[...]

Wat is daar vervelend aan? Ik heb graag hetzelfde IPA(dres) na een reboot.
Jij wel. De netwerkbeheerder heeft daar misschien een andere mening over.

Overigens blijft het IP adres wat aan jouw mac-adres is gekoppeld toch nog wel een tijdje voor dat mac-adres beschikbaar. Alleen als de IP adressen op zijn (of de dhcp.leases file wordt gewist) worden ze gerecycled.

Voor een vast IP adres is het bij de meeste providers wel mogelijk om een vast IP adres aan te vragen, mogelijk voor een vergoeding.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 20:32 . Reden: toch maar een verdere verduidelijking ]

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
schnumi schreef op 10 januari 2003 @ 20:08:
[...]

Als je een router hebt kun je vaak het Mac adres wijzigen. Je kunt middels telnet naar de router toe, een /release geven en vervolgens in de web-based admin het mac adres wijzigen. Wanneer je vervolgens de router reboot krijg je een nieuw IP adres!

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:08
Dit is al vaker besproken, zie daarvoor ook het subforum Network Troubleshooting.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.